Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule  (gelezen 11612 keer)

Stealthgun

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
« Reactie #45 Gepost op: 11 september 2015, 10:53:18 »
Ik ga de ondergrond dit weekend wel veranderen, maar wat alsnog gek blijft is dat als het aan de baan zou liggen waarom doet de GTW het dan wel goed? Dan zou je daar toch precies hetzelfde probleem verwachten?

Daar zit ik vooral mee als alle treinen het deden... maar ja er moet natuurlijk altijd 1  zijn die het dan wel weer doet  ???
« Laatst bewerkt op: 11 september 2015, 10:56:19 door stealthgun »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
« Reactie #46 Gepost op: 11 september 2015, 10:57:43 »
De GTW is waarschijnlijk lichter, en zal tijdens het rijden minder beweging in het spoor veroorzaken.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
« Reactie #47 Gepost op: 11 september 2015, 10:59:20 »
Als die GTW op de eerste as geen stroom af neemt reageert de boel net als bij een wagon. Ik roep maar wat .....
Groet, Ronald.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
« Reactie #48 Gepost op: 11 september 2015, 11:00:39 »
Een wagon met asb?  ???  :)
Het eerste metalen wiel kan bij dit systeem al de noodzakelijke sluiting veroorzaken Ronald. Twee geïsoleerd, maar wel tegen elkaar liggende stukken spoorstaaf zijn immers tegengesteld gepoold. Alleen een wiel met asb functioneert wat dat betreft onbetrouwbaar.
Bij een systeem gebaseerd op stroomdetectie is stroomafname wel van belang.
« Laatst bewerkt op: 11 september 2015, 11:22:03 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Stealthgun

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
« Reactie #49 Gepost op: 11 september 2015, 11:01:10 »
De GTW neemt op alle draaistellen stroom af. Maar de GTW doet het ongeacht rijrichting goed, de locs maakt de rijrichting ook nog uit. Vooruit werkt beter dan achteruit.

@klaas daar kan nog wat inzitten. Maar dat kan ik goed testen met een hardere ondergrond.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
« Reactie #50 Gepost op: 11 september 2015, 11:32:04 »
Om ruimte te besparen kun je de test uitvoeren zoals ik het ook heb gedaan:



Daarvoor heb je een rechte plank nodig. Daarop maak je 3 secties. De secties A en C zijn tegengesteld aangesloten, sectie B is de keersectie, die zit achter de LK200.
Elke sectie moet minstens evenlang zijn als je trein. Neem je daarvoor de lengte van de GTW, dan past een loc met een paar wagentjes er ook op.
Laat de trein heen en weer rijden, en elke keer als hij op een scheiding komt moet de LK200 omschakelen.

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 655
Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
« Reactie #51 Gepost op: 11 september 2015, 12:50:00 »
Nog even ter aanvulling wat Klaas schrijft: Als je 1x heen geweest bent met de trein dan zullen de andere keren, de LK200 alleen schakelen bij het uitrijden van de keerlus sectie. Maar dat bedoelde Klaas ook neem ik aan. Gerben Jan, sluit de draden wel precies aan zoals Klaas in de tekening laat zien, anders gaat de test niet op!

@Klaas: Ik had precies de zelfde tekening klaar staan, 2 zielen 1 gedachte  ;D

Marius.
Marius

Stealthgun

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
« Reactie #52 Gepost op: 11 september 2015, 21:16:12 »
Ik was begonnen met de harde ondergrond, dacht deel van de baan alvast leggen en testen zelfde resultaat.

Toen maar echt 4 stukjes gebruikt.

Stroom toevoer -> in(LK200)->Issolatie stukjes->out(lk200)

Percies het zelfde resultaat: https://youtu.be/g7Lp-Apb_oE

Ik weet het nu ook niet meer.
« Laatst bewerkt op: 11 september 2015, 21:18:32 door stealthgun »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
« Reactie #53 Gepost op: 11 september 2015, 21:28:03 »
Dan lijkt het me een kwestie van stuk. Tijd om hem bij de winkel om te wisselen.

Lijkt er op dat hij te gevoelig is en de stroom van de loc zelf al als kortsluiting ziet...


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Stealthgun

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
« Reactie #54 Gepost op: 11 september 2015, 21:38:40 »
Hij is echt super gevoelig, ik heb de baan en de loc (piko 6404 is trouwens net nieuw) brand schoon gemaakt en nu lijkt het minder te worden.

