Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:20:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hervé
Vandaag om 13:12:55
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Prutsert
Vandaag om 12:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:41:24
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Jeronimos
Vandaag om 12:29:18
Weleldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 12:25:37
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:56:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07

Auteur Topic: Lötschbergbahn met Bietschtalbrücke in H0 (4,5mx1,5m)  (gelezen 28739 keer)

Nederlaantje

• Offline Offline
Re: Lötschbergbahn met Bietschtalbrücke in H0 (4,5mx1,5m)
« Reactie #15 Gepost op: 22 August 2015, 13:55:35 »
hallo Benrail,

de kleinste radius is RocoLine R3 met een radius van 419,6 mm. Hier moet dus makkelijk een rijtuig van 303mm doorheen kunnen.

@ Rob van Kooy. een hele lap tekst maar zeker een harde waarheid. Ik had al wat R4 bochten liggen van RocoLine en R3 van Geoline ik heb van te voren alles opgemeten (hoever een rijtuig oversteekt etc) en dit tijdens het plannen rekening mee gehouden. elke vorm van enige twijfel die bij mij onstond heb ik maar gelijk weggehaald en/of anders gelegd. (ik heb toch liever 5mm ruimte tussen de rijtuigen in de bochten als maar 1mm ruimte). Tijdens het leggen gewoon alles regelmatig controleren en testen met materieel sommige dingen zal ik toch ter plekke moeten oplossen, wat ik in de planning nog niet voorzien heb.

gr Zwitserlaantje
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Nederlaantje

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 23 August 2015, 21:59:29 »
even een vraagje voor de deskundige,

ik wil ooit in de toekomst met bovenleiding gaan rijden, nu moet ik natuurlijk hier al rekening mee houden tijdens de bouw. hoe zit dit bij een klimspiraal? waar kan ik het beste de draad aan bevestigen? lijkt me niet dat ik telkens een bovenleidingsmast moet plaatsen dat wordt dan wel een duur grapje.. dit vraag ik ook rekeninghoudend met de ruimte die ik boven me trein heb, ervan uitgaande een dubbeldekker, 3mm of 5 mm. (op de bevestingspunten van de klimspiraal die een halve cm is).

en hoe kan je dit monteren dat bij een overgang van module er geen stroomafnemer achter blijft hangen?

ben benieuwd naar het antwoord ;) ik zit namelijk ook te twijfelen of ik het spoor op 5 of 8mm dikte plaat ga plaatsen, maar dat is dus ook weer belangrijk met de ruimte die ik over hou in de klimspiraal.

groetjes, Zwitserlaantje
RocoLine rails

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 23 August 2015, 23:34:22 »
Hallo Zwitserlaantje,

De belangrijkste vraag: zie je de klimspiraal als de baan áf is, of zit die te gelegener tijd achter een "berg" verstopt.

Indien de klimspiraal onzichtbaar wordt laat de bovenleiding dan weg. Bovenleiding - zeker in bogen - staat altijd onder spanning (en dan bedoel ik drukkrachten, geen elektriciteit) . Zoals je wellicht al weet is het beste als de spiraal heel exact over het gehele stijgingstraject dezelfde stijging heeft (van maximaal 30 ‰). Dat wil zeggen 3 cm per meter. In Zwitserland hebben de bergtrajecten van normaalspoor slechts bij hoge uitzondering een grotere stijging dan 26‰!  Aangezien je bij voorkeur geen kleinere bogen dan R5 in een spiraal moet leggen zal je zien dat de afstand tussen de "verdiepingen" in de spiraal dan al gauw 10 cm is. Daar kunnen opstaande pantografen (die vanwege het missen van de tegendruk van de bovenleiding soms flink hoog kunnen  staan) meestal zonder het plafond van de bovenliggende spiraal te raken onderdoor.

Ik ga er namelijk van uit, dat je de bovenleiding niet gebruikt om e-locs van rijstroom te voorzien, dat is vandaag de dag -zeker bij digitale banen - ook helemaal niet nodig. In het algemeen zou ik je willen raden overal waar de baan voor de toeschouwer onzichtbaar is (tunnels)  daar dan geen bovenleiding aan te brengen. Wat er niet is kan ook niet kapot en is ook geen bron voor ontsporingen (die zijn er al genoeg!).

Mocht je er toch toe overgaan om een bovenleiding in de spiralen aan te leggen dan hoop ik dat anderen je daarvoor goede raad zullen kunnen geven.

Gegroet,

Rob

Nederlaantje

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 24 August 2015, 05:13:42 »
Hallo Rob,

Het is zeker niet de bedoeling dat de bovenleiding werkend is en dus van stroom voorziet. Maar een ander probleem is wel dat mijn hoogte verschil maar 80 cm is (en spiraal r3/R4) dit geeft dus wel een probleem met de stroomafnemer die toch de onderkant van de bovenste verdieping raakt. Ik zat te denken dit op te lossen door een spijkertje aan de onderkant erin te slaan en 2 mm uit te laten steken, kopje eraf knippen en goedkoop een ijzerdraadje erop solderen. Weet alleen niet of het idee zal werken.

Gr zwitserlaantje
RocoLine rails

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 24 August 2015, 09:14:32 »

Hallo Zwitserlaantje,

Ik zou ik dit geval een schroefje toepassen en de kop zodanig richten dat de draad (verkoperd lasdraad?) in de groef past. Eventueel overtollig soldeer daarna verwijderen zodat de pantograaf niet blijft hangen. Het is zeker een secuur werkje geien de smalle Zwitserse pantografen.

Groet, Rob 
« Laatst bewerkt op: 24 August 2015, 09:44:21 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 24 August 2015, 12:42:49 »
Hallo,

De oplossing van Rob Silvolde hoe een bovenleidingdraad aan te brengen is inderdaad meer toegepast. Ikzelf deed dat op één punt waar na het eind van de stijging het "plafond" boven de trein iets lager was. Het is een tamelijk precies werkje om dat bovenleidingdraadje dan aan te brengen. 

Als in de spiralen bogen R3 en R4 worden gelegd moet je vrezen voor ontsporingen. Kijk, als de trein gelijkmatig naar boven kruipt tot het eind van de spiraal dan gaat het wel, maar zodra de rit onderweg - om welke reden dan ook - stokt, en daarna met een schok ook weer in beweging komt dan komen er allerlei centripetale (middelpunt zoekende)  krachten los die veelal leiden tot het naar binnen kieperen van soms de gehele treinstam (zeker bij kortere goederenwagens). Bij afdalingen waarbij onderweg de trein stokt zijn de gevolgen ook groot omdat de treinstam zichzelf door de ontbondene van de zwaartekracht uit de rails drukt.

Overigens: zeker bij R3 bogen houdt je binnen de spiraal maar weinig ruimte over om er in te komen en je temidden van de spiraal te bewegen als dat nodig is! 

Enfin, ik waarschuw maar.

Gegroet,

Rob

Peter Spruit

• Offline Offline
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
« Reactie #21 Gepost op: 24 August 2015, 13:11:25 »
Kan bovenstaand alleen maar beamen.  Probeer  hoe dan ook de boogstraal zo groot mogelijk te houden en als de bovenleiding in de spiraal niet nodig is, zie daar dan zeker vanaf.
Mijn spiralen hebben een diameter tussen 1600 en pakweg 1800 mm( zou eigenlijk eens exact moeten opmeten ) en een stijgingspercentage van  2.5-2.8% max .
De pantograven staan op hoogte gefixeerd met een heel dun metaal draadje zodat ze dus vrij lopen. Aan de in/uitgang zit komt dan  gewoon een schuinoplopend metaaldraad die in in geval van nood de pantograaf kan opvangen.
Zelfs met deze grote boogstralen zijn de krachten niet te onderschatten en dat voel je best als je gewoon een stam wagens eens met de hand opduwt  of tegenhoudt.
Bij mij lopen stammen van  pakweg 12 x 1/87 wagens nog vlot zonder problemen maar denk dat bij de door jou voorzien boogstraal je dit toch goed moet overdenken en uittesten hoe ver je kan gaan.
Petdig1

Nederlaantje

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 24 August 2015, 20:15:37 »
Hallo,

nadat ik jullie verhalen gelezen heb, ben ik toch gaan twijfelen, zeker omdat de trein in de rechterspiraal omhoog gaat op R3. Nu zit ik met een plannetje in me hoofd waardoor dit dus anders wordt en de treinen in de spiraal op verkeerd spoor rijden. hierdoor loopt alles omhoog op R4. en waarschijnlijk kost het me maar 1 extra wissel. ik ga tevens niet langer rijden als 2 lokken+ 5 rijtuigen van 30,3cm. de helft dus als wat hierboven verteld is, dus waarschijnlijk ook maar de helft aan krachten. ook wil ik onder de sporen demping leggen en tussen en naast de sporen een slipmatje, mocht de trein ontsporen kiepert hij niet helemaal naar beneden (en aan de zijkanten ook nog een vangrail). Morgen nog verder het idee uitwerken en hoop van de week de oplossing te kunnen laten zien....

groetjes, Zwitserlaantje
RocoLine rails

Nederlaantje

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 26 August 2015, 13:38:18 »
Beste,

Hierbij wat wijzigingen van het baanplan. hieronder het schaduwstation zoals die word:

en het niveau erboven. hierbij een lichte aanpassing aan de klimspiraal aan de rechtste kant omdat daar treinen op het verkeerde spoor gaan rijden (ze gaan rechterspoor rijden maar omdat ze in zwitserland links rijden rijden ze dus verkeerd spoor op de spiraal)

en hoe het boven komt te liggen met een stukje enkelspoor

groetjes, Zwitserlaantje

RocoLine rails

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 26 August 2015, 17:00:00 »
Ik zou de brug aan de rechterkant wat meer naar achter leggen en de brug zelf dan in een boog leggen, net als in het echt.

Hallo Zwitserlaantje,

Ik kom nog even terug op de opmerking die maarten van der burgt maakte inzake de door jou voorgenomen vorm van de Bietschtal-brug. Ook ik vraag me af waarom je die brug niet in een flauwe boog legt.

In je actuele laatste tekeningen zie ik nog steeds een rechte brug. Uiteraard hoef je je niets aan te trekken van wat anderen ervan denken (per slot van rekening moet jij die baan bouwen) maar de opmerking van maarten is wel begrijpelijk.

Overigens zou je de capaciteit van de ondergrondse remise wel wat groter kunnen maken door de sporen dichter naast elkaar te leggen, waardoor de spoorbundel groter wordt. Dat bereik je door de wissels welke tot de opstelsporenbundel  leiden iets "schuinser" ten opzichte van de tafelrand te positioneren. Wel merk ik daarbij op dat des te dichter de onderaardse opstelsporen naast elkaar lopen des te moeilijker het wordt om een van tijd tot tijd bijna onvermijdelijk ontstane janboel op te lossen. Er ontspoort nogal wat op een modelbaan en het meest op lastig te bereiken plekken! Als die sporen dicht op elkaar liggen moet de ruimte daarboven om er toch nog redelijk goed verticaal  bij te komen relatief groot zijn, zeker ± 30cm.  Opstelsporen welke vlak onder de rijplaat liggen zijn een bron van veel ellende. Je kunt er dan niet goed bij om de rails te reinigen, en in het geval er kortsluitingen voordoen, waardoor nog wel op de rails staande treinen niet uit de bundel kunnen vertrekken waardoor er meer bewegingsruimte komt voor je handen. . Dus liever extra rondjes aan de spiraal naar beneden toevoegen. In feite kan je namelijk onder de rijplaat een traject flink wat laten afzakken tot een punt dat je nog net zonder problemen onder de spoorbaan door kunt kruipen en je daarbij tevens kunt oprichten om een mangat te bereiken. Daarom is het aan te bevelen om level zero van je baan op borsthoogte te plannen.

Ik weet wel dat je je baan (wellicht om de bereikbaarheid van alle plekken te waarborgen)  in afzonderlijke delen wilt bouwen, maar die delen om welke reden dan ook  uit elkaar nemen en daarna weer aan elkaar verbinden met alle bedrading die tussen de delen lopen.... Ja, het kan als je met stevige zeer stabiel bevestigde multistekkers werkt omdat het kan zijn dat je op een bepaald moment bij het weer in elkaar zetten van de baan meerdere multistekkers tegelijkertijd weer moet aankoppelen. En dan heb ik het nog niet eens over de rails die weer met elkaar moeten worden verbonden. Ik zou bijna willen zeggen neem Trix-C rails om de sporen op de snijvlakken van de installatie met elkaar te verbinden. Die klikken heel eenvoudig en zeer stabiel vast.

Ja, ja, het aanleggen van een serieuze baan, en dat is jouw ontwerp, vraagt héél véél voorbereiding, veel tekenen (zoals schakelschema's) en zich goed indenken hoe je de situatie meester kunt worden als er iets misloopt, en (het is een beetje dubbelop) hoe die dan op te lossen.

Gegroet,

Rob van Kooy

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 26 August 2015, 17:45:43 »
En als je rechts toch al een enkelspoor-spiraal hebt, misschien de brug ook enkelspoor maken?
Toen was de radius van dat spoor 300 meter, dus in H0 3m45cm, maar met 1:100 kan 3 meter natuurlijk ook (zo had ik mijn brug ontworpen).
Maarten

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 26 August 2015, 18:57:49 »
Ter aanvulling hierbij nog een sfeerplaatje. Ik zou overigens voor alle vrije ruimte controles tussen de bogen een tweetal 314 mm restauratierijtuigen toepassen. Ze zijn slechts 1 cm langer maar het kan daarmee net fout gaan.

Groet, Rob

Nederlaantje

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 27 August 2015, 14:53:45 »
Het liefst houdt ik de brug dubbelsporig. Ziet er mooier uit met het verkeer er bovenop.. Een een Bertje fantasie (en dus een rechte brug) is ook niet erg. Tevens, ik wist niet dat die wagons langer waren.. In catalogussen staat gewoon 30,3cm
RocoLine rails

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 27 August 2015, 15:20:12 »
Het liefst houdt ik de brug dubbelsporig. Ziet er mooier uit met het verkeer er bovenop.. Een een Bertje fantasie (en dus een rechte brug) is ook niet erg. Tevens, ik wist niet dat die wagons langer waren.. In catalogussen staat gewoon 30,3cm

Het merendeel van de rijtuigen is 26,4 m lang (op schaal 303 mm); echter de DB ARD 105 en 106 bar rijtuigen, de AR series 211 en 217 1e klasse/restauratie rijtuigen en de WR series 132, 134, 135, 136 en 139 restauratierijtuigen zijn 27,5 m lang en derhalve op schaal 314 mm lang.

Groet, Rob

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 27 August 2015, 15:43:06 »
Rob / Silvolde

Wil je even kijken voordat je op verzenden drukt, of je het bovenstaande bericht niet aan het kopiëren bent. Je plaatst zo goed als alle dubbel in ons forum en wij moeten elke keer die dubbele berichten verwijderen. Kijk maar eens in je eigen bericht hierboven....
Eventueel kun je je bericht nog 'wijzigen' en het gekopieerde stuk alsnog verwijderen.

Dat het wel goed KAN gaan, bewijst je bericht wat nog iets eerder op deze pagina staat.

Met dank,

Bert
Team moderatoren.
« Laatst bewerkt op: 27 August 2015, 20:01:34 door Bert van Gelder. Reden: aanvulling »