Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
13 August 2025, 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
13 August 2025, 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Aachenau West door MichielB
13 August 2025, 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
13 August 2025, 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21

Auteur Topic: Roco kruising 42497 aansluiten  (gelezen 7700 keer)

spid

• Offline Offline
Roco kruising 42497 aansluiten
« Gepost op: 02 September 2015, 13:08:36 »
Hoi allemaal,

Ik heb hier de volgende situatie, ik rijdt 2rail en digitaal.

In de keerlus, zit een keerlus-module, dus dat is elektrisch geen probleem, alleen is mijn vraag hoe sluit ik die kruising aan?

Voor alle duidelijkheid het is de ROCO 42497, kruising 15 graden, en volgens de catalogus zijn de kruisende railstaven elektrisch NIET gescheiden.

Als ik de kruising omdraai, dan zitten er zowel aan de linker als aan de rechterzijde 3 koperen stripjes die de railstaven met elkaar verbinden. Als ik van links begin te tellen dan zijn de eerste 2 voor de railstaven, de 3 en 4 voor het hartstuk en de laatste 2 ook weer voor de railstaven.

Ik begrijp dat roco artikelnr: 10019 een relais heeft, wat het probleem zou oplossen, maar dat dit niet werkt in een digitaal bedrijf.

Ik zelf werk met tortoise wisselmotoren, en zou dit in combinatie met het wissel moeten kunnen oplossen, want als het wissel rechtdoor staat, dan komt een trein automatisch rechtdoor terug over de kruising, en als het wissel op afbuigen staat gaat de locomotief schuin de kruising over.

Wie oh wie zet mij in de goede richting, ben al te lang aan het stoeien om dit goed aan te sluiten en om eerlijk te zijn ik zie het niet meer.

Groeten Hans

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Roco kruising 42497 aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: 02 September 2015, 14:47:56 »
Er zijn twee mogelijkheden:
- of je doet niks, en accepteert dat de puntstukken in de kruising geen stroom voeren.
- of je schakelt de puntstukken mee met de stand van het wissel. De Tortoise heeft daarvoor niet genoeg contacten. Dus dan kun je met het contact van de Tortoise een relais meeschakelen. Dat relais moet dan minstens 3 omschakelcontacten hebben, 1 voor het wissel zelf, en 2 voor de kruising. Dat relais van Roco heb je daarvoor niet perse nodig, er zijn wel goedkopere relais die dit kunnen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #2 Gepost op: 03 September 2015, 12:27:50 »
Zet hier even een paar fotootjes van dat puntstuk en die strips aan de onderzijde.

Het zou me verwonderen als je de puntstukken moet polariseren aangezien dit soort kruisen gewoon in een baan ingebouwd kunnen worden.
De keerlus zou ik in deze ook beperken tot het stuk tussen de wissel en het kruis.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #3 Gepost op: 03 September 2015, 13:20:55 »
Hans,

Ik heb nog een plaatje uit de analoge tijd, mogelijk kun je hier iets uithalen

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #4 Gepost op: 03 September 2015, 13:25:19 »
Piet, dat plaatje van jou is veel te ingewikkeld, en hier ook niet van toepassing. Hans rijdt digitaal, en dan ligt het voor de hand dat beide rijwegen door de kruising gelijk gepoold zijn. Daar hoeft dus niks geschakeld te worden.
Het enige wat je kunt schakelen zijn de puntstukken, maar zelfs dat is niet altijd nodig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #5 Gepost op: 03 September 2015, 13:34:15 »
Klaas,

Dat het een ingewikkeld plaatje is weet ik maar ik heb er ook bijgezet, mogelijk kun je er iets uithalen.
Had geen ander plaatje voorhanden maar met een beetje goede wil kun je de aansluiting van het relais wel volgen.

Klaas, Het was goed bedoeld

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #6 Gepost op: 03 September 2015, 14:13:09 »
Piet, ik twijfel niet aan je goede bedoelingen. Maar in dat plaatje zit een heleboel wat Hans alleen maar in verwarring brengt.
Daarom bljif ik bij mijn advies in mijn eerste reactie. Nu maar even afwachten wat Hans er van vindt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

spid

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 03 September 2015, 14:53:31 »
Allemaal alvast dank voor het meedenken/antwoorden,

Er zijn twee mogelijkheden:
- of je doet niks, en accepteert dat de puntstukken in de kruising geen stroom voeren.
- of je schakelt de puntstukken mee met de stand van het wissel. De Tortoise heeft daarvoor niet genoeg contacten. Dus dan kun je met het contact van de Tortoise een relais meeschakelen. Dat relais moet dan minstens 3 omschakelcontacten hebben, 1 voor het wissel zelf, en 2 voor de kruising. Dat relais van Roco heb je daarvoor niet perse nodig, er zijn wel goedkopere relais die dit kunnen.

Klaas,

Ik begrijp hieruit, dat ik met niets doen, nergens een draadje aansluit, dit heb ik toegepast, en dan heb je gelijk kortsluiting, dit is vrij logisch omdat je een + en - spoor met elkaar verbindt. Ik heb er daarna een isolatielasje tussen gedaan en dan is het kortsluitingsprobleem opgelost en kan je de kruising rechtdoor zonder problemen berijden, ga je het kruiselings doen dan heb je weer kortsluiting......

Zet hier even een paar fotootjes van dat puntstuk en die strips aan de onderzijde.

Het zou me verwonderen als je de puntstukken moet polariseren aangezien dit soort kruisen gewoon in een baan ingebouwd kunnen worden.
De keerlus zou ik in deze ook beperken tot het stuk tussen de wissel en het kruis.

Ik hoop dat het goed te zien is maar de puntstukken zijn geisoleerd, de rest niet......

