Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 657768 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1410 Gepost op: 23 januari 2022, 15:46:44 »
In post 1391 had ik de twee typen wagens al onderscheiden.
Vlak daarvoor had ik zeven foto's geplaatst. Door goed naar de foto's te kijken zag ik dat ze in twee groepen te verdelen waren.

Poging tot een overzicht:


Allan wagens (met draagbalken) HTS
Van de Allan wagens hebben we nu de nodige achtergrond info.
Met dank aan Arjen - en http://www.nmld.nl/nl/object/1895. Die wagen bij de STAR is een S-HTSV, vandaar mijn vraag over S-HTS.
In model: messing bouwpakket van Jos Blatter / Het Hollands Locaalspoor


ORE wagens (met spanwerk) S-HTS
Wie heeft daar nog informatie over?
In model:
Klein Modellbahn 5135 (NS tp3)
Roco (NS tp4)
Vitrains (NS tp4)
Märklin 4663 (DB versie tp3?) heeft een iets ander spanwerk, klopt dacht ik wel qua afmetingen.
(of haal ik nu verschillende typen door elkaar?)
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2022, 15:49:52 door Alewijn »

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1411 Gepost op: 23 januari 2022, 15:57:20 »
Eric , ik vind deze post reeds enkele dagen tussen mijn spam ook daarjuist weer. Ik kijk bij Telenet webmail eerst naar gewone email en daar na bij mijn spam en vind er dus reeds enkele dagen de post rondom Charlois tussen de spam.
Groetjes
Johnny

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1412 Gepost op: 23 januari 2022, 16:31:39 »
Kan ik dat een compliment beschouwen? ;)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1413 Gepost op: 23 januari 2022, 16:38:20 »
Misschien wel Alewijn  ;D

@Johnny, zie reactie in PB (Om het topic niet nog meer te vervuilen ;) )
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1414 Gepost op: 23 januari 2022, 16:58:54 »










De door mij gebouwde HTS van Jos Blatter
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1415 Gepost op: 23 januari 2022, 19:42:08 »
Dank voor de foto's Hans. Goed om het model echt te zien.

Ik vraag me af: zou er van onderstaande Roco wagen een Allan wagen zijn te maken?
Onderstel aanpassen, een extra laadvloer...




Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1416 Gepost op: 24 januari 2022, 11:22:33 »
Het is wel aardig de foto's van de Allan wagen, het Blatter model en het Röwa/Roco model onder elkaar te zien.
Dan zijn er toch nog wel aardig wat verschillen.

1 de dikte van het frame/de laadvloer - dat is denk ik nog wel te doen, gecombineerd met een extra laadvloer
2 de verstevigingsbalken eronder: bij de Roco wagen zitten die in het midden, die kunnen blijven zitten, dat is ook goed voor de stijfheid, daar kunnen zelfgemaakte balken met de karakteristieke afgeschuinde hoeken tegenaan worden gelijmd

tot zover is het nog wel te doen

3 de Roco wagen is iets te lang 229 ipv 224 mm, dat ga ik niet aanpassen
4 de draaistellen vlakker maken - dat moet denk ik wel lukken met een plaatje styreen erop
5 de positie van de draaistellen: die zitten bij het Roco model meer naar de uiteinden, daar ga ik in elk geval niets aan doen, het ding moet wel gewoon en goed blijven rijden

Al met al ben ik nog niet zover dat ik de boel ga ombouwen, of hooguit op punt 1 en 2.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1417 Gepost op: 24 januari 2022, 12:18:33 »
In 1955 waren er ongetwijfeld ook nog wel andere rongenwagens:


HTHS Maarn 16 07 1951 foto DC Gerdessen HUA-X128313-NS-8350 - zo te zien iets korter dan de Allan wagens


Een heel stuk korter...  ca 1946

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1418 Gepost op: 24 januari 2022, 15:27:28 »
Hallo,

