Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 849417 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2910 Gepost op: 10 June 2022, 09:58:49 »
Het helicoptervervoer was wel echt voor de happy few, nog meer dan de TEE..
Maar goed, laten we verder kijken.


Stationsgebouw-Rotterdam-Hofplein-en-vml-heliportterrein-vanaf-Shellgebouw-01-03-1974-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-24642-2-9-01


Spoorviaduct-Pompenburg-Blaak-ca-1974-NL-RtSA-4100-2005-6860-TM-6865-06


NS-1157-Pompenburg-1965


Spoorviaduct-thv-station-Hofplein-1960


Rtd-Centrum-luchtfoto-1955





spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5562
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2911 Gepost op: 10 June 2022, 10:10:08 »
:)
De wentelwieken waren in feite een alternatief voor de Beneluxtreinen die in " Groot Charlois" Heliport passeerden.

Groetjes
Ronald
Met dien verstande dat ook in Eindhoven een heliport was waar Sabena op vloog en die stad nog steeds geen goede treinverbinding met België heeft.
Groet, Frank

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2912 Gepost op: 10 June 2022, 11:13:20 »
Ik zie langs de wegen veel jonge bomen staan in het gebombardeerde stadsdeel..
Lag het stratenplan toen al vast ,dat men dit al gedaan had ?
Maar mss waren ze een paar jaar later allemaal in de noodkachels (Of wonder kachels genoemd) verdwenen?
Peter

Interessante vraag.
In mei 1940, dus direct na de verwoesting van de binnenstad begon W.G. Witteveen aan een wederopbouwplan.
Zijn opvolger C. van Traa begon in 1944 met een nog verdergaand basisplan. Dat werd in mei 1946 door de gemeenteraad goedgekeurd. Er kwam een geheel nieuw stratenplan.
zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Basisplan_voor_de_Wederopbouw_van_Rotterdam
en: https://wederopbouwrotterdam.nl/artikelen/basisplan-van-traa


Basisplan 1946

Dus ja, het stratenplan stond kort na de oorlog al vast.
Wanneer ging men bomen planten? Eigenlijk zie ik heel weinig bomen op foto's uit de eerste jaren van de wederopbouw.
Wel  de foto van de Goudsesingel/Mariniersweg begin jaren 50. Pas in de jaren 70 ging men de stad echt vergroenen.

Dat er in de oorlogsjaren veel bomen sneuvelden voor brandhout is bekend. Maar of dat na de oorlog nog gebeurde? Ik kan het me niet voorstellen. Maar ja, ik heb de naoorlogse jaren met alle armoede die er nog was, niet meegemaakt.

« Laatst bewerkt op: 10 June 2022, 11:29:16 door Alewijn »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2913 Gepost op: 10 June 2022, 11:29:13 »


Spoorviaduct-thv-station-Hofplein-1960
Toen we in 1980 trouwden kocht ik - mijn moeder ging mee... - in het bloemenwinkeltje het bruidsboeket en de bijbehorende corsages.
Gerbera's.
Een winkel toen speciaal voor bruidsboeketten, vlak bij Stadhuis.
Het bloemstuk voor onze trouwtram kwam van een andere bloemist.

Onder het Hofpleinstation langs de Katshoek - deels afgebroken voor de spoortunnel - gingen we op dansles bij de grote dansschool van De Klerk.
In feite was het een aaneenschakeling van wat nu Hofbogen is met veel horeca richting Zomerhofkwartier.

Ronald
Groet,
      Ronald

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2914 Gepost op: 10 June 2022, 11:37:38 »
Interessante vraag.



Basisplan 1946
Dus ja, het stratenplan stond kort na de oorlog al vast.

Wie deze kaart vergelijkt met wat er gerealiseerd is ziet weinig overeenkomsten met de huidige stad.
Het stratenplan is duidelijk verschillend.
Een verkeersvrije Lijnbaan moest nog worden bedacht.
De typerende luxe flats op rij bij de Karel Doormanstraat kon men ook niet voorzien.
De dubbele Willemsspoorbrug is er niet gekomen.
Net als de verkeersbrug tussen Oranjeboomstraat en de Blaak, met enorme rotonde bij het Blaakstation.
Voor die brug zou het Witte Huis gesloopt moeten worden.
Was in 1979 ook sprake van dat het tegen de vlakte ging.
De consequentie is de vreemde kronkel en verdieping in het huidige trace tussen brug en Blaak...
Wel gerealisseerd: de Blaak-doorbraak, waardoor de Blaak na de sloop van het restant oude Bijenkorf en de nodige in 1940 gespaarde woningen over ging in de West Blaak en westenlijker richting Maastunnel.

Bomen konden na de bevrijding moeilijk gerooid worden; dat gebeurde in de hongerwinter in een verduisterde stad waar men tijdens Sperzeit niet op straat mocht op straffe van .....

Ronald
« Laatst bewerkt op: 10 June 2022, 11:53:05 door hrp »
Groet,
      Ronald

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2915 Gepost op: 10 June 2022, 11:59:35 »
Uiteraard is dit niet 1 op 1 gerealiseerd, zo gaat dat met plannen, maar de hoofdlijnen zitten er wel in. Met name de grote verkeersassen die voor het bombardement niet bestonden staan er op en zijn ook gerealiseerd; Hofplein, Centraal Station op de as met het Kruisplein, Coolsingel, Blaak als grote verkeersas, weg langs de rivier (Maasboulevard), verdwijnen station Maas.
Die grote rotonde in het verlengde van de Maasbrug is er gelukkig nooit gekomen.  8)
Als je dit plan vergelijkt met het eerste plan van Witteveen uit 1941 zie je overigens een duidelijke ontwikkeling richting wat het uiteindelijk geboren is. Interessant: in het plan van Witteveen staat een spoorlijn getekend vanaf Hofplein, langs de Rotte, Crooswijk en het Kralingse bos richting de lijn naar Gouda. Zo zijn er ook plannen geweest om de Rotte te dempen en daar een vierbaans autoweg op aan te leggen. Jaja, de vooruitgang.
No dress rehearsel, this is our life.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2916 Gepost op: 10 June 2022, 13:03:15 »
@ Marc.
Rotte tracé: autoweg en spoor, toch?
Dat was jaren zeventig toen de oude meuk langs de Rotte er nog stond...
R.
Groet,
      Ronald

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2917 Gepost op: 10 June 2022, 13:22:04 »
Autoweg speelde inderdaad in de jaren '70. De spoorlijn viel me op in het eerste plan Witteveen, dat ook in de eerder geplaatste link is te vinden (even scrollen).
No dress rehearsel, this is our life.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2918 Gepost op: 10 June 2022, 14:08:29 »
Het plan was zelfs een zesbaans weg. Het is in 1975 ingetrokken na protesten vanuit de wijken Crooswijk en het Oude Noorden.
Je moet er niet aan denken dat de Rotte nog verder gedempt zou zijn.

De Binnenrotte is ook al verloren gegaan...
Maar daar lag dan nog wel een prachtig spoorviaduct.
Terwijl in de oorlog elders zoveel spoorbruggen zijn opgeblazen zijn de spoorbruggen en het viaduct in Rotterdam behouden gebleven.


Spoorviaduct-1940-NL-RtSA-4100-1979-1136-01

We hebben er nog tot 1993 van kunnen genieten...


Spoorviaduct-Meent-1953-NL-RtSA-4273-L-186



Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2919 Gepost op: 10 June 2022, 14:29:32 »
Mooie platen wederom!  (y)
Het eenzame gebouw in het midden van de foto staat er nog, inmiddels wat minder eenzaam aan de Botersloot.
No dress rehearsel, this is our life.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2920 Gepost op: 10 June 2022, 14:39:24 »

Ik volg dit draadje al een tijdje.

Regelmatig zie fotos voorbij komen van een kale Rotterdamse binnenstad vanwege het bombardement. Daar het toch wel een tijdje geduurd heeft voordat het weer opgebouw was vroeg ik me het volgende af.

Waar waren de binnenstad bewooners onder gebracht gedurende al die jaren?

Arjan

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
    • foto's op Imgur
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2921 Gepost op: 10 June 2022, 14:47:57 »
Wat ik ooit van mijn ouders begreep: in eerste instantie veelal bij familie.
(Mijn ouders woonden niet in de binnenstad, maar familie van hen wel. In het afgebrande deel van de Zomerhofstraat.)
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12445
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2922 Gepost op: 10 June 2022, 15:16:33 »
















Het begin van het einde!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2923 Gepost op: 10 June 2022, 15:45:33 »
Ik volg dit draadje al een tijdje.

Regelmatig zie fotos voorbij komen van een kale Rotterdamse binnenstad vanwege het bombardement. Daar het toch wel een tijdje geduurd heeft voordat het weer opgebouw was vroeg ik me het volgende af.

Waar waren de binnenstad bewooners onder gebracht gedurende al die jaren?

Arjan

Sommigen inderdaad in eerste instantie bij familie, zoals Marc al schreef. Anderen werden opgevangen in andere plaatsen.
Nog tijdens de oorlog is men begonnen om rondom de stad nooddorpen te bouwen om deze mensen weer een eigen woning te bieden. Die nooddorpen zijn tot lang na de oorlog blijven bestaan.
Het is niet zo dat de mensen die weggebombardeerd waren, ook weer naar de binnenstad zijn teruggekeerd. Vaak zijn zij voorgoed uit de binnenstad weggegaan en in de woningen die daar tijdens de wederopbouw beschikbaar kwamen, kwamen weer andere mensen te wonen.

Grtz, Ton

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2924 Gepost op: 10 June 2022, 16:14:58 »
Mijn ouders  in Noordwijk hadden kennissen in  die plaats ,die uit R. kwamen door het bombardement en de rest van hun leven daar zijn blijven wonen.
Mijn schoonmoeder, destijds 20 jaar oud ,is verhuisd naar Dordt,  en ook niet meer in R. terug gekomen.
 Dat zijn er maar drie ,die ik kende .
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen