BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Stealthgun op 10 september 2015, 09:21:15

Titel: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Stealthgun op 10 september 2015, 09:21:15
Hallo allemaal,

Ik ben nogal nieuw op het forum en nogal nieuw met de modeltrein hobby.
Ik heb begin dit jaar toch een begin gemaakt met het oppakken van deze super mooie hobby.

Maar nu ben ik dan toch tegen een probleem aangelopen.

(http://ftp.gjdwebserver.nl/Spoor/Spoorlijn.jpg)
Dit is het spoorplan, er zit een lus in die ik (probeerde) op te lossen met de LK200, alleen nu is het volgende aan de hand.

Als ik de spoorlus inrij met mijn Piko Arriva GTW 2/8 werkt de LK200 percies zoals hij hoort, lampje slaat netjes om niks aan de hand.

Maar als ik er inrij met een locomotief (bv de Piko NS 6404 of mijn Roco 2045) komt er een harde kortsluiting, ik zie de lampjes ook dan steeds knipperen tussen geel en groen op de LK200, hierna volgt 90% van de tijd een harde kortsluiting Iets wat ik bij de GTW dus niet zie die slaat om en 'switcht' dan niet steeds.

Zijn er mensen die dit probleem herkennen en mogelijk ook de oplossing weten?
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Bouwer op 10 september 2015, 11:05:43
Hallo,

Het probleem wat jij beschrijft heb ik hetzelfde met de LK200, bij de ene lok gaat het goed en bij andere loks heb ik hetzelfde wat jij beschrijft, maar wat hiervan het probleem is???????

Groeten Jan.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Stealthgun op 10 september 2015, 11:15:00

Ja ik heb geprobeerd meer ruimte te creëren door 10cm spoor aan beide kanten spannings vrij te maken, loste het niet op.
Dacht +/- probleem dus draden omgewisseld. Mocht allemaal niet baten :(

maar wat ik dan niet snap is dat hij met de GTW 2/8 0 problemen geeft maar met de andere locs wel.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Bouwer op 10 september 2015, 11:49:28
Hallo,

Heb ik ook allemaal geprobeerd, helpt niet, ik heb het probleem bij een keerlus, raildriehoek en zelfs bij mijn draaischijf, ik zal mijn leverancier in Duitsland is een E-mail sturen met de vraag wat hier aan de hand kan zijn.

Groeten Jan.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: maartenvanderburgt op 10 september 2015, 12:06:46
Vraagje:  rij je analoog of digitaal ?  Welke centrale, welke decoders ?
Maarten.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Stealthgun op 10 september 2015, 12:18:23

Digitaal met Roco Geoline.

Wissel decoders:  Roco: 61196
Loc decoders: Roco 10884 / Piko 56121

Stroom toevoer versie zou ik niet zo durven zeggen maar het is een Roco met multimaus (denk de Roco: 10786)
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Bouwer op 10 september 2015, 12:30:09
Hallo Maarten,

Mijn baan is TT, met 8 loks van Tillig met Uhlenbrock Plux 12 decoders en Kuehn N45, 1 lok van Piko met Uhlenbrock Plux 16 en 1 met Esu Lokpilot V 4.0, mijn centrale is de witte z21 van Roco.

Groeten Jan.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: maartenvanderburgt op 10 september 2015, 14:06:43
Waarom er dan verschil optreedt tussen de diverse lok's weet ik niet.  Zou  in het verschil van stroomopname kunnen zitten, maar dat lijkt me sterk.
Mijn enige conclusie is, dat de LK200 niet in orde is.  Die zou volstrekt normaal moeten werken. Er zijn er genoeg van verkocht, zonder problemen, en dit is de eerste keer dat ik dit probleem hoor.
 Maar ja, wie weet werkt een in Duitsland gekocht apparaat niet zo goed op Nederlandse stroom. ;D

Maarten.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Stealthgun op 10 september 2015, 14:08:55
Zou kunnen, dus ik moet gewoon contant opnemen met de leverancier dan? Alzit die dan ook weer in duitsland (MSL) maar ja, of raad je aan om contact op te nemen met lenz?
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: maartenvanderburgt op 10 september 2015, 15:24:16
Het staat je vrij om met Lenz contact op te nemen over het probleem, die zullen daar mogelijk een beter antwoord op hebben dan de gemiddelde Duitse winkelier, ook al is dat Lippe.  Garantiezaken zul je via je leverancier moeten doen.

Maarten
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Stealthgun op 10 september 2015, 15:28:51
Ik zal dat vanavond even proberen (fimpje maken van het probleem etc) maar ik zag dat jij ook al eerder een topic hebt gestart over de LK200 (en de problemen daarvan) maar daarin is dit probleem ook niet te sprak gekomen?

Dit vooral aangezien bouwer er dus ook last van heeft, en ik dus niet de enige ben.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: maartenvanderburgt op 10 september 2015, 15:35:23
Dit probleem is geheel nieuw voor mij, heeft voor zover ik kan overzien niks te maken met het andere probleem.
Geeft een filmpje meer info dan de tekst tot nu toe ?

Maarten.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Stealthgun op 10 september 2015, 15:39:45
Dat weet ik niet :) maar maakt het voor Lenz wel duidelijk wat er gebeurd. Kan wel zeggen dat het knippert maar misschien dat de manier waarop al gelijk duidelijk is voor Lenz wat er mis is.

Heb zelf in dit soort situaties (ben programmeur) ook altijd zoveel mogelijk informatie het liefst nog met een beschrijving waarop is geklikt voor dat je het probleem hebt.

Een filmpje maken en op YouTube zetten is ook niet heel ingewikkeld dus zo gemaakt :)
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: guest7823 op 10 september 2015, 17:26:20
Hmmmmm, ik heb iets vergelijkbaars bij de BNUB's voor de N-spoor BNLS module baan. Alleen heb ik het daar met DR410s

Het stomme is dat het bij mij een dubbelsporige keerlus is (met 2 DR410, voor iedere lus eentje dus) en dat ik bij de buitenste lus geen problemen heb en de binnenste lus in beide gevallen vergelijkbare problemen heb. Ik ben d'r dus nog niet uit wat de oorzaak is en heb vooralsnog de binnenste lus maar gewoon buiten gebruik genomen, totdat ik heb kunnen traceren waar het probleem zit.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Stealthgun op 10 september 2015, 18:47:16
Ik ga weer inhoudelijk verder :)

Ik ga zo Lenz een mail sturen maar dit is mijn probleem:

https://youtu.be/sZ9aXuiaS8k (https://youtu.be/sZ9aXuiaS8k)

Zoals je ziet gaat bij de NS6400 de KL200 nogal over toeren, maar bij de GTW niet (deze kan de hele lus zonder problemen doen). Maar nu is de lus juist bedoeld voor de goederen treinen (aangezien de GTW toch al beide richtingen opkan zonder dat het gek lijkt).

De 2de keer dat de NS6400 er overheen rijdt krijgt ie geen kortsluiting maar gaat hij dus wel steeds snel switchen (het gekipper van de lampjes)
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Bouwer op 10 september 2015, 18:58:17
Ik zie in het filmpje dat jij de kortsluiting kunt opheffen en dan gaat de lok verder, maar bij mij blijf ik kortsluiting houden en moet ik de lok handmatig terugzetten buiten het gebied van de LK200 anders blijf ik kortsluiting houden, en ik kan dan de keerlus met deze lok absoluut niet berijden.

Als ik het zo zie is mijn probleem nog groter, zelfs bij mijn draaischijf blijf ik kortsluiting houden.

Ik ga MSL vanavond wel een E-mail sturen en zend hem retour.

Groten Jan.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Stealthgun op 10 september 2015, 19:02:44
Ik wacht even op antwoord van Lenz, en anders stuur ik hem ook retour zonde van de € 54 nu. Als ik hem retour stuur bestel ik de Roco variant die zou het op geoline toch beter moeten doen lijkt me.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: SBBcargo op 10 september 2015, 19:13:25
Hoi stealthgun(?),

Even een vraagje: Als je de lok alleen, dus zonder aanhang door de lus laat rijden krijg je dan ook kortsluiting?  Voor mij even belangrijk in welke richting we de oplossing moeten gaan zoeken.

Marius.

PS Jan, start even een nieuw draadje, 2 problemen door elkaar wordt zo moeilijk.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Stealthgun op 10 september 2015, 19:14:43
Lok alleen (alle 3 hebben dit trouwens) geeft percies het zelfde probleem. Alleen de GTW heeft 0 problemen

En ik heet Gerben Jan :) als je aanhef wilt gebruiken :D
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: maartenvanderburgt op 10 september 2015, 19:16:33
Ik heb het filmpje bekeken en snap er niets van.
De LK200 heeft groen en geel. In het begin staat hij op geel. Dan rijdt de 6400 er over en valt de boel stil. Na weer inschakelen blijft het op geel, dus de eerste instelling was al goed, en toch.....
Daar is dus iets anders loos.
Dan met het treinstel: geel blijft geel (klopt) en aan de andere kant wordt netjes naar groen geschakeld.
Dan de 6400 terug uit en jawel: de eerste as van de goederenwagen schakelt netjes naar geel. Perfect.

Wat ik niet zie is een 6400 die als eerste van groen naar geel schakelt, dat zou je kunnen proberen met de loc zonder wagens.

Mijn vermoeden is, dat er iets loos is met het stuk rail tussen de scheiding en de wissel.  In ieder geval zit er een lelijke knik in de rail (dus misschien geen goed contact ?)  Of is de wissel al dan niet gepolariseerd en zit daar iets loos of los ? Of werk je ook met bezetmelders en gaat daar iets fout ?
Ik zou nog niet op voorhand de LK200 de schuld willen geven, gezien de perfecte werking als die wel moet schakelen.  Het probleem is de overbelasting / kortsluiting als die niet hoeft te schakelen.
Maar de LK200 kan natuurlijk ook defect zijn, waarbij het verschijnsel alleen wel heel raar is.

