Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 16:25:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:54
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 16:08:49
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 15:56:11
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Terschellinger Spoor door spoorijzer
Vandaag om 15:08:24
20 jaar BNLS jubileum door Miniature Holland
Vandaag om 15:07:46
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:11:43
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:24:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:39:26
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
Goede wensen voor 2026 door dh3201
Vandaag om 07:31:11
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 1000801 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2815
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4980 Gepost op: 30 November 2023, 23:41:12 »
Het emplacement RMO. Later toen er bij de Hudsonstraat een tweede en groter emplacement werd aangelegd, werd dit RMO-Oost.


Schiehavenweg-27-04-1927-NL-RtSA-4232-III-157-01-2


RMO-Oost-rond-1932-NL-RtSA-4201-I-199-02-5


RMO-Oost-rond-1954


Westzeedijk-Schiehaven-emplacement-22-02-1977-NL-RtSA-4202-1977-418-01

« Laatst bewerkt op: 30 November 2023, 23:42:49 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2815
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4981 Gepost op: 01 December 2023, 10:23:30 »
Kijk en vergelijk!


Schiehaven-1933-NL-RtSA-4232-VII-470-00-00-01


St-Jobshaven-emplacement-Westzeedijk-1960-NL-RtSA-4122-2008-783-06



Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 698
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4982 Gepost op: 01 December 2023, 12:51:26 »
Mooie foto's weer!

Een wissel meer of minder maakte vroeger ook niet zo veel uit zo te zien.

Wat hadden we in Rotterdam toch eigenlijk een prachtig sporenplan in de havens.

 (y)
Met een vriendelijke groet uit Capelle aan den IJssel, Frank.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 951
  • Steel is king!
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4983 Gepost op: 01 December 2023, 13:18:23 »
Eens, mooie foto's  (y)

En wat die wissels betreft, menig BNLS-er zou nu roepen dat zoveel rails en wissels totaal onrealistisch is wanneer je dit zelf zo zou hebben ontworpen ;D
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3157
  • DB Tijdperk III
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4984 Gepost op: 01 December 2023, 13:27:22 »
Voor de oorlog zag je dat meer, dat is niet typisch voor bepaald materieel.
Ah, dat wist ik niet.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1634
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4985 Gepost op: 01 December 2023, 13:37:16 »
Goeienamiddag,

Is dit de Mitropa-Schlafwagen ?   
Op de Rotterdamse foto hierboven, 2de van links.  Met al die verluchtingskokers op het dak.

https://www.eisenbahn-kurier.de/images/stories/2d-startpage/xxGOERL199.JPG      ( foto Theurich )
( als er iemand twijfelt over rare leidingen bovenop industriële gebouwen, kijk even boven het rijtuig ...)
« Laatst bewerkt op: 01 December 2023, 13:42:22 door hervé »

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3157
  • DB Tijdperk III
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4986 Gepost op: 01 December 2023, 14:28:00 »
Die foto is bij/door Wim Vink gemaakt ;D
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1634
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4987 Gepost op: 01 December 2023, 15:27:40 »
Goeienamiddag,

Voor kilometers industriële H0-buizerijën tot het knettergekke toe, kan men bijvoorbeeld terecht bij Floris Dilz' huidig modelbouwproject. Maar dat is in Wallonië gesitueerd, met speciale goederenwagens, niks rijtuigen.
En geenszins in de Rotterdamse haven.   ;)
Alhoewel, de antieke Schie-elektriciteitscentrale had ook wel wat opvallende leidingen en kokers.
« Laatst bewerkt op: 02 December 2023, 12:37:52 door hervé. Reden: toevoeging »

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26593
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4988 Gepost op: 01 December 2023, 16:08:32 »
En zoals altijd mooie foto's!
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2815
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4989 Gepost op: 01 December 2023, 21:50:52 »
Zeker tussen de Park- en de Schiehaven lag er een boeiende wirwar van sporen. En aan het eind van het emplacement het dubbele uithaalspoor. Toch was dat geen overbodige luxe. Er was daar heel wat te rangeren.
Extra leuk als voorbeeld voor een iets grotere rangeerbaan:)

Aan de noordkant van de Westzeedijk lagen ook enkele sporen voor de daar gevestigde bedrijven.
Op het oudste kaartje staan ze nog niet, maar eind jaren 20 moeten ze er al wel gelegen hebben. We hebben in elk geval een opname uit 1933.


Schiehaven-1933-NL-RtSA-4232-VII-470-00-00-01
Rechts van de grote goederenloods zien we twee wagens op de Westzeedijk.

Hier zien we er zelfs zes.


Westzeedijk-ca-1925-NL-RtSA-4232-XIV-179-01



Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4990 Gepost op: 01 December 2023, 22:15:27 »
Goeienamiddag,

Is dit de Mitropa-Schlafwagen ?   
Op de Rotterdamse foto hierboven, 2de van links.  Met al die verluchtingskokers op het dak.

https://www.eisenbahn-kurier.de/images/stories/2d-startpage/xxGOERL199.JPG      ( foto Theurich )
( als er iemand twijfelt over rare leidingen bovenop industriële gebouwen, kijk even boven het rijtuig ...)
Nee, zie de schuine daklijn boven toiletraam en deur (hechtwagen). Bij de andere foto is de daklijn op dit punt horizontaal (polenhecht).
Gezien de spaakwielen vermoed ik dat dit een foto van een van de eerste hechtwagen is, de eerste zijn van begin jaren '20. Ik kan mij niet herinneren ooit spaakwielen in zwanenhalsdraaistellen gezien te hebben. Polenhechte zijn van eind jaren '20 of begin jaren '30, toen waren spaakwielen niet meer gangbaar op nieuw materieel denk ik. Of misschien in Polen nog wel, wie weet, maar de daklijn verraadt dat dit een Duitse hechtwagen is.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1634
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4991 Gepost op: 02 December 2023, 01:19:06 »
Reactie #4989     foto 2     in het jaar 1925:     iets links van het midden van de foto:  paard !
Werd er toen nog gebruik gemaakt van last-, werk- of trekpaarden in de Rotterdamse haven ?
( veempaarden ?     in de Antwerpse haven heetten die stevige beesten namelijk "natiepaarden"  )
Of is dit eerder een toevallig passerende brouwer of melkboer of ....met paard en kar  ?

Dank voor de detailinfo over de rustieke DR Mitropa- en/of Hecht-rijtuigen.
« Laatst bewerkt op: 02 December 2023, 01:25:03 door hervé »

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2627
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4992 Gepost op: 02 December 2023, 10:55:18 »
Werd er toen nog gebruik gemaakt van last-, werk- of trekpaarden in de Rotterdamse haven ?

Heel veel zelfs. Vrachtauto's waren in 1925 nog zeldzaam en veel goederen werden met paard en wagen afgevoerd. De zgn. sleperswagens waren een bekend verschijnsel in het Rotterdamse straatbeeld.

Grtz, Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1634
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4993 Gepost op: 02 December 2023, 12:44:57 »
Goeiemiddag,

Die te beklagen (?) werkpaarden waren alleszins een geliefd onderwerp voor nostalgische schilderijen  ...
Misschien zitten er wel ergens in een archief statistieken over de evolutie van paardenkracht. Die dure beesten waren onder andere ook verzekerd. Als we nog eens oudere Alewijn-foto's bekijken gaan we extra op zoek naar paarden(wagens). De eerste WO zou een keerpunt kunnen zijn in de grafieken .

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4994 Gepost op: 02 December 2023, 13:03:12 »
Eerder WO2. Aan het begin waren vrijwel alle ondersteunende eenheden van de Duitsers nog paardentractie. De Polen hadden nog échte cavalerie, die natuurlijk geen partij waren voor de Duitse tanks (tankjes… ). Ook in ons landje was er toen nog een hoop paard en wagen, nog geen VW busjes enzo, dat kwam pas in de jaren na WO2