Prachtige foto zo die wagen met lading en auto.
Trouwens het hele draadje vind ik erg mooi en informatief

groeten jandcargo

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1419 Gepost op: 24 januari 2022, 15:36:07 »
Dank je!
Die laatste, met die boomstammen uit 1946 is zo te zien een HTR (ex HSM):


NS88147 HTR Maarn 16 07 1951 foto DC Gerdessen HUA-X128311-NS-8348
zie voor meer informatie https://www.mkmodelbouwstudio.nl/spoor0/pr-m45152.htm

Een ander type is de NS HTRS  (ex SS) zie https://www.mkmodelbouwstudio.nl/pr-m154.htm
Daar heb ik nog geen foto van gevonden.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2022, 15:38:06 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1420 Gepost op: 24 januari 2022, 19:09:44 »
Of zou die HTRS (van Roco/MK) hetzelfde model zijn als de HTHS uit 1951 uit het bericht ervoor?
Ik hoor hier graag de kenners over.

Een vraag die nog altijd niet beantwoord is: wanneer kwamen die S-HTS ORE wagens in dienst?
En hun Duitse soortgenoten?

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1421 Gepost op: 25 januari 2022, 00:56:24 »
Intussen nog eens naar mijn eigen rongenwagens gekeken.
En vooral nagemeten. Daar schrok ik van: de Röwa/Roco wagens zijn niet 229 mm lang, waar ik eerst van uitging. De lengte is maar liefst 242 mm.
Dus: niet geschikt als basis voor een Allanwagen, die zou op schaal 224 mm zijn.


Roco 4362S, 4363B, 4363S

Verder heb ik ook dit nieuwere model, ook van Roco, dat meet wel 229 mm.


« Laatst bewerkt op: 25 januari 2022, 09:09:10 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1422 Gepost op: 25 januari 2022, 15:07:20 »
Je kunt er containers op zetten...


Dan past het helemaal niet meer bij mijn tijdperk.
Met een historisch passende lading vind ik zo'n kar nog net acceptabel :)

Het leuke van rongenwagens is natuurlijk dat je kunt er van alles mee kunt.
Destijds werd ik enthousiast van een artikel in MIBA special 18 'Vorwiegend Güter': Voll sind sie schöner. En 'sie' zijn dan platte wagens.
Ook op sleutelspoor staan in het kader van 'Voor elk vervoer een wagen' volop ideeën (https://sleutelspoor.nl/projecten/voorelkvervoer-2/). Hans liet hierboven al wat zien.


Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1423 Gepost op: 25 januari 2022, 15:20:37 »
Ik wil graag nog even terug komen op de geschiedenis van het containervervoer.

Geschiedenis, nog steeds in de jaren 50
Het begon allemaal in de jaren vijftig met de Noord-Amerikaanse Malcom McLean, geboren in North Carolina. Na het afronden van zijn studie spaarde hij geld om in het wegtransport te gaan werken. Dat was toen hij zijn eerste vrachtwagen kocht. Malcom was een koppig iemand, geboren om te winnen. Uit het niets slaagde hij er al snel in om een wagenpark van meer dan 1.800 vrachtwagens en 37 vrachtterminals bij elkaar te krijgen, verspreid over de gehele Verenigde Staten. In 1955 verkoopt hij zijn transportbedrijf over land. Maar koopt er een scheepvaart bedrijf voor terug.
Wat hem het meest stoorde, was dat hij bij het zien van het laden en lossen van zijn vrachtwagens afhankelijk was van menselijke werk krachten.. Het laad- en losproces was een extreem tijdrovende procedure. Als goed zakenman, wist hij dat tijd geld is.
Vroeger was het zo.
Als het proces met vrachtwagens traag verliep, stel je dat dan eens voor met schepen. Met dat in zijn gedachten begon Malcom McLean met het testen van nieuwe manieren om schepen te beladen. Zo ontstonden de containerschepen, beetje bij beetje. Malcom vond eerst ijzeren kisten uit en testte verschillende vormen en maten. Hij wist dat dozen gestandaardiseerd, stapelbaar, gemakkelijk te tillen en veilig moesten zijn. Vervolgens kocht hij in 1956 twee tankers uit de Tweede Wereldoorlog. Verbouwde de schepen en paste de ruimen aan om de ijzeren kisten te vervoeren.



