Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sankt Georgen. door AndrevdG
Vandaag om 15:42:43
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:41:31
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 15:36:43
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door Remunj
Vandaag om 15:36:06
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:35
contacten roco line wissel door Ronald Halma
Vandaag om 15:33:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 15:15:08
upload deleten door Pauldg
Vandaag om 15:12:47
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 15:01:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 14:55:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 14:32:52
Lima IRM pimpen door janw
Vandaag om 14:25:46
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:00:46
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 13:24:28
Booster voor de Marklin CS 1 (60212) door KNed
Vandaag om 13:05:27
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 12:45:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:27:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:51:16
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
Vandaag om 10:36:04
De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 10:20:24
Yamorc 8116 en MP1 MTB door FredD
Vandaag om 09:56:09
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door henk
Vandaag om 09:32:24
3 januari NVBS oliebollenrit door Arjan6511
Vandaag om 08:47:08
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:39:19
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Jelmer
Vandaag om 08:38:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jelmer
Vandaag om 08:17:14
Wat zit er in deze tender? door henk
14 December 2025, 21:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
14 December 2025, 21:37:43
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
14 December 2025, 19:24:01
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 996824 keer)

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1630
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6255 Gepost op: 14 December 2025, 14:58:30 »
 

Die 'moderne' G-wagens, met metaalkleurige luiken, zien er op deze foto    echt lang  uit. 
Vooral uw meest rechtse wagen (dichtst bij de lens).  Wellicht door een fotografisch effect (groothoek ?). 
En toch zijn het in feite  'slechts'  niet zo erg lange GL's    en   géén langere GB's, blijkbaar, bij nader & nauwkeurig toezien ...

Uw laatste afbeelding van uw Gl 50,  in uw  Reactie #6252 , met de fotograaf keurig loodrecht ervoor, laat inderdaad weinig twijfel  ( ? )
't Zijn confuse, redelijk ingewikkelde lettertjestoestanden, voorwaar.   ;)

> Want, we hebben ondertussen de Miba/Carstens 1.2 erbij, p.54 en volgende :

> uw     DB Glmhs50 (bj. 1953/60) met oud DB-wagennummers nr. 201xxx        werden later
        de DB Gbs    nr. 151 7 xxx         Met wagenlengte incl. buffers  12.5m.   (versie zonder remmershokje)
>  de DB Glmms 61 (bj.1961/66)      werden later
    de  DB Gbs 254                              Met wagenlengte incl. buffers  14m,      (zonder remplatform)       
>   de DB Gltmms 62   werden  later   de   DB Hbcs 300       
     de DB Glmms 252   werden  later   de   DB Gbs  252 ....
enzovoort enzoverder    ;)








« Laatst bewerkt op: 14 December 2025, 18:32:39 door hervé. Reden: toevoeging > »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12568
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6256 Gepost op: 14 December 2025, 15:53:59 »
Terug komend op mijn opmerking over de ontbrekende vastmaak faciliteiten in jou haven, liet Frans Gorissen mij weten dat ik het niet altijd aan het rechte eind heb.
Volgens Frans, en de foto's bevestigen dat, dat er in de Spoorweghaven (jou terrein) alleen op de palen werd afgemeerd. Daar wij nooit in die haven kwamen kon ik dat ook niet weten.
Wij meerden altijd af op de bolders op de kaden



01 Vl121 Willem aan de KW-haven in Vlaardingen


02 De door Frans opgestuurde foto van de Spoorweghaven


03 De Oostzee afgemeerd aan de kade van Vlieringen


04 Nogmaals de spoorweghaven


05 Ponton van de werf Figee. De bolders zijn wit geverfde luciferskoppen


06 2 x een voortrosje en een spring van de middenbolder. De bolders aan de wal staan eigenlijk te dicht op elkaar, maar voor het effect is zo wel goed.


07Slepen op een kruisend. De modelbolders aan de wal staan op gelijke afstand van elkaar
 

08 Nogmaals de Oostzee afgemeerd
« Laatst bewerkt op: 14 December 2025, 16:13:34 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2808
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6257 Gepost op: 14 December 2025, 20:22:46 »
Bedankt Eric en Hans - en Frans - voor de foto's. Foto 04 is gaaf, die kende ik nog niet!
En Hans, fijn dat je laat zien hoe je die bolders hebt gemaakt en geplaatst.

Maar goed, aan de Spoorweghaven stonden ze dus niet. Dat scheelt weer:)
Ook deze foto's uit 1963 bevestigen dat.


Spoorweghaven-graanoverslag-winter-1963-NL-RtSA-4204-20684


Spoorweghaven-graanoverslag-winter-1963-NL-RtSA-4204-20683
« Laatst bewerkt op: 14 December 2025, 20:24:26 door Alewijn »

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9107
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6258 Gepost op: 14 December 2025, 22:48:32 »
Hoi, Alewijn.

De Oostzee heeft Hans ook zelf gebouwd.

Gr. Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2808
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6259 Gepost op: 14 December 2025, 23:09:42 »
Dat vermoedde ik al - echt een prachtig schip!

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2808
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6260 Gepost op: Vandaag om 11:24:24 »
De wagens zien er goed uit (y)

Zeker!
Thuisgekomen dacht ik eerst nog wat een rommel heb ik nu weer meegenomen...
Maar het valt mee. 9 van 17 hebben kortkoppelingmechaniek.

's Avonds heb ik eerst een spuitbus met ovenreiniger uit het aanrechtkastje gehaald.
Een van de Omm52 wagens was lelijk vervuild met zwarte verf, dat was goed te verwijderen zonder de opschriften weg te wissen. Bij andere wagens wilde ik juist de opschriften weg hebben, om ze passend te maken voor mijn tijdperk.

En de kraanwagen was nogal dik beschilderd. De kleur was mooi, een beetje als Marklin 46719.
Toch wilde ik de verf eraf hebben. Er bleken verschillende lagen verf onder te zitten, ook nog geel/zwarte waarschuwingsstrepen. En daaronder de bekende grijsblauwe kleur. Het is er bijna helemaal af.


De kraanarm was grijs, die verf is er grotendeels af. De gele laag eronder is heel hardnekkig, die laat ik maar zitten. Daar komt een nieuwe laag grijs of zilvergrijs overheen.

Wat ik met het machinistenhuis doe weet ik nog niet. Ik heb al een originele blauwe kraan 4611, dat ga ik niet proberen na te bootsen. Standgroen is altijd mooi:) Dat grijs van de 46719 kan alsnog. Of misschien laat ik het wel zo...



« Laatst bewerkt op: Vandaag om 11:40:46 door Alewijn »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9167
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6261 Gepost op: Vandaag om 11:40:25 »
donker, olieblauw zou m wel staan, den ik. Als t geen Märklin is, welk merk dan wel?

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2808
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6262 Gepost op: Vandaag om 11:49:32 »
Donkerblauw is ook mooi!

Dit is Marklinkraan 4611. Daar had ik er al een van. Maar deze heeft een later ingebouwde kortkoppelingmechaniek. Daarom heb ik hem gekocht.
Het is mogelijk de onderstellen te verwisselen.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9167
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6263 Gepost op: Vandaag om 12:03:39 »
A, dus toch!  :)
Heb het altijd een onding gevonden, eerlijk gezegd. Snapte de functie ook niet.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2808
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6264 Gepost op: Vandaag om 12:15:41 »
Nou ja! Voor mij is het de ultieme spoorkraan, dat zal met mijn Marklinverleden te maken hebben...

Krupp Ardelt maakte meer spoorkranen, dit is type BA 103. Rond 1955 werden ze gebouwd, Märklin was er dus snel bij toen ze het model in 1956 uitbrachten.










Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9167
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6265 Gepost op: Vandaag om 12:41:12 »
Ook ik heb een Märklinverleden  :angel:
Het leek me gewoon een vreselijk onhandig ding in dagelijks gebruik. Een mobiele wegkraan is veel handiger en voor spoorgerelateerde zaken had je de ongevallenkranen. Imposante dingen!
Ik heb inmiddels wel een spoorkraantje trouwens, al issie niet van M.
Als ik m tegenkom, maak ik een plaatje.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1630
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6266 Gepost op: Vandaag om 13:48:02 »
Dus geen fantasiemodelletje.
Was zo te zien iets totaal anders dan de grote, zware (stoom-)ongevalkranen om materieel, ook locs, op te hijsen
Dat extra platform op de punt van de giek doet denken aan een hoogwerker. Werd het soms ook zo gebruikt?
Is die versie ooit uitgebracht in model?   Of het platform apart (messingkit?) ?
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 13:49:37 door hervé »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5185
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6267 Gepost op: Vandaag om 14:17:57 »
Weinert heeft een versie met platform, maar inderdaad.. Waar dient het eigenlijk voor?

Je ziet het eigenlijk alleen bij BW kranen met grijper en het platform staat onder een vaste hoek; ik dacht altijd voor onderhoud aan schijven of inscheren grijper draden, maar je kan het tijdens bedrijf (dus met giek omhoog) niet bereiken.. 

PS Herstel: je kan het wel bereiken :angel: bij het Weinert model zie je een soort klimrek naar boven; da's 'leuning' voor ladder/trap die in giek is gemonteerd. Dan vermoed ik toch onderhoud/smeren of handig bij inscheren schijven bij BW kranen. Dan hoef je de giek niet telkens plat te leggen.

PS De omschrijving bij Weinert doet ook vermoeden dat er op het platform een meetinrichting/ meetcel is geïnstalleerd om het gewicht in de grijper te bepalen.. Maar waarom dat boven in de giek moet? Wellicht dat schijfefficiency dan minder grote rol speelt.
https://www.weinert-bauteile.de/unser-sortiment/187-spur-h0-peco-weinert-meingleis/weinert-bauteile-4000-4999/187-kranwaage-und-zuruestsatz-fuer-kohlenladekranwagen-3388-und-3389-weinert-4419.html
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 14:29:31 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26590
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6268 Gepost op: Vandaag om 14:34:17 »
Een waar feestje al die foto's  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2808
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6269 Gepost op: Vandaag om 15:41:31 »
Zo ziet het eruit na een eerste schilderbeurt.
De andere kraan er ook bij gehaald.