Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
gdh
Vandaag
om 19:00:07
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
gdh
Vandaag
om 18:58:18
Fleischmann Anna ombouw.
door
gdh
Vandaag
om 18:53:23
Ik ben aan het opruimen.
door
Keska
Vandaag
om 18:49:58
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
BartvD
Vandaag
om 18:34:01
Show je werkplek
door
Silvolde
Vandaag
om 18:33:37
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 18:14:49
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s
door
bellejt
Vandaag
om 17:47:06
Micromotot analoog 12v dc gebruiken
door
Silvolde
Vandaag
om 17:43:22
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
Vandaag
om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025
door
Arjan6511
Vandaag
om 16:37:54
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 16:23:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 15:53:20
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 15:35:42
Piko 1136 van AC naar DC
door
Martijn193
Vandaag
om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's
door
R1954
Vandaag
om 12:34:22
wat is het merk van deze bochtwissel
door
henk
Vandaag
om 12:27:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 12:25:51
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Peter Kleton
Vandaag
om 12:05:33
"Spoor op Vleugels" in H0
door
Pinkelpa
Vandaag
om 11:58:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:52:42
Spoorhumor
door
Biessendorf
Vandaag
om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
grossraumwagen
Vandaag
om 11:40:41
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Biessendorf
Vandaag
om 11:39:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:52:52
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0
door
Stefan88
Vandaag
om 10:40:45
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2
door
Huup
Vandaag
om 10:04:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Martijn1974
Vandaag
om 09:15:46
mitropa rijtuig
door
Tomasso
Vandaag
om 08:06:17
Station Roodeschool
door
Eric B
Vandaag
om 06:58:31
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Lötschbergbahn met Bietschtalbrücke in H0 (4,5mx1,5m)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
Omlaag
Auteur
Topic: Lötschbergbahn met Bietschtalbrücke in H0 (4,5mx1,5m) (gelezen 28726 keer)
Nederlaantje
Re: Lötschbergbahn met Bietschtalbrücke in H0 (4,5mx1,5m)
«
Reactie #45 Gepost op:
06 September 2015, 08:48:48 »
Hallo,
Weer even een vraagje vanaf hier, ik wil de module overgangen plaats laten vinden precies tussen een bocht en een recht stuk, maar is dit mogelijk? (Ook ivm ontsporing) omdat het draaistel nog in een bocht bevind en dan overgaat op recht met een kleine ruimte ertussen (er ontstaat altijd 0,00001 mm ruimte natuurlijk bij wijze van)
Gr Remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper
Peter Kleton
«
Reactie #46 Gepost op:
06 September 2015, 10:54:40 »
Ik zou, als je het ontwerp nu nog kan veranderen ,de overgang altijd in een recht stuk doen ,al is het maar 10cm vanaf het begin van de bocht. De wielen worden dan niet meer zo sterk tegen de buitenrail aangedrukt.
De kleinste ongelijkheid in de buitenrail kan genoeg zijn om een wiel omhoog te laten gaan.
Sukses met het plannen van je sporenplan.
Vr Gr, Peter
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Nederlaantje
«
Reactie #47 Gepost op:
06 September 2015, 21:54:08 »
Het probleem is dat ik de maten van de modules al in me hoofd had en er naar mijn idee wel mee goed weg kwam.. het scheelde ook met rails te zagen omdat het precies op overgangen tussen 2 railstukken bevond. (en een flink stuk van het plan zal moeten worden aangepast) Nu stel ik gewoon de vraag uit nieuwschierigheid, maar dan kan je dus ook niet een railsstuk zagen die schuin over een module overgang loopt? en natuulijk, ook rechte stukken kunnen fout gemonteerd worden en lijden tot ontsporing.. Nu dus de terug koppelvraag van mij: Is het wel mogelijk om dit te doen (dus tussen recht en een bochtstuk een overgang plaats te vinden?) of is het gewoon helemaal uberhaupt niet mogelijk?
Gr Zwitserlaantje
RocoLine rails
Bert van Gelder
«
Reactie #48 Gepost op:
06 September 2015, 21:59:50 »
Citaat van: Zwitserlaantje op 06 September 2015, 21:54:08
..., maar dan kan je dus ook niet een railsstuk zagen die schuin over een module overgang loopt?....
Dat kan zeker wel.
Zoek ook eens op het forum naar hoe je heb beste rail overgangen maakt. Sommigen schroeven een messing schroefje aan de buitenkant van de rails, en solderen rails er tegen (of er bovenop), zodat deze goed gepositioneerd zit. Aan beide rails 4 schroeven, dan er tussen doorslijpen.
En als het in een testopstelling (de S-bocht) goed werkt, dan zou je het ook goed kunnen krijgen bij een overgang.
Nederlaantje
«
Reactie #49 Gepost op:
07 September 2015, 13:37:05 »
ik zit nu wat te lezen over de rails overgangen op de modules op het forum en toen kwam ik er achter dat ze het anders uitleggen als dat ik voor ogen had. ik had het idee om op de overgang gewoon 2 spijkertjes in de laatste bielzen te spijkeren zodat het vast ligt en dmv 2 kabeltjes de sporen doorverbinden voor de stroom. echter nu spreken ze over printplaat en deze aan de onderkant van de rails solderen en dat plaatje vastschroeven in het hout. dit om te voorkomen dat de rails omhoog gaat zetten (door de werking van koud/warm weer). nu zat ik te denken als je een schroef neemt die tussen 2 bielzen kan en de kop breder is als de bielzen, dan kan je de rails toch ook zo vastschroeven? en als dat niet gaat waar kan ik anders dan zo'n printplaat halen? en waarom heb je die werking van de rails niet op een vaste baan? Kan iemand mij daar meer over uit leggen.
Gr Zwitserlaantje
RocoLine rails
Peter Kleton
«
Reactie #50 Gepost op:
07 September 2015, 14:13:57 »
Ik denk dat het niet genoeg is om tevoorkomen dat de rails omhoog komt met een grote schroef op de dwarsliggers, want de railstaven kunnen dan nog door werking in de ondergrond (warmte) in de lengterichting schuiven.
Als je niet aan printmateriaal kan komen ,zou je dus toch de eerder genoemde schroefjes kunnen nemen, waaraan je dan de rails vast solderen kan.
Vr gr, Peter
«
Laatst bewerkt op: 07 September 2015, 16:34:50 door Peter Kleton. Reden: Duidelijker verhaal
»
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Marc tramt
«
Reactie #51 Gepost op:
07 September 2015, 18:50:06 »
2 spijkertjes zijn lastig in de laatse biels te krijgen, dan zul je eerst een gaatje moeten boren.
Schroeven met een los ringetje worden wel gebruikt on rails op zijn plek te houden vóór het ballasten. De rails ligt dan wel op zijn plek maar niet super vast. Je kunt de schroeven ook weer niet te strak aandraaien omdat je anders de bielzen beschadigt en je tegelijkertijd de rails naar elkaar toetrekt waardoor ze net te dicht bij elkaar komen te liggen.
En heb je overigens nog een gewone naam.
Zwitserlaantje
vind ik nooit zo prettig communiceren.
«
Laatst bewerkt op: 07 September 2015, 19:09:34 door Marc tramt
»
No dress rehearsel, this is our life.
Nederlaantje
«
Reactie #52 Gepost op:
08 September 2015, 13:10:05 »
Hallo Marc,
Laten ze die schroeven dan ook zitten na het ballasten of verwijderen ze die? Tevens heb ik 0,3 mm boortjes maar zelfs 1 mm boortjes zal prima gaan om voor te boren. Volgens mij zijn er voor roco line alleen maar spijkertjes beschikbaar in het assortiment van roco. En me naam had ik al een keer hierboven genoemd
maar me echte naam is Remco.
Groetjes
RocoLine rails
Nederlaantje
«
Reactie #53 Gepost op:
11 September 2015, 10:55:10 »
hallo,
kan iemand mij vertellen wat de afstand is tussen de 2 staanders van de Bietschtal Brug van het schaalmodel? zie de afbeelding de rode lijn. Ik ga ervan uit dat de brug niet exact 1:87 is dus uitrekenen zal niet lukken.
groetjes remco
«
Laatst bewerkt op: 11 September 2015, 11:02:48 door Zwitserlaantje. Reden: afbeelding vergeten in te voegen
»
RocoLine rails
Johan de Vries
«
Reactie #54 Gepost op:
11 September 2015, 12:11:28 »
Ik heb hem ook gehad, helaas is hij gesneuveld bij de verhuizing, maar hij is 1:100, dus zou het 96 cm moeten zijn...
maartenvanderburgt
Gast
«
Reactie #55 Gepost op:
11 September 2015, 12:31:22 »
De brug is een heel aardige imitatie, zoals je hem ziet. Niet mis te verstaan: zo bestaat er maar 1.
De maatvoering en de vorm zijn echter zeer incorrect. Zo ook de maatvoering van de stenen ondersteuningen (bij Faller 2 dezelfde, in werkelijkheid 2 verschillende).
Omdat ik de ondersteuningen niet gebruik, kan ik je die gevraagde maat niet geven.
Wel de maat ietsje hoger, van de brug zelf, waar die tegen de schuine kanten van de betonnen ondersteuning aanligt.
Die maat is 73,5 cm. Dus een stuk ingekort ten opzichte van de aangegeven 96 meter.
Maarten.
Nederlaantje
«
Reactie #56 Gepost op:
15 September 2015, 20:39:22 »
Hallo,
al een tijdje niks van me laten horen, echter met een reden. Ik had vorige week de kans gekregen bij iemand thuis te mogen kijken naar zijn modelbaan. In het midden kan je vrij staan en lopen, met een beeld van 360 graden. Met mijn vorige baan had ik een 280 graden view (dit was een u vorm met lengtes van 3,30m). Zo'n baan vond ik toen al ideaal en dit bouw je denk sneller op. Terug thuis van het bezoek bleef het toch een beetje in me hoofd spoken. Echter voor mij niet ideaal omdat ik schragen gebruik van 73cm hoog. Toen had ik al moeite met eronder door te kruipen en dat hoefde maar 1 van de 10 keer. Tot ik 's nachts ineens een heldere ingeving had. Waarom hou ik niet ergens ruimte en dat overspan ik met de BietschtalBrücke? Als deze hoog genoeg komt te liggen kan ik er op een normale manier onder door kruipen. Toen ben ik gaan schetsen en meten, en dit is het resultaat (wel met andere afmetingen)
Dit is het schaduwstation. er moeten nog 2 sporen verlengd worden, dit wordt echter ter plekke bekeken dit omdat het ook 2 kopsporen worden. vanaf linksboven gaat het spoor klimmen. de brug komt ook in een helling te liggen, iemand hier wat meer informatie over of dat haalbaar is?(ik las ooit ergens dat een modelbrug altijd waterpas bevestigd moet worden?)
Dit is het 2e niveau met als station Blausee Mitholz. spoor 4 is een kopspoor geworden wegens de ruimte. links komt een berg met daarin nog een klein schaduwstation. 2 doorgaande sporen en 2 kopsporen. die 2 kopsporen kunnen treinen pendelen tussen de andere 2 kopsporen in het andere schaduwstation. in de boog zit een mogelijkheid met aftakking naar een bedrijventerrein, weet nog niet precies wat maar zit aan Jura Cement te denken of een laad/los station voor de Hupac of iets dergelijks. Andere ideeën zijn welkom! Heel misschien komt er boven het 2e schaduwstation nog een ovaaltje met een andere brug dit moet ik nog uitmeten of dat past. dit zal dan een analoog baantje worden. Thema blijft dus nog steeds de Lötschbergbahn, echter met materieel van heel zwitserland. (zowel BLS als SBB). Dit omdat ik sommige treinsamenstellingen van de SBB ook mooi vind. (waarvan ik 1 stam al bijna compleet heb).
Wat vinden jullie er zo van en hebben jullie tips of aan of opmerkingen? het liefst hoor ik nog over de brug die in een helling gebouwd gaat worden.
Groetjes, Zwitserlaantje
PS: de kleuren geven de modules weer met een afwijking van 0,1mm!
«
Laatst bewerkt op: 15 September 2015, 20:47:54 door Zwitserlaantje. Reden: PS vergeten
»
RocoLine rails
maartenvanderburgt
Gast
«
Reactie #57 Gepost op:
15 September 2015, 21:02:47 »
Normaal worden bruggen gebouwd met verticale staanders, waterpas dus. Maar ook als een brug in een helling ligt, kunnen de staanders altijd nog verticaal staan (net als bovenleidingsmasten op een helling).
De Bietschtalbrug heeft daar in het geheel geen last van en is als brug in een helling ontworpen met een 22 promille stijgingspercentage. De 'verticale' staanders staan dus eigenlijk scheef. Bij deze kleine hoek heeft dat weinig invloed op het krachtenspel, maar daar zal bij het ontwerp toch wel rekening mee gehouden zijn.
Het is dus geen enkel bezwaar om de brug in een stijging van 2 a 3 % te leggen. Bij meer gaat het er waarschijnlijk niet realistisch meer uitzien. Let er wel op, dat de bovenleiding waterpas gemonteerd wordt.
Maarten.
PS Ik blijf het nog steeds jammer vinden dat je, ook in je nieuwe ontwerp, kiest voor een rechte brug. Als je naast de helling ook de kromming inbrengt, heb je pas echt iets bijzonders (en zelf gemaakt
)
«
Laatst bewerkt op: 15 September 2015, 21:04:33 door maarten van der burgt. Reden: correctie, aanvulling
»
Frans Peeters
Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
«
Reactie #58 Gepost op:
16 September 2015, 11:07:26 »
Ik treed Maarten bij. Het sporenplan is veel te strak en rechtdoor rechtaan.
Hou er rekening mee dat de omgeving er was voor het spoor gelegd werd en dat een tunnel graven of een brug bouwen heel veel kost, in tijd en materiaal (dus geld).
De Bietchtalbrug ligt in een zacht bocht, dus zoals Maarten aangeeft, waarom dan ook niet bij jou.
Ook de aansluitingen draaien in tunnels en langs bergen en dalen.
Eenzelfde geldt voor het station Blausee Mitholz.
Door de sporen in de rechterhoek al verder naar boven te laten lopen krijg je de mogelijkheid om het station schuin in te plannen.
Verder zou ik die standaard rails leterlijklinks laten liggen en alleen met flexrail gaan werken, Zo krijg van zelf een veel logischer spoorverloop omdat het je het fenomeen "het past niet echt goed met die standaard rail" omzeild.
Succes met je opzet, dit is al veel beter dan je eerste ontwerp
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw
Edegem -
www.mtdtreinenclub.be
-
Tentoonstelling
MODELSPOOR by MTD
- Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025
Hendrik Jan
46%, unchillfiltered, natural colour
«
Reactie #59 Gepost op:
16 September 2015, 11:42:47 »
Tijdschrift gevonden (eindelijk)
ik mik het dadelijk op de bus.
Kosten:
een kop koffie en een gevulde koek op eurospoor (als je daar heen gaat)
Ik ben daar bij de BNLS-modulebaan te vinden.
zwart graag
Hendrik jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Lötschbergbahn met Bietschtalbrücke in H0 (4,5mx1,5m)