Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
13 August 2025, 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
13 August 2025, 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Aachenau West door MichielB
13 August 2025, 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
13 August 2025, 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
  

Auteur Topic: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan  (gelezen 6953 keer)

jvdscheur

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Gepost op: 26 August 2015, 21:38:13 »
Als ik een dergelijk baanplan heb en ik zou in de toekomst een schaduwstation willen, wat is dan een logische plek om mijn klimspiraal te maken. maw waar zou ik zeg maar van het bestaande plan een afslag moeten maken om naar mijn onderliggende schaduwstation te gaan en weer terug te komen op deze baan.

« Laatst bewerkt op: 26 August 2015, 23:04:59 door Bert van Gelder. Reden: Titel voorzien van hoofdletters »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6337
  • ***
Re: schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 26 August 2015, 22:19:20 »
De enige mogelijkheid die ik zie is links onder op de tekening. Komende vanaf de wissel rechts duik je naar beneden met een dubbelsporige spiraal. Kom je met de van je wissel gaat naar beneden het schaduwstation in, komt weer naar boven en gaat dan naar de wissel links midden. Ik weet niet hoeveel sporen je nodig hebt (hoeveel treinen), maar je zou in het geval je veel sporen nodig hebt, ook twee etages kunnen maken. Zie ook mijn schaduwstation in wording.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

jvdscheur

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #2 Gepost op: 26 August 2015, 22:27:55 »
Daar ben ik best jaloers op Ruud op zon mooie klimspiraal. is me toch niet helemaal duidelijk hoe je dat ziet richting schaduwstation. Zou je dat svp in mijn banplan met een vluchtige tekening kunnen verduidelijken. Dank alvast weer voor je hulp !

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6337
  • ***
Re: schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #3 Gepost op: 26 August 2015, 22:50:40 »
Je zult een dubbelsporige spiraal moeten maken waarbij één spoor naar boven en één spoor naar beneden gaat. Best een uitdaging. Laat je de sporen dubbel in één vlak liggen, kom je niet goed uit. Dan krijg je het zoals bij mijn spiraal te zien is. Of je zal met het spoor van de wissel links naar rechts moeten.



Maar hem zo groot mogelijk en neem flexrails.
« Laatst bewerkt op: 26 August 2015, 22:52:39 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #4 Gepost op: 26 August 2015, 23:46:39 »
Welke soort treinen wil je gaan rijden, en wat zijn de plannen op het bestaande plan?

Je zou kunnen overwegen om enkelspoor naar het schaduw gedeelte te gaan.
Je laat dan het door Ruud blauw getekende wissel vervallen, en het bovenste spoor zou dan
 kunnen dalen.

Hierdoor kun je op het bestaande plan nog steeds rond rijden.

Tinus.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #5 Gepost op: 27 August 2015, 00:14:15 »
hallo,

Bedenk dat een spoorspiraal een flinke diameter heeft en dus flink de kamer inkomt.
Smokkelen met de diameter geeft stijgingspercentages waar je treintje niet meer tegen opkomt.
Dus zeker niet doen.

succes jandcargo

jvdscheur

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #6 Gepost op: 27 August 2015, 08:23:46 »
Hallo, welke diameter zou ik dan minimaal nodig hebben om in de klimspiraal twee sporen te kunnen leggen. Ik heb daar een ruimte van ongeveer 1 m2. Is dat niet genoeg ?

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6337
  • ***
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #7 Gepost op: 27 August 2015, 09:42:50 »
1m is krap, maar als je de cirkels zo laag mogelijk houdt, zou het moeten lukken. Je kunt eventueel een draad onder de rondgangen maken om de panto's omlaag te houden. Gebruik het buitenste spoor dan om omhoog te rijden en het binnenste om naar beneden te gaan. Let wel op dat je langste rijtuigen langs elkaar kunnen.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

jvdscheur

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #8 Gepost op: 27 August 2015, 09:56:08 »
Ok. Waarom moet ik dan de buitenste houden voor omhoog. Hellingspercentage is toch hetzelfde. Sorry, maar probeer je hulp ook goed te begrijpen vandaar deze vraag

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #9 Gepost op: 27 August 2015, 10:07:44 »
De buitenste baan is langer en aangezien de hoogte gelijk blijft gaat de stijging (in %) omlaag.
Ook is de wrijving in een iets minder scherpe bocht wat lager dus heeft de loc het ook daarom iets makkelijker.
Groet, Ronald.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #10 Gepost op: 27 August 2015, 10:10:40 »
Hellingspercentage is niet hetzelfde. De buitenste heeft een grotere lengte per omwenteling, bij gelijke stijging, dus een kleiner stijgingspercentage.

Een ruimte van 1,2 m vind ik nog krap. Je binnenboog heeft dan een straal van 50 cm. Wat je kan doen is de spiraal in een ovaal leggen in plaats van een cirkel. Dan krijg je een grotere lengte per omwenteling, dus een lager stijgingspercentage.

Overigens verwondert het me steeds dat mensen zo graag een spiraal willen. Dat kost meters raillengte die je toch niet ziet. Een schaduwstation hoeft niet perse onder de rest van de baan te liggen. Het kan ook gelijkvloers, achter de coulissen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jvdscheur

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #11 Gepost op: 27 August 2015, 10:15:40 »
Snap ik Klaas alleen heb ik die fysieke ruimte niet in de kamer. Is er evt wel een andere logische manier om te dalen naar schaduwstation ipv via spiraal. Wat zou een alternatief zijn evt.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #12 Gepost op: 27 August 2015, 10:23:48 »
Je vind het misschien een vervelende opmerking, maar als je ergens de fysieke ruimt niet voor hebt, dan moet je het ook niet willen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jvdscheur

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #13 Gepost op: 27 August 2015, 10:32:55 »
Absoluut niet vervelend Klaas . Ik heb liever dat mensen zeggen wat ze denken dat helpt mij beter dan dat ik straks bezig ben met iets en achteraf hoor dat het helemaa niet kan . Ben heel blij op dit forum met zoveel behulpzame mensen met veel kennis die de mooiste dingen maken. Ik moet nog veel leren en sta dus overal voor open. Af en toe een domme vraag maar dat helpt mij een stap verder.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #14 Gepost op: 27 August 2015, 10:40:18 »
Misschien juist 2 spiralen plaatsen ? Eentje links-onder en eentje recht-boven. Zo kun je misschien wat makkelijker je
lage procenten halen ?
Eventueel de meest links wissel vervangen door een engelse zodat je daar al een 3cm kunt dalen op de eerste meter ?
Groet, Ronald.