1956, het eerste containerschip

Het eerste containerschip, de Ideal X, voer in april 1956 met 58 containers. Een paar maanden later introduceerde hij de Maxton, die al 62 containers kon vervoeren. Malcom plaatste beide in de ‘cabotagedienst’ van de Verenigde Staten voor zijn Pan-Atlantic Steamship Company.
Deze eerste twee waren schepen, omgebouwde tankers dus, aangepast voor de nieuwigheid, het transport van ijzeren kisten. Het eerste container nieuwbouw schip in de geschiedenis, was de Gateway City, die 265 eenheden van 35 voet kon vervoeren.



Vanaf dat moment nam de vooruitgang van het container vervoer snel toe. In 1958 opende hij een lijndienst tussen de Verenigde Staten en Puerto Rico met het schip Fairland. Tien jaar later verandert het bedrijf haar naam van Pan-Atlantic in SeaLand Service, Inc. In de jaren zestig koopt Malcom met de winst uit de beginjaren grotere schepen. In 1966 startte hij een dienst met de havens van Rotterdam en Bremen. In 1968, met het Verre Oosten, een jaar later uitgebreid naar Hong Kong en Taiwan. En tot slot, naar Singapore, Thailand en de Filippijnen in 1971.
Er moet wel op gewezen worden dat bij de geschiedenis over deze schepen, dat Malcom niet de maker was van de apparatuur die een eeuw eerder al bij Engelse spoorwegen werd gebruikt. Maar hij was degene die het meenam naar het zeetransport.
Daarmee veranderde de hele geschiedenis van transport, logistiek, verzending, het verplaatsen van goederen, opslag, tijd, kosten en natuurlijk de radicaal veranderende wereldhandel, de economie, de wereld. De nieuwigheid van Malcom McLean behaalde een kostenreductie tot 25% in vergelijking met andere transportformaten. Toen de industrie zich de voordelen realiseerde, in de jaren 70 van de vorige eeuw, sloeg de nieuwigheid aan. In 1970 waren er 36 containerschepen en 27.000 al geproduceerde containers. Eind jaren negentig werd het bedrijf van Malcom, Sea-Land, ingelijfd door het Deense bedrijf Maersk. een van de grootste containerrederijen ter wereld. Volgens de krant de “New York Times” groeide de industrie gestaag in de decennia die volgden. Maar terwijl de wereldhandel in de jaren tachtig versnelde, nam ook de groei van de scheepvaartindustrie toe en de grootte van de schepen 'In het decennium,1980, groeide de gemiddelde capaciteit van een containerschip met 28%, aldus het International Transport Forum. De capaciteit van Containerschepen groeide in de jaren negentig met 36%.Toen, in 2006, introduceerde Maersk de Emma Maersk, een enorm schip dat ongeveer 15.000 containers kon vervoeren, bijna 70% meer dan enig ander schip '.En kan men nu concluderen dat vandaag de grootste schepen tot meer dan 24.000 containers kunnen laden.


Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1424 Gepost op: 25 januari 2022, 16:03:23 »
Dat is ook zo. Het containervervoer komt in de jaren 50 op gang. Alleen nog niet in Europa, daar begint het in 1966.
Wat mij betreft even genoeg over containers.
Maar wel bedankt voor het overzichtje, Hans. Het blijft een boeiende geschiedenis.

Aanvullende info over rongenwagens in tp3 blijft welkom.
Maar ik wou maar eens richting Waalhaven Zuid...