Maar nu weet ik niet 100% of dat ook normaal is

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
« Reactie #55 Gepost op: 11 september 2015, 22:04:18 »
Ik snap er niets van.  Dat betekent dat ik nog steeds twijfel over waar het aan ligt.  Perfecte kortsluitingen zoals met een as van een wagon, geven een correcte werking.  Dus het hoeft nog steeds niet te betekenen, dat de LK200 niet deugt, maar dat kan natuurlijk toch.
Ook het treinstel werkt perfekt.  Maar in je 3e filmpje heb je het niet eens over een keerlus, maar over een loc die over een railscheiding rijdt.  Wat iedere keer opvalt, is dat het fout gaat als het gele ledje brandt. Dus toch de LK200 ?

Verder nog 2 zaken, misschien vergezocht en mogelijk fout gedacht:
a/  heb je alle troep uit je loc's verwijderd, zoals condensatoren en smoorspoelen ?
b/  zo te zien treedt het met name op als het gele ledje knippert, dan wordt afgeschakeld.  Het afschakelen gebeurt echter door de centrale, niet door de LK200.  Staat de centrale misschien te gevoelig afgesteld ? (als die al instelbaar zou zijn ?)

Maar ik denk op grond van wat ik zie (maar niet kan verklaren), dat het meest waarschijnlijke een defekte LK200 is.
Maar vraag me niet wat daaraan dan niet goed is.  Hij werkt zichtbaar wel en niet correct. Terwijl ik ook ernstige twijfel blijf houden (zonder aantoonbare gegronde reden) of er toch iets niet in orde is met je loc's.

Heb je niemand in de buurt om een test te doen buiten jouw spullen om ?
(Als je de LK200 in een enveloppe doet en naar mij stuurt kan ik hem hier testen). Is de werking dan goed, dan vrees ik toch dat het ergens in je loc's zit (of bijv. in je bedrading).  Werkt hij niet goed, dan hoeven we in ieder geval niet meer te gissen.  Hooguit afvragen hoe de diverse verschijnselen dan mogelijk zijn.

Maarten

Stealthgun

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
« Reactie #56 Gepost op: 11 september 2015, 22:14:02 »
Dank voor het aanbod Maarten, maar sinds dat ik nu de baan opnieuw aan het opbouwen ben (heb nu echt een harde ondergrond) heb ik ook gelijk het spoor echt brand schoon gemaakt. Heb tevens de wielen van de locs eens heel goed gepoetst, het schoonmaken van de locs doe ik wekelijks maar mischien dat de LK200 gewoon heel gevoelig is voor vuil.

Hij lijkt het nu namelijk beter te doen. Ik blijf nu nog even zo doortesten.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
« Reactie #57 Gepost op: 13 september 2015, 19:08:01 »
Heb vandaag een test gedaan met een spoortje op een plank, volgens het schema in mijn vorige bericht.
Verschillende locs geprobeerd, deden het allemaal goed op één na. Die hikte en veroorzaakt daardoor kortsluiting. Ongeveer hetzelfde effect wat stealthgun had. Bleek aan vuile wielen te liggen, na wielen poetsen ging het wel goed. Test is te zien op dit filmpje

Filmpjes van geslaagde ritten volgen nog, maar het uploaden naar youtube verloopt om de een of andere reden nogal moeizaam.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
« Reactie #58 Gepost op: 13 september 2015, 19:42:42 »
Hier nog een filmpje na het wielen poetsen.
Ik heb nog meer filmpjes gemaakt van andere locs, maar daarop is eigenlijk niks anders te zien.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
« Reactie #59 Gepost op: 13 september 2015, 19:51:33 »
Beide filmpjes gezien, waarbij blijkt vervuiling de mogelijke boosdoener te zijn.
Maar dan dus de vraag:  wat doet vervuiling cq slecht contact electronisch gezien met de LK200 ( die foutief wil gaan schakelen en daardoor de centrale laat afschakelen) ?
En heeft het misschien ook te maken met het feit, dat het ene draaistel op het ene stuk staat en het andere in het keerlusstuk ?  En hoe kan het dan, dat als de LK200 goed staat, dus goed gepolariseerd staat, er toch geschakeld wil worden ?
Is daar misschien enig zicht op ?  Tegen EMK van de motor ? Andere stoorpulsen ?

Mogelijke oorzaak bekend, maar meer vragen ontstaan.
En bedankt voor het meedenken en de verduidelijking.

Maarten