Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 07:07:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Niekleair
Vandaag om 06:09:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ingenium
Vandaag om 03:59:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 01:35:43
Piko BR 78 tenderloc door Harold34
Vandaag om 01:27:25
Initiatief Tramweg Stichting voor behoud SUN-tramstel (Ut) scoort eerste succes door Ascona
05 juni 2020, 23:49:25
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Harm Boer
05 juni 2020, 23:38:19
Welke rijtuigen achter NS 1100 door Harold34
05 juni 2020, 23:25:39
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Wim Hesselink
05 juni 2020, 23:24:40
Raadplaatje door GerardvV
05 juni 2020, 23:22:34
Wat voor decoder is dit door 008200
05 juni 2020, 23:14:37
Steiner BR 81 in spoor 1, geweathered door VictorPM
05 juni 2020, 22:52:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 juni 2020, 22:39:13
Maïsveld n spoor maken, tips? door MOVisser
05 juni 2020, 22:21:47
Verschil in aansluitrail Roco Line met bedding door Klaas Zondervan
05 juni 2020, 22:04:38
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door 5166
05 juni 2020, 21:41:57
Projekt 083-338 door 44
05 juni 2020, 21:21:18
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door St00mboy
05 juni 2020, 21:07:43
Holland Rail NS DE-II verbeteren door Blausee-Mitholz
05 juni 2020, 20:48:48
Baanbouw Bosje77 door bosje77
05 juni 2020, 20:39:24
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
05 juni 2020, 20:35:14
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
05 juni 2020, 20:22:27
Marklin H0 trein rijdt alleen maar achteruit door Te 2/2
05 juni 2020, 20:13:23
De terugkeer van het Eiland Waan door Tulpendaal
05 juni 2020, 20:11:49
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door bask185
05 juni 2020, 19:57:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 juni 2020, 19:50:32
Problemen met Cobalt IP Wisselaandrijving. door BrightonBelle
05 juni 2020, 19:49:32
Smalspoor trammetje (H0e 9mm) door JurS
05 juni 2020, 18:48:20
NL baan: Frotterdam in h0 door mardig23
05 juni 2020, 18:12:41
DR5000, problemen met hoge locomotiefadressen door Bert_Apd
05 juni 2020, 17:29:00
  

Auteur Topic: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht  (gelezen 12277 keer)

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2074
  • Le Canari
Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Gepost op: 07 augustus 2015, 12:48:51 »
Het plan is om segmenten te bouwen die elk verticaal afneembaar moeten worden. Tussen de segmenten komen een soort vrijstaande pilaren. Op één pilaar rust dus aan elke kant een segment.

Graag zou ik bij het neerlaten van een segment een doorverbinding krijgen. De doorverbinding gaat dan door de pilaar.

Een simpele schets verduidelijkt hopelijk de vraag. Rood is de bedrading in de segmenten, blauw is de doorverbinding. Ik heb één pilaar getekend, links en rechts van de tekening zou uiteraard weer een pilaar komen.



Ik dacht eerst aan ouderwetse telefoonstekkers, met vier van die pennen. Als ik dan twee stuks zou plaatsen met twee stopcontacten per kant, zouden daar acht draden mee doorverbonden kunnen worden. De verbinding zou tevens helpen de segmenten netjes te centreren.

Later kwam ik op het idee van de steekkaart en waar die ingestoken wordt, hoe het dat nog maar weer? Sleuf? Stel je dus voor dat twee steekkaarten aan elk einde van de blauwe U gemonteerd worden, waarop de sleuven vallen als het segment geplaatst wordt.

Bestaan er dus steekkaarten met contactsleuven zonder elektronica erop (geluidskaart bv) waaraan je zelf de draden kunt solderen? Ik zou dan een draadje of 8 willen doorverbinden, beginnend analoog maar voorbereid voor digitaal?
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 07 augustus 2015, 12:59:12 »
www.conrad.nl Bestnr.: 531365 - 89

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #2 Gepost op: 07 augustus 2015, 13:00:49 »
Ik zou vooreerst niet vertrouwen op een "elektrische" verbinding voor het uitlijnen van segmenten/modules maar kiezen voor een "mechanische" verbinding met centreerpennen en geleidingen.
Je staat immers toch met een respectabel gewicht in je handen te prutsen om die steekkaart in zijn gleuf te krijgen of om de verschillende stekkers mooi vertikaal in hun stekkerdoos te krijgen. Schuin insteken geeft je gegarandeerd problemen en brokken.

Gewoon je draden samen brengen naar een kabelverbinding van welke aard dan ook (zie andere draadjes), maar deze zeker buiten je onderstuening houden en fysiek aansluiten NA het plaaten en uitlijnen van je segmenten/modules.

My 2 cent.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Vaerwegh Dok
Tentoonstelling MODELSPOOR 2020 - Hangar 27, Edegem (B) op 24 & 25 Oktober 2020

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
  • Meet (kijk, voel) & dan weet je het.
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #3 Gepost op: 07 augustus 2015, 13:07:33 »
Hi Frans,

Ben het met Frans eens.
Na de "mechanische" koppeling eventueel D-connectoren en bij grotere stromen meerdere pennen gebruiken.

groet
Harald

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2074
  • Le Canari
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #4 Gepost op: 07 augustus 2015, 13:22:55 »
Het centreren ga ik dan ook mechanisch doen, verder blijf ik wel bij mijn plan. De segmenten worden lichtgewicht, vandaar ook een verbinding gezocht die met weinig kracht vast en los gemaakt kan worden.

Wim bedankt voor de link, Frans en Harald bedankt voor het doem meedenken. Twee centen uitdelen betekent dat je er geen vertrouwen in hebt. We zullen zien. Ik wil geen losse draden / kabels.


Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7824
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #5 Gepost op: 07 augustus 2015, 13:26:23 »
Hoi,

Je elektrische verbinding moet inderdaad "stabiel" zijn. Wat is de reden dat je met inschuiven wil gaan doen? Ik zou zelf inderdaad iets met stekkers gaan doen. Al dan niet gezekerd. Ik heb zelf XLR-stekkers in gebruik, daar zit ook een trekbeveiliging aan. Die vallen er niet zomaar uit :) Je hebt ze van 2 polig tot 8 polig.

Je kan ook nog eens proberen met contactstrippen en pennen. Dus pennen die op contactstrippen vallen en zo de verbinding maken. Iets gevoeliger waarschijnlijk maar wel een lichtgewicht verbinding.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2015, 13:28:01 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1481
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #6 Gepost op: 07 augustus 2015, 16:44:36 »
Kan je er niet een stel bnls boosters onder hangen en het spul met loconet oid aan elkaar knopen? Dan heb je een stel RJ stekkers nodig en klaar is kees

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 719
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #7 Gepost op: 07 augustus 2015, 17:49:32 »
Er bestaan ook kroonstenen met een mannetje vrouwtje verbinding. Is dat misschien een optie?
Gr Hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo normen

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2074
  • Le Canari
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #8 Gepost op: 07 augustus 2015, 18:34:33 »
Nog even ter verduidelijking een klad gemaakt van wat de bedoeling is. De segmenten worden recht omhoog getild, van de pilaren af. Dan gaat ook de verbinding los.


doorsnede pilaren en segmenten

Bij het plaatsen van het segment, recht omlaag, komt de verbinding weer tot stand. Ik denk nu dat ik toch beter de ouderwetse telefoonstekker en -stopcontacten kan gaan gebruiken.



Deze komt dan omgekeerd in het segment verzonken en valt bij het plaatsen om de stekker



heen, die in de pilaar vast zit, met de pennen naar boven.


Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #9 Gepost op: 07 augustus 2015, 21:06:19 »
Het contact in die telefoon stekkers is minimaal dus daar zou ik nog maar eens over na denken.
Een beetje booster levert een 3A en dat durf ik er niet door te jassen !
Groet, Ronald.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1481
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #10 Gepost op: 07 augustus 2015, 21:22:27 »
Ter bevestiging van bovenstaande: Het enige contact vlak bij dat stekker type is in de kuiltjes. De behuizing voorkomt meestal dat het einde van de pin de schroef raakt die vaak onderop de clips zit

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #11 Gepost op: 07 augustus 2015, 21:32:56 »


Hier is goed te zien hoe knullig de contacten zijn. Een recht contact op een ronde pen geeft een heel klein raakvlak.
Groet, Ronald.

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
  • Meet (kijk, voel) & dan weet je het.
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #12 Gepost op: 07 augustus 2015, 21:53:28 »
Hi

Was lid van een club met een modulebaan (M-Trak norm) , ook met PTT stekkers en daar ging soms wel enkele Ampere's doorheen. Goed en stevig en nooit problemen gehad. Wel 2,5² gebruiken.

groet
Harald

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2074
  • Le Canari
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #13 Gepost op: 07 augustus 2015, 22:12:55 »
Bedankt voor het waarschuwen, goed om daar bij stil te staan. Het is wel zo dat ik van te voren weet dat er een of twee treinen gaan rijden, dus de stroom zal nooit zo hoog zijn.

Grotere zorg is hoe ik aan die stekkers en stopcontacten kom, ze zijn er al een poosje uit.
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7824
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #14 Gepost op: 07 augustus 2015, 22:18:24 »
Dan moet je over nadenken of je dit als oplossing wil. Dan zou ik verder kijken naar iets dat beter verkrijgbaar is.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!