Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Einde Koemo ballast ??? door Willem1951
Vandaag om 20:00:23
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 663820 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3510 Gepost op: 03 oktober 2022, 10:10:34 »
In de Pretorialaan lag ook straatspoor.
Dat vormde de andere verbinding met de havensporen op Katendrecht.


Pretorialaan-met-goederenspoor-29-08-1963-NL-RtSA-4204-22655

De kaartjes geven weer een overzicht:


uitsnede Kaart-van-Maashaven-Rijnhaven-Rotterdam-Havenspoor-in-blauw-1920 NL-RtSA-4201-1988-902


uitsnede van sporenkaart-Rtd-Zuid-1958 (dit is een schematisch kaartje, het is niet op schaal)

Zoek de verschillen!


Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3511 Gepost op: 03 oktober 2022, 11:00:17 »
Straatspoor was niet echt veilig, maar bomen midden in het wegdek nog minder...


Pretorialaan-links-Herman-Costerstraat-29-08-1963-NL-RtSA-4204-22654


Pretorialaan-1957 - met naar rechts een afbuigend spoor richting de kade van Maashaven Zuid

Oorspronkelijk lag in de Pretorialaan dubbelspoor, zoals op deze vooroorlogse foto:


Pretorialaan-vanaf-Brede-Hilledijk - met rechts twee aftakkingen, de achterste zien we ook op de foto erboven uit 1957. De voorste was er in 1957 niet meer, vgl de kaartjes uit 1920 en 1958.

Dubbelspoor was er nog in 1952:


Putselaan Pretorialaan 1952 - hier takten de sporen richting Katendrecht / Maashaven NZ af van het doorgaande enkelsporige tracé richting Brielselaan Maashaven ZZ en Waalhaven

Overigens lag ook in de hele Putselaan oorspronkelijk dubbelspoor, maar dat is al in de jaren 20 vanwege de aanleg van nog meer tramsporen (deels) enkelspoor geworden.
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2022, 12:15:50 door Alewijn »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3512 Gepost op: 03 oktober 2022, 11:19:43 »
@ Alewijn: bomen midden in het wegdek????

Dit is geen rijweg, soort van brede middenberm.
Links de rijweg vanaf de Maashaven Oz met aan beide zijden parkeerkommen en rechts hetzelfde beeld voor verkeer richting Maashaven!

Stonden hier al in de periode dat de warenmarkt aan de Maashaven was gevestigd hier ook kramen op woensdag en zaterdag?
Vanwege de metroaanleg verhuisde die markt naar de Pretorialaan en Afrikaanderplein.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2022, 11:27:02 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3513 Gepost op: 03 oktober 2022, 12:31:49 »
Duidelijk, Ronald.
Het lijkt op deze foto's een geasfalteerde hoofdrijbaan, maar dat was het dus niet. De trein kon veilig op de middenberm rijden. Als die er al reed, want ik denk dat daar weinig treinen reden in de naoorlogse jaren. Ik ben nog geen enkele foto tegengekomen van een trein in de Pretorialaan. Dat is niet zo verwonderlijk, er was namelijk inmiddels een alternatief.

Maar eerst nog een plaatje van dezelfde plek als de foto erboven.


Putselaan aftakking Pretorialaan 1953

De sporen in de Putselaan hebben door de watersnoodramp behoorlijk veel schade opgelopen. Ze moesten opnieuw worden gelegd.
Daarbij is, vermoed ik, meteen het dubbelspoor in de Pretorialaan teruggebracht tot enkelspoor.



Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3514 Gepost op: 03 oktober 2022, 13:33:40 »
Er was zoals gezegd inmiddels een alternatief voor de route door de Pretorialaan.
Kort na de oorlog kwam er vanaf de Brede Hilledijk een aftakking naar de sporen aan Maashaven NZ.
Die sporen waren eerst alleen vanuit de Pretorialaan rechtstreeks te bereiken, nu ook vanaf de Brede Hilledijk.
Daar bij is één verbindingsboog vanuit de Pretorialaan, nl de middelste, vervallen.


Brede Hilledijk ri Hillelaan 1951 - met links het bedoelde spoor naar Maashaven NZ

Aanvankelijk dacht ik dat dat spoor pas met de metrobouw werd aangelegd, maar deze foto laat zien dat dat niet zo is.
Door onderstaande luchtfoto werd ik aan het denken gezet. Daar zien we een bananentrein. En die rijdt niet rechtdoor richting Pretorialaan maar buigt naar links richting de Brede Hilledijk. Zo kwam ik erachter dat dat nieuwe verbindingsspoor er al moest liggen voordat de metro werd aangelegd.
Op het kaartje van 1958 vond ik het terug, op de kaart van 1920 niet. Zo blijf ik een beetje aan het puzzelen om het naadje van de kous te ontdekken :)


Maashaven-NZ-bananenboot

Bij onderstaande bananentreinen zien we hetzelfde: de trein buigt af richting Brede Hilledijk:



Maashaven-NZ-bananenschip-25-07-1949-NL-RtSA-4204-2354


NS 8800 rangeert met bananentrein Maashaven-NZ jul-1949-NL-RtSA-4204-2357


Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
  • Steel is king!
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3515 Gepost op: 03 oktober 2022, 14:38:38 »
Het plaatje uit post #3510 toont ook al dat er geen alternatief meer was voor de bananentrein. De verbinding is al onderbroken. Zie blauwe cirkel in het plaatje.



MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3516 Gepost op: 03 oktober 2022, 16:11:37 »
Wat resteert er nog van al deze sporen? Weinig.
Zie hier de oogst van vanmiddag...


Bovenste foto Brede Hilledijk richting metrostation Rijnhaven.
Tweede foto kade Rijnhaven zuidzijde, Fenix Food Factory.
Verder zijn er nog havensporen in gebruik bij de Waalhaven.
Ronald
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2022, 16:34:53 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3517 Gepost op: 03 oktober 2022, 16:48:46 »
@Montanbahn
Dat zou kunnen. Het kaartje is vrij nauwkeurig getekend.
Maar er kan ook een lijntje zijn weggevallen. Op de foto van de Pretorialaan uit 1957 zien we het spoor nog wel liggen. Maar dat zegt uiteraard ook niet alles.

@Ronald
Die foto's stonden toch al elders...


Terug naar de Pretorialaan. Tenminste, wat daar nog over te zeggen valt. Dat spoor is met de verbouwing van 1965 verdwenen.
De verbinding tussen de Brede Hilledijk en de Maashaven NZ is toen opnieuw gelegd, en wel zo dat het net buiten de verhoogde dijk kwam te liggen.


Van het metroviaduct waar Ronald pas over begon vond ik nog wel een fraaie foto:


Metroviaduct-Hilledijk-04-08-1966-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-305051-1-01 - met de twee sporen die vanaf die tijd de enige toegang vormden tot het netwerk van havensporen op de Kaap


« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2022, 17:34:52 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3518 Gepost op: 03 oktober 2022, 18:13:17 »
Het metroviaduct kwam bij de Brede Hilledijk wel erg dicht langs Het Schip (voor het wooncomfort en aanzien van de zuidelijke wijken hadden ze de metro natuurlijk veel beter onder de grond kunnen leggen, maar ja, dat kost meer...).


Hillelaan-metroviaduct-thv-Brede-Hilledijk-Het-Wigblok-1966-NL-RtSA-4204-32979


Hillelaan-onder-metroviaduct-1967-NL-RtSA-4204-34671


Brede-Hilledijk-Wigblok-alias-het-Schip-1975-NL-RtSA-4204-60990


hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3519 Gepost op: 03 oktober 2022, 20:44:28 »
Woongebouw Het Schip staat in Amsterdam.
Zie wiki.

Ronald
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3520 Gepost op: 03 oktober 2022, 21:38:31 »
Nee, nou wordt ie mooi >:(


Brede-Hilledijk-Wigstraat-Het-schip-16-02-1967-NL-RtSA-4121-305498-33-01


jeemka

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3521 Gepost op: 03 oktober 2022, 23:02:48 »
Van Rotterdams Oranjeboom naar Amsterdams Heineken...
In de blauwe cirkel op #3515 stond ooit een houten GGD post. Daar heb ik ooit 2 krammen in een kniewond gekregen.
Ik geniet dezer dagen van dit draadje want ik ben opgegroeid op de Mijnsheerenlaan  en heb daar het metroviaduct voor onze neus zien bouwen. We wandelden vaak naar de havens. Op woensdagmiddag hing ik vaak mrt mijn moeder naar de markt aan de Maashaven. Halverwege stond een elektriciteitshuisje met een patatkraam. Af en toe kreeg ik een patatje.
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2022, 23:08:26 door jeemka »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3522 Gepost op: 04 oktober 2022, 09:23:17 »
Mooie herinneringen!


Markt-Maashaven-OZ-1963-Stadsarchief-Rotterdam


Putselaan-Maashaven-OZ-markt-RTM-tram-1964-NL-RtSA-4204-23839


Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7519
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3523 Gepost op: 04 oktober 2022, 09:24:18 »
Wat is dat spul op de voorgrond? RTM?
Leuk dat die fotoos vlak na elkaar zijn gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2022, 09:27:25 door Huup »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3524 Gepost op: 04 oktober 2022, 09:59:25 »
Goed gezien Huup, RTM-spul...
Links 1509 met bagageruimte, rechts 1508.
Ook te zien in het naastliggende RET-spoor het wissel met strengelspoor nog aanwezig dat aftakte naar de Mijnsherenlaan, lijn 12. Opgeheven wegens personeelsgebrek ( hoe actueel nu...) in 1961.
De metroviaductbouw startte er pas jaren later.
Ronald
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2022, 10:03:11 door hrp »
Groet,
      Ronald