Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 22:17:00
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11

Auteur Topic: Nederlandse Baan (H0)  (gelezen 24911 keer)

FBG

• Offline Offline
Nederlandse Baan (H0)
« Gepost op: 16 July 2015, 20:10:39 »
All,

Na jaren gefantaseerd te hebben over een modelbaan, nu eindelijk besloten het te gaan doen. Uiteindelijk nu ook de ruimte en de financiën om mijn ideeën ook daadwerkelijk te verwezenlijken. Natuurlijk loop ik net als alle andere starters tegen het probleem wat ik wil op mijn baan en hoe ik dat realiseer.

Ik wil graag een baan maken in H0, Nederlands tijdperk V-VI. Daar heb ik veel ruimte voor nodig als ik ook met IC mat wil gaan rijden. Maar ik denk wel dat het met wat prutswerk mogelijk moet zijn. Ik heb al wat gestunteld met het ontwerpen van een baan in RailModeller, maar dat was vooral leren het programma te begrijpen.

Ooit dacht ik dat ik wel een station als Leeuwarden op mijn baan kwijt zou kunnen, met een parade vak en nog een halte en een station aan een zijlijn, bv Franeker. Maar dat heb ik al wel gezien in RailModeller dat dat een kansloze zaak is. Mijn kamer komt dan vol te liggen met een station en verder geen mogelijkheid tot andere zaken. Veel te opgepropt.

Wat ik wel graag wil is rijden met groot intercity materieel. Dus heb wel een perronlengte van 2,5 meter. Dat moet ik denk ik passen (kom ik zo op terug).

Ik heb nu eerst een schema gemaakt (voordat ik ga prutsen met RailModeller). En ik heb een indeling van mijn beschikbare kamer gemaakt.

Mijn vraag is: is het de moeite om dit te proberen te vatten in een echt banenplan, of ben ik nog veel te optimistisch?

Waar ik aan dacht was het volgende verhaal:
1. Mijn grote station aan de een hoofdbaan, een soort Woerden, maar dan veel kleiner. De tussensporen razen de internationale treinen gewoon door, en ook niet alle intercity's stoppen er.
2. Vanuit dit station starten twee zijlijnen, 1 diesel en 1 elektrisch. Je kunt dan naar een soort station als Tiel (nu als kopstation) reizen met de NS, vanwaar je verder met Arriva kunt naar het andere stationnetje, een soort Roodeschool.
3. Vanuit mijn Hoofdlijn station kun je ook met de Arriva diesels naar Roodeschool reizen. Daar zit ook de gasoverslag en kan een klein beetje overig goederen vervoer nog.
4. Ik denk ook aan een Stadler loods zodat Arriva ook het onderhoud kan laten uitvoeren. Staat nu op mijn schema bij "Tiel", maar kan ook naar "Roodeschool".

Dit geeft me denk ik veel mogelijkheden, of toch weer veel te optimistisch?

Als je naar mijn schema kijkt en de kamerindeling, denk ik dat ik mijn schema wel in spiegelbeeld zou moeten uitvoeren.

Iemand adviezen?

O, voordat iedereen denkt dat ik morgen wil gaan bouwen, uhm ja, dat ga ik doen.... Maar....
Ik ga dan eerst 3 modules maken met een stuk enkel spoor tussen Leeuwarden en Groningen. Met de Halte Leeuwarden Achter de Hoven. Ik woon daar vlak bij en vind dat een heel leuk stuk spoor. Dat spoor ligt in de stad, maar in het groen, met overwegen, straten en sloten. Kan ik heel veel uitproberen en testen voordat ik in het groot begin.

