Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Noordernet
Vandaag om 16:14:55
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 16:14:45
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:11:45
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door tothebeach
Vandaag om 16:02:26
3 januari NVBS oliebollenrit door R1954
Vandaag om 15:58:24
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Jelmer
Vandaag om 15:58:01
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:57:16
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
Vandaag om 15:46:17
blablabla door Duikeend
Vandaag om 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 15:14:11
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
Vandaag om 15:09:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
Vandaag om 15:06:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 14:08:48
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 14:05:52
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Pauldg
Vandaag om 13:16:46
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 12:26:49
Roco 2026 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten door Florisw
Vandaag om 12:08:21
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 12:06:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:55:12
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau door Hans Reints
Vandaag om 11:36:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:11:13
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door spoorijzer
Vandaag om 10:42:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:06:41
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 09:00:27
De (3d) knutsels van Ronald. door Huup
Vandaag om 06:50:33
Alternatieven voor servo's door Frank 123
Vandaag om 06:37:16
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door ckikilwai
Vandaag om 04:31:34
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 988979 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2795
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6225 Gepost op: Vandaag om 00:22:16 »
@Michiel
Wordt dus vervolgd!

@herve
Zes van die G10 wagens, bij NS CHOK, met een afwijkend dak. Hoe kloppend dat is, verneem ik graag van de kenners! Vooralsnog met de nodige kleurverschillen. De glimmende daken worden in ieder geval nog overschilderd.



Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7995
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6226 Gepost op: Vandaag om 08:30:43 »
Al ben ik dan geen kenner, de vraag intrigeerde me wel, dus 'even' gaan zoeken ... Genoeg te vinden op het www over de Duitse G10's  :)

V.w.b. de daken vind ik dit wel een interessant stukje tekst:
Citaat
Der G10 hatte ein bitumengetränktes Stoffdach. D.h. hier ist das Dach recht glatt bzw. hat nur eine rauhe Oberfläche.

Ab 1952 wurde bei Aufarbeitungen das Stoffdach bei einigen G10 durch ein Blechdach ersetzt. Von da an waren also Sicken zu sehen, d.h. überlappende Bleche. Ich meine 9 Bleche zu zählen, siehe Stefan Carstens Band 1.1 Seite 68.

Bis 1954 dürften die meisten Dächer noch in RAL 7009 (grüngrau) eingefäbrt gewesen sein. Ab 1954 war es dann RAL 9006 (weißaluminium), das galt auch für Stoffdächer. Siehe Wolfgang Diener, Anstrich und Bezeichnung von Güter- und Dienstwagen.
Bron
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2795
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6227 Gepost op: Vandaag om 09:00:06 »
Mooi, Eric, dat je dat hebt opgezocht. Bedankt!
Dat maakt die metalen daken in negen delen toch realistisch. Althans als het gaat om Duitse wagens.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1625
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6228 Gepost op: Vandaag om 10:14:41 »
 
Even het échte boek van Carstens uit de  Billy  gehaald  >
" ...A° 1952  ... de  Aufarbeitung bestond hoofdzakelijk uit het afdichten van flanken & daken ... waarbij een deel (ein Teil) van deze wagens (DB G10)  een blikken dak bekwam, i.p.v. een in bitumen gedrenkt stoffen dak"   
 "ze waren in slechte onderhoudstoestand, maar nog onmisbaar"     (Carstens 1.1. p71)
     
Dan toch.  Mea culpa...
Bij einde van de DR en aanvang DB  ( +/- A°1945/1952) werd deze Duitse oudjes toch nog omgebouwd met diagonale halfhoge eindvlak-     flankversterkingen en bij een deel dus een metalen dak, blijkbaar.   
       
Hoe was dat bij de verwante NS-versie , in het écht? 
 > Trouwens, zijn die antracietgrijsblauwe NS-in-model geen  'Oostenrijkse'  wagens?  (staat me vaag voor dat een tijd geleden dit ter sprake kwam ...)
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:46:08 door hervé. Reden: toevoeging > »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2795
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6229 Gepost op: Vandaag om 13:39:32 »
Ja, we hebben het een keer eerder over de G10 wagens gehad. Of het ‘Oostenrijkers’ zijn weet ik niet.

Hier nog twee van de fraaie Roco wagenbakken.
Een met spaakwielen, zo heb ik hem overgenomen, ik heb hem verder geweatherd met pastelkrijtpoeder.
De andere met een Artitec onderstel. Dat heb ik ook gepoederd.







« Laatst bewerkt op: Vandaag om 15:11:41 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2795
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6230 Gepost op: Vandaag om 15:57:16 »
Deze twee Marklin oldtimers verder behandeld: