Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
BartvD
Vandaag
om 18:34:01
Show je werkplek
door
Silvolde
Vandaag
om 18:33:37
Fleischmann Anna ombouw.
door
AP3737
Vandaag
om 18:29:13
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 18:14:49
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:13:05
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s
door
bellejt
Vandaag
om 17:47:06
Micromotot analoog 12v dc gebruiken
door
Silvolde
Vandaag
om 17:43:22
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
Vandaag
om 17:29:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ES44C4
Vandaag
om 17:23:17
Ik ben aan het opruimen.
door
Arjan6511
Vandaag
om 16:55:00
Houten 23 Augustus 2025
door
Arjan6511
Vandaag
om 16:37:54
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 16:23:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 15:53:20
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 15:35:42
Piko 1136 van AC naar DC
door
Martijn193
Vandaag
om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's
door
R1954
Vandaag
om 12:34:22
wat is het merk van deze bochtwissel
door
henk
Vandaag
om 12:27:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 12:25:51
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Peter Kleton
Vandaag
om 12:05:33
"Spoor op Vleugels" in H0
door
Pinkelpa
Vandaag
om 11:58:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:52:42
Spoorhumor
door
Biessendorf
Vandaag
om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
grossraumwagen
Vandaag
om 11:40:41
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Biessendorf
Vandaag
om 11:39:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:52:52
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0
door
Stefan88
Vandaag
om 10:40:45
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2
door
Huup
Vandaag
om 10:04:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Martijn1974
Vandaag
om 09:15:46
mitropa rijtuig
door
Tomasso
Vandaag
om 08:06:17
Station Roodeschool
door
Eric B
Vandaag
om 06:58:31
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Lötschbergbahn met Bietschtalbrücke in H0 (4,5mx1,5m)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Volgende
- [
1
]
2
3
...
6
Omlaag
Auteur
Topic: Lötschbergbahn met Bietschtalbrücke in H0 (4,5mx1,5m) (gelezen 28724 keer)
Nederlaantje
«
Gepost op:
17 August 2015, 13:39:33 »
Beste Lezers,
Ik ben van plan om een redelijk grootte modelbaan te gaan bouwen, met het liefst nog losse module's. De baan komt op zolder en bestrijkt een lengte van 4,5 meter lang en 1,5 meter diep, met een hoogte van max 70cm. Er komt ook een klein schaduwstation (zie afbeelding)
over de lengte van de opstelsporen ben ik niet echt tevreden, ik ga van de week kijken of ik het nog anders kan neerleggen. het schaduw station is in 1 richting te berijden. 10cm boven het schaduwstation komt het grote station (zie afbeelding)
Hier kan veel gerangeerd worden (bijv. locomotief wissel, omlopen etc). verderop op de baan wil ik nog een "halte" maken voor kleinere treinen om te kunnen stoppen (om wat af te wisselen) en bovenin de baan komt de Bietschtalbrücke te liggen (op ongeveer 44 cm boven het station).
Het zichtbare gedeelte komt RocoLine rails te liggen, op de spiralen en schaduwstation komt Geoline te liggen. Zoals boven aangegeven wil ik de baan verdelen in modules. Dit is nu even wat puzzelen maar heb het idee dat het goed haalbaar is (zonder in wissels te moeten zagen etc.) Nadeel is wel dat ik van te voren al moet weten hoe het landschap eruit komt te zien als ik de randen van de modules ga zagen, hier heb ik nog wat moeite mee om dat uit te denken. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over het ontwerp.
groetjes, Zwitserlaantje
«
Laatst bewerkt op: 17 August 2015, 15:10:08 door Bert van Gelder. Reden: Titel iets aangepast.
»
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper
Steven!
Re: Lötschbergbahn/Bietschtalbrücke in H0 (4,5mx1,5m)
«
Reactie #1 Gepost op:
17 August 2015, 14:03:04 »
Welkom op het forum Zwitserlaantje.
Een leuk baanplan!
Ik heb zelf de schotten uitgetekend in AutoCad en uitgeprint op 1:1. Dus van te voren bepalen waar je schotten komen, dan bekijken/ opmeten hoe hoog je met je sporen zit. Dat overnemen op papier.
Toen heb ik naderhand het reliëf van de bergen met de decoupeerzaag in de schotten vormgegeven.
Succes! Ga je volgen!
Steven
Zwitserse H0 + H0m baan in opbouw - VSZ Zuid
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35076.0.html
Thai-Bundesbahn
Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Lötschbergbahn/Bietschtalbrücke in H0 (4,5mx1,5m)
«
Reactie #2 Gepost op:
17 August 2015, 14:06:47 »
Welkom. Leuk plan hoor(y). Ik ben benieuwd naar de bouw ervan. Als ik het goed begrijp komt er dus geen station op jouw baan. Met 1.5 m word het daar ook te krap voor denk ik. In ieder geval veel succes gewenst.
Groet, Ed
Mijn modelbaan in Thailand
Video-ritten DB
tijgernootje
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Lötschbergbahn met Bietschtalbrücke in H0 (4,5mx1,5m)
«
Reactie #3 Gepost op:
17 August 2015, 18:57:21 »
Als je je opstel sporen van je bovenste plaatje scheef mikt op je plaat,dan kan je meer lengte en sporen kwijt denk ik.
Het effect voor je spiraalbouw worden er niet anders van of ze nou voor op je plaat of achterop je plaat naar boven rijden is het verschil niet lijkt me
Als je begrijpt wat ik bedoel.
(ben je gelijk die rare knikken kwijt aan weerszijde van je opstel sporen
)
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Nederlaantje
«
Reactie #4 Gepost op:
18 August 2015, 15:18:04 »
Hallo,
ik zie dat er al wat een reacties er zijn, ik ga ze even proberen te beantwoorden.
@Steven! Dat is inderdaad een handige tip, maar volgens mij zijn er geen gratis AutoCAD versies toch? het zou het wel makkelijker maken.. al moet je denk wel nog rekeninghouden met de vorm van de berg?
@Thai-Bundesbahn Er komen zelfs 2 stations
de eerste (dat is de grootste) komt op het 1e niveau in de lengte (4,5 meter maar min de klim spiraal is en nog een goede 2,5m hoog. er zitten ook 4 kopsporen bij. het 2e station is een halte, zonder wissels deze is dan ook voor stoptreinen bedoeld. deze komt op het 3e niveau.
@tijgernootje uiteindelijk begin ik dan aan een andere zijde met me spiraal, waardoor alle hoogtes anders worden. ik denk dat ik het ga proberen hem eerder recht te trekken probleem is wel dat het dan onder het station komt te liggen. en daar wil ik graag onderbouw wisselaandrijvingen maken dus dat wordt dat nog een probleempje.
groetjes, Zwitserlaantje
RocoLine rails
maartenvanderburgt
Gast
«
Reactie #5 Gepost op:
18 August 2015, 17:47:35 »
Ik zou de brug aan de rechterkant wat meer naar achter leggen en de brug zelf dan in een boog leggen, net als in het echt.
Ik neem aan dat je de Faller Bietschtalbrug wil gebruiken. Met wat aanpassingen is het leggen van de rails in bogen en de brugdelen met 2 knikken monteren mogelijk. Hier en daar wat styreenstrippen gebruiken en vooral het onnatuurlijke bovendek van Faller weglaten.
Misschien een idee ?
Maarten
Marc tramt
«
Reactie #6 Gepost op:
18 August 2015, 19:10:03 »
Citaat van: Zwitserlaantje op 17 August 2015, 13:39:33
Beste Lezers,
Ik ben van plan om een redelijk grootte modelbaan te gaan bouwen
Weet je het zeker?
Genoeg bouwervaring en -snelheid om hieraan te beginnen? In de praktijk strandt 75% van dit soort banen in het stadium tussen aanleg sporen en start scenery...
Anyway, als je het zeker weet... Ik zou nog eens kritisch kijken naar de bereikbaarheid van de baan. In de praktijk houdt het bereik van je armen op na een centimeter of 60. 150 cm wordt dan een uitdaging.
AutoCad is niet gratis te krijgen, wel allerlei simpeler freeware versies. Ik gebruik zelf A9CAD, voor 2D-tekenwerk een soort van AutoCad Light-Light maar ook volgens dwg protocol en zelfde basisprincipes en commando's.
«
Laatst bewerkt op: 18 August 2015, 19:13:31 door Marc tramt. Reden: Puntenenkommaaseninterpunctie
»
No dress rehearsel, this is our life.
Steven!
«
Reactie #7 Gepost op:
19 August 2015, 14:00:20 »
Ik ben het met Marc eens met de bereikbaarheid. Op mijn baan kon je ook op veel plaatsen niet bij het rails oid. Elke keer dat gekruip onder de baan....
Als je student bent kan je AutoCad gratis gebruiken.
Steven
Zwitserse H0 + H0m baan in opbouw - VSZ Zuid
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35076.0.html
Rob van Kooy
«
Reactie #8 Gepost op:
19 August 2015, 15:17:46 »
Hallo,
Het is voor alle ervaren banenbouwers (ik bouwde in de loop der tijden zeven modelbanen!) een "ijzeren regel":
elk
punt op de baan moet maximaal een armlengte van de eigenaar verwijderd zijn. En dan bedoel ik: zo nodig een
blote
arm! Achter mouwen blijft soms van alles hangen omdat je het niet voelt; als de blote huid wordt aangeraakt merk je dat onmiddellijk.
Nu is het zo, dat je op die armlengte meestal wel ontspoorde treinen bijelkaar kunt graaien of hersporen en hopelijk in een boog de kortkoppeling weer tot stand kunt brengen, of een losgelaten bovenleidingdraad weer kunt vastklikken, maar solderen op die afstand wordt al heel problematisch als je daarbij niet gemakkelijk minstens beide handen kunt gebruiken ( en ook het soldeerapparaat tijdelijk op korte afstand kunt plaatsen).
Veelal is het dus noodzakelijk
mangaten
in de baan te maken die zo ruim zijn dat ook een wat dikkere buik er in kan
ronddraaien
!
Denk NOOIT dat grondiger onderhoud van alle delen van de baan in de loop van de tijd niet noodzakelijk is. Met name wisselstellers, armseinen en lichtseinen met gloeilampjes hebben na vijf jaar meestal een beurt nodig of moeten vervangen worden. Dat kan priegelwerk zijn, dat gaat soms moeilijk op een grotere afstand dan 30cm!
Als het enigszins kan breng alle elektronische apparatuur en relais zo aan dat je er ergens
naast de baan
gemakkelijk bij kan. En verbind van daaruit alle apparaten die aan de rails zijn gebonden of nabij de rails moeten staan (zoals wissel- en seinstellers) met gesoldeerd draad. En noteer in een boekje van iedere draad (ook de kleur daarvan) waar die voor dient.
Je mag hopen dat je de rails met hulpmiddelen op afstand voldoende schoon kunt houden zodat het elektrische contact met de treinen voldoende blijft. Of een wagen voorzien van een "slijpvlak" of "stofzuiger" regelmatig over de gehele baan te laten rijden daarvoor voldoet meen ik te moeten betwijfelen. Zélf poetsen is veel effectiever.
Kortom:
bouw een Gruyère gatenkaas!
En houdt er ook rekening mee dat bij het stijgen van de leeftijd het onder de baan kruipen er niet gemakkelijker op wordt. Dus de onderzijde van de baan moet op een zodanig niveau liggen dat je al kruipend overal kunt komen en dat je je - daar waar je moet wezen - ook weer kunt oprichten.
Gegroet,
Rob
Nederlaantje
«
Reactie #9 Gepost op:
19 August 2015, 16:41:04 »
hallo,
@ Maarten het ziet er inderdaad realistischer uit. met de styreenstrips bedoel je de buitenste knikken mee verlengen? verkopen ze die maten wel? (even dik als de brugdelen)
@ Marc de baan hoeft natuurlijk niet in 1 week gebouwd te zijn, ik vind het niet erg als ik er een aantal jaar over doe (al hoop ik de ruwbouw wel binnen een jaar klaar te krijgen)
@ Marc en Rob de bedoeling is dat ik losse modules ga maken, om zo ook meer bereikbaarheid te verkrijgen. zowiezo kan ik ook achterlangs de baan, en ik wil op ongeveer de helft van de breedte een scheidingslijn voor de module maken. ik zit te denken om de onderste modules (vanaf bovenaf de tekening) ongeveer 80 tot 90 cm breed te maken (dat is ook het laagste gedeelte) en de bovenste modules blijft dan 70 tot 60 cm over. misschien dat ik er nog verkeerd over denk dan hoor ik het graag.
gr Zwitserlaantje
RocoLine rails
maartenvanderburgt
Gast
«
Reactie #10 Gepost op:
20 August 2015, 10:12:17 »
In het echt bestaan de aanbruggen aan elke kant uit 2 delen, maar dat zit niet in de Faller bouwdoos. Om de aanbruggen op de hoofdoverspanning op te kunnen leggen (aan te kunnen sluiten) moeten die met een zware hulpdrager-balk ondersteund worden. Dat kun je dus imiteren, maar niet als in het echt maken. Zelf uitproberen en daarvoor geschikte profielen kopen of maken uit strips.
Ik bedoel dus niet de aanbruggen zelf verlengen.
Je kunt uit 2 bouwdozen 4 losse enkelsporige aanbruggen bouwen. Ziet er veel beter uit en kun je ook een realistischer ondersteuning maken. Ikzelf had er voor de enkelsporige uitvoering maar 2 nodig, dus dat speelde niet.
Toch heb ik 2 dozen, want dan kun je alle ontbrekende tussenspanten en de onderkant van de brug vullen. Faller heeft maar de helft van de spanten en geen onderkant in 1 bouwdoos.
Verder kun je met profielen de bovenkant meer vullen, maar in de dubbelsporige uitvoering zie je daar niks van, dus dat is niet nodig.
Maarten
Silvolde
«
Reactie #11 Gepost op:
20 August 2015, 17:24:19 »
Leuk project! Bijgaand enige sfeerplaatjes van mijn bezoek aan het viaduct in 2010. De wandeling is zeker de moeite waard.
Soms kom je ook een onverwachte meertractie tegen....
Groet, Rob
Nederlaantje
«
Reactie #12 Gepost op:
21 August 2015, 19:45:35 »
Hallo allen,
paar drukke dagen gehad maar nu weer wat tijd om te reageren
@ Maarten: heb je hier ergens een voorbeeld van? Ik begrijp ongeveer wat je bedoeld alleen met die balk niet. ben ook erg benieuwd hoe het er dan uitziet in model met die 2 knikken erin.
@ Silvolde: Dit zijn erg mooie foto's! ik ben vorig jaar naar zwitserland geweest (na weer een hele lange tijd) daar had ik al het 1 en ander van het spoor en omgeving gezien, wij wisten echter nog niet van de route.. er zijn weer plannen om volgend jaar te gaan en dus ook eventueel de route te lopen
ben alleen benieuwd hoeveel trein verkeer er nog over heen gaat vanwege die tunnel. volgens mij alleen nog maar stoppertjes?
groetjes, Zwitserlaantje
RocoLine rails
Benrail
«
Reactie #13 Gepost op:
22 August 2015, 10:50:28 »
Leuk plan, mooie uitdaging!
wat is je kleinste radius nu, kan je daar doorheen met jouw materieel?
Groet van Ben
Rob van Kooy
«
Reactie #14 Gepost op:
22 August 2015, 12:23:13 »
Ik zou zeggen Ben,
dat je pas kan vaststellen of het rijdend materieel overal goed langs kan (het zijn niet alleen de bogen die hinder kunnen opleveren, maar ook te steile hellingen of bovenleidingpaaltjes en tunnelingangen die in de weg staan) als de baan eenmaal ligt. Kijk, we weten dat rijtuigen op schaallengte als ze 303mm lang zijn wel eens problemen kunnen opleveren als je in een baan nog steeds met bogen met 36cm straal in de weer bent. Er wordt nogal eens gedacht dat zulke krappe bogen soms noodzakelijk zijn vanwege de beperkte beschikbare oppervlakte, maar dat is maar ten dele waar. Het aanleggen van
slechts iets ruimere bogen
heft een heleboel problemen meteen op, maar ja, als je nog van die 36cm bogen "ergens hebt liggen" is het zo zonde om ze niet te gebruiken, en zo gaat dat meestal.
Overigens is mijn ervaring dat hoe nauwgezet je een baan ook aanlegt pas na langere tijd tijdens het gebruik van de infrastructuur duidelijk wordt of alles "goed" ligt. Ook temperatuur- en vochtigheidsverschillen kunnen daarbij parten spelen. Een iets te kort recht stukje (of - o wat een doodzonde! -helemaal geen recht stukje) tussen twee tegengestelde bogen wreekt zich meestal ook pas later. Ook de overgang van een vlak traject in een stijging (en andersom) kan tijdens het rijden tot allerlei problemen leiden als ongewenst ontkoppelen van met name kortgekoppeld materieel zeker als er vlak daarvoor en/of daarachter een gebogen traject volgt. Het is dus zeer belangrijk trajecten waar je niet volledig zeker van bent nog niet helemaal definitief op te tutten met ballast enzovoort maar eerst eens kijken hoe alles er zonder al die opsmuk overheen loopt. En dan nog wat: leg alleen de best werkende slankere wissels en zo ruim als mogelijke bogen op moeilijker te bereiken plaatsen, want juist dáár wil in de loop van de tijden (dankzij Murphy) van alles misgaan. Een ervaringskwestie: Met een wissel vlak voor je neus bij het bedieningstableau gaat bijna nooit iets fout, en als dat dan toch het geval is, dan is herstel meestal eenvoudig.
Gegroet,
Rob van Kooy
P.S. Mijn stellige overtuiging is dat als na de oorlog meteen de "standaardboog" een wat grotere straal had gekregen (zeg maar iets meer dan 41 cm) dat hele verschijnsel van sterk of een "beetje" verkorte rijtuigen zich in het geheel niet had voorgedaan. Maar de "Marktleider" stelde indertijd vast dat de meeste tafels in Duitsland maximaal 80 cm breed waren of een doorsnede met die maat hadden, en daar moest dus een 180 graden boog met 2x 36cm doorsnede (inclusief de 4 cm voor aangeklikte bovenleidingpaaltjes) op passen. Zo is dat gegaan.
Zo denk ik dat uit vrees voor "aanvaringen" met bovenleidingpaaltjes of schade aan fragiele pantografen bijna geen enkele aanbieder van rails het heeft aangedurfd bijpassende bovenleiding te leveren. De aansprakelijkheidsdsrisico's lieten ze liever over aan Sommerfeldt.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Volgende
- [
1
]
2
3
...
6
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|