Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minibaan Visserskaai H0 door jan47
Vandaag om 08:03:53
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 08:01:41
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door janw
Vandaag om 01:16:13
keerlusproblemen door astrantia
26 June 2025, 23:32:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
26 June 2025, 23:11:02
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door roco
26 June 2025, 23:07:39
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
26 June 2025, 22:34:47
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
26 June 2025, 22:17:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
26 June 2025, 22:16:38
Raadplaatje door Cc72000
26 June 2025, 22:11:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
26 June 2025, 21:39:05
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
26 June 2025, 20:46:58
20 jaar BNLS door Vroeger
26 June 2025, 20:07:12
Samenstellingen VAM treinen, 2e type wagen, Takkls580 door Michiel 80
26 June 2025, 19:56:09
NZH A 1001 - 1004 door Hans_NB
26 June 2025, 19:32:07
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
26 June 2025, 19:28:57
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
26 June 2025, 18:16:54
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
26 June 2025, 17:30:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 June 2025, 17:11:06
Rijnstraat door Gerco van Beelen
26 June 2025, 16:39:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
26 June 2025, 16:15:42
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Jeronimos
26 June 2025, 16:09:45
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jan47
26 June 2025, 14:26:55
Piko 2025 door 1200blauw
26 June 2025, 13:41:50
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door spoorijzer
26 June 2025, 13:27:33
Bauarbeiten im gange door 741230
26 June 2025, 13:26:44
Maasmuiden Haven door tijgernootje
26 June 2025, 13:20:41
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
26 June 2025, 12:59:53
kade bij Valkenburgse meer "stort in" door spoorijzer
26 June 2025, 12:40:43
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
26 June 2025, 10:05:10
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 844012 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5548
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1965 Gepost op: 10 March 2022, 13:21:35 »
Die spitstrein van jou is denk een van de weinige treinen die Delft rechtstreeks met Utrecht verbindt.
Nee hoor: op zaterdag en zondag rijden alle treinen die om .03 en .33 vertrekken uit Venlo de route Venlo-Utrecht-Schiphol-Dordrecht en stoppen ook in Delft (en in Rotterdam om in de geest van het draadje te blijven). Uiteraard is andersom dan ook mogelijk (.09 en .39 uit Dordrecht).
Groet, Frank

bigboynl

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1966 Gepost op: 10 March 2022, 13:29:08 »
Dat is wel een directe verbinding tussen Utrecht en Delft maar niet de kortste: dat is toch via Rotterdam Noord. Of is de route via Den Haag HS en de boog bij Binckhorst nog korter?
Met vriendelijke groet
Hans

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1967 Gepost op: 10 March 2022, 15:09:07 »
 :)
Spoorzeven, ik dacht dat het wegens werkzaamheden was dat ik onlangs in Dord de trein naar Venlo had die toch niet richting Moerdijk ging, maar maar me in een half uurtje langs de Kuip in Rotjeknor CS bracht...
Ronald
« Laatst bewerkt op: 10 March 2022, 15:46:53 door hrp »
Groet,
      Ronald

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1968 Gepost op: 10 March 2022, 17:37:22 »
@ Spoorzeven. Nu terug naar Rotterdam.

Terug uit 020 in 010 per 40 jaar NVBS-express...

11 september 1971, Straatweg nabij station Rotterdam-Noord. foto ROVM-digitaal. OP achtergrond typisch Rotterdamse politiewagen, Chevrolet C10

Na een rondrit met (museum)trammaterieel door 020 vertrok de NVBS express vanaf Station Amstel met blokkendoosmaterieel naar Rotterdam, alwaar wederom een rondrit met (museum)trams. De HTM achtte het rijden met museumtrams destijds nog problematisch...
« Laatst bewerkt op: 10 March 2022, 17:54:06 door hrp »
Groet,
      Ronald

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 347
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1969 Gepost op: 10 March 2022, 18:00:27 »
Ik ben geboren en getogen Capelle  westenaar, mijn vader heeft mij vaak verteld dat de spoorlijn op de plaats lag waar nu de Abraham van Rijckevorselweg ligt, en dat hij tijdens de hongerwinter van 1944 daar dagelijks te vinden was om kooltjes tussen en langs het spoor te verzamelen, zodat ze thuis nog een klein beetje wat hadden om zich te warmen.
Groeten Leen.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3069
  • DB Tijdperk III
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1970 Gepost op: 10 March 2022, 20:11:30 »
De kade bij het vm zwemparadijs heet pas sinds 1987 Rhijnspoorkade, ervoor Oosterkade. 
Dat wist ik niet. Dat soort info vind je niet als je op Maps kijkt ;D
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1971 Gepost op: 10 March 2022, 20:51:15 »
 :)
Ik heb nooit het idee gehad dat Google al over alle data beschikt.

Gegevens over de 010 straatnamen zijn in het straatnamenboek te vinden, ca. 1992. 
Auteur Johan Okkema.
ISBN 90-72892-10-0
Groet.

Ronald
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1972 Gepost op: 10 March 2022, 23:06:13 »
Wat een ongekend enthousiasme bij dit verdwenen stukje hoofdspoorweg!
Goed om er nog eens naar te kijken.

Handig de linkjes van Martijn:


Op Google Maps kun je de oude lijn naar station Rotterdam Maas nog herkennen: oude lijn

Het station van Nieuwerkerk bestaat overigens ook nog steeds: Station Nieuwerkerk

Op https://www.topotijdreis.nl/kaart/1946/@95226,437090,10.43 kun je de oude spoorlijn ook volgen  :)

[1] Niet alleen op google maps, ook vanuit de trein nog goed te zien.
[2] Voor mijn gevoel echt het mooiste overblijfsel aan deze lijn.
[3] topotijdreis is nu wel heel handig


@Ronald en Bas
Wel leuk die naam Rhijnspoorkade. Net voorbij station Capelsebrug is ook Rhijnspoor Businesspark.
Over straatnamen gesproken, nog iets verder, ter hoogte van het dorp Capelle, ligt tussen de 's Gravenweg en de oude spoorbaan een oud straatje met de naam Stationsbuurt.


Nog een paar waardevolle foto's van het emplacement bij het Maasstation - daar zijn niet zoveel detailfoto's van te vinden.
Deze zijn van het begin van de spoorwegstaking in 1944.


Maasstation sep 944 foto J v Rhijn NL-RtSA-4140-1977-3512-01


Maasstation 17 sep 1944 foto J v Rhijn NL-RtSA-4140-XXXIII-645-00-02-04-1-01


j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1973 Gepost op: 11 March 2022, 10:36:12 »
in reactie op de volgende foto's ;
foto 1809 cafe rijnvaarthuis. Dit cafe lag naast een spido steiger . . Daze spido was de verbinding voor de rijnschepen die op de ankerplaats DE STEENPLAAT , of bij de OMNIA van van ommeren lagen . Het was ook een plaats waar de schippers konden telefoneren en de post opgehaald werd .

Foto 1842 geeft een beeld van de A-sporen van rangeerterrein IJselmonde   

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1974 Gepost op: 11 March 2022, 11:17:12 »
Dank voor de aanvullingen.
Het Rijnvaarthuis lag op een strategisch punt: achter de Nieuwe Maas, voor een opstapplaats voor tram en trein.

Station Maas had voor de oorlog nog veel meer uitstraling.
Dat wil ik toch niet ongezien laten passeren.


Maasstation 1905-1915


En ingekleurd: Maasstation 1905-1915 HUA-X32357-170093-1



Maasstation 1900-1905 HUA-X32362-170097


Rotterdam-Maas vertrek van 250 mariniers in het kader van de zgn Saartroepen 21 12 1934 NIMH-2158-061507


Boerengat na bombardement - mei 1940 NL-RtSA-4100-1984-689-01 - het station was nog iets naar rechts maar werd ook zwaar getroffen
Correctie: de foto is vanaf het station genomen, links is een kolenwagen te zien en een stuk spoor.

« Laatst bewerkt op: 11 March 2022, 20:31:19 door Alewijn »

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouw Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 397
    • Amsterdamse modelbouw vereniging
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1975 Gepost op: 11 March 2022, 11:30:01 »
Wat leuk om oude foto's van het Maasstation te zien. Mijn Opa, Cor Buthfer, heeft daar voor de oorlog gewerkt als elektricien. Voor die tijd een heel modern beroep. Heb de goede man niet gekend. Hij woonde in de Adamshofstraat op Kralingen.
Als hadden komt, is hebben te laat!

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1976 Gepost op: 11 March 2022, 20:24:23 »
Het Maasstation was niet alleen voor reizigers maar ook voor het goederenvervoer van groot belang.

Vóór de aanleg van het station is er veel discussie geweest over de precieze ligging. Het plan was eerst het station nog iets westelijker te leggen tot bij de Oude Haven.
Er is zelfs nog overwogen een goederenspoor over de nieuw te bouwen brug over de Oude Haven te leggen richting de Boompjes. Dat is er om allerlei redenen niet van gekomen. Een andere route, via de Goudsesingel, direct naar het HIJSM station, wat later Delftsche Poort werd, is ook overwogen. Maar de NRS wilde toch ook graag aan de Maas, oa voor de overslag van goederen.

Uiteindelijk werd besloten tot deze locatie waarbij een iets breder terrein beschikbaar kwam. Dat kwam goed uit voor de overlag van goederen.
Die vond langs de Maas plaats, maar ook aan de achterkant langs het Boerengat. Daar was in eerste instantie op een afgesloten terrein het Rijksentrepot, waar goederen belastingvrij konden worden opgeslagen. Dat is meteen bij de opening van de lijn in gebruik genomen.
Pas later werd het entrepot bij de Rosestraat in gebruik genomen. Mij is niet duidelijk of dat in plaats van was of ernaast.

Hoe dan ook, op onderstaande foto's is er geen sprake meer van een entrepot maar wel van kolenoverslag.
Van de Steenkolen Handels Vereniging, die we eerder al tegenkwamen bij de Maashaven en de Waalhaven. Maar hier bij het Maastation zat de SHV dus al eerder.


Boerengat met links de Admiraliteitskade en rechts het depot van de SHV bij het Maasstation 1900 NL-RtSA-4029-PBK-28-01


uitsnede van de sporenkaart Rotterdam-Maas 1903


uitsnede van Maasstation ca 1930 NIMH-2011-5199


Kolenoverslag is er tot het laatste geweest - uitsnede van Maasstation eo 1953

« Laatst bewerkt op: 13 March 2022, 16:44:08 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1977 Gepost op: 12 March 2022, 08:23:44 »
Nog even vier heel verschillende plaatjes rond het Maasstation


NS-loc 4486 Rotterdam-Maas (als jaartal stond erbij 1955 maar dat zal enkele jaren eerder zijn)


Station Maas NRS 1878-1883 HUA-469


Station Maas - onder de Willembrug door - 1930-1940-HUA-427
De afstand tussen de stations Beurs/Blaak en Maas was nog wel te lopen.


Noordereiland ca-1930 NIMH-2011-0439 - en in de verte langs de maasoever station Maas met emplacement



hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1978 Gepost op: 12 March 2022, 10:09:19 »
@ de afstond tussen de stations Beurs/Blaak en Maas was nog wel te lopen.

Anderhalve kilometer. Met bagage door drukke stad dan wel woesternij na 14 mei?
Lijkt me geen pretje.

Ronald
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1979 Gepost op: 12 March 2022, 10:49:59 »
Met bagage wordt het natuurlijk een ander verhaal. Dan neem je liever de tram :)


Oosterkade 1935 NL-RtSA-4029-PBK-5063-01

Zo vanaf het Witte Huis gezien zie je dat het toch nog nog wel een eindje bij de Oude Haven vandaan was.
Hadden ze de lijn destijds toch maar een stukje doorgetrokken... Maar dat vonden de bewoners van de herenhuizen langs de Maas niet zo leuk :(


Haringvliet Oosterkade 1939 NL-RtSA-4029-PBK-1990-407-01