Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:20:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
hervé
Vandaag
om 13:12:55
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht
door
Prutsert
Vandaag
om 12:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 12:41:24
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht
door
Ben
Vandaag
om 12:39:03
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
Jeronimos
Vandaag
om 12:29:18
Weleldhavendag 2025 Rotterdam
door
Keska
Vandaag
om 12:25:37
trein of metro naar Hoek van Holland
door
R1954
Vandaag
om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
door
martijnhaman
Vandaag
om 12:08:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 11:56:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Eric B
Vandaag
om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge!
door
hervé
Vandaag
om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
VulcanRaven
Vandaag
om 10:31:56
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer
door
Jeroen Water
Vandaag
om 07:52:24
Show je werkplek
door
Eric B
Vandaag
om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC
door
hmmglaser
Vandaag
om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen.
door
FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s
door
Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken
door
JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken
door
JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel
door
Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's
door
R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
gdh
30 July 2025, 19:00:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Lötschbergbahn met Bietschtalbrücke in H0 (4,5mx1,5m)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
6
Omlaag
Auteur
Topic: Lötschbergbahn met Bietschtalbrücke in H0 (4,5mx1,5m) (gelezen 28740 keer)
jandcargo
Offline
Berichten: 1280
Re: Lötschbergbahn met Bietschtalbrücke in H0 (4,5mx1,5m)
«
Reactie #30 Gepost op:
27 August 2015, 16:12:12 »
Hoi,
Het is goed om toch ruime bogen aan te houden in je spoorspiraal.
liefst 120 cm minimaal.
Bij minder worden je stijgingspercentages zodanig dat het treintje niet meer naar boven komt.
weet dat helaas uit ervaring.
Wishfull thinking helpt dan niet!!!
groeten jandcargo
Gelogd
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4385
Re: Lötschbergbahn met Bietschtalbrücke in H0 (4,5mx1,5m)
«
Reactie #31 Gepost op:
27 August 2015, 21:44:20 »
Hallo Rob van Kooy,
Yep, je berichten hebben we ontvangen.
Het leek alsof er een storing was bij bepaalde knoppen. Ik had moeite met Pb's versturen, en bepaalde andere functies.
Gr, Bert
Gelogd
Nederlaantje
Offline
Berichten: 215
Re: Lötschbergbahn met Bietschtalbrücke in H0 (4,5mx1,5m)
«
Reactie #32 Gepost op:
29 August 2015, 16:38:03 »
even een vraag..
na alle tips dat de spiraal te krap zou zijn etc probeer ik nu het plan drastich te veranderen, maar zit met het spiraal beetje in me maag. ik probeer nu R5/R6 spiraal te maken, met R6 als klimmend spoor en R5 als dalend spoor. Ik probeer 10 cm tussen de niveaus te houden (zoals eerder beschreven in dit draadje ivm stroomafnemers.) de straal van R6 is 60,4 cm en zal dan een stijgingspercentage krijgen van 2,6%... Is dit voldoende of moet ik het niveau op 80 cm houden zodat het stijgingspercentage omlaag gaat? Tevens heeft het dalend spoor dan 2,9% maar dit lijkt me minder erg omdat het omlaag gaat.
Ik hoor graag wat antwoorden want ik loop nu een beetje vast
groetjes Zwitserlaantje
Gelogd
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper
Peter Spruit
Offline
Berichten: 1640
SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Lötschbergbahn met Bietschtalbrücke in H0 (4,5mx1,5m)
«
Reactie #33 Gepost op:
30 August 2015, 10:13:30 »
Een stijgings percentage van 2,6 % en daling van 2,9% lijkt mij geen noemenswaardige problemen te gaan opnemen.
Als je nog info / foto's nodig hebt ivm de spiraalbouw zelf moet je maar eens kijken in mijn bouwdraadje onder op bezoek bij.
Daar staan diverse foto's van mijn spiraal dacht ik.
Groetjes
Peter
Gelogd
Petdig1
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4385
Re: Lötschbergbahn met Bietschtalbrücke in H0 (4,5mx1,5m)
«
Reactie #34 Gepost op:
30 August 2015, 10:21:31 »
En denk eens aan een andere optie: een lang traject dat je achter de achtergrond laat dalen. Achtergrond 10cm naar voren en je kunt een dubbelsporig traject laten klimmen/dalen.
Met een spiraal zit je vaak jezelf in de weg als de diameter niet groot genoeg kan zijn.
Succes, gr, Bert
Gelogd
Nederlaantje
Offline
Berichten: 215
Re: Lötschbergbahn met Bietschtalbrücke in H0 (4,5mx1,5m)
«
Reactie #35 Gepost op:
30 August 2015, 13:23:29 »
hallo
zoals hierboven staat beschreven ben ik het baanplan drastisch aan het veranderen. het wordt nog steeds op een oppervlak van 4,5m bij 1,5m gebouwd, met een max hoogte van 70 cm
hieronder het eerste gedeelte op 17 cm hoogte dat wordt een halte station, blaussee mittholz
en daarna komt het schaduwstation:
deze ligt aan de achterkant op 22cm hoogte. en als laatste het gedeelte met de brug, deze is op 37,5 cm hoogte
ik heb dus nog een ruimte van ongeveer 30cm om bergen te maken die boven het brug gedeelte uitsteekt, dit lijkt me ruim voldoende. het klimspiraal is zoals boven beschreven is op R5 en R6 waarop R6 klimmend is met 2,6 procent.
het spoor van het station zal uiteindelijk onder de brug doorlopen, niet zoals in de werkelijkheid dus maar een beetje fantasie is niks mis mee!
groetjes, zwitserlaantje
Gelogd
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper
Nederlaantje
Offline
Berichten: 215
Re: Lötschbergbahn met Bietschtalbrücke in H0 (4,5mx1,5m)
«
Reactie #36 Gepost op:
31 August 2015, 11:15:37 »
hallo bert,
ik probeer jou idee uit te tekenen, om te kijken wat haalbaar is.. wat is de maximum stijgingspercentage op een recht stuk spoor voor een trein? kan dit tot 3 procent of moet het lager? lijkt me dat 2,5 sowieso moet. ervan uitgaande dat er treinen rijden met 1 lok en 6 rijtuigen (misschien 7).
groetjes, Zwitserlaantje
Gelogd
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4385
Re: Lötschbergbahn met Bietschtalbrücke in H0 (4,5mx1,5m)
«
Reactie #37 Gepost op:
31 August 2015, 18:46:22 »
Hoi,
Dat is eigenlijk niet zo 1-2-3 te beantwoorden. Hangt af van de trekkracht van de lok (en/of de weerstand van de wagons). Waarom doe je niet een proef met lok en wagons? Drie meter rails op een schuine plank, en je komt een heel eind. 3cm per meter laten stijgen, en je weet het antwoord. Welk merk heb je in gedachten?
Vergeet ook niet dat de overgang van horizontaal naar klimmend spoor ook wat ruimte kost. Je kunt niet ineens door een knik het spoor laten stijgen. Kost al gauw 20cm per overgang van stijgend/dalend spoor naar horizontaal spoor.
Maar als men over het algemeen 3% aanbeveelt, dan is dat al heel veel beter op recht spoor, dan in een spiraal. Dus dat heb je al gewonnen!..
Succes, gr,
Bert
Gelogd
Nederlaantje
Offline
Berichten: 215
Re: Lötschbergbahn met Bietschtalbrücke in H0 (4,5mx1,5m)
«
Reactie #38 Gepost op:
01 September 2015, 12:34:59 »
hallo Bert,
eens kijken of dat een keer lukt, zon lange plank heb ik niet en zonde om van alles in huis te halen als daarna ook nog blijkt dat het plan niet haalbaar is etc. ik heb nu 2,5% in de tekening op 3,20m. met de overgangen zal het dus iets van 2,7% worden denk ik. Ik heb nu al wat zwitsers materieel liggen 1 liliput domino treinstel en 5 Roco lokken en wat rijtuigen en goederenwagons. op zich wel degelijk spul. en omdat de treinen relatief klein blijven (max 7 bakken) hoeft er ook niet veel gewicht getrokken te worden.
groetjes Zwitserlaantje
Gelogd
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper
Nederlaantje
Offline
Berichten: 215
Re: Lötschbergbahn met Bietschtalbrücke in H0 (4,5mx1,5m)
«
Reactie #39 Gepost op:
02 September 2015, 23:07:18 »
Hallo,
na de tip van bert ben ik eens gaan tekenen en denken en meten en passen (of is het nou passen en meten ;P). Dit is wat ik nu heb:
onder is het station, op 15 cm hoogte. naast het kopspoor komt direct het stationsgebouw (blausee mitholz) en het perron tussen het kopspoor en het doorgaande spoor. hier stoppen de meeste treinen vandaar ook de wissels richting het andere spoor om weer terug te komen op het juiste spoor. het station heeft ook een aansluiting naar het schaduwstation (dit is nog het enige wat ik moet tekenen). het onderste spoor loopt dus naar beneden. boven het station komen gewoon 2 rijsporen deze is op een hoogte van 25 cm tot 35 cm (klimmend dus) en daarboven de brug op 48,5 cm. Ik zit te twijfelen of ik daar wel de bietschtal brug moet gaan maken omdat de brug 15 cm hoog is. dat betekent dat de onderkant van de brug op het zelfde niveau is als die rij sporen dus een echt dal zit er dan niet in.. misschien dat ik anders de Kandersteg Brücke erin bouw. (Zie inzet)
dit is de baan in 3D
ik ben benieuwd naar reacties en tips!
gr Zwitserlaantje
Gelogd
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper
Patrick1975
Offline
Berichten: 2332
Re: Lötschbergbahn met Bietschtalbrücke in H0 (4,5mx1,5m)
«
Reactie #40 Gepost op:
03 September 2015, 06:32:27 »
Ik ben ook maar een starter, maar ik zou die slinger er uit halen en het baanontwerp wat meer diagonaal
maken dan met de plaat mee. Dat geeft een veel mooier aanzien.
Gelogd
Have fun every day, before you know it's..........
Nederlaantje
Offline
Berichten: 215
Re: Lötschbergbahn met Bietschtalbrücke in H0 (4,5mx1,5m)
«
Reactie #41 Gepost op:
03 September 2015, 15:22:50 »
Hallo Patrick,
Ik begrijp wat je bedoeld, echter vanaf zowel rechts als links moet er dan overgestoken worden.. deze sporen moeten elkaar kruisen maar dit gebeurd anders op gelijke hoogte omdat rechts en links gelijk begint.. Nu is het dat links dus klimmend naar rechts gaat en aan de rechtse kant van de baan over de andere kant gaat. (en vanaf daar klimt links weer naar rechts). En bovendien gaan treinen nooit recht een berg op, maar met de vorm van de berg mee.. Wel vind ik dat de slinger eventueel iets anders kan het is niet de mooiste misschien dat ik daar nog wat op ga tekenen..
bovenstaande afbeelding maakt misschien mijn tekst meer duidelijker. in het rode venster gaat links dus over rechts. 1 spoor is heel even zichtbaar de andere zal geheel niet te zien zijn, dit om de verwachtingen van toeschouwers te veranderen (ze zien een trein vanaf het station weggaan en pas op de brug zien ze hem weer. daarna zal die nog 1 keer langs de slinger komen en dan weer terug op het station). bij de rode pijl zie je dat het spoor vanaf de rechterkant ook klimt naar links.
Gr zwitserlaantje.
PS. soms vind ik het moeilijk dingen te verwoorden maar hoop dat het goed begrijpbaar is. en oh ja, de foto in het bovenstaande bericht van mij is door mijzelf gefotografeerd.. Doordat 1 trein vertraging had, kruiste ze elkaar toevallig op de brug, wat natuurlijk een mooi plaatje opleverd
Gelogd
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7199
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lötschbergbahn met Bietschtalbrücke in H0 (4,5mx1,5m)
«
Reactie #42 Gepost op:
03 September 2015, 19:48:40 »
Hoi,
De BLS: mijn favoriete Zwitserse spoorlijn.
Jij combineert beide kanten: de slingers in het Kandertal en de Bietschtalbrug.
Een leuk idee.
Wat ik nu nog mis: een goede reden voor die grote brug. Zoals het landschap er nu uitziet, kun je beter een brug met meerdere stenen bogen maken. Dat kon in het Bietschtal niet, omdat het dal ter plaatse 75 meter diep is.
Of gaat dat lagere voorste slingerspoor straks ook over het ravijn?
Ik heb nog ergens een Duits tijdschrift met meerdere BLS-ontwerpen erin. Misschine iets voor jou?
Doe maar een pb als je geïnteresseerd bent.
grüetzi
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Nederlaantje
Offline
Berichten: 215
Re: Lötschbergbahn met Bietschtalbrücke in H0 (4,5mx1,5m)
«
Reactie #43 Gepost op:
03 September 2015, 22:06:30 »
hallo Hendrik Jan,
de Lötschbergbahn is ook mijn favoriete lijn, gewoon zo mooi! Wij gingen vroeger ieder jaar op vakantie in Frutigen, en zijn vorig jaar weer een keertje daar geweest en de omgeving blijft zo mooi! Ook al wat ruwer gebergte en ook gemengd trein verkeer (goederen (verschillende lokken-combinaties), personen (zowel BLS als SBB rijdt daar). Vandaar dat mijn onderwerp van de baan de Lötschbergbahn is vanwege de diversiteit en de omgeving. Zoals ik zelf al beschreven heb is hoe de situatie nu is dat de brug niet echt uit zijn verf komt, omdat de voetpijlers op gelijk niveau zijn met de slinger. Echter weet ik niet goed hoe ik daar een ravijn in moet gaan maken, omdat de slinger R5 en R6 bogen bevat (dit ziet er immers mooier en realistischer uit dan R3/R4) en daarbij dat er achter de slinger ook nog 2 sporen lopen (die van rechts naar links gaan) deze durf ik wel een gedeelte eruit te laten komen en ook met een brug het ravijn over te laten steken maar dan zit ik dus alsnog met de bogen, ik kom nergens op internet brugdelen tegen voor R5/R6. vandaar dat ik er nu over zit te denken misschien de brug te veranderen in de Kanderstegbrücke. Maar ook daar moet een goede reden voor die brug zijn (in het echt loopt er een weg en een beek onder door).
Groetjes, Zwitserlaantje
Gelogd
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper
Frans Peeters
Offline
Berichten: 1480
Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Lötschbergbahn met Bietschtalbrücke in H0 (4,5mx1,5m)
«
Reactie #44 Gepost op:
04 September 2015, 14:33:48 »
Als je geen brugdelen die passen in de commercie vindt, dan maak je ze toch zelf, voorbeelden zat op het forum en echt niet zo moeilijk met wat hout en pu-schuim, een goed mes en wat plaaster.
Kan je die sporen die eventueel zichtbaar wordne in je ravijn niet verder naar achteren trekken door met een ruime boog onde de ravijn te blijven?
Gelogd
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw
Edegem -
www.mtdtreinenclub.be
-
Tentoonstelling
MODELSPOOR by MTD
- Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
6
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Lötschbergbahn met Bietschtalbrücke in H0 (4,5mx1,5m)