Zoals ik in mijn vraag al schreef, de eerste 2 en laatste 2 koperen stripjes zitten aan de railstaven en de 3 en 4 (de middelste) aan de puntstukken, en daar kan je aan de zijkant ook een draadje insteken.....

Hans,

Ik heb nog een plaatje uit de analoge tijd, mogelijk kun je hier iets uithalen

Piet het plaatje is wel wat uit te halen, maar volgens mij werkt althans wat vele mij al verteld hebben, dat relais niet in een digitale omgeving.

Ik ben niet echt een held op dit gebied, maar zodra mij iets helder wordt uitgelegd begrijp ik het meestal wel....

Wat ik begrepen heb is dat je met de tortoise-wisselmotor, je een gewoon wissel de 42440 en 42441 normaal kan polariseren, dit heb ik hier thuis gewoon gedaan en dat werkt perfect, alles rijdt gewoon zonder kortsluiting enz.

Ik dacht nu heel simpel, een loc komt op het wissel en heeft daar 2 keuze's:

1e rechtdoor de keerlus in en komt dan weer rechtdoor over de kruising terug. Dus als mijn wissel(motor) rechtdoor staat moet ik die twee draadjes ook op mijn kruising rechtdoor hebben.

2e De loc buigt af, het wissel(motor) heeft een andere stand, en polariseerd het wissel andersom, dit gebeurt nu ook op de kruising.

Althans zo had ik het in gedachte, misschien snap ik het niet, maar ik ga er vanuit dat het zou moeten werken anders had (neem ik aan) roco het niet in het programma zitten.

Moet ik die 2 draadjes van de tortoise soms op de eerste 2 en laatste 2 koperen stripjes solderen ? Daar heb ik nog niet aan gedacht omdat er geen aansluitingen voor aan de zijkant zitten.... (zoals bij de wissels wel 3 aansluiting aan de zijkant zitten)

Groet Hans.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 03 September 2015, 15:20:12 »
Hans, je hoeft inderdaad niks te doen, dan moet het gewoon werken.
Als je een kortsluiting had, en je hebt die verholpen met isolatielassen, waar zitten die isolatielassen dan?
Je schrijft dat er ook al een keerlusmodule in zit. Waar zitten de isolaties van de keerlus?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

E.r.i.k.

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 03 September 2015, 15:36:44 »
De heer Mueller-Kuntzer tekent de mogelijkheden voor polariseren prachtig uit op zijn website

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #10 Gepost op: 03 September 2015, 15:45:14 »
Hans, ik heb je tekening even aangepast. De ene spoorstaaf blauw getekend, de andere rood. De lus heb ik niet gekleurd, die wordt omgeschakeld door de keerlusmodule. Ik heb met groene balkjes aangegeven waar de isolaties van de keerlus zouden kunnen zitten.
Ingewikkelder hoeft het allemaal niet te zijn.

De puntstukken heb ik wegggumd, als je niks doet zijn die elektrisch dood. Wil je ze toch omschakelen, kijk dan naar het schema wat Erik laat zien. Zoiets had ik ook in gedachten, maar wat een ander doet hoef ik niet meer te doen. ;D

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Bjor

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 03 September 2015, 15:57:07 »
Hans,

ik had een vergelijkbaar probleem met een Peco wissel en -kruising. In dit draadje:  http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64942.0.html
vind je de oplossing op pagina 2. Zowel versie 4 als versie 5 werken. Misschien kun je naar analogie hiervan voor jouw situatie een schema tekenen.

Het blijkt best een complex schakelprobleempje.

Ben

P.S. in mijn geval is er geen sprake van een keerlus. De baan bestaat uit 1,5 hondebot. Het stukje van het baanplan dat jij tekent is ook geen keerlus.   
« Laatst bewerkt op: 03 September 2015, 20:12:28 door Bjor »
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

spid

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 03 September 2015, 20:07:32 »
Klaas je tekening klopt aardig v.w.b. de keerlusmarkeringen. Echter bij je blauwe en bruine kleurtje ben ik je kwijt en ik denk dat dat het probleem is....

Ik heb voor mezelf als geheugensteuntje, ik rijdt Nederlands, dus rechts, en dus doe ik de rode draad aan de rechter spoorstaaf, de bruine komt dan automatisch links. Als ik dus van linksboven het wissel berijdt dan klopt het, rechts jouw blauw (mijn rood), links bruin. Als ik dat vol hou dan kom ik bij de kruising andersom uit, dan dat jij het getekend hebt,  ???  en de weg kwijt, want nu snap ik het niet meer, c.q. zie ik het niet meer, je kan ondanks die keerlus blauw (rood) en bruin toch niet zomaar omdraaien ? In je tekening dan zie ik wel dat alles boven de keerlus klopt, maar van onder dus niet......zal morgen de bedrading nog maar eens goed nakijken op de baan.

Groet Hans
« Laatst bewerkt op: 03 September 2015, 20:42:10 door Wes Kraaijeveld. Reden: Onnodig citaat verwijderd. »

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #13 Gepost op: 03 September 2015, 20:13:59 »
Hoi,

Voor de keerlus dien je een aparte module te gebruiken, een zogenaamde keerlusmodule. Anders krijg je kortsluiting in je baan. ;) Een keerlusmodule zorgt ervoor dat op tijd de keerlussectie omgezet wordt zodat er geen kortsluiting is. Zie ook dit artikel eens: Encyclopdie: Keerlus

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 03 September 2015, 20:23:03 »
Uit de tekening van Piet haal ik dat de tekeningen van Erik veel te complex en onnodig zijn.
Wil je dan toch pertinent je puntstukken van spanning voorzien gaat dat het makkelijkste met een (extra) keerlusmodule die
op basis van kortsluiting werkt.
Groet, Ronald.