Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 657842 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #600 Gepost op: 21 oktober 2021, 11:40:23 »
Mijn uitgangspunt is low budget. Pas liet ik in dit draadje zeven goederenwagens zien, in Rijswijk aangeschaft voor de prijs waar iemand anders één schitterend model van ExactTrain voor heeft. Ik vind het geweldig wat er in onze tijd allemaal aan Nederlands materieel wordt uitgebracht. En een enkele keer ga ik ook wel eens voor een kostbaarder model. Maar in de regel vind ik het juist leuk om met beperkte middelen tot iets te komen. Dat geldt zeker voor mijn kolenbakken.

Het begon allemaal met de bekende wagentjes van Piko. Het was 1998, in de tijd dat ik overstapte van 3- naar 2-rail. Ik kreeg een doos vol met oud spul. Daar zaten gebouwen in, oa het Heljan station. Lima rails waar geen trein fatsoenlijk op kon rijden. En dus ook vier Piko wagens, twee zwarte en twee bruine. Met NS-logo natuurlijk. Mijn eerste Nederlandse goederenwagens. Die kon ik wel gebruiken, tenminste zonder logo want ik ging voor tijdperk 3. Ik heb ze nog altijd, heb er zelfs nog een aantal bijgekocht. Niet omdat ze zo heel erg mooi zijn, wel om een flinke kolentrein mee samen te stellen.


Het is het type GTOW dat vanaf 1954 door NS in dienst werd gesteld.
* De kleur zwart moet natuurlijk donkergrijs zijn, maar in vervuilde toestand vallen ze niet eens zo uit de toon.
* Het is wel de vraag of deze wagens ooit donkergrijs geweest zijn. In 1954 werd immers roodbruin ingevoerd als standaardkleur voor goederenmaterieel.
* De logo's heb ik verwijderd, ook een deel van de opschriften die teveel aan tijdperk 4 doen denken. Daarmee zijn het zeker nog geen 'kloppende' wagens, maar voor mij kunnen ze er mee door.
* Deze Piko wagens zijn wat afmetingen betreft redelijk op schaal. De versie van Märklin (zie p.15 van dit draadje) is te lang. Die van Roco te kort.


In mijn verzameling 1 Roco model van een GTOW - met opschriften tijdperk 3
* te kort (ik heb het nagemeten, de Piko's zijn op schaal)
* had bruin moeten zijn


1 Piko wagen heeft opschriften tijdperk 3 - is deze zo verkocht of is dat werk van een vorige eigenaar

Dit zijn allemaal modellen van de eerste serie GTOW met zgn gebombeerde zijwanden.
Vanaf 1956 kwamen er GTOW's in dienst met vlakke zijwanden.


Roco model van dit nieuwere type GTOW
Zoals ik bij de Piko wagentjes niet al te precies moet kijken, zo moet ik ook bij deze een oogje dichtknijpen omdat hij pas na 1955 in dienst kwam...




« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2021, 11:49:39 door Alewijn »

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Rondom Charlois
« Reactie #601 Gepost op: 21 oktober 2021, 12:30:38 »
Dag Alewijn,

Dit draadje springt er voor mij echt boven uit. Naast modelspoor zit het vol met interessante historische feitjes inclusief foto's van vroeger. Op allerlei manieren leerzaam. Heel mooi.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #602 Gepost op: 21 oktober 2021, 18:13:05 »
Bedankt, Hijlco, voor je waarderende opmerking.

Verder over de kolenbakken, deze foto had ik al eens eerder (p.13) geplaatst:


Rijnhaven 1951 - open wagens werden uiteraard niet alleen voor kolen gebruikt

In een ander draadje had ik iets over de houten GTM wagens gezet.
Hier nu naast de grijze ook de bruine wagens.


Roco 4314B - een model dat alweer 40 jaar meegaat, maar prima wagens wat mij betreft, ik heb er verschillende van.
De remtekens op de hoeken van de wagen kunnen wit worden aangestipt. En het binnenste spanwerk van de bruine wagen verwijderd.


Dezelfde bak maar dan met remmershuis. Dat kan overigens makkelijk worden verwijderd. In de jaren 50 waren ze er allang af.


Piko heeft van dezelfde GTM ook een model uitgebracht met Europ opschriften.
Bij deze kan de treeplank worden verwijderd.


Roco's GTM in een nieuwe, meer verfijnde versie (set 66055)


In dezelfde set 66055 een variant met remmershuis
Dat remmershuis wil ik er ook afhalen, dat gaat iets minder makkelijk dan bij de oude versie.

« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2021, 18:23:24 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #603 Gepost op: 21 oktober 2021, 23:28:40 »
Naast de grotere series GTM en GTOW heb ik nog twee types open wagens. Van deze beide heb ik er maar een.


Een Fleischmann model van de GLY - met het bijzondere nummer 44444
Zo te zien is het een oorspronkelijk bruin model dat grijs gespoten is.
Deze wagens reden in Nederland tot 1954. Die zal ik op mijn baan ook niet snel inzetten in een kolentrein. Maar als vertegenwoordiger van een bijzondere serie  wagens ben ik er wel blij mee.


Een Omm52 van Roco
Dat is als enige geen NS- maar een DB-wagen. En dan ook nog eens tijdperk 4, maar dat valt met al die kleine lettertjes niet eens zo op.
Deze wagens waren midden jaren 50 al wel in ons land te zien, ik ben ze op verschillende foto's tegengekomen.
Deze doet volop mee in de exploitatie. Als het om open wagens gaat kan ik nog wel wat meer Duits materieel gebruiken.

Frans8800

  • Gast
Re: Rondom Charlois
« Reactie #604 Gepost op: 21 oktober 2021, 23:45:14 »
Deze Klagenfurt van Roco is ook wel grappig, vanwege de tekst '' Alles vast Sjakie'' waarschijnlijk de naam van een Rangeerder. Het grote voorbeeld werd te Rotterdam IJsselmonde gefotografeerd 22-06-1946    (NVBS NEG1598-0823) , maar had alleen houten in plaats van Stalen deuren en geen spanwerk maar afgezien van dat zijn de opschriften verder goed getroffen. Exact-Train heeft deze wagens ook met houten deuren in het assortiment


hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Rondom Charlois
« Reactie #605 Gepost op: 22 oktober 2021, 10:11:14 »
Goeievoormiddag,

Die diverse types open (kolen)wagens van Roco en Piko (en andere merken), dat blijft een lastige.
Een bescheiden verzameling van dergelijke  'bakjes' in H0 heb 'k hier ook, maar heb de kwestie nog niet volledig uitgeklaard, want tenslotte niet echt levensbelangrijk.    Komt er nog bij dat Roco haar  'budget'versie  heeft,  maar ook de fijnere uitvoeringen ...

foto in reactie # 605.:  deze Roco is zogezegd een ex-Klagenfurt (Omm34) , maar die reeks had geen  "Sprengwerk", geen onderstelversteviging (spanwerk). Want deze was een eenvoudige oorlogswagen .  De latere Duisburg (Omm29+Omm37) had wel de chassisversterking. Märklin heeft de Duisburg   en   E.T. heeft zowel de Klagenfurt zonder, als de na-oorlogse Duisburg met spanwerk.
Deze Roco is een (te kort ?)  budgetmodel en die hebben alle het Roco-standaardchassis met (overbodig) driehoekig spanwerk .

foto's in reactie #603 :  die wagens met deurspanwerk  (Türsprengwerk) (ex-Breslau en aanverwante) , hiervan waren ook varianten:   de verbindingsplaten van het deurspanwerk zijn ofwel smaller (bijna verticaal) of breder (eerder horizontaal)  Is zichtbaar op de modelletjes.
Het schuine verstevigingsprofiel ( L-profiel) op de zijkanten is trouwens andersom gemonteerd bij de 2 versies .

Toegevoegd:.
Foto's in Reactie # 601:   de verschillen bij deze 4-deurswagentjes van Piko (oude en nieuwere) en Roco hebben  'iets'  te maken met het onderscheid tussen de échte open wagens:  SAAR Ommp50 (Saarland was tot en met 1956 nog niet terug 'Duits', maar Frans Protectoraat, met op SNCF gelijkend materieel) en het UIC type 1.  Die lijken enigszins op elkaar maar zijn niet identiek (lengte, asafstand, deurafstand ...)  .
"De NS E (5560) had dezelfde afmetingen als het UIC standaardtype 1, maar een kleinere afstand tussen de laaddeuren" (citaat S. Carstens)
De NMBS-variant van het UIC type 1 was dan weer iets hoger, met een korte(re) asafstand/wielbasis.

En waarom hebben Piko en Roco deze wagentjes ?  Wellicht omdat  'in het echt'  zowel de NS als de NMBS deze tweedehands hebben verkocht aan de DR (DDR) .


     
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2021, 12:55:52 door hervé »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #606 Gepost op: 22 oktober 2021, 18:19:31 »
Dat laatste zal vast een rol spelen.
Bedankt, hervé, voor je aanvullende informatie. Met de toevoegingen!

Ik heb de informatie over het oude GTOW model van Roco aangepast. Die is inderdaad te kort en gaat dus terug op een ander type.
Pleit weer voor de Piko's:)

En Frans, inderdaad grappig die Omm34. Maar die vind ik qua radstand toch wel heel erg afwijken van het origineel.
Ik wil niet al te moeilijk doen, maar dit gaat mij zelfs te ver...
(Maar mooi dat je ook weer van de partij bent!)

Frans8800

  • Gast
Re: Rondom Charlois
« Reactie #607 Gepost op: 22 oktober 2021, 21:13:51 »
@ Alewijn, Je hebt gelijk v.w.b. de Radstand, maar persoonlijk vond ik de tekst ''Alles vast Sjakie'' wel tekenend, voor het Rotterdamse, en ik denk dat er vast eerder iets gebeurd moet zijn wat aanleiding was om dit als gebbetje op de wagen te schrijven, persoonlijk heb ik iets met zulke details.  Ik heb de radstand dus maar voor lief genomen.  Exacttrain heeft wel een betere uitvoering, maar hangt dan ook weer een ander prijskaartje aan. Zou Exact Train deze wagen gemaakt hebben in deze uitvoering met Allied Forces DR en Alles vast Sjakie had ik het misschien overwogen, maar omdat dat niet zo is nu ben ik voorlopig al tevreden en kan er t.z.t misschien nog wat aan prutsen om het nog meer op het grote voorbeeld te laten lijken.

Jij hebt in ieder geval de sfeer er al goed in zitten, en is leuk om te zien, ik volg het vol bewondering  :) .

Groet,

Frans


Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #608 Gepost op: 23 oktober 2021, 17:20:04 »
Frans, dank voor je reactie.

Wat begin ik over radstanden, ik heb een heel stel van de oude Roco wagens CHG ('Bremen' noemen ze die bij ExactTrain, maar of dat terecht is - zie reactie hieronder). Een deel daarvan is graanwagen CHGZ. Die hebben ook een te korte radstand. Wel niet zo erg als die 'Klagenfurt', maar toch!

Met een reserve exemplaar zonder koppelingen ben ik aan de slag gegaan om te kijken wat ik daaraan kan doen.


Het origineel - gefotografeerd op 16 juli 1951


Het Roco model, duidelijk met een kleinere radstand


Het onderstel in vijf stukken gesneden


De delen rond de wielstellen omgedraaid


Met een strook styreen ertussen aan de bak bevestigd, daarna de bufferbalken


Dit als resultaat: de radstand is iets vergroot



« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2021, 21:19:04 door Alewijn »

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Rondom Charlois
« Reactie #609 Gepost op: 23 oktober 2021, 19:41:05 »
Goeienavond,

De zw/w-foto van de echte gesloten wagen:    er is hier duidelijk een onderstelversteviging (chassisverstijving, spanwerk) te zien.
Dus :      was dit wel een Bremen? Want dat was een oorlogs-spaarwagen (WO2), zonder spanwerk.

Was het misschien een vooroorlogse (WO2) Oppeln ?     Dat type had een driehoekige onderstelverstijving.
Doch de DR-Oppeln had de zijdelingse verstevigingsprofielen niet in het eerste en laatste vak, zoals de wagen van uw zw/w-foto. 
De plaats van de schuine flank-profielen lijkt evenmin Bremen-achtig .           

De DR-Bremen was duidelijk langer dan de standaard DR-Oppeln, maar de grootvolumewagen DR-Dresden was dan weer beduidend langer dan de DR-Bremen.        (er waren ook grote(re) Oppeln en die werden bij een herklassering als Dresden herbenoemd) 

 (    ? ?      http://www.automatic-rock.nl/achterkant/wp-content/uploads/2014/04/hb64-mei-chgz.png  (als verwijzing) )

later toegevoegd:   zie hieronder:  het is een in Tsjechië gebouwde G-wagen, verwant aan de DB Gm(s) 39      ::) 




« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2021, 21:19:03 door hervé »

Frans8800

  • Gast
Re: Rondom Charlois
« Reactie #610 Gepost op: 23 oktober 2021, 20:27:54 »
En zo ben je lekker bezig  ;)  altijd op weg om het toch wat meer conform het grote voorbeeld te krijgen. In dit geval kun je ook nog wat verder gaan door de laadluiken en lostrechters te maken en ook het spanwerk, en een kort opstaptreetje , want zelfs de meest recent uitgebrachte modellen van de graanwagens kan nog wel wat aan verbeterd worden. Overigens vind ik het jammer dat de fabrikant sommige aanpassingen niet heeft doorgevoerd, maar daar zal ongetwijfeld een reden voor zijn. Zelf kun je die aanpassingen voor een of twee wagens  nog wel uitvoeren, maar wil je rijden conform zoals het eens was heb je heel wat meer graanwagens nodig en wordt het verhaal al een heel stuk lastiger, alhoewel het misschien best wel mogelijk is iets dergelijks in 3 D te tekenen en te laten printen, als soort van aftermarket product. 

Van origine waren dit Tjechische wagens (zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71974.0 ) waarvan afbeelding geleend met aanpassingen in rood ter verduidelijking rond de luiken en lostrechters.

In die zin heb ik eigenlijk mijn hoop nog gevestigd dat Artitec nog met wat graanwagens komt . Kijk voor de grap maar eens in de beeldbank van het stadsarchief van Rotterdam want daarin zit een prachtige foto met graanwagens aan de kade. Dus een stuk of wat modellen van graanwagens met verschillende wagennummers zou mooi zijn, uiteraard dan wel met aanpassingen conform het grote voorbeeld, want anders zit er wederom niets anders op dan zelf de boel te veranderen.









https://stadsarchief.rotterdam.nl/zoeken/archief/?mistart=25&mivast=184&mizig=299&miadt=184&milang=nl&misort=dat%7Cdesc&miview=gal&mizk_alle=trefwoord%3ASpoorweghaven

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Rondom Charlois
« Reactie #611 Gepost op: 23 oktober 2021, 20:50:08 »
    Is aldus een NS-neef van de DB Gm(s) 39, van Tsjechische makelij.     
    En helemaal niks ex-DR-Oppeln, niks ex-DR-Bremen,  potvolkoffie, of toch   ?       ::)

    Voor de ware liefhebber:    de DB Gm(s) 39 staat keurig beschreven in de    Miba Band 1.2   G-Wagen,  pagina 22     ;)
    Maar wat schrijft Carstens ? 
    citaat:   " die Wagen entsprachen verkehrlich den Bremen ( ! ),  konstruktiv unterscheiden sie sich jedoch sehr deutlich "
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2021, 20:56:57 door hervé »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #612 Gepost op: 23 oktober 2021, 21:17:21 »
Bij ExactTrain hebben ze het bij deze wagens wel over 'Bremen'. Zo kwam ik er ook op.
Maar ze kunnen er natuurlijk naast zitten. Ik ga er in mijn bericht een vraagteken bij zetten.
Het 'Bremen' type heeft de wielen helemaal aan het uiteinde en is inderdaad echt anders dan deze wagens uit Tsjecho-Slowakije.

Bedankt voor de aanvullende informatie, hervé.
En Frans natuurlijk ook. Die tekeningen zijn zeer verhelderend, want ik vroeg me al af waar die los-trechters en vul-luiken zaten.
Daarmee kunnen de Roco wagens nog mooi wat verbeterd worden.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Rondom Charlois
« Reactie #613 Gepost op: 23 oktober 2021, 21:33:00 »

       De Duitse variant werd in 1948 geklasseerd  als Gm(s) Bremen .
       " Constructief onderscheiden de Tsjechische wagens zich zeer duidelijk en kwamen weinig overeen met de Duitse standaard ".
       (citaat Carstens in Miba 1.2  G-Wagen)
       De DR-Bremen heeft een asafstand van 7m .   Bij de DB Gm(s)39 is dit (slechts) 6m .
       De DB-GM(s)39 wijkt dus af van een standaard DR-Bremen-klasse.   (de DB werd opgericht in 1949)
       De  S   staat voor  'met rem'  .  De Gm was ongeremd, zoals trouwens de NS-graanwagen.
       
       
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2021, 21:37:08 door hervé »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #614 Gepost op: 23 oktober 2021, 21:47:04 »
Leuk is dit, we krijgen een steeds completer beeld.
Zojuist werd Oppeln genoemd. Ik liet pas twee van die wagens zien in de Frico variant. Nu staan ze bij de kop- en zijlading.


De Frico Oppelns zijn vreemd genoeg nabij Melkinrichting De Combinatie geplaatst...
Over die melkinrichting heb ik vorig jaar nog eens een hele beschouwing gegeven.


Boven op het gebouw een origineel speldje (mijn zus spaarde die in de 60er jaren)