Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:20:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hervé
Vandaag om 13:12:55
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Prutsert
Vandaag om 12:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:41:24
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Jeronimos
Vandaag om 12:29:18
Weleldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 12:25:37
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:56:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07

Auteur Topic: Lötschbergbahn met Bietschtalbrücke in H0 (4,5mx1,5m)  (gelezen 28740 keer)

jandcargo

• Offline Offline
Re: Lötschbergbahn met Bietschtalbrücke in H0 (4,5mx1,5m)
« Reactie #30 Gepost op: 27 August 2015, 16:12:12 »
Hoi,

Het is goed om toch ruime bogen aan te houden in je spoorspiraal.
liefst 120 cm minimaal.
Bij minder worden je stijgingspercentages zodanig dat het treintje niet meer naar boven komt.
weet dat helaas uit ervaring.
Wishfull thinking helpt dan niet!!!

groeten jandcargo

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 27 August 2015, 21:44:20 »
Hallo Rob van Kooy,

Yep, je berichten hebben we ontvangen.
Het leek alsof er een storing was bij bepaalde knoppen. Ik had moeite met Pb's versturen, en bepaalde andere functies.

Gr, Bert

Nederlaantje

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 29 August 2015, 16:38:03 »
even een vraag..

na alle tips dat de spiraal te krap zou zijn etc probeer ik nu het plan drastich te veranderen, maar zit met het spiraal beetje in me maag. ik probeer nu R5/R6 spiraal te maken, met R6 als klimmend spoor en R5 als dalend spoor. Ik probeer 10 cm tussen de niveaus te houden (zoals eerder beschreven in dit draadje ivm stroomafnemers.) de straal van R6 is 60,4 cm en zal dan een stijgingspercentage krijgen van 2,6%... Is dit voldoende of moet ik het niveau op 80 cm houden zodat het stijgingspercentage omlaag gaat? Tevens heeft het dalend spoor dan 2,9% maar dit lijkt me minder erg omdat het omlaag gaat.

Ik hoor graag wat antwoorden want ik loop nu een beetje vast :(

groetjes Zwitserlaantje
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Peter Spruit

• Offline Offline
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
« Reactie #33 Gepost op: 30 August 2015, 10:13:30 »
Een stijgings percentage van 2,6 % en daling van 2,9% lijkt mij geen noemenswaardige problemen te gaan opnemen.
Als je nog info / foto's nodig hebt  ivm de spiraalbouw zelf moet je maar eens kijken in mijn bouwdraadje onder op bezoek bij.
Daar staan diverse foto's van mijn spiraal dacht ik.
Groetjes

Peter
Petdig1

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 30 August 2015, 10:21:31 »
En denk eens aan een andere optie: een lang traject dat je achter de achtergrond laat dalen. Achtergrond 10cm naar voren en je kunt een dubbelsporig traject laten klimmen/dalen.
Met een spiraal zit je vaak jezelf in de weg als de diameter niet groot genoeg kan zijn.

Succes, gr, Bert

Nederlaantje

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 30 August 2015, 13:23:29 »
hallo

zoals hierboven staat beschreven ben ik het baanplan drastisch aan het veranderen. het wordt nog steeds op een oppervlak van 4,5m bij 1,5m gebouwd, met een max hoogte van 70 cm

hieronder het eerste gedeelte op 17 cm hoogte dat wordt een halte station, blaussee mittholz

en daarna komt het schaduwstation:

deze ligt aan de achterkant op 22cm hoogte. en als laatste het gedeelte met de brug, deze is op 37,5 cm hoogte

ik heb dus nog een ruimte van ongeveer 30cm om bergen te maken die boven het brug gedeelte uitsteekt, dit lijkt me ruim voldoende. het klimspiraal is zoals boven beschreven is op R5 en R6 waarop R6 klimmend is met 2,6 procent.
het spoor van het station zal uiteindelijk onder de brug doorlopen, niet zoals in de werkelijkheid dus maar een beetje fantasie is niks mis mee!

groetjes, zwitserlaantje
RocoLine rails

Nederlaantje

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 31 August 2015, 11:15:37 »
hallo bert,

ik probeer jou idee uit te tekenen, om te kijken wat haalbaar is.. wat is de maximum stijgingspercentage op een recht stuk spoor voor een trein? kan dit tot 3 procent of moet het lager? lijkt me dat 2,5 sowieso moet. ervan uitgaande dat er treinen rijden met 1 lok en 6 rijtuigen (misschien 7).

groetjes, Zwitserlaantje
RocoLine rails

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 31 August 2015, 18:46:22 »
Hoi,

Dat is eigenlijk niet zo 1-2-3 te beantwoorden. Hangt af van de trekkracht van de lok (en/of de weerstand van de wagons). Waarom doe je niet een proef met lok en wagons? Drie meter rails op een schuine plank, en je komt een heel eind. 3cm per meter laten stijgen, en je weet het antwoord. Welk merk heb je in gedachten?

Vergeet ook niet dat de overgang van horizontaal naar klimmend spoor ook wat ruimte kost. Je kunt niet ineens door een knik het spoor laten stijgen. Kost al gauw 20cm per overgang van stijgend/dalend spoor naar horizontaal spoor.

Maar als men over het algemeen 3% aanbeveelt, dan is dat al heel veel beter op recht spoor, dan in een spiraal. Dus dat heb je al gewonnen!..

Succes, gr,

Bert

Nederlaantje

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 01 September 2015, 12:34:59 »
hallo Bert,

eens kijken of dat een keer lukt, zon lange plank heb ik niet en zonde om van alles in huis te halen als daarna ook nog blijkt dat het plan niet haalbaar is etc. ik heb nu 2,5% in de tekening op 3,20m. met de overgangen zal het dus iets van 2,7% worden denk ik. Ik heb nu al wat zwitsers materieel liggen 1 liliput domino treinstel en 5 Roco lokken en wat rijtuigen en goederenwagons. op zich wel degelijk spul. en omdat de treinen relatief klein blijven (max 7 bakken) hoeft er ook niet veel gewicht getrokken te worden.

groetjes Zwitserlaantje
RocoLine rails

Nederlaantje

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 02 September 2015, 23:07:18 »
Hallo,

na de tip van bert ben ik eens gaan tekenen en denken en meten en passen (of is het nou passen en meten ;P). Dit is wat ik nu heb:

onder is het station, op 15 cm hoogte. naast het kopspoor komt direct het stationsgebouw (blausee mitholz) en het perron tussen het kopspoor en het doorgaande spoor. hier stoppen de meeste treinen vandaar ook de wissels richting het andere spoor om weer terug te komen op het juiste spoor. het station heeft ook een aansluiting naar het schaduwstation (dit is nog het enige wat ik moet tekenen). het onderste spoor loopt dus naar beneden. boven het station komen gewoon 2 rijsporen deze is op een hoogte van 25 cm tot 35 cm (klimmend dus) en daarboven de brug op 48,5 cm. Ik zit te twijfelen of ik daar wel de bietschtal brug moet gaan maken omdat de brug 15 cm hoog is. dat betekent dat de onderkant van de brug op het zelfde niveau is als die rij sporen dus een echt dal zit er dan niet in.. misschien dat ik anders de Kandersteg Brücke erin bouw. (Zie inzet)

dit is de baan in 3D

ik ben benieuwd naar reacties en tips!

gr Zwitserlaantje
RocoLine rails

Patrick1975

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 03 September 2015, 06:32:27 »
Ik ben ook maar een starter, maar ik zou die slinger er uit halen en het baanontwerp wat meer diagonaal
maken dan met de plaat mee. Dat geeft een veel mooier aanzien.

Have fun every day, before you know it's..........

Nederlaantje

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 03 September 2015, 15:22:50 »
Hallo Patrick,

Ik begrijp wat je bedoeld, echter vanaf zowel rechts als links moet er dan overgestoken worden.. deze sporen moeten elkaar kruisen maar dit gebeurd anders op gelijke hoogte omdat rechts en links gelijk begint.. Nu is het dat links dus klimmend naar rechts gaat en aan de rechtse kant van de baan over de andere kant gaat. (en vanaf daar klimt links weer naar rechts). En bovendien gaan treinen nooit recht een berg op, maar met de vorm van de berg mee.. Wel vind ik dat de slinger eventueel iets anders kan het is niet de mooiste misschien dat ik daar nog wat op ga tekenen..

bovenstaande afbeelding maakt misschien mijn tekst meer duidelijker. in het rode venster gaat links dus over rechts. 1 spoor is heel even zichtbaar de andere zal geheel niet te zien zijn, dit om de verwachtingen van toeschouwers te veranderen (ze zien een trein vanaf het station weggaan en pas op de brug zien ze hem weer. daarna zal die nog 1 keer langs de slinger komen en dan weer terug op het station). bij de rode pijl zie je dat het spoor vanaf de rechterkant ook klimt naar links.

Gr zwitserlaantje.

PS. soms vind ik het moeilijk dingen te verwoorden maar hoop dat het goed begrijpbaar is. en oh ja, de foto in het bovenstaande bericht van mij is door mijzelf gefotografeerd.. Doordat 1 trein vertraging had, kruiste ze elkaar toevallig op de brug, wat natuurlijk een mooi plaatje opleverd  ;D
RocoLine rails

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #42 Gepost op: 03 September 2015, 19:48:40 »
Hoi,

De BLS: mijn favoriete Zwitserse spoorlijn.
Jij combineert beide kanten: de slingers in het Kandertal en de Bietschtalbrug.
Een leuk idee.

Wat ik nu nog mis: een goede reden voor die grote brug. Zoals het landschap er nu uitziet, kun je beter een brug met meerdere stenen bogen maken. Dat kon in het Bietschtal niet, omdat het dal ter plaatse 75 meter diep is.
Of gaat dat lagere voorste slingerspoor straks ook over het ravijn?

Ik heb nog ergens een Duits tijdschrift met meerdere BLS-ontwerpen erin. Misschine iets voor jou?
Doe maar een pb als je geïnteresseerd bent.

grüetzi
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Nederlaantje

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 03 September 2015, 22:06:30 »
hallo Hendrik Jan,

de Lötschbergbahn is ook mijn favoriete lijn, gewoon zo mooi! Wij gingen vroeger ieder jaar op vakantie in Frutigen, en zijn vorig jaar weer een keertje daar geweest en de omgeving blijft zo mooi! Ook al wat ruwer gebergte en ook gemengd trein verkeer (goederen (verschillende lokken-combinaties), personen (zowel BLS als SBB rijdt daar). Vandaar dat mijn onderwerp van de baan de Lötschbergbahn is vanwege de diversiteit en de omgeving. Zoals ik zelf al beschreven heb is hoe de situatie nu is dat de brug niet echt uit zijn verf komt, omdat de voetpijlers op gelijk niveau zijn met de slinger. Echter weet ik niet goed hoe ik daar een ravijn in moet gaan maken, omdat de slinger R5 en R6 bogen bevat (dit ziet er immers mooier en realistischer uit dan R3/R4) en daarbij dat er achter de slinger ook nog 2 sporen lopen (die van rechts naar links gaan) deze durf ik wel een gedeelte eruit te laten komen en ook met een brug het ravijn over te laten steken maar dan zit ik dus alsnog met de bogen, ik kom nergens op internet brugdelen tegen voor R5/R6. vandaar dat ik er nu over zit te denken misschien de brug te veranderen in de Kanderstegbrücke. Maar ook daar moet een goede reden voor die brug zijn (in het echt loopt er een weg en een beek onder door).

Groetjes, Zwitserlaantje
RocoLine rails

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #44 Gepost op: 04 September 2015, 14:33:48 »
Als je geen brugdelen die passen in de commercie vindt, dan maak je ze toch zelf, voorbeelden zat op het forum en echt niet zo moeilijk met wat hout en pu-schuim, een goed mes en wat plaaster.  ;)

Kan je die sporen die eventueel zichtbaar wordne in je ravijn niet verder naar achteren trekken door met een ruime boog onde de ravijn te blijven?
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025