Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door tijgernootje
Vandaag om 13:54:48
Artitec vierdeurs stalen D door spoorzeven
Vandaag om 13:52:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 13:21:26
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 13:02:43
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Montanbahn
Vandaag om 12:12:43
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:44:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:29:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:18:07
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 09:58:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:07:57
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
  

Auteur Topic: Roco kruising 42497 aansluiten  (gelezen 7680 keer)

spid

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Roco kruising 42497 aansluiten
« Reactie #15 Gepost op: 03 September 2015, 20:30:36 »
Hoi,

Voor de keerlus dien je een aparte module te gebruiken, een zogenaamde keerlusmodule. Anders krijg je kortsluiting in je baan. ;) Een keerlusmodule zorgt ervoor dat op tijd de keerlussectie omgezet wordt zodat er geen kortsluiting is. Zie ook dit artikel eens: Encyclopdie: Keerlus

Groet Ronald.

Ronald

Voor alle duidelijkheid die keerlusmodule gebruikt ik al, dat is het probleem niet, het gaat enkel en alleen om die kruising op het moment dat ik daarop rijdt heb ik kortsluiting

Groet Hans

spid

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Roco kruising 42497 aansluiten
« Reactie #16 Gepost op: 03 September 2015, 20:34:39 »
Uit de tekening van Piet haal ik dat de tekeningen van Erik veel te complex en onnodig zijn.
Wil je dan toch pertinent je puntstukken van spanning voorzien gaat dat het makkelijkste met een (extra) keerlusmodule die
op basis van kortsluiting werkt.

Hoi,

Ik ben er nog niet eens aan toe of die puntstukken wel of niet van stroom worden voorzien, ik heb kortsluiting op het moment dat er een loc overrijdt, en het mij nog niet duidelijk is hoe/of het wissel aangesloten moet worden, volgens klaas hoeft er geen draadje aangesloten te worden, en toch heb ik kortsluiting, zie antwoord eerder aan klaas.

Groet Hans

Groet Hans

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: Roco kruising 42497 aansluiten
« Reactie #17 Gepost op: 03 September 2015, 20:51:16 »
De Roco kruising is zó geconstrueerd dat je de lus in de baan toch als keerlus moet zien, en zo legt Klaas het ook uit.
Daarbij moet je dan ook af van de gedachte dat een rode draad rechts moet en zo.
Digitaal is een gecodeerd wisselspanningssignaal waarbij het voor de loc niet uit maakt dat je (voor jou gevoel) plus en
min verwisselt. Er is bij wisselspanning immers geen plus en min.
Wèl moet je op elk punt van de baan de fase goed hebben zodat er geen sluiting ontstaat als er iets met metalen wielen
over een geïsoleerde las rijdt.

Ook zou het mogelijk helpen als we ook de rest van de baan te zien krijgen.
« Laatst bewerkt op: 03 September 2015, 20:52:49 door Calimero »
Groet, Ronald.

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re: Roco kruising 42497 aansluiten
« Reactie #18 Gepost op: 03 September 2015, 21:28:23 »
Hallo Hans,

Ik denk dat de verwarring is dat het bovenste spoor is aangesloten als ware het een analoge baan (zie Calimero).
In de digitale wereld gaan we hier wat anders mee om. Voor alle duidelijkheid nogmaals een schetsje.
Wil je de puntstukken van de kruising polariseren dan horen we dat wel. Kan eenvoudig met een relais.
De oplossing van Calimero is wat duur vind ik.
 


Marius.
Marius

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: Roco kruising 42497 aansluiten
« Reactie #19 Gepost op: 03 September 2015, 21:32:25 »
De puntstukken van de kruising zouden ook mee kunnen lopen op het puntstuk van het wissel inderdaad.
Groet, Ronald.

spid

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Roco kruising 42497 aansluiten
« Reactie #20 Gepost op: 03 September 2015, 21:46:59 »


Marius,

Dank voor je tekening, ik ben er dus nu achter dat wat ik doe/deed, met een rood potlood de railstaaf volgen, niet werkt, want dan kom je net als in de tekening van klaas dus op het verkeerde railstaaf uit na de keerlus. Het hoe en waarom snap ik nog niet zal van het weekend mijn overbuurman proberen over te halen om e.e.a. nog eens nader uit te leggen.

Zal morgen de bedrading nalopen en daar waar nodig aanpassen, en zal jullie van de vordering op de hoogte houden.
Hoop/Denk dat het opgelost is, dan kan ik weer verder met bouwen.

Groet Hans
« Laatst bewerkt op: 03 September 2015, 22:12:32 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26707
    • Pagina van klaas
Re: Roco kruising 42497 aansluiten
« Reactie #21 Gepost op: 04 September 2015, 00:07:37 »
...ik ben er dus nu achter dat wat ik doe/deed, met een rood potlood de railstaaf volgen, niet werkt, want dan kom je net als in de tekening van klaas dus op het verkeerde railstaaf uit na de keerlus.
Laat dat nou net de bedoeling zijn. Als je niet op de verkeerde spoorstaaf uit zou komen, dan zou de keerlusmodule overbodig zijn. Bij digitaal is het de gewoonte om parallelle sporen gelijk te polariseren, dan krijg je geen problemen met wisselverbindingen en kruisingen.