Al vast bedankt,
Fokke

Bello

• Offline Offline
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re: Nederlandse Baan (H0)
« Reactie #1 Gepost op: 16 July 2015, 21:36:14 »
Hoi Fokke

Als ik je plannen lees en de mooie ruimte zie dan denk ik dat je toch teveel wilt . Je krijgt niet drie stations in die ruimte. Wat wel mogelijk is zou bijvoorbeeld station Leeuwarden kunnen zijn (op de 420 wand) en dan enkelspoor naar Harlingen haven (op het 260 stuk). Dus een groot en een klein station. Met meer wordt het te vol en komt het niet realistisch over, zeker niet met  IC treinen.

Gr Bert

FBG

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 16 July 2015, 23:50:53 »
Leovardia, Dank dat je er naar hebt willen kijken.

Leeuwarden heb ik geprobeerd er in te krijgen, maar dan is het 460 deel helemaal vol met spoor. je moet dan heel krap om de hoek naar het 260 deel. Dat is goed te maskeren met het viaduct dat over de uitrij sporen in leeuwarden ligt. Alleen past er dan niet meer op een normale manier het stations gebouw bij. Ik vind dat echt veel te propperig. Geen fijn beeld. Vandaar ook de keuze voor een station met minder sporen, maar waar je wel (redelijk) goed aan twee kanten kunt uitrijden.

Waarom lijkt je het wel realistisch om IC treinen op een LWD kloon te laten rijden en niet in mijn schets? Ik wilde het station nu ook als een "paradebaan" gebruiken. Die wil ik er niet los bij maken.

Mvg,
Fokke

JurS

• Offline Offline
  • Swindon, UK
« Reactie #3 Gepost op: 17 July 2015, 10:24:03 »
Wat je wilt lijkt me niet eenvoudig. Heb je al nagedacht over je schaduwstations? Die kosten ook veel ruimte. Als je op één nivo wilt werken heb je weinig andere keus dan je schaduwstation te bouwen langs de 2.60 en 2.40 muren. Als je omlaag wilt (of omhoog...?) met het schaduwstation onder de baan langs de 4.60 muur, heb je spiralen nodig en die kosten een hoop ruimte.

Vergis je niet in de lengte van de wisselstraten. Zeker met modern, lang materieel wil je ruime wisselbogen en dat kost veel ruimte.

Ik heb zelf al langere tijd gestoeid met soortgelijke ideeën als jij (maar dan in tijdperk 3) in een ruimte die wat groter is dan de jouwe (maar beperkt door wat smallere baantafels, denk it). Kijk eens naar mijn huidige plan hier http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,65249.0.html.
Ik beperk mij nu tot een vrij simpel station en een ruim schaduwstation daar tegenover. Ik zou wel meer willen maar dat past niet makkelijk zonder te veel compromissen in treinlengte, wisselhoeken etc.

Denk er ook eens over om helemaal rond te kunnen rijden door een afneembaar gedeelte voor de deur te maken. Als je twee kopstations maakt komen lange treinen nauwelijks op gang voordat ze weer moeten stoppen.

Is Spoor N een mogelijkheid?

Jur
Groetjes, Jur

g-j

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 17 July 2015, 11:08:01 »
Hallo Fokke,

Normaal bemoei ik me niet zo met baanideeën van anderen maar dit keer..... Ik rij 4 maal per dag station Leeuwarden in en uit op mijn werkdagen en verbaas me iedere keer weer over de afstand tussen het viaduct en het uiteindelijke station.

Is het een idee om op het 4.60 stuk je perrons te leggen en van het hele plan een kopstation te maken. Dan bouw je dus niet het stuk over de Schrans en verder. Treinen komen binnen onder het viaduct , stoppen langs de perrons en vertrekken ook weer in dezelfde richting. Dan kun je op het 2.40 stuk misschien de voormalige containeroverslag bouwen of het huidige Arriva onderhoudsbedrijf. Het viaduct zit dan op de scheiding tussen het 2.40 en het 2.60 stuk. Op dat laatste gedeelte kun je dan dat kleine rangeerbundeltje maken, waar nu de nieuwe westelijke uitvalsweg komt. Met een afneembare plank voor de deur en dan kom je op je opstelterrein.

