Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Benaming kabel voor onder treinbaan door Menno
Vandaag om 20:11:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:06:47
Stadtstrecke in spoor 1 door Wies
Vandaag om 20:04:49
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 20:01:27
Kranenberg, een exercitie in code 70 door basjuh1981
Vandaag om 19:56:28
Raadplaatje door Karben
Vandaag om 19:51:45
Buitenlust door Pauldg
Vandaag om 19:44:19
Kangourous wagen (REE Modeles), is één voldoende? door Jeronimos
Vandaag om 19:42:29
Piko BR 78 tenderloc door M@rk
Vandaag om 19:33:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door M@rk
Vandaag om 19:31:39
Steiner BR 81 in spoor 1, geweathered door Ferry As
Vandaag om 19:24:41
Modules van Kees Gorter door MOVisser
Vandaag om 19:21:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 19:06:32
Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek door VAM65
Vandaag om 19:03:50
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door borotof
Vandaag om 18:50:15
Welke containers zouden jullie graag op jullie containerwagens willen? door guus43
Vandaag om 18:49:59
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door VAM65
Vandaag om 18:21:14
Ewout in NRC door Hendrik Jan
Vandaag om 18:07:58
Problemen met Cobalt IP Wisselaandrijving. door E.J. Westera
Vandaag om 17:56:39
Functiedecoder Tams inverteren door Fritsprt
Vandaag om 17:49:32
Bouwen van modellen bestaande uit gips door MOVisser
Vandaag om 17:40:45
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 17:40:06
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 17:10:24
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 17:06:24
Motorpost digitaliseren door Fritsprt
Vandaag om 16:53:50
Welke minimale kabel/draad dikte door Ronald Koerts
Vandaag om 16:33:32
St. Janskathedraal van 's-Hertogenbosch in 1:87, de bouw gevolgd door tijgernootje
Vandaag om 16:16:28
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
Vandaag om 16:09:29
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 15:29:38
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 14:56:45
  

Auteur Topic: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht  (gelezen 12285 keer)

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2074
  • Le Canari
Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Gepost op: 07 augustus 2015, 12:48:51 »
Het plan is om segmenten te bouwen die elk verticaal afneembaar moeten worden. Tussen de segmenten komen een soort vrijstaande pilaren. Op één pilaar rust dus aan elke kant een segment.

Graag zou ik bij het neerlaten van een segment een doorverbinding krijgen. De doorverbinding gaat dan door de pilaar.

Een simpele schets verduidelijkt hopelijk de vraag. Rood is de bedrading in de segmenten, blauw is de doorverbinding. Ik heb één pilaar getekend, links en rechts van de tekening zou uiteraard weer een pilaar komen.



Ik dacht eerst aan ouderwetse telefoonstekkers, met vier van die pennen. Als ik dan twee stuks zou plaatsen met twee stopcontacten per kant, zouden daar acht draden mee doorverbonden kunnen worden. De verbinding zou tevens helpen de segmenten netjes te centreren.

Later kwam ik op het idee van de steekkaart en waar die ingestoken wordt, hoe het dat nog maar weer? Sleuf? Stel je dus voor dat twee steekkaarten aan elk einde van de blauwe U gemonteerd worden, waarop de sleuven vallen als het segment geplaatst wordt.

Bestaan er dus steekkaarten met contactsleuven zonder elektronica erop (geluidskaart bv) waaraan je zelf de draden kunt solderen? Ik zou dan een draadje of 8 willen doorverbinden, beginnend analoog maar voorbereid voor digitaal?
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 07 augustus 2015, 12:59:12 »
www.conrad.nl Bestnr.: 531365 - 89

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #2 Gepost op: 07 augustus 2015, 13:00:49 »
Ik zou vooreerst niet vertrouwen op een "elektrische" verbinding voor het uitlijnen van segmenten/modules maar kiezen voor een "mechanische" verbinding met centreerpennen en geleidingen.
Je staat immers toch met een respectabel gewicht in je handen te prutsen om die steekkaart in zijn gleuf te krijgen of om de verschillende stekkers mooi vertikaal in hun stekkerdoos te krijgen. Schuin insteken geeft je gegarandeerd problemen en brokken.

Gewoon je draden samen brengen naar een kabelverbinding van welke aard dan ook (zie andere draadjes), maar deze zeker buiten je onderstuening houden en fysiek aansluiten NA het plaaten en uitlijnen van je segmenten/modules.

My 2 cent.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Vaerwegh Dok
Tentoonstelling MODELSPOOR 2020 - Hangar 27, Edegem (B) op 24 & 25 Oktober 2020

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
  • Meet (kijk, voel) & dan weet je het.
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #3 Gepost op: 07 augustus 2015, 13:07:33 »
Hi Frans,

Ben het met Frans eens.
Na de "mechanische" koppeling eventueel D-connectoren en bij grotere stromen meerdere pennen gebruiken.

groet
Harald

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2074
  • Le Canari
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #4 Gepost op: 07 augustus 2015, 13:22:55 »
Het centreren ga ik dan ook mechanisch doen, verder blijf ik wel bij mijn plan. De segmenten worden lichtgewicht, vandaar ook een verbinding gezocht die met weinig kracht vast en los gemaakt kan worden.

Wim bedankt voor de link, Frans en Harald bedankt voor het doem meedenken. Twee centen uitdelen betekent dat je er geen vertrouwen in hebt. We zullen zien. Ik wil geen losse draden / kabels.


Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #5 Gepost op: 07 augustus 2015, 13:26:23 »
Hoi,

Je elektrische verbinding moet inderdaad "stabiel" zijn. Wat is de reden dat je met inschuiven wil gaan doen? Ik zou zelf inderdaad iets met stekkers gaan doen. Al dan niet gezekerd. Ik heb zelf XLR-stekkers in gebruik, daar zit ook een trekbeveiliging aan. Die vallen er niet zomaar uit :) Je hebt ze van 2 polig tot 8 polig.

Je kan ook nog eens proberen met contactstrippen en pennen. Dus pennen die op contactstrippen vallen en zo de verbinding maken. Iets gevoeliger waarschijnlijk maar wel een lichtgewicht verbinding.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2015, 13:28:01 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1481
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #6 Gepost op: 07 augustus 2015, 16:44:36 »
Kan je er niet een stel bnls boosters onder hangen en het spul met loconet oid aan elkaar knopen? Dan heb je een stel RJ stekkers nodig en klaar is kees

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 719
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #7 Gepost op: 07 augustus 2015, 17:49:32 »
Er bestaan ook kroonstenen met een mannetje vrouwtje verbinding. Is dat misschien een optie?
Gr Hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo normen

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2074
  • Le Canari
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #8 Gepost op: 07 augustus 2015, 18:34:33 »
Nog even ter verduidelijking een klad gemaakt van wat de bedoeling is. De segmenten worden recht omhoog getild, van de pilaren af. Dan gaat ook de verbinding los.


doorsnede pilaren en segmenten

Bij het plaatsen van het segment, recht omlaag, komt de verbinding weer tot stand. Ik denk nu dat ik toch beter de ouderwetse telefoonstekker en -stopcontacten kan gaan gebruiken.



Deze komt dan omgekeerd in het segment verzonken en valt bij het plaatsen om de stekker



heen, die in de pilaar vast zit, met de pennen naar boven.


Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #9 Gepost op: 07 augustus 2015, 21:06:19 »
Het contact in die telefoon stekkers is minimaal dus daar zou ik nog maar eens over na denken.
Een beetje booster levert een 3A en dat durf ik er niet door te jassen !
Groet, Ronald.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1481
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #10 Gepost op: 07 augustus 2015, 21:22:27 »
Ter bevestiging van bovenstaande: Het enige contact vlak bij dat stekker type is in de kuiltjes. De behuizing voorkomt meestal dat het einde van de pin de schroef raakt die vaak onderop de clips zit

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #11 Gepost op: 07 augustus 2015, 21:32:56 »


Hier is goed te zien hoe knullig de contacten zijn. Een recht contact op een ronde pen geeft een heel klein raakvlak.
Groet, Ronald.

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
  • Meet (kijk, voel) & dan weet je het.
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #12 Gepost op: 07 augustus 2015, 21:53:28 »
Hi

Was lid van een club met een modulebaan (M-Trak norm) , ook met PTT stekkers en daar ging soms wel enkele Ampere's doorheen. Goed en stevig en nooit problemen gehad. Wel 2,5² gebruiken.

groet
Harald

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2074
  • Le Canari
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #13 Gepost op: 07 augustus 2015, 22:12:55 »
Bedankt voor het waarschuwen, goed om daar bij stil te staan. Het is wel zo dat ik van te voren weet dat er een of twee treinen gaan rijden, dus de stroom zal nooit zo hoog zijn.

Grotere zorg is hoe ik aan die stekkers en stopcontacten kom, ze zijn er al een poosje uit.
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #14 Gepost op: 07 augustus 2015, 22:18:24 »
Dan moet je over nadenken of je dit als oplossing wil. Dan zou ik verder kijken naar iets dat beter verkrijgbaar is.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!