Ik zou alle aansluitingen nog eens goed nakijken en met de losse loc (s) nog eens testen en een filmpje maken.
Wat dat betreft heb je gelijk: het filmpje laat het probleem duidelijk zien.

Maarten.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: maartenvanderburgt op 10 september 2015, 19:18:23
Toevoeging: maakt de 6400 door de grove knik niet zelf kortsluiting ?  Even controleren !
Maarten
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Calimero op 10 september 2015, 19:18:48
Ik zie een filmpje wat helemaal niks zegt omdat je niet beide treinen het zelfde traject laat lopen.
Het probleem kan dus even zo goed nog ergens in de baan zitten (zal ook Lenz zeggen).
En om nu te zeggen dat het aan de soort rails ligt ..... Dan gaat een andere keerlus module die op
basis van het laten ontstaan van kortsluiting net zo goed niet werken.
Als je echt iets anders wilt moet je naar een meer complex systeem met bezetmeldingen zodat er
helemaal geen kortsluiting ontstaat.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Stealthgun op 10 september 2015, 19:19:36
Ik zal zo nog even zonder lok doen, maar het gekke knikje is omdat ik echt wil voorkomen dat de rails elkaar raken (dit is tijdelijk) aan beide kanten zit geen vishaakje (zo noem je dat toch)?

Ik gebruik geen bezet melders, alleen de LK200.

Ik heb dit trouwens op beide uiteinden. Dus ook aan de andere kant van de lus.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: maartenvanderburgt op 10 september 2015, 19:22:49
bestel ik de Roco variant die zou het op geoline toch beter moeten doen lijkt me.

De soort rails is volstrekt niet ter zake doende, het zou gewoon goed moeten werken.  En als er een ander probleem is, dan loop je het risico, dat die van Roco net zo goed niet werkt.
Maarten.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Stealthgun op 10 september 2015, 19:28:17
Daarom sta ik ook open voor suggesties (ook van lenz).

Net even een filmpje gemaakt van alleen de locs.

https://youtu.be/ByV4YhBEvqA (https://youtu.be/ByV4YhBEvqA)

Zie je natuurlijk altijd dat het dan beter gaat, De isolatie stukken even zoals het hoort en de NS6400 zelfde probleem (zelfs erger op het 2de stuk).
De 2045 geen probleem alleen zie je wel heel goed de lampjes weer knipperen.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 september 2015, 19:30:13
Ik zie in het (eerste) filmpje een heel raar verschijnsel. Op het eind rijdt een goederentrein geduwd de lus in. Op de eerste as van de voorste wagen zie je de module al omschakelen, en dat hoort ook zo. Maar als de loc op de scheiding komt, zie je de leds even hikken. Ik heb nog geen idee hoe dat kan, maar het is niet normaal.
Maanden geleden heb ik van Maarten een LK200 gekregen om te testen, en daarbij heb ik alles uit de kast gehaald om de module in de fout te krijgen, maar dat is me niet gelukt. Hij schakelde elke keer foutloos om.

Weet je zeker dat de bedrading goed zit? De klemmen J en K IN op de vaste digitale spanning, en de klemmen J en K OUT aan de sectie die omgeschakeld wordt.

Oja, als je nog een filmpje maakt, wil je dan de camera vast opstellen? Ik wordt een beetje tureluurs van dat gewiebel.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Stealthgun op 10 september 2015, 19:31:55
Ik heb alle draden als wel 10x om gewisseld (omdat ik ook dat dacht) maar niks hielp. Wat vooral gek is dat hij het met de GTW niet heeft het is echt alleen maar met de loc's.

De rij-richting maakt ook uit, de 2045 achteruit geen kortsluiting vooruit wel.
Mijn 2300 zelfde achteruit geen kortsluiting en vooruit wel.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: HansQ op 10 september 2015, 19:57:00
Hoe is de bedrading geregeld? Als er alleen via de rails stroom wordt doorgegeven en er zijn wat slechte contacten "ziet" die keerlusmodule misschien een te kleine belasting en schakelt-ie niet om? Is er al es getest met stroomvoorziening en keerlusmodule aansluitingen vlak bij de railonderbrekingen?
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Stealthgun op 10 september 2015, 20:00:55
De bedrading is gedaan met 2x: http://www.roco.cc/en/product/23173-0-0-0-0-0-0-005006/products.html (http://www.roco.cc/en/product/23173-0-0-0-0-0-0-005006/products.html)
Hier heb de ik de kop afgeknipt en de draad een heel kleinstukje gestript zodat deze in de kop van de LK200 past.

Ik heb het nog niet geprobeerd met een stroom toevoer dichter bij de lus. Ik zal dat zo nog even proberen.

Er naast gedaan (de stroom toevoer tenopzichte van de bedrading naar de LK200) en het zelfde probleem blijft

@hans hieronder ga dat ook nog even proberen dan.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: HansQ op 10 september 2015, 20:02:46
"Haal" de stroom toevoer voor de LK200 niet te ver van de railonderbreking vandaan. Zet de LK200 liefst "om de railonderbreking heen"...
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Stealthgun op 10 september 2015, 20:36:35
Stroom toevoer voor de lus staat nu echt pal naast de lus, ik zag nog na enig onderzoek een wat losse verbinding naar het spoor (van de roco stekker) deze opnieuw gesoldeerd omdat ik dacht dat dat het ook nog wel eens kon zijn zonder resultaat het zelfde blijft gebeuren.

Nog even beter gekeken wanneer het nou percies mis gaat, dit is wanneer de loc met 1 draaistel op de lus en 1 draaistel buiten de lus staat. Als hij stilstaat is er niks aan de hand maar als ik dan ga rijden maakt hij kortsluiting. Blijft alsnog gek dat de GTW erdan geen last van heeft. Ik hoop dat deze informatie meehelpt want ik weet niet hoe ik het verder kan ontdekken.

Bij nog andere inspectie doet ie het ook tussen de assen van het draaitstel...
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: erik1 op 10 september 2015, 22:51:21
Kan het niet zo zijn, dat er op beide draaistellen een + en - min op de assen afgenomen word.
Dat de voorste draaistel "goed" is wat + en - betreft en dat de ander dan omgedraait zit voor een kort momentje.
Dat er dan intern in de loc kortsluiting zit.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 september 2015, 23:49:00
Als er een sluiting in de loc zit, dan zou je dat op andere plekken op de baan ook moeten merken. Waarom zou het uitgerekend alleen op de scheidingen van de keerlus voorkomen?
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Stealthgun op 11 september 2015, 01:05:07
Ik wacht nog wel even op wat Lenz zegt, ik had het later nog eens geprobeerd en toen ging het met de 2045 ineens wel goed.

Dus ik durf het nog niet te zeggen wat er aan de hand is, het kan natuurlijk ook zijn dat Lenz dit probleem kent en zo de oplossing weet :) als ik meer info heb laat ik het weten (handig voor mensen die ook dit probleem hebben of nog krijgen)
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Timo op 11 september 2015, 09:09:27
Wat ik nog een interessante test zou vinden is de LK200 aan een ovaaltje. Dus hele ovaaltje laten voeden door de LK200, verder geen wissel enz. En laat dan je locs daar eens een paar rondje maken. Ook al lijkt het wel alleen op de scheiding te gebeuren, toch nog een extra test of het niet de loc zelf is. Want als het van die kleine kortsluitingjes zijn kan het best zijn dat de MM daar normaal niet op reageert maar de LK200 wel.

Ik moet ook zeggen dat ik 2 plaatsen waar de baan gevoed wordt wel wat mager. Kan je aangeven waar deze twee punten nu zitten (op een baanplan ofzo)?


Timo
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Remunj op 11 september 2015, 09:11:22
Misschien dat je je baan eerst eens op een fatsoenlijke ondergrond moet leggen.
Een beetje rails op een bed met een hobbelig dekbed lijkt me nou niet direct een garantie voor een vlekkeloze werking  ::)
ook al niet omdat je, zoals je zelf schrijft, rails bewust niet op elkaar aan sluit en knikken hebt.

Maak om te testen alleen even een stuk baan met daarop de keerlus met de juiste aansluitingen en isolaties.
Heb je dan nog steeds een probleem.
Lijkt me betrouwbaarder fout zoeken dan deze opstelling.
Pas dan weet je beter waar het probleem zit.

@Timo,
Bij en ovaaltje heb je geen keerlusmodule nodig  ;D
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Timo op 11 september 2015, 09:16:53
Snap ik  ;D Maar de LK200 zou dan dus ook nooit mogen schakelen, geen moment. Doet hij het dan wel dan heb je (sluipende) sluiting in de loc zelf.


Timo
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Stealthgun op 11 september 2015, 09:17:12
Jammer genoeg is de ondergrond wat het nu is. het is geen bed :) maar liggen omgekeerde dozen onder waar een dekbed overligt.

De knik was echt alleen om te testen of het er niet aanlag dat de isolatie niet goed was (dus dat er kortsluiting komt omdat de rails elkaar toch raken).
De knik is er inmiddels dus uit.

@timo maar een sluiting in 3 locs? Ik kan het proberen maar persoonlijk lijkt het me erg onwaarschijnlijk aangezien alle 3 de locs het hebben.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Remunj op 11 september 2015, 09:26:00
Jammer genoeg is de ondergrond wat het nu is. het is geen bed :) maar liggen omgekeerde dozen onder waar een dekbed overligt.
Sorry hoor, maar een bullshit antwoord.
Maar zonder een fatsoenlijke ondergrond is het vragen om problemen. Denk dat Lenz dat ook wel zal denken.
Maar goed het is jouw probleem. Wil je het oplossen dan zul je toch eerst wat extra testen moeten doen op een fatsoenlijk ondergrond.

@timo maar een sluiting in 3 locs? Ik kan het proberen maar persoonlijk lijkt het me erg onwaarschijnlijk aangezien alle 3 de locs het hebben.
Dus geef je zelf het probleem al aan. Het zit niet in je locs maar in je baan en .... zie hierboven  :-X
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Stealthgun op 11 september 2015, 09:35:16
Ik zal het vanavond proberen op een harde ondergrond. Dat heb ik nog niet geprobeerd.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Timo op 11 september 2015, 09:43:25
Ik snap dat het onwaarschijnlijk is maar soms ben je op een punt waarop je dan alles maar moet testen. En het is op zich geen lastige test, vandaar.

Kan je nog aangeven waar de stroomtoevoeren zitten?

En nog een vraagje, zou je bij de locs en het treinstel eens kunnen meten/bekijken hoe ze de spanning afnemen? Is dit beide zijden elke as, elke as een zijde of zelfs een zijde per draaistel.

Wat me verder namelijk opvalt is dat in het eerste filmpje op het einde de module netjes om gaat als de eerste as van de wagon de scheiding raakt (bij de knik dus). Terwijl in het begin de loc daar eerst vrolijk overheen rijdt zonder dat de LK200 schakelt. Pas als het achterste draaistel over de knik gaat begint het gedonder.

Ow, en nog een testje. Pak een schroevendraaier en probeer zelf de LK200 te doen schakelen door een voor een op de 4 railstaafovergangen (2 overgangen, 2 railstaven) kortsluiting te maken door de schroevendraaier er tussen te zetten. Dus linker staaf overgang 1, linker staaf overgang 2, rechter staaf overgang 1 en dan rechter staaf overgang 2. De LK200 zou elke keer netjes moeten schakelen.


Timo
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Stealthgun op 11 september 2015, 09:51:39
Ik heb geen meet apparatuur dus die zou ik even moeten kijken of ik die kan lenen/kopen het zelf omschakelen is natuurlijk wel gewoon goed mogelijk en zal dat nog even proberen.

Alleen nu op het werk, dus testen gaat wat lastig.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: blokkendoos op 11 september 2015, 10:04:35
Ik heb nog iets om uit te proberen
Bekijk de asjes van de loks eens. Het is raadzaam om asjes zonder antislipbandjes aan de bufferkant te plaatsen.
Asjes met antislipbandjes hebben veel minder contact en daardoor kan het net onvoldoende zijn om tijdig te schakelen.
Gebruik je bezetmelders in je baan en zoja heb je voor het lusgedeelte een aparte melder gebruikt?
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Timo op 11 september 2015, 10:08:19
Een multimeter is überhaupt handig om te hebben met deze hobby. Maar ik vind wel dat je in Nederland wel te veel betaald voor een basis multimeter... Maar als er geen haast is (http://www.banggood.com/UNI-T-UT136B-Auto-Range-Digital-Multimeter-AC-DC-Resistance-Tester-p-89933.html).

Eventueel kan je ook testen met een lampje. Een pool van het lampje aan de trafo, andere trafo pool tegen de eerste wiel, andere pool van het lampje tegen een ander wiel aan dezelfde zijde. Gaat het lampje branden hebben ze beide stroomafname. Blijft het lampje uit heeft een van de twee (of beide) aan die zijde geen stroomafname.

Gebruik je bezetmelders in je baan en zoja heb je voor het lusgedeelte een aparte melder gebruikt?
Had hij al aangegeven, geen melders.

Overigens zou het niet uit moeten maken met de antislipbandjes. Als ze geen contact maken treed er wel geen detectie op maar ook geen kortsluiting. Maakt hij toch contact dan is er detectie en zal de boel schakelen met als gevolg ook geen kortsluiting. Maarja, dat is wel op papier  ;D

Timo
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 september 2015, 10:46:55
Antislipbandjes zouden geen verschil mogen maken. Het eerste wiel wat een kortsluiting veroorzaakt laat de module razendsnel omschakelen. Bij mijn proefnemingen bleek dat binnen 5 microseconden te zijn. (voor de duidelijkheid: dat is 5 miljoenste van een seconde) Volgende wielen maken geen kortsluiting meer, omdat de zaak dan gelijk gepoold is. Dus als de module dan nog gaat hikken, dan zit er ergens een wankel contact of een andere kortsluiting. In de baan wel te verstaan.
Een kortsluiting in de loc is hoogst onwaarschijnlijk. Om te beginnen zouden dan 3 locs hetzelfde probleem hebben, en verder zou die loc ergens anders op de baan ook kortsluiting moeten veroorzaken.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Stealthgun op 11 september 2015, 10:53:18
Ik ga de ondergrond dit weekend wel veranderen, maar wat alsnog gek blijft is dat als het aan de baan zou liggen waarom doet de GTW het dan wel goed? Dan zou je daar toch precies hetzelfde probleem verwachten?

Daar zit ik vooral mee als alle treinen het deden... maar ja er moet natuurlijk altijd 1  zijn die het dan wel weer doet  ???
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 september 2015, 10:57:43
De GTW is waarschijnlijk lichter, en zal tijdens het rijden minder beweging in het spoor veroorzaken.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Calimero op 11 september 2015, 10:59:20
Als die GTW op de eerste as geen stroom af neemt reageert de boel net als bij een wagon. Ik roep maar wat .....
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: henk op 11 september 2015, 11:00:39
Een wagon met asb?  ???  :)
Het eerste metalen wiel kan bij dit systeem al de noodzakelijke sluiting veroorzaken Ronald. Twee geïsoleerd, maar wel tegen elkaar liggende stukken spoorstaaf zijn immers tegengesteld gepoold. Alleen een wiel met asb functioneert wat dat betreft onbetrouwbaar.
Bij een systeem gebaseerd op stroomdetectie is stroomafname wel van belang.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Stealthgun op 11 september 2015, 11:01:10
De GTW neemt op alle draaistellen stroom af. Maar de GTW doet het ongeacht rijrichting goed, de locs maakt de rijrichting ook nog uit. Vooruit werkt beter dan achteruit.

@klaas daar kan nog wat inzitten. Maar dat kan ik goed testen met een hardere ondergrond.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 september 2015, 11:32:04
Om ruimte te besparen kun je de test uitvoeren zoals ik het ook heb gedaan:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LK200test.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/LK200test.gif)

Daarvoor heb je een rechte plank nodig. Daarop maak je 3 secties. De secties A en C zijn tegengesteld aangesloten, sectie B is de keersectie, die zit achter de LK200.
Elke sectie moet minstens evenlang zijn als je trein. Neem je daarvoor de lengte van de GTW, dan past een loc met een paar wagentjes er ook op.
Laat de trein heen en weer rijden, en elke keer als hij op een scheiding komt moet de LK200 omschakelen.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: SBBcargo op 11 september 2015, 12:50:00
Nog even ter aanvulling wat Klaas schrijft: Als je 1x heen geweest bent met de trein dan zullen de andere keren, de LK200 alleen schakelen bij het uitrijden van de keerlus sectie. Maar dat bedoelde Klaas ook neem ik aan. Gerben Jan, sluit de draden wel precies aan zoals Klaas in de tekening laat zien, anders gaat de test niet op!

@Klaas: Ik had precies de zelfde tekening klaar staan, 2 zielen 1 gedachte  ;D

Marius.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Stealthgun op 11 september 2015, 21:16:12
Ik was begonnen met de harde ondergrond, dacht deel van de baan alvast leggen en testen zelfde resultaat.

Toen maar echt 4 stukjes gebruikt.

Stroom toevoer -> in(LK200)->Issolatie stukjes->out(lk200)

Percies het zelfde resultaat: https://youtu.be/g7Lp-Apb_oE (https://youtu.be/g7Lp-Apb_oE)

Ik weet het nu ook niet meer.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Timo op 11 september 2015, 21:28:03
Dan lijkt het me een kwestie van stuk. Tijd om hem bij de winkel om te wisselen.

Lijkt er op dat hij te gevoelig is en de stroom van de loc zelf al als kortsluiting ziet...


Timo
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Stealthgun op 11 september 2015, 21:38:40
Hij is echt super gevoelig, ik heb de baan en de loc (piko 6404 is trouwens net nieuw) brand schoon gemaakt en nu lijkt het minder te worden.

Maar nu weet ik niet 100% of dat ook normaal is
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: maartenvanderburgt op 11 september 2015, 22:04:18
Ik snap er niets van.  Dat betekent dat ik nog steeds twijfel over waar het aan ligt.  Perfecte kortsluitingen zoals met een as van een wagon, geven een correcte werking.  Dus het hoeft nog steeds niet te betekenen, dat de LK200 niet deugt, maar dat kan natuurlijk toch.
Ook het treinstel werkt perfekt.  Maar in je 3e filmpje heb je het niet eens over een keerlus, maar over een loc die over een railscheiding rijdt.  Wat iedere keer opvalt, is dat het fout gaat als het gele ledje brandt. Dus toch de LK200 ?

Verder nog 2 zaken, misschien vergezocht en mogelijk fout gedacht:
a/  heb je alle troep uit je loc's verwijderd, zoals condensatoren en smoorspoelen ?
b/  zo te zien treedt het met name op als het gele ledje knippert, dan wordt afgeschakeld.  Het afschakelen gebeurt echter door de centrale, niet door de LK200.  Staat de centrale misschien te gevoelig afgesteld ? (als die al instelbaar zou zijn ?)

Maar ik denk op grond van wat ik zie (maar niet kan verklaren), dat het meest waarschijnlijke een defekte LK200 is.
Maar vraag me niet wat daaraan dan niet goed is.  Hij werkt zichtbaar wel en niet correct. Terwijl ik ook ernstige twijfel blijf houden (zonder aantoonbare gegronde reden) of er toch iets niet in orde is met je loc's.

Heb je niemand in de buurt om een test te doen buiten jouw spullen om ?
(Als je de LK200 in een enveloppe doet en naar mij stuurt kan ik hem hier testen). Is de werking dan goed, dan vrees ik toch dat het ergens in je loc's zit (of bijv. in je bedrading).  Werkt hij niet goed, dan hoeven we in ieder geval niet meer te gissen.  Hooguit afvragen hoe de diverse verschijnselen dan mogelijk zijn.

Maarten
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Stealthgun op 11 september 2015, 22:14:02
Dank voor het aanbod Maarten, maar sinds dat ik nu de baan opnieuw aan het opbouwen ben (heb nu echt een harde ondergrond) heb ik ook gelijk het spoor echt brand schoon gemaakt. Heb tevens de wielen van de locs eens heel goed gepoetst, het schoonmaken van de locs doe ik wekelijks maar mischien dat de LK200 gewoon heel gevoelig is voor vuil.

Hij lijkt het nu namelijk beter te doen. Ik blijf nu nog even zo doortesten.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 september 2015, 19:08:01
Heb vandaag een test gedaan met een spoortje op een plank, volgens het schema in mijn vorige bericht.
Verschillende locs geprobeerd, deden het allemaal goed op één na. Die hikte en veroorzaakt daardoor kortsluiting. Ongeveer hetzelfde effect wat stealthgun had. Bleek aan vuile wielen te liggen, na wielen poetsen ging het wel goed. Test is te zien op dit filmpje (https://youtu.be/83P_V9DRWBw)

Filmpjes van geslaagde ritten volgen nog, maar het uploaden naar youtube verloopt om de een of andere reden nogal moeizaam.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 september 2015, 19:42:42
Hier nog een filmpje (https://youtu.be/MNta6_2a3Rc) na het wielen poetsen.
Ik heb nog meer filmpjes gemaakt van andere locs, maar daarop is eigenlijk niks anders te zien.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: maartenvanderburgt op 13 september 2015, 19:51:33
Beide filmpjes gezien, waarbij blijkt vervuiling de mogelijke boosdoener te zijn.
Maar dan dus de vraag:  wat doet vervuiling cq slecht contact electronisch gezien met de LK200 ( die foutief wil gaan schakelen en daardoor de centrale laat afschakelen) ?
En heeft het misschien ook te maken met het feit, dat het ene draaistel op het ene stuk staat en het andere in het keerlusstuk ?  En hoe kan het dan, dat als de LK200 goed staat, dus goed gepolariseerd staat, er toch geschakeld wil worden ?
Is daar misschien enig zicht op ?  Tegen EMK van de motor ? Andere stoorpulsen ?

Mogelijke oorzaak bekend, maar meer vragen ontstaan.
En bedankt voor het meedenken en de verduidelijking.

Maarten
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 september 2015, 23:55:43
En heeft het misschien ook te maken met het feit, dat het ene draaistel op het ene stuk staat en het andere in het keerlusstuk ? 
Ik denk dat je het in die richting moet zoeken. Maar dan meer in de zin van: de ene kant neemt stroom af van het vaste deel, de andere kant van de keersectie, dus via de keerlusmodule.
Binnen de keerlusmodule loopt via de ene tak dus wel stroom, via de andere tak niet. Daardoor ontstaat een verschilstroom, en dat is juist waar de LK200 sterk op reageert.
Let wel, dit is een gedachtengang, geen gemeten feit. Dus wie een betere verklaring heeft, laat maar horen.

Nog wat achtergrondinfo: ik heb dit getest met 7 locs, waarvan er dus maar 1 dit euvel vertoonde. Van deze 7 locs heeft er maar 1 antislipbandjes, en dat is niet de loc in het filmpje. Die ene loc met bandjes gaf overigens geen problemen.
Alle geteste locs nemen stroom af op alle wielen.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Stealthgun op 14 september 2015, 13:42:17
@Klaas Zondervan ik ben dus niet gek :D want wat jij daar hebt met je Mak heb ik dus ook. En het het is mij dus ook de NS6400 (Mak) die de meeste problemen geeft. Is die van jou soms ook een Piko?

Als ik de baan echt brand brand schoon hebt knipperen de lampjes af en toe nog wel of hij doet het gewoon zoals het hoort.
Maar dit betekend nu in de praktijk dat als ik een paar uur de treinen laat rijden ik alles alweer opnieuw moet schoonmaken omdat anders de kans op storing heel groot is.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 september 2015, 13:48:00
Okee, maar heb je ook je wielen schoongemaakt, en de stroomafnameveertjes die tegen de wielen drukken?
Zitten er ook rubberbandjes op, en zoja, op welke wielen?

Bij mijn eerdere tests met de LK200 had ik dit nog niet meegemaakt, maar hij blijkt dus wel degelijk op tilt te kunnen raken. Je zou denken dat het dan bij meer mensen voorkomt, maar daar hoor je niks of weinig over.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Stealthgun op 14 september 2015, 13:50:30
De wielen wel maar de stroomafnemers niet, maar lijkt me toch gek dan een loc van nog geen week oud nu al de stroomafnemers schoongemaakt moeten worden.

Ik zal deze week alle locs eens heel grondig (ook aan de binnenkant) schoonmaken en kijken wat daar het resultaat van is.

De anti-slip zit op beide achter assen van de draaistellen
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: ruudns op 14 september 2015, 13:59:01
Misschien tijd voor een drupje ATF olie op spoor en stroomafnemer (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62511.0.html)s ;).
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: maartenvanderburgt op 14 september 2015, 16:46:57
.Stroom toevoer versie zou ik niet zo durven zeggen maar het is een Roco met multimaus (denk de Roco: 10786)

Mogelijk een tweede oorzaak van het afschakelen.  Deze centrale met voeding kan nauwelijks of geen 3A leveren.  Wanneer nu de LK200 op knipperen gaat, is dit waarschijnlijk een te grote belasting voor de centrale en schakelt die af.
Maar wat hing er bij jou aan, Klaas?   In ieder geval zou het kunnen verklaren, waarom ik geen last heb en "anderen"  wel.  Een overshoot aan power zal er voor zorgen, dat de centrale het aankan en dus niet afschakelt.

Ook hier:  gedachtengang, geen zekerheid.

Maarten.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 september 2015, 17:36:15
Ik heb een booster die afkapt op 1,5A. Is genoeg omdat ik normaal met 1 trein tegelijk rijd.
Heb vanmiddag nog wat experimenten uitgevoerd. Vanavond daarover meer, nu even geen tijd voor een uitgebreid verslag.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: ex44 op 14 september 2015, 17:48:03
Interessant draadje. Op mijn baan is ook een LK200 in gebruik, om de sporen op de draaischijf om te polen indien nodig.
Dat gaat ook 99 van de 100 keer goed, en die ene keer gebeurt er zo ongeveer dat wat hier omschreven wordt.
Ik heb nog niet kunnen ontdekken wat de oorzaak is, in dit draadje lees ik dat dat misschien wel eens aan vuile wielen zou kunnen liggen...
Ik heb overigens wel de indruk dat het verschijnsel, als het zich al voordoet, optreedt wanneer er een korte lok in het spel is (V60, BR94).
Misschien maar eens een turflijstje klaarleggen, en letten op vuile wielen.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 september 2015, 19:38:38
Dan hier mijn verslag van metingen en experimenten.

Allereerst heb ik uitgezocht hoe asymmetrisch de kortsluitstroom door de LK200 moet zijn voordat hij omschakelt. Daartoe weerstanden over een railscheiding gelegd, te beginnen bij 1k en eindigend bij 10 ohm. Daarbij bleek dat de module pas bij 15 ohm reageert, en bij een spanning van 15V betekent dat dus een stroom van 1A.

Vervolgens gemeten hoeveel stroom de locs trekken. De laagste was een Hippel waarin ik ooit een klokankermotor heb ingebouwd, die had aan 82mA genoeg. De hongerigste locs zaten iets boven de 200mA, en de "probleemloc", een Piko G1206 zat in de middenmoot met 145mA.

Om te controleren of het inderdaad aan haperende stroomafname ligt heb ik de volgende opstelling gemaakt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LK200test_plakband.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/LK200test_plakband.gif)

Op twee spoorstaven, diagonaal tegenover elkaar aan weerszijden van de scheiding, heb ik een stukje plakband geplakt, de groene vlakjes in de tekening. En op een zodanige afstand dat het ene draaistel aan de ene kant geisoleerd staat, en tegelijkertijd het andere draaistel aan de andere kant. Nu moet het wel met elke loc fout gaan......., dacht ik. Fout gedacht, de meeste locs hobbelden er gewoon overheen, de LK200 schakelde als de eerste as op de scheiding kwam en deed verder niet raar. Een enkele keer schakelde hij een keer extra heen en weer, maar zonder dat zenuwachtige gebibber en zonder dat de kortsluitbeveiliging ingreep.

Echter, de probleemloc ging hier elke keer in de fout en veroorzaakte kortsluiting. Zelfs op de niet afgeplakte scheiding, en ook nog nadat ik nogmaals de wielen had gepoetst.
Voorlopige conclusie: de probleemloc trekt kortstondige stroompieken die boven 1A uitgaan. Waar dat aan ligt weet ik nog niet, de meeste andere locs zijn elektrisch hetzelfde ingericht.

Nog een toelichting bij het plaatje: hier heb ik de functie van de secties omgewisseld. Sectie B zit direct op de voeding, en de secties A en C schakelen om.
Dat heb ik gedaan omdat ik niet digitaal rijd, maar met Permaloog. Dat is feitelijk een analoog systeem, maar met een spanningsvorm die veel op digitale spanning lijkt. Maar vanwege het vasthouden van de rijrichting moest ik deze wisseltruc toepassen. Hetgeen overigens voor het werkingsprincipe van de LK200 niks uitmaakt.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Stealthgun op 30 oktober 2015, 14:55:18
Nog even een update na een maand testen.

Sinds dat de NS6404 van Piko weg is (helemaal van het spoor af) is het probleem ook volledig verdwenen.

De Rocky Rail 6400 heeft het probleem niet.
De Roco 2045 ook niet.

Blijkbaar lag dit probleem toch echt aan 1 loc.

Dus voor de volgende die dit probleem heeft.
Kijk eerst naar de loc :)

Voor een mod dit topic mag wel op opgelost gezet worden kan de titel zelf niet meer veranderen.
Titel: Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
Bericht door: Timo op 01 november 2015, 10:46:56
Is dat misschien ook een Piko loc met slechte ontstoring? Net als de Piko die met een LoSo voor zoveel storing zorgt dat wissels niet met willen.


Timo