Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Bahn-AG
20 November 2025, 23:55:50
NS Upcycleshop door Reinout van Rees
20 November 2025, 23:53:49
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Thai-Bundesbahn
20 November 2025, 23:50:36
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door prutser
20 November 2025, 23:40:29
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door reinderlf
20 November 2025, 22:56:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DJV
20 November 2025, 22:46:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door bask185
20 November 2025, 22:39:31
Modelbaan Beltheim. door DJV
20 November 2025, 22:34:15
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
20 November 2025, 22:19:06
Bauarbeiten im gange door Frank 123
20 November 2025, 21:49:04
Raadplaatje door henk
20 November 2025, 21:35:26
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
20 November 2025, 21:32:42
13 december - NVM Modelbouwbeurs Houten door Hans van de Burgt
20 November 2025, 20:57:01
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door henk
20 November 2025, 20:53:49
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
20 November 2025, 20:29:55
13 december modelspoorbeurs Houten door Seinhuis
20 November 2025, 20:07:16
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
20 November 2025, 19:41:48
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
20 November 2025, 19:28:20
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
20 November 2025, 19:14:06
Stottering Piko 98551BD door Herb73
20 November 2025, 19:07:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door defender
20 November 2025, 19:06:52
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
20 November 2025, 17:33:48
Frie ?? door VAM65
20 November 2025, 17:32:57
Bf Kibronn door Benelux795
20 November 2025, 17:30:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 November 2025, 17:24:56
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
20 November 2025, 17:21:56
Märklin M tapijtbaan door seinhuiswachter
20 November 2025, 16:46:19
schakelen MP1 met handschakelaar en digitaal door Klaas Zondervan
20 November 2025, 16:14:46
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
20 November 2025, 15:55:00
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Montanbahn
20 November 2025, 15:33:59
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 950489 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2741
Re: Rondom Charlois
« Reactie #660 Gepost op: 02 November 2021, 15:03:08 »
Bedankt, Ronald, voor de info.
Over de Allan fabriek.
Maar vooral ook over die andere plaatsen van tram&trein. Leuk om dat nog eens na te gaan.

@Rein



de botsing vindt plaats op het drukke kruispunt met de Dordtselaan / Maashaven Oostzijde


Deze foto had ik dus al eens geplaatst. Meteen een mooie tram/trein combinatie.
Waarom die vrachtwagen er nu net nog tussen moest?
Het is duidelijk dat met het toenemen van het autoverkeer er ook meer ongelukken gebeurden met treinen maar vooral ook met de RTM trams.
De stoomtram kreeg in verschillende delen van het land nog wel eens de bijnaam moordenaar.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2741
Re: Rondom Charlois
« Reactie #661 Gepost op: 02 November 2021, 15:23:16 »
Nog één ongeluk - dan houden we erover op.



Een mooi plaatje van de Centrale Werkplaats Kleiweg


okt 1960 - de tramsporen zijn nog maar onlangs aangelegd


RMO 1961 (correctie: 1967) Allan trams als doorontwikkeling van de vierassers  - met een 2200 die er mooi tussendoor rijdt
« Laatst bewerkt op: 03 November 2021, 13:31:37 door Alewijn »

aad52

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
Re: Rondom Charlois
« Reactie #662 Gepost op: 02 November 2021, 16:17:38 »
Ik vind het weer prachtig die foto's van vroeger in Rotterdam.
Hoewel geen Rotterdammer, ben ik er na 1 jaar werk (Van Ommeren) wel compleet voor gevallen, die dynamiek van de stad, de havens, en vooral de mentaliteit van de mensen daar. Maar goed, terug naar on-topic:
Leuk voor mij om te zien dat reeds in 1953 er al gebruik werd gemaakt van pallets.
Dit topic wordt door veel mensen gelezen, wellicht dat iemand mij kan helpen: ik wil graag weten wanneer circus Krone tussen 1968 en 1971 Alkmaar aandeed per trein. In die tijd deed ik zomers vakantiewerk bij de NS op station Alkmaar. Mijn vader was machinist en reed op een dag binnen met de circustrein, getrokken door een 2200 of een 1200, dat weet ik niet meer zeker.
Alle info is welkom!
M.vr.groet,

Aad

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2741
Re: Rondom Charlois
« Reactie #663 Gepost op: 02 November 2021, 16:44:30 »
Mooi dat je ook voor de stad gevallen bent :)

Antwoorden op de vraag over Alkmaar graag aan Aad in een PB - of, Aad, misschien toch maar een nieuw draadje beginnen...

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7920
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #664 Gepost op: 02 November 2021, 18:51:53 »
Oa een klein stukje over het beëindigen van de tractie door dieselelectrische locomotieven op het traject Alkmaar-Hoorn. Deze werd vervangen door dieselelectrische treinstellen. Dat dat speciaal genoemd wordt geeft denk ik aan dat de inzet van de DE locs uitzonderlijk was.
Dat was zeker bijzonder Alewijn. Wat ik er intussen uit allerhande verhandeling van heb begrepen is dat op grond van het afvoerprogramma van de stoomlocomotieven deze op het moment van de geplande indienststelling van de DE 1 en DE 2 stellen niet meer beschikbaar zouden zijn vanwege verlopen revisietermijnen en ketelkeuringen.
Toen bleek dat Allan de leveringstermijnen niet zou gaan halen is gezocht naar een noodoplossing en blijkbaar was het inzetten van de serie 2200, samen met de door ons al eerder besproken en getoonde rijtuigstammen een goedkopere/betere/efficiëntere oplossing dan een levensduurverlenging voor de stoomlocs ...

Het bleef echter niet beperkt tot Alkmaar - Hoorn hoor, ook in Groningen en Friesland reden midden jaren '50 reizigerstreinen met DE loc's en tussen Alkmaar en Den Helder hebben ze het tot de elektrificatie in 1958 volgehouden.
[edit]
In noord Nederland zelfs tot 1963!
[/edit]

Ik houd me overigens aanbevolen voor een scan van dat desbetreffende stukje.
« Laatst bewerkt op: 02 November 2021, 20:35:22 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22695
Re: Rondom Charlois
« Reactie #665 Gepost op: 02 November 2021, 20:12:02 »
Klopt ik ben geen Rotterdammert  ;D

Maar mijn overleden ouders en zus en boer wel


Is dat een typefout of met opzet van die boer?
Dattie op zuid woonde.  :D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: Rondom Charlois
« Reactie #666 Gepost op: 02 November 2021, 21:58:26 »
 ;D ;D ;D ;D

Mijn broer is van alles geweest maar zeker geen boer, ondanks we tussen de boeren gewoond hebben.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2741
Re: Rondom Charlois
« Reactie #667 Gepost op: 02 November 2021, 23:09:28 »
@ Eric
Interessant is dat: in het jaarverslag van 1956 vertelt NS dat de dieselelectrische locomotieven, cq de 2200en, zijn vervangen door treinstellen, in de praktijk blijken ze nog een paar jaar langer te zijn ingezet.
De inzet van de diesellocs in Friesland en Groningen is natuurlijk ook erg boeiend.

Op mijn baan geef ik daar nog een eigen draai aan in die zin dat de dieselelctrische locs op de sporen door en langs Rotterdam Zuid naast het goederenvervoer ook het personenvervoer voor hun rekening nemen.
Daarbij weet ik me gesteund door een opmerking in het NS jaarverslag van 1958. Er werd in opdracht van de minister van verkeer en waterstaat studie gedaan naar "de voorziening in de toekomstige behoeften aan reizigers- en goederenvervoer in en om Rotterdam en op IJsselmonde, Rozenburg en Voorne en Putten." NS maakte zich daarbij sterk voor het optimaal benutten en het uitbreiden van bestaande verbindingen. En pas later te denken aan nieuwe verbindingen (lees: spoor- of metrolijnen). Dan denk ik: voor NS was dus personenvervoer denkbaar via de havenspoorlijn.


Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12545
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #668 Gepost op: 03 November 2021, 08:58:23 »
Laatste plaatje is toch het Marconiplein?
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #669 Gepost op: 03 November 2021, 09:35:28 »
 :)
Klopt Marconipkein, niet 1961 maar zomer 1967.
Enkelgelede Duwag van lijn 17 keert, heeft hier eindpunt. Twee Allans van lijn 4b wachten tot de trein is gepasseerd.

Ronald.

Zomer 1967, vanwege de Chiquita reclames die rond Koninginnedag 1967 de reclame van Fyffes vervingen. Lijnen 4 en 17 vervielen begin september 1967.
« Laatst bewerkt op: 03 November 2021, 09:38:11 door hrp »
Groet,
      Ronald

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12545
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #670 Gepost op: 03 November 2021, 09:46:17 »
Gezien vanuit de richting Schiedam (Schiedamschedijk). Links af de Mathenesserweg met aan het einde de Mathenesserbrug. Rechts af de Schiedamseweg met de Lage Erf brug. Detail; op het einde van Mathenesserweg, naast Vollenbrecht,  zat Club Cinderella en op de Schiedamseweg, naast de Koningskrijkzaal (het voormalige Princes Theater) zat Club Danielle. :angel:
« Laatst bewerkt op: 03 November 2021, 09:48:50 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2741
Re: Rondom Charlois
« Reactie #671 Gepost op: 03 November 2021, 13:38:26 »
... vanwege de Chiquita reclames die rond Koninginnedag 1967 de reclame van Fyffes vervingen.

Hoe ver gaat dit, Ronald? Dit lijkt op een uit de hand gelopen hobby!
Maar ik heb er geen probleem mee, hier profiteren we allemaal  van. Ga vooral door met het delen van dit soort details.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12545
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #672 Gepost op: 03 November 2021, 14:30:37 »
Door deze details is het mogelijk een goed tijdsbeeld te creëren.




Hier passeert op Koninginedag, de 23 023 de tbv de metrobouw de opgebroken tramsporen,  het Marconiplein
« Laatst bewerkt op: 03 November 2021, 14:38:48 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #673 Gepost op: 03 November 2021, 15:00:22 »
  :)
Koninginnedag 1981?
Deze tramkruising verviel in augustus 1980 toen lijn 8 de route via Schiedamseweg verruilde voor de Mathenesserdijk, -brug, -plein en -laan!
De tender passeert juist de andere tramkruising, waarover ook lijn 1 reed.
Gr.
R.
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2741
Re: Rondom Charlois
« Reactie #674 Gepost op: 03 November 2021, 15:04:13 »
En maar weer terug naar tp 3.
Ook stoom op het Marconiplein


NS 3723
« Laatst bewerkt op: 05 November 2021, 16:59:22 door Alewijn »