Je hebt dan geen doorlopende lijn, maar:
Je hebt geen stationsgebouw nodig.
Je kunt rijden met NS materieel en Arriva of de voorgangers.
Je hebt eventueel een containeroverslag.
Een kleine rangeerbundel.

Je Achter de Hoven modulen kun je opslaan boven je opstelterrein. Of je bouwt dat stukje over je opstelterrein.

Mvg Gert-Jan

FBG

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 17 July 2015, 13:22:26 »
All,

Dank voor het meedenken, maar ik zit niet echt aan Leeuwarden vast hoor. Was een eerste idee. Ik vind gewoon niet dat Leeuwarden me een baan zal opleveren waar ik ook rij plezier aan zal beleven. Zeker niet in V-VI. Leeuwarden kent geen goederen overslag meer, en zelfs de container overslag is dood. Leeuwarden kost inderdaad heel veel ruimte.

Ik wil graag een baan waar ik ook rijplezier aan kan beleven en daarnaast niet een overvolle, onrealistische baan. Kortom, Leeuwarden is niet een station dat koste wat kost op mijn baan moet.

Ik heb in RailModeller zitten werken en denk dat ik op het onderste niveau echt dat doorgangsstation kwijt kan. Op de tekening zie je dan in rood en blauw aangegeven waar ongeveer de twee bovenliggende niveaus passen. Dit zijn geen niveaus 50 cm hoger, maar net voldoende om met een viaduct over het getekende station heen. De omgeving moet ik dan wel correct ontwerpen.

Het omhoog komen van de sporen kan volgens mij dan prima passen achter het getekende station.

FBG

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 20 July 2015, 23:29:29 »
Ondertussen verder gegaan met tekenen van de baan. Eigenwijs als ik ben toch geprobeerd om mijn eigen ideeën in het ontwerp te krijgen. En het lijk best ergens op denk ik. Wat vinden jullie ervan? Hier alleen het zichtbare deel van het spoor.

Mvg,
Fokke

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #7 Gepost op: 21 July 2015, 18:52:27 »
Hoe is de verbindingen tussen de 3 losse "puzzelstukken"
Ik zie 3 stukken waar de rails ineens ophoud,op t groene vlak zowel ri rood alsook ri blauw en in t groene bovenstuk mis je "bewust"een stuk rails ?
Als je van plan bent die sporen bundel onder in groen aan te laten sluiten op de rode en blauw sporen dan ben ik erg benieuwd hoe je dat in gedachte hebt.
Ik krijg een heel groot idee van heel erg krappe bochten,maar ben benieuwd of ik me wellicht vergis  :)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

arnout

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 21 July 2015, 19:07:02 »
Goedenavond,

Ik snap niet zo gauw waarom mensen altijd zo veel rails op een bepaalde ruimte willen hebben.
Ik ben zelf 3 keer aan een groot project begonnen en elke keer weer af gehaakt. In jou situatie zou ik een
baan langs de wanden bouwen. Met aan 1 kant een station desnoods met een aftakking en wat opstel/industrie
sporen. Zorg dat je overal bij kunt en geen technisch lastige spagetiebaan probeert te bouwen. Naar mijn mening
zijn er weinig die hier goed in slagen.

Mijn huidige project vond ik al weer te groot/langdradig en ik heb de ruimte ook voor andere dingen nodig.
Als ik weer ga beginnen houd ik het simpel.

Maar ik ben benieuwd wat het word.

Is station Wierde niks voor je?

Gr Arnout.

FBG

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 21 July 2015, 21:36:41 »
Dank voor jullie commentaar.

Goedenavond,

Ik snap niet zo gauw waarom mensen altijd zo veel rails op een bepaalde ruimte willen hebben.

Ik vind dit niet echt een vol oppervlak hoor. Er onder zitten inderdaad wel veel sporen, maar zichtbaar vind ik meevallen.

Hoe is de verbindingen tussen de 3 losse "puzzelstukken"
Ik zie 3 stukken waar de rails ineens ophoud,op t groene vlak zowel ri rood alsook ri blauw en in t groene bovenstuk mis je "bewust"een stuk rails ?

Ja, mis je bewust. Ik heb alleen de zichtbare sporen afgebeeld. Je kunt aan de verdikkingen aan het einde van de "benen" zien dat er lussen en klimspiralen zijn.  de minimum radius is 40 cm. maximale helling is 3,3%. en alles past goed over en onder elkaar langs. 

Mijn huidige project vond ik al weer te groot/langdradig en ik heb de ruimte ook voor andere dingen nodig.
Als ik weer ga beginnen houd ik het simpel.

Gr Arnout.

Tja, dat is persoonlijk. En heeft te maken met je spanningsboog. Klinkt alsof module bouw meer voor jou is.

FBG

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 21 July 2015, 21:39:17 »
All,

Ik moet een hele lading tekeningen toevoegen om alles goed te laten zien, maar dat wilde ik even laten zitten.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #11 Gepost op: 22 July 2015, 06:24:10 »
Ja, mis je bewust. Ik heb alleen de zichtbare sporen afgebeeld. Je kunt aan de verdikkingen aan het einde van de "benen" zien dat er lussen en klimspiralen zijn.  de minimum radius is 40 cm. maximale helling is 3,3%. en alles past goed over en onder elkaar langs. 
Ik vermoedde al klimspiralen.
Maar met dat max percentage wat jij nu opschrijft weet ik niet of dat dat goed komt.
Je treinen zullen kort moeten zijn en dan nog alles boven de 3% bevordert het slopen van gemotoriseerde treinen in een snel tempo.
Men stelt niet voor niets als uiterste de 3% regel en het liefst des te minder hellings percentage,des te beter ::)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

FBG

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 22 July 2015, 10:01:17 »
Je treinen zullen kort moeten zijn en dan nog alles boven de 3% bevordert het slopen van gemotoriseerde treinen in een snel tempo.
Men stelt niet voor niets als uiterste de 3% regel en het liefst des te minder hellings percentage,des te beter ::)

Dat zal vast haalbaar zijn in een ruimte van 800 bij 800 meter. Helaas heeft de thuisbouwer niet dat soort ruimtes. Verder weet zelfs BeneluxSpoor niet echt welke percentages ze willen aanraden. Ze hebben het hier in de encyclopedie zelfs over 5% voor moderne treinen. Maar gaan dan voor klimspiralen weer terug naar 2%. War ze bij de voorbeeldspiralen weer naar 3-4% laten zien. Ik heb al veel rond zit kijken en zie dat 3% in klimspiralen heel normaal is voor het opgaande spoor. Dat heb ik nu ook maximaal. Het neergaande spoor kan wel eens net boven de 3% komen. Ik voel me er prima bij.

FBG

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 22 July 2015, 10:01:58 »
Ik vermoedde al klimspiralen.
Maar met dat max percentage wat jij nu opschrijft weet ik niet of dat dat goed komt.

Welk percentage gebruik jij dan? Als ik je tekeningen bekijk heb je ook behoorlijk strakke bogen.

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #14 Gepost op: 22 July 2015, 10:04:09 »
Wat de Tijgernoot zegt over maximale hellingspercentage is belangrijk om in de gaten te houden, om teleurstellingen in de toekomst te voorkomen.

Voor de rest heb je het plan in je hoofd op een mooie manier op papier gezet. Het sporenverloop is vloeiend en dat geeft een rustig beeld. Zoals je zelf al zegt; als je de juiste omgeving er omheen kan bouwen kan dit zomaar lukken. Je ontwerp heeft genoeg potentie. Ik blijf het volgen.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander