Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:31:19
Ontraxs 2026 door Ronald Halma
Vandaag om 12:28:07
Yamorc 7001 dood door bellejt
Vandaag om 12:26:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:06:54
Bouw Artitec overwegbomen 1950 door Met een sik
Vandaag om 12:05:08
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 12:04:34
Modelwensen 2026 door steven346
Vandaag om 11:28:56
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door grossraumwagen
Vandaag om 11:28:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 11:27:32
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 11:24:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:19:24
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
Vandaag om 11:12:15
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 11:02:26
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronaldk
Vandaag om 10:48:10
Layne, Somewhere South. door Reeks77
Vandaag om 10:15:14
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 09:57:05
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Pauldg
Vandaag om 09:32:07
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 02:45:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 02:43:24
Roco 42616 door johan george
Vandaag om 00:05:28
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
25 December 2025, 22:51:02
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
25 December 2025, 21:32:35
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
25 December 2025, 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
25 December 2025, 20:31:55
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
25 December 2025, 18:27:52
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
25 December 2025, 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
25 December 2025, 15:52:36
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
25 December 2025, 15:44:20
  

Auteur Topic: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan  (gelezen 7246 keer)

jvdscheur

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Gepost op: 26 August 2015, 21:38:13 »
Als ik een dergelijk baanplan heb en ik zou in de toekomst een schaduwstation willen, wat is dan een logische plek om mijn klimspiraal te maken. maw waar zou ik zeg maar van het bestaande plan een afslag moeten maken om naar mijn onderliggende schaduwstation te gaan en weer terug te komen op deze baan.

« Laatst bewerkt op: 26 August 2015, 23:04:59 door Bert van Gelder. Reden: Titel voorzien van hoofdletters »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6404
  • ***
Re: schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 26 August 2015, 22:19:20 »
De enige mogelijkheid die ik zie is links onder op de tekening. Komende vanaf de wissel rechts duik je naar beneden met een dubbelsporige spiraal. Kom je met de van je wissel gaat naar beneden het schaduwstation in, komt weer naar boven en gaat dan naar de wissel links midden. Ik weet niet hoeveel sporen je nodig hebt (hoeveel treinen), maar je zou in het geval je veel sporen nodig hebt, ook twee etages kunnen maken. Zie ook mijn schaduwstation in wording.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

jvdscheur

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #2 Gepost op: 26 August 2015, 22:27:55 »
Daar ben ik best jaloers op Ruud op zon mooie klimspiraal. is me toch niet helemaal duidelijk hoe je dat ziet richting schaduwstation. Zou je dat svp in mijn banplan met een vluchtige tekening kunnen verduidelijken. Dank alvast weer voor je hulp !

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6404
  • ***
Re: schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #3 Gepost op: 26 August 2015, 22:50:40 »
Je zult een dubbelsporige spiraal moeten maken waarbij één spoor naar boven en één spoor naar beneden gaat. Best een uitdaging. Laat je de sporen dubbel in één vlak liggen, kom je niet goed uit. Dan krijg je het zoals bij mijn spiraal te zien is. Of je zal met het spoor van de wissel links naar rechts moeten.



Maar hem zo groot mogelijk en neem flexrails.
« Laatst bewerkt op: 26 August 2015, 22:52:39 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #4 Gepost op: 26 August 2015, 23:46:39 »
Welke soort treinen wil je gaan rijden, en wat zijn de plannen op het bestaande plan?

Je zou kunnen overwegen om enkelspoor naar het schaduw gedeelte te gaan.
Je laat dan het door Ruud blauw getekende wissel vervallen, en het bovenste spoor zou dan
 kunnen dalen.

Hierdoor kun je op het bestaande plan nog steeds rond rijden.

