Doel:€250.00
Donaties:€95.00

Per saldo:€-155.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Blindegeleidetegels, vanaf wanneer gebruikt op de perrons? door Niels B
Vandaag om 10:33:53
Projekt 083-338 door Ric
Vandaag om 10:32:22
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door Jan Bouwman
Vandaag om 10:26:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:03:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 09:57:17
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 09:55:02
Project Halleberg, een digitale tandrad pendelbaan door Marco EB
Vandaag om 09:51:00
De Hondsrugbaan, H0 door Dion
Vandaag om 09:50:32
100 jaar Zwitserse Krokodil door Dion
Vandaag om 09:49:15
Sonderzug van Centralbahn brandt deels uit door Post49
Vandaag om 09:48:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:11:01
Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0 door Zilte
Vandaag om 08:34:43
Zijn alle stoomlok nummerschilden allemaal even groot? door Peter Kleton
Vandaag om 08:32:47
MODELSPOOR 2019 by MTD - 19 & 20 Oktober 2019 in EDEGEM (B) door wpinkhof
Vandaag om 08:32:40
Welke besturingssoftware kies ik? door rjr
Vandaag om 08:27:22
Nieuwe busmodellen van Holland Oto in schaal 1:87 waaronder de Ambassador! door Tulpendaal
Vandaag om 06:32:48
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:20:45
NS 8100 in 0 door FritsT
Vandaag om 00:25:35
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
21 oktober 2019, 23:57:21
Groterdamse projecten door Chris
21 oktober 2019, 23:35:54
Tegelpatroon voor perrons door phdirk
21 oktober 2019, 23:15:30
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door roadster36
21 oktober 2019, 23:07:25
NS 8100 in Spoor-1 door FritsT
21 oktober 2019, 22:42:59
Frans loodsje door Noordernet
21 oktober 2019, 22:21:12
Arcomora: ARLOCO bezetmelder door erikkral
21 oktober 2019, 22:20:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Proplus
21 oktober 2019, 22:05:26
Vorarlberg (Oostenrijkse treinbaan....n-spoor) door Proplus
21 oktober 2019, 22:03:54
Atlas G3/3 ombouwen naar rijdend model, enkele vragen.. door DE-II
21 oktober 2019, 22:01:15
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Proplus
21 oktober 2019, 22:00:54
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Pinkelpa
21 oktober 2019, 21:47:42
  

Auteur Topic: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht  (gelezen 11912 keer)

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2065
  • Le Canari
Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Gepost op: 07 augustus 2015, 12:48:51 »
Het plan is om segmenten te bouwen die elk verticaal afneembaar moeten worden. Tussen de segmenten komen een soort vrijstaande pilaren. Op één pilaar rust dus aan elke kant een segment.

Graag zou ik bij het neerlaten van een segment een doorverbinding krijgen. De doorverbinding gaat dan door de pilaar.

Een simpele schets verduidelijkt hopelijk de vraag. Rood is de bedrading in de segmenten, blauw is de doorverbinding. Ik heb één pilaar getekend, links en rechts van de tekening zou uiteraard weer een pilaar komen.



Ik dacht eerst aan ouderwetse telefoonstekkers, met vier van die pennen. Als ik dan twee stuks zou plaatsen met twee stopcontacten per kant, zouden daar acht draden mee doorverbonden kunnen worden. De verbinding zou tevens helpen de segmenten netjes te centreren.

Later kwam ik op het idee van de steekkaart en waar die ingestoken wordt, hoe het dat nog maar weer? Sleuf? Stel je dus voor dat twee steekkaarten aan elk einde van de blauwe U gemonteerd worden, waarop de sleuven vallen als het segment geplaatst wordt.

Bestaan er dus steekkaarten met contactsleuven zonder elektronica erop (geluidskaart bv) waaraan je zelf de draden kunt solderen? Ik zou dan een draadje of 8 willen doorverbinden, beginnend analoog maar voorbereid voor digitaal?
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7821
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 07 augustus 2015, 12:59:12 »
www.conrad.nl Bestnr.: 531365 - 89

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1001
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #2 Gepost op: 07 augustus 2015, 13:00:49 »
Ik zou vooreerst niet vertrouwen op een "elektrische" verbinding voor het uitlijnen van segmenten/modules maar kiezen voor een "mechanische" verbinding met centreerpennen en geleidingen.
Je staat immers toch met een respectabel gewicht in je handen te prutsen om die steekkaart in zijn gleuf te krijgen of om de verschillende stekkers mooi vertikaal in hun stekkerdoos te krijgen. Schuin insteken geeft je gegarandeerd problemen en brokken.

Gewoon je draden samen brengen naar een kabelverbinding van welke aard dan ook (zie andere draadjes), maar deze zeker buiten je onderstuening houden en fysiek aansluiten NA het plaaten en uitlijnen van je segmenten/modules.

My 2 cent.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Vaerwegh Dok
Tentoonstelling MODELSPOOR 2019 - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2019

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
  • Meet (kijk, voel) & weet.
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #3 Gepost op: 07 augustus 2015, 13:07:33 »
Hi Frans,

Ben het met Frans eens.
Na de "mechanische" koppeling eventueel D-connectoren en bij grotere stromen meerdere pennen gebruiken.

groet
Harald

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2065
  • Le Canari
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #4 Gepost op: 07 augustus 2015, 13:22:55 »
Het centreren ga ik dan ook mechanisch doen, verder blijf ik wel bij mijn plan. De segmenten worden lichtgewicht, vandaar ook een verbinding gezocht die met weinig kracht vast en los gemaakt kan worden.

Wim bedankt voor de link, Frans en Harald bedankt voor het doem meedenken. Twee centen uitdelen betekent dat je er geen vertrouwen in hebt. We zullen zien. Ik wil geen losse draden / kabels.


Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7575
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #5 Gepost op: 07 augustus 2015, 13:26:23 »
Hoi,

Je elektrische verbinding moet inderdaad "stabiel" zijn. Wat is de reden dat je met inschuiven wil gaan doen? Ik zou zelf inderdaad iets met stekkers gaan doen. Al dan niet gezekerd. Ik heb zelf XLR-stekkers in gebruik, daar zit ook een trekbeveiliging aan. Die vallen er niet zomaar uit :) Je hebt ze van 2 polig tot 8 polig.

Je kan ook nog eens proberen met contactstrippen en pennen. Dus pennen die op contactstrippen vallen en zo de verbinding maken. Iets gevoeliger waarschijnlijk maar wel een lichtgewicht verbinding.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2015, 13:28:01 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #6 Gepost op: 07 augustus 2015, 16:44:36 »
Kan je er niet een stel bnls boosters onder hangen en het spul met loconet oid aan elkaar knopen? Dan heb je een stel RJ stekkers nodig en klaar is kees

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 705
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #7 Gepost op: 07 augustus 2015, 17:49:32 »
Er bestaan ook kroonstenen met een mannetje vrouwtje verbinding. Is dat misschien een optie?
Gr Hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo normen

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2065
  • Le Canari
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #8 Gepost op: 07 augustus 2015, 18:34:33 »
Nog even ter verduidelijking een klad gemaakt van wat de bedoeling is. De segmenten worden recht omhoog getild, van de pilaren af. Dan gaat ook de verbinding los.


doorsnede pilaren en segmenten

Bij het plaatsen van het segment, recht omlaag, komt de verbinding weer tot stand. Ik denk nu dat ik toch beter de ouderwetse telefoonstekker en -stopcontacten kan gaan gebruiken.



Deze komt dan omgekeerd in het segment verzonken en valt bij het plaatsen om de stekker



heen, die in de pilaar vast zit, met de pennen naar boven.


Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #9 Gepost op: 07 augustus 2015, 21:06:19 »
Het contact in die telefoon stekkers is minimaal dus daar zou ik nog maar eens over na denken.
Een beetje booster levert een 3A en dat durf ik er niet door te jassen !
Groet, Ronald.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #10 Gepost op: 07 augustus 2015, 21:22:27 »
Ter bevestiging van bovenstaande: Het enige contact vlak bij dat stekker type is in de kuiltjes. De behuizing voorkomt meestal dat het einde van de pin de schroef raakt die vaak onderop de clips zit

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #11 Gepost op: 07 augustus 2015, 21:32:56 »


Hier is goed te zien hoe knullig de contacten zijn. Een recht contact op een ronde pen geeft een heel klein raakvlak.
Groet, Ronald.

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
  • Meet (kijk, voel) & weet.
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #12 Gepost op: 07 augustus 2015, 21:53:28 »
Hi

Was lid van een club met een modulebaan (M-Trak norm) , ook met PTT stekkers en daar ging soms wel enkele Ampere's doorheen. Goed en stevig en nooit problemen gehad. Wel 2,5² gebruiken.

groet
Harald

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2065
  • Le Canari
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #13 Gepost op: 07 augustus 2015, 22:12:55 »
Bedankt voor het waarschuwen, goed om daar bij stil te staan. Het is wel zo dat ik van te voren weet dat er een of twee treinen gaan rijden, dus de stroom zal nooit zo hoog zijn.

Grotere zorg is hoe ik aan die stekkers en stopcontacten kom, ze zijn er al een poosje uit.
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7575
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #14 Gepost op: 07 augustus 2015, 22:18:24 »
Dan moet je over nadenken of je dit als oplossing wil. Dan zou ik verder kijken naar iets dat beter verkrijgbaar is.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!