Net als Calimero zeg ik ook: laat eens het hele baanplan zien. Wellicht komen we dan op andere ideeën.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tijgernootje

  • Online Online
  • Berichten: 12237
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Roco kruising 42497 aansluiten
« Reactie #22 Gepost op: 04 September 2015, 11:13:23 »
Als ik het goed begrijp dan is er een keerlus module aanwezig.
Is het trouwens een raar idee om isolatie asjes op elk spoorstaaf te doen ?
Dan ben je toch van het geneuzel af,of denk ik te simpel  ::)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26707
    • Pagina van klaas
Re: Roco kruising 42497 aansluiten
« Reactie #23 Gepost op: 04 September 2015, 11:28:51 »
Geen bezwaar tegen simpel denken. ;D
Wat zijn trouwens isolatie asjes? Ik denk dat je isolatielasjes bedoelt. En bij een keerlus moet je inderdaad beide spoorstaven isoleren, op twee plaatsen, anders gaat het alsnog fout. Maar er is toch nergens iets anders gesuggereerd?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: Roco kruising 42497 aansluiten
« Reactie #24 Gepost op: 04 September 2015, 14:21:42 »
Jawel, in het plaatje van Piet. Daar werd de hele kruising (8 lasjes) geïsoleerd.
Groet, Ronald.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Roco kruising 42497 aansluiten
« Reactie #25 Gepost op: 04 September 2015, 14:46:33 »
Even heel kort door de bocht.

Heb je loc's bollen die maar op één as stroom afnemen?
Neen, sluit dan zoals al gesteld de puntstukken in het kruis niet aan.

De enig manier die ik ken om sluiting te krijgen in dit kruis is wanneer je wielen iets te smal staan en je met de flens tegen het laatste stukje spoor tikt dat mee stroomvoert van de andere staaf (intern doorverbonden in de wissel met brugjes 1, 2, 5 of 6). Dit was een gekend probleem met de vroegere uitvoering van de Tillig wissels.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26707
    • Pagina van klaas
Re: Roco kruising 42497 aansluiten
« Reactie #26 Gepost op: 04 September 2015, 15:02:17 »
Frans, je baseert je waarschijnlijk op de plaatjes die Erik laat zien. Daar lopen de puntstukken helemaal door tot aan de kruisstukken. En dan kan je inderdaad hebben dat de binnenkant van een wiel de verkeerde polariteit aantikt. Dat is in mijn ogen dan ook een foute constructie.
Maar de puntstukken in de Roco kruising zijn veel korter, daar kan deze fout niet optreden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tijgernootje

  • Online Online
  • Berichten: 12237
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Roco kruising 42497 aansluiten
« Reactie #27 Gepost op: 05 September 2015, 10:05:53 »
Geen bezwaar tegen simpel denken. ;D
Wat zijn trouwens isolatie asjes? Ik denk dat je isolatielasjes bedoelt.
Ik bedoel die witte/doorzichtige kunstof schoentjes zoals men ze vroeger voor Flm rails had,die schoof je op je rail staven om te zorgen dat je geen kortsluiting kreeg/of om er een blok mee te maken(in basis vorm dan)
Die dingen zijn vast nog te koop,dus waarom niet op elke rail van die roco kruising die dingen schuiven,dan ben je van het probleem af lijkt me  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26707
    • Pagina van klaas
Re: Roco kruising 42497 aansluiten
« Reactie #28 Gepost op: 05 September 2015, 10:18:16 »
Floris, ik doelde alleen op het feit dat je een letter vergeten was.  ;D
En die kruising helemaal isoleren, dat is niet de goede oplossing. Het probleem ontstond doordat Hans beide sporen tegengesteld had gepoold, omdat hij nog te veel analoog dacht. De oplossing heb ik al eerder gegeven, gewoon beide parallelle sporen gelijk polen, de kruising niet isoleren, en een keerlusmodule op de keerlus. Meer hoeft dat niet te zijn.
Eventueel de puntstukken schakelen, maar dat is vaak niet eens nodig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

spid

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Roco kruising 42497 aansluiten
« Reactie #29 Gepost op: 05 September 2015, 14:09:23 »
Heren,

Jammer dat mijn dag gisteren anders liep dan geplanned, kan gebeuren, ga nu nog even boodschappen doen en dan heb ik (voorlopig) vandaag niets meer geplanned, en hoop nog even een uurtje of wat naar boven te gaan om e.e.a. in de praktijk te brengen en verslag uit te brengen.

Ik denk dat de oplossing van klaas gaat werken omdat mijn probleem is/was dat een rode en bruine draad elkaar tegenkwamen --> en dus kortsluiting, en ik waarschijnlijk te moeilijk (analoog zoals klaas scheef) over het probleem dacht.

Groet Hans