Tinus.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1291
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #5 Gepost op: 27 August 2015, 00:14:15 »
hallo,

Bedenk dat een spoorspiraal een flinke diameter heeft en dus flink de kamer inkomt.
Smokkelen met de diameter geeft stijgingspercentages waar je treintje niet meer tegen opkomt.
Dus zeker niet doen.

succes jandcargo

jvdscheur

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #6 Gepost op: 27 August 2015, 08:23:46 »
Hallo, welke diameter zou ik dan minimaal nodig hebben om in de klimspiraal twee sporen te kunnen leggen. Ik heb daar een ruimte van ongeveer 1 m2. Is dat niet genoeg ?

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6404
  • ***
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #7 Gepost op: 27 August 2015, 09:42:50 »
1m is krap, maar als je de cirkels zo laag mogelijk houdt, zou het moeten lukken. Je kunt eventueel een draad onder de rondgangen maken om de panto's omlaag te houden. Gebruik het buitenste spoor dan om omhoog te rijden en het binnenste om naar beneden te gaan. Let wel op dat je langste rijtuigen langs elkaar kunnen.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

jvdscheur

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #8 Gepost op: 27 August 2015, 09:56:08 »
Ok. Waarom moet ik dan de buitenste houden voor omhoog. Hellingspercentage is toch hetzelfde. Sorry, maar probeer je hulp ook goed te begrijpen vandaar deze vraag

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #9 Gepost op: 27 August 2015, 10:07:44 »
De buitenste baan is langer en aangezien de hoogte gelijk blijft gaat de stijging (in %) omlaag.
Ook is de wrijving in een iets minder scherpe bocht wat lager dus heeft de loc het ook daarom iets makkelijker.
Groet, Ronald.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27074
    • Pagina van klaas
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #10 Gepost op: 27 August 2015, 10:10:40 »
Hellingspercentage is niet hetzelfde. De buitenste heeft een grotere lengte per omwenteling, bij gelijke stijging, dus een kleiner stijgingspercentage.

Een ruimte van 1,2 m vind ik nog krap. Je binnenboog heeft dan een straal van 50 cm. Wat je kan doen is de spiraal in een ovaal leggen in plaats van een cirkel. Dan krijg je een grotere lengte per omwenteling, dus een lager stijgingspercentage.

Overigens verwondert het me steeds dat mensen zo graag een spiraal willen. Dat kost meters raillengte die je toch niet ziet. Een schaduwstation hoeft niet perse onder de rest van de baan te liggen. Het kan ook gelijkvloers, achter de coulissen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jvdscheur

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #11 Gepost op: 27 August 2015, 10:15:40 »
Snap ik Klaas alleen heb ik die fysieke ruimte niet in de kamer. Is er evt wel een andere logische manier om te dalen naar schaduwstation ipv via spiraal. Wat zou een alternatief zijn evt.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27074
    • Pagina van klaas
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #12 Gepost op: 27 August 2015, 10:23:48 »
Je vind het misschien een vervelende opmerking, maar als je ergens de fysieke ruimt niet voor hebt, dan moet je het ook niet willen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jvdscheur

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #13 Gepost op: 27 August 2015, 10:32:55 »
Absoluut niet vervelend Klaas . Ik heb liever dat mensen zeggen wat ze denken dat helpt mij beter dan dat ik straks bezig ben met iets en achteraf hoor dat het helemaa niet kan . Ben heel blij op dit forum met zoveel behulpzame mensen met veel kennis die de mooiste dingen maken. Ik moet nog veel leren en sta dus overal voor open. Af en toe een domme vraag maar dat helpt mij een stap verder.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Schaduwstation aansluiten op bestaand baanplan
« Reactie #14 Gepost op: 27 August 2015, 10:40:18 »
Misschien juist 2 spiralen plaatsen ? Eentje links-onder en eentje recht-boven. Zo kun je misschien wat makkelijker je
lage procenten halen ?
Eventueel de meest links wissel vervangen door een engelse zodat je daar al een 3cm kunt dalen op de eerste meter ?
Groet, Ronald.