Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
MarcoK1999
Vandaag
om 19:58:23
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
San-Markos
Vandaag
om 19:53:00
booster vraag
door
AP3737
Vandaag
om 19:52:46
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 19:52:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:27:36
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
Vandaag
om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 19:21:30
Da's Daz 2
door
defender
Vandaag
om 19:14:12
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
defender
Vandaag
om 19:08:33
Molenbaan (werktitel)
door
defender
Vandaag
om 19:03:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
defender
Vandaag
om 18:57:18
BR-18.6 Schaal-0.
door
Sven
Vandaag
om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
wob
Vandaag
om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
tijgernootje
Vandaag
om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Huup
Vandaag
om 17:29:32
Aachenau West
door
Silvolde
Vandaag
om 17:12:01
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D
door
gtw6016
Vandaag
om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:23:24
Rijnstraat
door
Huup
Vandaag
om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
Ronald69
Vandaag
om 15:07:50
Lima Plan E ral kleuren vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:47:32
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan (gelezen 6935 keer)
jvdscheur
Offline
Berichten: 197
Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
«
Gepost op:
26 August 2015, 21:38:13 »
Als ik een dergelijk baanplan heb en ik zou in de toekomst een schaduwstation willen, wat is dan een logische plek om mijn klimspiraal te maken. maw waar zou ik zeg maar van het bestaande plan een afslag moeten maken om naar mijn onderliggende schaduwstation te gaan en weer terug te komen op deze baan.
«
Laatst bewerkt op: 26 August 2015, 23:04:59 door Bert van Gelder. Reden: Titel voorzien van hoofdletters
»
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 6337
***
Re: schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
«
Reactie #1 Gepost op:
26 August 2015, 22:19:20 »
De enige mogelijkheid die ik zie is links onder op de tekening. Komende vanaf de wissel rechts duik je naar beneden met een dubbelsporige spiraal. Kom je met de van je wissel gaat naar beneden het schaduwstation in, komt weer naar boven en gaat dan naar de wissel links midden. Ik weet niet hoeveel sporen je nodig hebt (hoeveel treinen), maar je zou in het geval je veel sporen nodig hebt, ook twee etages kunnen maken. Zie ook
mijn schaduwstation
in wording.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
jvdscheur
Offline
Berichten: 197
Re: schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
«
Reactie #2 Gepost op:
26 August 2015, 22:27:55 »
Daar ben ik best jaloers op Ruud op zon mooie klimspiraal. is me toch niet helemaal duidelijk hoe je dat ziet richting schaduwstation. Zou je dat svp in mijn banplan met een vluchtige tekening kunnen verduidelijken. Dank alvast weer voor je hulp !
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 6337
***
Re: schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
«
Reactie #3 Gepost op:
26 August 2015, 22:50:40 »
Je zult een dubbelsporige spiraal moeten maken waarbij één spoor naar boven en één spoor naar beneden gaat. Best een uitdaging. Laat je de sporen dubbel in één vlak liggen, kom je niet goed uit. Dan krijg je het zoals bij mijn spiraal te zien is. Of je zal met het spoor van de wissel links naar rechts moeten.
Maar hem zo groot mogelijk en neem flexrails.
«
Laatst bewerkt op: 26 August 2015, 22:52:39 door ruudns
»
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
tinus
Offline
Berichten: 1540
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
«
Reactie #4 Gepost op:
26 August 2015, 23:46:39 »
Welke soort treinen wil je gaan rijden, en wat zijn de plannen op het bestaande plan?
Je zou kunnen overwegen om enkelspoor naar het schaduw gedeelte te gaan.
Je laat dan het door Ruud blauw getekende wissel vervallen, en het bovenste spoor zou dan
kunnen dalen.
Hierdoor kun je op het bestaande plan nog steeds rond rijden.
Tinus.
Gelogd
jandcargo
Offline
Berichten: 1284
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
«
Reactie #5 Gepost op:
27 August 2015, 00:14:15 »
hallo,
Bedenk dat een spoorspiraal een flinke diameter heeft en dus flink de kamer inkomt.
Smokkelen met de diameter geeft stijgingspercentages waar je treintje niet meer tegen opkomt.
Dus zeker niet doen.
succes jandcargo
Gelogd
jvdscheur
Offline
Berichten: 197
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
«
Reactie #6 Gepost op:
27 August 2015, 08:23:46 »
Hallo, welke diameter zou ik dan minimaal nodig hebben om in de klimspiraal twee sporen te kunnen leggen. Ik heb daar een ruimte van ongeveer 1 m2. Is dat niet genoeg ?
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 6337
***
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
«
Reactie #7 Gepost op:
27 August 2015, 09:42:50 »
1m is krap, maar als je de cirkels zo laag mogelijk houdt, zou het moeten lukken. Je kunt eventueel een draad onder de rondgangen maken om de panto's omlaag te houden. Gebruik het buitenste spoor dan om omhoog te rijden en het binnenste om naar beneden te gaan. Let wel op dat je langste rijtuigen langs elkaar kunnen.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
jvdscheur
Offline
Berichten: 197
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
«
Reactie #8 Gepost op:
27 August 2015, 09:56:08 »
Ok. Waarom moet ik dan de buitenste houden voor omhoog. Hellingspercentage is toch hetzelfde. Sorry, maar probeer je hulp ook goed te begrijpen vandaar deze vraag
Gelogd
Calimero
Offline
Berichten: 1041
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
«
Reactie #9 Gepost op:
27 August 2015, 10:07:44 »
De buitenste baan is langer en aangezien de hoogte gelijk blijft gaat de stijging (in %) omlaag.
Ook is de wrijving in een iets minder scherpe bocht wat lager dus heeft de loc het ook daarom iets makkelijker.
Gelogd
Groet, Ronald.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26708
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
«
Reactie #10 Gepost op:
27 August 2015, 10:10:40 »
Hellingspercentage is niet hetzelfde. De buitenste heeft een grotere lengte per omwenteling, bij gelijke stijging, dus een kleiner stijgingspercentage.
Een ruimte van 1,2 m vind ik nog krap. Je binnenboog heeft dan een straal van 50 cm. Wat je kan doen is de spiraal in een ovaal leggen in plaats van een cirkel. Dan krijg je een grotere lengte per omwenteling, dus een lager stijgingspercentage.
Overigens verwondert het me steeds dat mensen zo graag een spiraal willen. Dat kost meters raillengte die je toch niet ziet. Een schaduwstation hoeft niet perse onder de rest van de baan te liggen. Het kan ook gelijkvloers, achter de coulissen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
jvdscheur
Offline
Berichten: 197
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
«
Reactie #11 Gepost op:
27 August 2015, 10:15:40 »
Snap ik Klaas alleen heb ik die fysieke ruimte niet in de kamer. Is er evt wel een andere logische manier om te dalen naar schaduwstation ipv via spiraal. Wat zou een alternatief zijn evt.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26708
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
«
Reactie #12 Gepost op:
27 August 2015, 10:23:48 »
Je vind het misschien een vervelende opmerking, maar als je ergens de fysieke ruimt niet voor hebt, dan moet je het ook niet willen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
jvdscheur
Offline
Berichten: 197
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
«
Reactie #13 Gepost op:
27 August 2015, 10:32:55 »
Absoluut niet vervelend Klaas . Ik heb liever dat mensen zeggen wat ze denken dat helpt mij beter dan dat ik straks bezig ben met iets en achteraf hoor dat het helemaa niet kan . Ben heel blij op dit forum met zoveel behulpzame mensen met veel kennis die de mooiste dingen maken. Ik moet nog veel leren en sta dus overal voor open. Af en toe een domme vraag maar dat helpt mij een stap verder.
Gelogd
Calimero
Offline
Berichten: 1041
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
«
Reactie #14 Gepost op:
27 August 2015, 10:40:18 »
Misschien juist 2 spiralen plaatsen ? Eentje links-onder en eentje recht-boven. Zo kun je misschien wat makkelijker je
lage procenten halen ?
Eventueel de meest links wissel vervangen door een engelse zodat je daar al een 3cm kunt dalen op de eerste meter ?
Gelogd
Groet, Ronald.
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan