Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Locatie van foto gezocht door GerardvV
Vandaag om 23:00:14
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:52:20
Lichtbeeld Hondekop met proefsnor L omgekeerd L of 2 gele? door Hans Gvz
Vandaag om 22:22:29
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 22:10:28
Transfers AD reclame voor ombouw sprinter door Treintje_komt_zo
Vandaag om 21:55:10
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 21:45:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Arjen52
Vandaag om 21:43:44
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:41:48
Frans loodsje et cetera door DJV
Vandaag om 21:40:55
NS Postrijtuigen door Rob Ellerman
Vandaag om 21:40:51
Bahnstrecke 5867 door DJV
Vandaag om 21:35:48
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 21:27:09
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 21:21:45
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 21:16:51
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door hmmglaser
Vandaag om 21:08:07
Modelspoorbaan van Einte door Mark D.
Vandaag om 21:05:52
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:02:30
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 20:53:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 20:53:17
Onderdeel zeer kleine schroef kabelbaan Brawa 6220 door Freddy
Vandaag om 20:46:59
NS-1000 in spoor-1 door defender
Vandaag om 20:42:34
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 20:41:21
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door defender
Vandaag om 20:24:26
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 20:23:03
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Frank 123
Vandaag om 20:15:50
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 19:17:09
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann door Bahn-AG
Vandaag om 18:07:06
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 15:38:12
Opmerkelijk... door Eric B
Vandaag om 14:44:32
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 938502 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2737
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2010 Gepost op: 15 March 2022, 22:40:28 »
Terug naar het Rhijnspoortracé.
Iets voorbij het Bethesda ziekenhuis was er de kruising met de Honingerdijk. Van die overweg heb ik tot nu toe alleen maar een heel oude opname:


overweg-Honingerdijk-1904-NL-RtSA-4029-PBK-3048-01

Daar vlak bij was de nog veel oudere herberg Rustwat waar in 1905 de eerste tramlijn eindigde.
Daar was nog heel lang eindpunt van lijn 1. Tot in 1986 lijn 3 op de Oostzeedijk/Honingerdijk ging rijden en de lijn werd doorgetrokken naar De Esch oftewel het DWL terrein. Dat kan ik me nog goed herinneren. We komen nu in een deel van de stad dat me veel beter bekend is.

Eerst twee feestelijke foto's uit 1905:


Honingerdijk herberg Rustwat opening 1e tramlijn 18 09 1905 NL-RtSA-4029-PBK-3071-01


Honingerdijk herberg Rustwat opening 1e tramlijn 18 09 1905 NL-RtSA-4029-PBK-3072-01

Volgde je de Honingerdijk oostwaarts, dan kwam je echt buiten de stad.


Honingerdijk Immanuel in de verte een trein naar het Maasstation 03 04 1939 NL-RtSA-4100-IX-1383-02-1-TM-3-01


« Laatst bewerkt op: 16 March 2022, 09:16:20 door Alewijn »

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1722
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2011 Gepost op: 16 March 2022, 05:36:01 »
Gdm,

Zijn er geen foto,s van de Ceintuurbaan zelf en de splitsing naar Station Maas/ gouda?

Gr Arnout

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2737
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2012 Gepost op: 16 March 2022, 09:04:36 »
Het is echt een zoektocht.
Ik wil de vraag van Arnout graag onderstrepen. Als iemand een foto heeft of een link, laat het weten.

Van de Ceintuurbaan heb ik maar een paar foto's, vooral van de overwegen, die komen nog.
Maar van de sporendriehoek net voorbij de kruising met de Honingerdijk nog helemaal niets.
Alleen dit vage kaartje uit 1897.


Tussen de Nieuwe Maas en de spoorlijn is de Oude Plantage duidelijk aangegeven, met wandelpaden. Niet voor niets werd hier een tramlijn naar aangelegd.

De laatste foto (post 2010) is ter hoogte van de sporendriehoek gemaakt.
In de verte zie je een stoomlocomotief met drie gesloten wagens en een open wagen.


Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2013 Gepost op: 16 March 2022, 09:44:23 »
Leuk die Fiat van de BB in post 2008. Defensie heeft die ook in gebruik gehad bij de mobile colonne.
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2623
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2014 Gepost op: 16 March 2022, 10:11:18 »
Honingerdijk herberg Rustwat opening 1e tramlijn 18 09 1905

Even de puntjes op de i: Lijn 1 van de RETM was niet de 1e tramlijn van Rotterdam, maar de 1e elektrische tramlijn.

Grtz, Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2015 Gepost op: 16 March 2022, 10:22:04 »
Hoi,

Ik wou graag een kleine bijdrage doen om overzicht te geven waar de Honingerdijk en de sporendriehoek hebben gelegen in relatie tot de tegenwoordige tijd. Ik maak daarbij gebruik van de handige functie van onze vrienden bij topotijdreis om kaarten te vergelijken. Want van de oude situatie is niet veel meer over want die is in de vaart der volkeren gesneuveld.
De vergelijking is tussen 1953 en 2012

topotijdreis

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2737
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2016 Gepost op: 16 March 2022, 15:58:07 »
Bedankt voor de aanvullingen. Speciaal voor de kaartjes, Rob.

Aan de buitenkant van de Honingerdijk was het DWL terrein met zijn karakteristieke watertoren.
Dat heb ik nog verbouwd zien worden tot woonwijk De Esch. Herinner me nog de geruimde smalspoorrails, die klaarlagen om te worden afgevoerd.
Een spooraansluiting was er dacht ik niet.


DWL watertoren 1976 foto A Groeneveld NL-RtSA-4121-25628-1-3-01


DWL dieselloc 1976 foto A Groeneveld NL-RtSA-4121-13663-01


DWL vuurloze loc met kiepkarren 1922-1926 NL-RtSA-4202-1975-22-01


DWL 1909 NL-RtSA-4202-XV-79-01


DWL 1922-1926 NL-RtSA-4202-1975-17-01


DWL 1908-1912 NL-RtSA-4029-1968-2658-01


DWL buizenaanvoer aan de Maas 1922-1926 NL-RtSA-4202-1975-55-01


Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 513
  • 🇳🇴
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2017 Gepost op: 16 March 2022, 16:02:54 »
Ik heb 6 jaar in dat gebied gewoond. Volgens mij liggen her en der nog verdwaalde stukjes spoor. Vooral aan de watertoren weg en dan de kant waar de bassins nog liggen.
Med venligst hilsen,

Lennert

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2018 Gepost op: 16 March 2022, 18:01:55 »
 :) Klopt Loki: van ander draadje: Toon hier je (model)TRAM foto's.



RET trameindpunt De Esch vanuit een andere hoek gezien met een oud stukje spoor van het voormalige Drinkwaterbedrijf op de voorgrond.
Augustus 2019.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 16 March 2022, 18:04:18 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2737
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2019 Gepost op: 16 March 2022, 22:53:00 »
Ongeveer op de plek van de laatste foto kruiste het smalspoor de Nesserdijk. Ronald wees daarop in het tramdraadje. Het drinkwaterbedrijf had aan de andere kant van de dijk ook een terrein. Op dat terrein zag ik destijds die afgedankte stukken spoor liggen.

Leuk dat er nog wat spoor is blijven liggen. Het DWL terrein is als woonwijk helemaal toegankelijk geworden, een leuke plek om iets van de industriële sfeer van weleer te proeven.

NS2408

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2020 Gepost op: 16 March 2022, 23:33:54 »
Dag Eric, dank voor je info, top,  (y) groeten, ns2408

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2737
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2021 Gepost op: 17 March 2022, 08:54:18 »
Toch een paar plaatjes gevonden.
Allereerst een duidelijkere foto van de overweg waar deze blz mee begon.


Honingerdijk overweg 1939 - gezien in westelijke richting - met links het vertakkingssein voor de verbindingsboog naar Rotterdam Noord

En dan toch een foto waar de spoordriehoek op is te ontwaren.


Luchtfoto DWL-terrein - met rechts vooraan de Nesserdijk





hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2022 Gepost op: 17 March 2022, 09:39:46 »


Goeievoormiddag,

Mag 'k vragen, staat deze uitgebreide verzameling fabrieksnieuwe Rotterdamse Dodge-taxi's in gelid op een kade in Charlois of nabije omgeving ?
Of aan een havendok op een totaal andere locatie ?

https://i.regiogroei.cloud/1104x828/7e97c184-6b3d-350e-bcd6-41b944d0b3e5.jpg       hier staat voor een hoop geld aan rijdend blik ...

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1722
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2023 Gepost op: 17 March 2022, 10:27:28 »
Jammer dat het er nu niet meer is. Maar aan de andere kant ook totaal onlogisch om daar een kopstation te hebben. Het was in mijn beleving een dood punt buiten het centrum. Was er ooit niet het idee om vanaf het Maasstation een verbinding te maken met het Luchtspoor?

Gr Arnout

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2737
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2024 Gepost op: 17 March 2022, 10:53:28 »
@herve
Het plaatje heb ik eerder gezien, maar ik herken de setting niet.


@Arnout
Dat idee is verschillende keren opgekomen en onderzocht.

Al bij de aanleg van de lijn in de jaren 50 van de 19e eeuw.
In het boek Sporen in Rotterdam van Jan Willem van Borselen wordt dat uitgebreid en naar mijn mening zeer boeiend beschreven.
Een van de opties was de lijn door te trekken richting het station van de HIJSM. Maar dat was toch te bezwaarlijk.
In 1855 werd de lijn geopend met inderdaad een kopstation net buiten het centrum. Zoals natuurlijk in zoveel steden ook gebeurde en in Rotterdam met station Hofplein nog eens.

Na de oorlog had men, in het lege centrum, de lijn alsnog kunnen doortrekken en parallel aan het luchtspoor een directe verbinding met DP/CS kunnen maken.



Maar toen lag de Ceintuurbaan er al. Het plan om de Ceintuurbaan aan de noordkant van de stad door te trekken richting Gouda was dacht ik al voor de oorlog ontstaan. De stad had er belang bij dat de spoorlijn verdween van de Maasoever.