Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
Vandaag om 10:18:14
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 09:52:02
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door renedh
Vandaag om 09:40:16
20 jaar BNLS door Olav
Vandaag om 09:28:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:23:51
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door 008200
Vandaag om 09:08:00
Station Voorburg ‘t Loo in 1:87 H0 door Pauldg
Vandaag om 08:26:26
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door GD
Vandaag om 08:14:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 08:11:24
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Lobomotion69
Vandaag om 03:03:03
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
28 June 2025, 23:04:30
Nederlandse Spoordijk in H0 door Miniature Holland
28 June 2025, 22:22:11
Stadswapen Amersfoort op NS Cargo 1637 door pagoda of funn
28 June 2025, 22:16:56
Randstadrail Baan 1:87 H0 (V.h. Den Haag-R’dam Hofplein Lijn) door Miniature Holland
28 June 2025, 22:13:50
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
28 June 2025, 21:54:44
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door MOVisser
28 June 2025, 21:22:14
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
28 June 2025, 21:11:11
Nijmegen in h0 door Dave.......
28 June 2025, 21:04:44
keerlusproblemen door saskia
28 June 2025, 20:53:37
Raadplaatje door Dpc Fo
28 June 2025, 18:51:43
Hoek-Warszawa Express D1245 1974 door Jeroen Water
28 June 2025, 17:55:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 June 2025, 17:32:50
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
28 June 2025, 16:29:19
US diorama in H0 door Wim Vink
28 June 2025, 15:30:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
28 June 2025, 15:11:20
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door RetroJack
28 June 2025, 14:38:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
28 June 2025, 14:20:51
De modeltreinen van Spoorijzer door Keska
28 June 2025, 13:59:49
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
28 June 2025, 12:34:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
28 June 2025, 11:54:21
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 844590 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8433
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1950 Gepost op: 09 March 2022, 17:43:44 »
De zelfde foto maar dan bewerkt. Hier kun je heel herkenbaar zien wat de locatie was van het Maasstation te Rotterdam.


Hele gebouwen erbij bewerkt. Toe maar. Ziet er beter uit dan de doka-plaat ;D  (y)  :angel:

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1951 Gepost op: 09 March 2022, 18:05:04 »
Heel mooi, al die interessante info - hoef ik het zelf er niet bij te zoeken en te zetten :)


Nog een prachtige overzichtsfoto van het Maasstation in sluitingsjaar 1953, nu ook met een blik op het goederenemplacement aan de linkerzijde


Maasstation einde 04 10 1953

« Laatst bewerkt op: 09 March 2022, 18:14:39 door Alewijn »

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 347
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1952 Gepost op: 09 March 2022, 18:30:16 »
Ik geniet van die plaatjes zeg, dat maasstation was dat ongeveer ter hoogte van Tropicana? Ik zie op de laatste foto wel de watertoren in de verte, kan ik me nu geen enkele voorstelling van maken, als je weet hoe het er nu uitziet.
Groet Leen,

spoorzeven

  • Online Online
  • Berichten: 5550
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1953 Gepost op: 09 March 2022, 18:42:37 »
@ Frank: klopt Frank bij 's-Gravenweg.

De ceintuurbaan had natuurlijk ook de functie van de route via Hofpleinlijn naar/van de werkplaats Leidschendam.

Wanneer reden er "regionale treinen"  tussen Gouda en Schiedam?

Ronald

Op Stationsweb.nl valt te lezen dat de halte Hillegersberg/Noord al in 1914 weer is gesloten en in 1940 is gesloopt. Het nieuwe station Noord werd in 1953 geopend met de sluiting van Maas. Het lijkt mij dus stug dat er regionale treinen (=stoptreinen?) zouden hebben gereden van Gouda naar Schiedam. Je kon dan niet eens uitstappen in Rotterdam (hoewel ze natuurlijk later Schiedam nog eens hebben omgedoopt in Schiedam-Rotterdam West, maar dat was alleen voor de D-treinen).
Groet, Frank

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2477
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1954 Gepost op: 09 March 2022, 19:03:00 »
@Leen Stolk,

Als je op Google maps " Rhijnspoorkade " intypt en dan even op de foto linksonder klikt zie je links van je Tropicana en in de verte de watertoren. Dus dan kun je wel een beetje inschatten waar het station was. Als je kijkt naar afstand tot de watertoren klopt jouw gevoel wel redelijk. Naast Tropicana is een puntje kade waarvandaan je over het water naar de watertoren kijkt.

Het blijft genieten al die oude foto's !!

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1955 Gepost op: 09 March 2022, 21:05:26 »
Leen, ik zie dat je in Capelle woont. Als je via N219 en N210 naar Kralingen rijdt, rijd je over het tracé van de spoorlijn!
Het ging vlak langs het Excelsiorstadion op het straatniveau van de Oostmaaslaan tot waar tot voor kort het Havenziekenhuis gevestigd was.
De Maasboulevard is min of meer het oude tracé, echter aanmerkelijk hoger dan de spoorbaan. De boulevard ligt op Deltahoogte.
Groet
Ronald
Groet,
      Ronald

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2574
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1956 Gepost op: 09 March 2022, 22:10:47 »
Wanneer reden er "regionale treinen"  tussen Gouda en Schiedam?

Helaas heb ik geen spoorboekjes van meer dan 100 jaar geleden bij de hand om het precies aan te geven, maar het zal in de eerste decennia na de opening van de Ceintuurbaan (1899) zijn geweest.

Het lijkt mij dus stug dat er regionale treinen (=stoptreinen?) zouden hebben gereden van Gouda naar Schiedam. Je kon dan niet eens uitstappen in Rotterdam (hoewel ze natuurlijk later Schiedam nog eens hebben omgedoopt in Schiedam-Rotterdam West, maar dat was alleen voor de D-treinen).

Zie het door mij geciteerde boek, blz 274 e.v. Het staat er echt.
En ik ga er voor het gemak maar even van uit dat de auteur zich baseert op goede bronnen en niet alleen op de veronderstelling dat als je na 1914 tussen Schiedam en Gouda niet ook aan de rand van Rotterdam kon uitstappen, er vanaf 1899 geen trein zou rijden.

Grtz, Ton
« Laatst bewerkt op: 09 March 2022, 22:17:27 door TonM »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3237
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1957 Gepost op: 10 March 2022, 08:36:41 »
Toch zal er niet veel reizigersverkeer over de Ceintuurbaan gegaan zijn. Het was algemeen bekend dat reizigers moesten reizen per tram of lopen tussen DP en het Maasstation om hun reis richting Gouda voort te zetten. De mailtreinen en internationale treinen klinken plausibeler. Naast het goederenvervoer natuurlijk van de ene naar de andere maatschappij.
Dat genoemde boek heb ik wel maar nog geen gelegenheid gekregen om de info na te lezen.

Maar als er dan toch personentreinen gereden hebben vind ik het leuk om te fantaseren dat er in 1952-53 een directe spitstrein heeft gereden van Dordrecht, Rotterdam DP, Ceintuurbaan, boog bij Woudestein, Gouda en Breukelen naar Amsterdam Weesperpoort, om zo een connectie te maken met mijn eigen modelspoorthema.


Groeten,
Richard

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1958 Gepost op: 10 March 2022, 09:18:55 »
@ Modellbahnwagen: fantaseren leuk.

Dan fantaseer ik dat in mijn geboortejaar dito spitstreinen reden van Den Haag SS via Delft, Schiedam, Rotterdam Noord naar Utrecht.
Verbaast me nog steeds dat er nog steeds geen treinen vanuit Brabant rechtstreeks via Rotterdam richting Gouda rijden.
Nou ja, vanwege vertragingen snap ik natuurlijk wel dat men de lijnen apart exploiteerd.

Realiteit 1974: na de lessen wegens storm geen trein van Delft Zuid richting Schiedam. Na lang wachten naderde uit Schiedam een  mat. 46 tweetje...
Daarmee zittend op de grond van de bagageafdeling via Den Haag HS en de Hofpkeinlijn naar Rotterdam CS.

Groet
Ronald
« Laatst bewerkt op: 10 March 2022, 10:15:17 door hrp »
Groet,
      Ronald

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1959 Gepost op: 10 March 2022, 10:21:22 »
Ik geniet van die plaatjes zeg, dat maasstation was dat ongeveer ter hoogte van Tropicana? Ik zie op de laatste foto wel de watertoren in de verte, kan ik me nu geen enkele voorstelling van maken, als je weet hoe het er nu uitziet.
Groet Leen,


Dat heb ik altijd zo leuk gevonden, bijna niemand weet tegenwoordig dat een aantal bekende Rotterdamse wegen vroeger belangrijke spoorwegen waren  :)  Zoals Ronald ook al zei, je kon vanuit station Rotterdam Maas vertrekken over wat nu de Maasboulevard is en dan splitsen naar het noorden of het oosten. Naar het noorden lag de spoorlijn in een soort boog om Kralingen heen en kwam je uit bij wat nu station Noord is. Die lijn liep over de Boszoom, de weg langs het Kralingse Bos. Ging je richting het oosten dan ging je over wat nu de Abram van Rijckevorselweg is richting Capelle aan den IJssel en Nieuwerkerk. Net voorbij Nieuwerkerk ging de oude spoorlijn verder richting Gouda/Utrecht via het tracé zoals het tegenwoordig ligt. Net voor Nieuwerkerk hebben ze ooit een knip gemaakt en de lijn vanuit Gouda rechtdoor getrokken langs het nieuwe station Alexander en dan door naar station Noord. Op Google Maps kun je de oude lijn naar station Rotterdam Maas nog herkennen: oude lijn

Het station van Nieuwerkerk bestaat overigens ook nog steeds: Station Nieuwerkerk


Op https://www.topotijdreis.nl/kaart/1946/@95226,437090,10.43 kun je de oude spoorlijn ook volgen  :)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1960 Gepost op: 10 March 2022, 10:44:23 »
Martin,
Het historisch besef in 010 is allang miniem, Inderdaad.
Vergeet niet dat de helft van de bewoners van buitenlandse kom-af is. En hoeveel van de andere helft heeft zoals ik 010 met de paplepel meegekregen?

Nog niet zo lang geleden was de cover van het NRC regiokatern een pagina grote foto van een gebombardeerde straat. "Rotterdam, mei 1940", stond er bij.
Het was het Bezuiderhout in Den Haag, 1944. Na gepubliceerde brief mijnerzijds, rectificatie.

Ik denk dat er ook weinig Amsterdammers zijn die weten dat de Wibautstraat ook spoorlijn is geweest....
Toevallig stond gister een column in Het Parool over de "Gooische moordenaar", die eveneens via de voorloper van de Wibautstraat reed.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 10 March 2022, 11:02:42 door hrp »
Groet,
      Ronald

spoorzeven

  • Online Online
  • Berichten: 5550
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1961 Gepost op: 10 March 2022, 11:23:27 »
Dat de Wibautstraat ooit de spoorlijn Amsterdam WP - Utrecht was, weet ik - geboren in Amsterdam - wel. Lang hebben er tramsporen gelegen (lijnen 5 en 7 hebben er gereden) en nu vind je alleen nog ondergronds rails (de metro). De Gooische Stoomtram reed feitelijk door de Vrolikstraat, naast de verbindingsboog van WP naar CS, volgde dan wat nu de Populierenweg heet, kruiste de spoorverbinding naar CS dan en dook vervolgens rechtsaf de Linnaeusstraat in richtring Middenweg. Aan de gebogen bebouwing uit de negentiende eeuw in de Vrolikstraat kun je het verloop nog zien. Nu terug naar Rotterdam ;)
Groet, Frank

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
  • 🇳🇴
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1962 Gepost op: 10 March 2022, 11:36:23 »
Als we het dan over straatnamen hebben doe ik een kleine duit in het zakje wat een beetje gerelateerd is aan station Maas. Vlak bij ligt de straat 's Lands werf. Deze naam verwijst naar de rijkswerf (van de admiraliteit van de Maeze) die daar gelegen heeft voordat station Maas werd gebouwd.
Med venligst hilsen,

Lennert

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3237
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1963 Gepost op: 10 March 2022, 12:51:20 »
@ Modellbahnwagen: fantaseren leuk.

Dan fantaseer ik dat in mijn geboortejaar dito spitstreinen reden van Den Haag SS via Delft, Schiedam, Rotterdam Noord naar Utrecht.
Verbaast me nog steeds dat er nog steeds geen treinen vanuit Brabant rechtstreeks via Rotterdam richting Gouda rijden.
Nou ja, vanwege vertragingen snap ik natuurlijk wel dat men de lijnen apart exploiteerd.

Realiteit 1974: na de lessen wegens storm geen trein van Delft Zuid richting Schiedam. Na lang wachten naderde uit Schiedam een  mat. 46 tweetje...
Daarmee zittend op de grond van de bagageafdeling via Den Haag HS en de Hofpkeinlijn naar Rotterdam CS.

Groet
Ronald

Ook voor ons oude mannetjes is fantaseren iets wat aangenaam blijft. Die spitstrein van jou is denk een van de weinige treinen die Delft rechtstreeks met Utrecht verbindt.
Groeten,
Richard

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1964 Gepost op: 10 March 2022, 12:59:23 »
Old Boys Network! :)
Ronald
Groet,
      Ronald