Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 December 2025, 23:51:05
upload deleten door MOVisser
15 December 2025, 23:47:14
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door MOVisser
15 December 2025, 23:22:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
15 December 2025, 23:16:52
Rondom Charlois door hervé
15 December 2025, 23:14:39
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
15 December 2025, 23:13:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Eric B
15 December 2025, 22:44:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
3 januari NVBS oliebollenrit door Ferdinand Bogman
15 December 2025, 21:48:57
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronaldk
15 December 2025, 21:43:24
Zee. Land. door Huup
15 December 2025, 21:24:16
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
15 December 2025, 21:10:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hendrik Jan
15 December 2025, 21:09:22
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
15 December 2025, 20:44:31
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
15 December 2025, 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
15 December 2025, 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
15 December 2025, 19:36:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
15 December 2025, 19:06:33
ESU V5 Decoder setting door Remunj
15 December 2025, 18:24:54
Lima IRM pimpen door 008200
15 December 2025, 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
15 December 2025, 17:18:35
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
15 December 2025, 17:04:30
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
15 December 2025, 16:32:41
Sankt Georgen. door AndrevdG
15 December 2025, 15:42:43
US diorama in H0 door Ronald Halma
15 December 2025, 15:34:35
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
15 December 2025, 15:01:33
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 998701 keer)

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1633
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6255 Gepost op: 14 December 2025, 14:58:30 »
 

Die 'moderne' G-wagens, met metaalkleurige luiken, zien er op deze foto    echt lang  uit. 
Vooral uw meest rechtse wagen (dichtst bij de lens).  Wellicht door een fotografisch effect (groothoek ?). 
En toch zijn het in feite  'slechts'  niet zo erg lange GL's    en   géén langere GB's, blijkbaar, bij nader & nauwkeurig toezien ...

Uw laatste afbeelding van uw Gl 50,  in uw  Reactie #6252 , met de fotograaf keurig loodrecht ervoor, laat inderdaad weinig twijfel  ( ? )
't Zijn confuse, redelijk ingewikkelde lettertjestoestanden, voorwaar.   ;)

> Want, we hebben ondertussen de Miba/Carstens 1.2 erbij, p.54 en volgende :

> uw     DB Glmhs50 (bj. 1953/60) met oud DB-wagennummers nr. 201xxx        werden later
        de DB Gbs    nr. 151 7 xxx         Met wagenlengte incl. buffers  12.5m.   (versie zonder remmershokje)
>  de DB Glmms 61 (bj.1961/66)      werden later
    de  DB Gbs 254                              Met wagenlengte incl. buffers  14m,      (zonder remplatform)       
>   de DB Gltmms 62   werden  later   de   DB Hbcs 300       
     de DB Glmms 252   werden  later   de   DB Gbs  252 ....
enzovoort enzoverder    ;)








« Laatst bewerkt op: 14 December 2025, 18:32:39 door hervé. Reden: toevoeging > »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12568
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6256 Gepost op: 14 December 2025, 15:53:59 »
Terug komend op mijn opmerking over de ontbrekende vastmaak faciliteiten in jou haven, liet Frans Gorissen mij weten dat ik het niet altijd aan het rechte eind heb.
Volgens Frans, en de foto's bevestigen dat, dat er in de Spoorweghaven (jou terrein) alleen op de palen werd afgemeerd. Daar wij nooit in die haven kwamen kon ik dat ook niet weten.
Wij meerden altijd af op de bolders op de kaden



01 Vl121 Willem aan de KW-haven in Vlaardingen


02 De door Frans opgestuurde foto van de Spoorweghaven


03 De Oostzee afgemeerd aan de kade van Vlieringen


04 Nogmaals de spoorweghaven


05 Ponton van de werf Figee. De bolders zijn wit geverfde luciferskoppen


06 2 x een voortrosje en een spring van de middenbolder. De bolders aan de wal staan eigenlijk te dicht op elkaar, maar voor het effect is zo wel goed.


07Slepen op een kruisend. De modelbolders aan de wal staan op gelijke afstand van elkaar
 

08 Nogmaals de Oostzee afgemeerd
« Laatst bewerkt op: 14 December 2025, 16:13:34 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2811
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6257 Gepost op: 14 December 2025, 20:22:46 »
Bedankt Eric en Hans - en Frans - voor de foto's. Foto 04 is gaaf, die kende ik nog niet!
En Hans, fijn dat je laat zien hoe je die bolders hebt gemaakt en geplaatst.

Maar goed, aan de Spoorweghaven stonden ze dus niet. Dat scheelt weer:)
Ook deze foto's uit 1963 bevestigen dat.


Spoorweghaven-graanoverslag-winter-1963-NL-RtSA-4204-20684


Spoorweghaven-graanoverslag-winter-1963-NL-RtSA-4204-20683
« Laatst bewerkt op: 14 December 2025, 20:24:26 door Alewijn »

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9107
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6258 Gepost op: 14 December 2025, 22:48:32 »
Hoi, Alewijn.

De Oostzee heeft Hans ook zelf gebouwd.

Gr. Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2811
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6259 Gepost op: 14 December 2025, 23:09:42 »
Dat vermoedde ik al - echt een prachtig schip!

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2811
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6260 Gepost op: 15 December 2025, 11:24:24 »
De wagens zien er goed uit (y)

Zeker!
Thuisgekomen dacht ik eerst nog wat een rommel heb ik nu weer meegenomen...
Maar het valt mee. 9 van 17 hebben kortkoppelingmechaniek.

's Avonds heb ik eerst een spuitbus met ovenreiniger uit het aanrechtkastje gehaald.
Een van de Omm52 wagens was lelijk vervuild met zwarte verf, dat was goed te verwijderen zonder de opschriften weg te wissen. Bij andere wagens wilde ik juist de opschriften weg hebben, om ze passend te maken voor mijn tijdperk.

En de kraanwagen was nogal dik beschilderd. De kleur was mooi, een beetje als Marklin 46719.
Toch wilde ik de verf eraf hebben. Er bleken verschillende lagen verf onder te zitten, ook nog geel/zwarte waarschuwingsstrepen. En daaronder de bekende grijsblauwe kleur. Het is er bijna helemaal af.


De kraanarm was grijs, die verf is er grotendeels af. De gele laag eronder is heel hardnekkig, die laat ik maar zitten. Daar komt een nieuwe laag grijs of zilvergrijs overheen.

Wat ik met het machinistenhuis doe weet ik nog niet. Ik heb al een originele blauwe kraan 4611, dat ga ik niet proberen na te bootsen. Standgroen is altijd mooi:) Dat grijs van de 46719 kan alsnog. Of misschien laat ik het wel zo...



« Laatst bewerkt op: 15 December 2025, 11:40:46 door Alewijn »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9170
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6261 Gepost op: 15 December 2025, 11:40:25 »
donker, olieblauw zou m wel staan, den ik. Als t geen Märklin is, welk merk dan wel?

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2811
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6262 Gepost op: 15 December 2025, 11:49:32 »
Donkerblauw is ook mooi!

Dit is Marklinkraan 4611. Daar had ik er al een van. Maar deze heeft een later ingebouwde kortkoppelingmechaniek. Daarom heb ik hem gekocht.
Het is mogelijk de onderstellen te verwisselen.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9170
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6263 Gepost op: 15 December 2025, 12:03:39 »
A, dus toch!  :)
Heb het altijd een onding gevonden, eerlijk gezegd. Snapte de functie ook niet.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2811
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6264 Gepost op: 15 December 2025, 12:15:41 »
Nou ja! Voor mij is het de ultieme spoorkraan, dat zal met mijn Marklinverleden te maken hebben...

Krupp Ardelt maakte meer spoorkranen, dit is type BA 103. Rond 1955 werden ze gebouwd, Märklin was er dus snel bij toen ze het model in 1956 uitbrachten.










Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9170
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6265 Gepost op: 15 December 2025, 12:41:12 »
Ook ik heb een Märklinverleden  :angel:
Het leek me gewoon een vreselijk onhandig ding in dagelijks gebruik. Een mobiele wegkraan is veel handiger en voor spoorgerelateerde zaken had je de ongevallenkranen. Imposante dingen!
Ik heb inmiddels wel een spoorkraantje trouwens, al issie niet van M.
Als ik m tegenkom, maak ik een plaatje.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1633
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6266 Gepost op: 15 December 2025, 13:48:02 »
Dus geen fantasiemodelletje.
Was zo te zien iets totaal anders dan de grote, zware (stoom-)ongevalkranen om materieel, ook locs, op te hijsen
Dat extra platform op de punt van de giek doet denken aan een hoogwerker. Werd het soms ook zo gebruikt?
Is die versie ooit uitgebracht in model?   Of het platform apart (messingkit?) ?
« Laatst bewerkt op: 15 December 2025, 13:49:37 door hervé »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5186
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6267 Gepost op: 15 December 2025, 14:17:57 »
Weinert heeft een versie met platform, maar inderdaad.. Waar dient het eigenlijk voor?

Je ziet het eigenlijk alleen bij BW kranen met grijper en het platform staat onder een vaste hoek; ik dacht altijd voor onderhoud aan schijven of inscheren grijper draden, maar je kan het tijdens bedrijf (dus met giek omhoog) niet bereiken.. 

PS Herstel: je kan het wel bereiken :angel: bij het Weinert model zie je een soort klimrek naar boven; da's 'leuning' voor ladder/trap die in giek is gemonteerd. Dan vermoed ik toch onderhoud/smeren of handig bij inscheren schijven bij BW kranen. Dan hoef je de giek niet telkens plat te leggen.

PS De omschrijving bij Weinert doet ook vermoeden dat er op het platform een meetinrichting/ meetcel is geïnstalleerd om het gewicht in de grijper te bepalen.. Maar waarom dat boven in de giek moet? Wellicht dat schijfefficiency dan minder grote rol speelt.
https://www.weinert-bauteile.de/unser-sortiment/187-spur-h0-peco-weinert-meingleis/weinert-bauteile-4000-4999/187-kranwaage-und-zuruestsatz-fuer-kohlenladekranwagen-3388-und-3389-weinert-4419.html
« Laatst bewerkt op: 15 December 2025, 14:29:31 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26590
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6268 Gepost op: 15 December 2025, 14:34:17 »
Een waar feestje al die foto's  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2811
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6269 Gepost op: 15 December 2025, 15:41:31 »
Zo ziet het eruit na een eerste schilderbeurt.
De andere kraan er ook bij gehaald.