Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
bask185
Vandaag
om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan
door
René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Raadplaatje
door
Huup
21 July 2025, 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's
door
Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool
door
Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald"
door
borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers
door
Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM
door
GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025
door
MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen.
door
Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2
door
BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet.
door
Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
tothebeach
21 July 2025, 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
21 July 2025, 14:40:06
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Terug van weg geweest, en Baanplan Wittekerk (H0 6.80 x 0.6)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Terug van weg geweest, en Baanplan Wittekerk (H0 6.80 x 0.6) (gelezen 3958 keer)
JurS
Swindon, UK
«
Gepost op:
27 June 2015, 11:43:35 »
Hallo allemaal,
Ik heb hier op het Forum in het verleden wat baanplannen gepost, zo'n anderhalf jaar geleden. Door allerlei omstandigheden heb ik sindsdien niet echt de gelegenheid gehad aan de modelbouw te doen, maar daar is nu verandering in gekomen. Ik heb nu meer tijd en zin, en hoop nu eens echt iets te realiseren.
De plannen van vroeger vind je hier:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54102.0.html
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55057.0.html
De layout van de spoorkamer is wat anders uitgepakt dan ik toen dacht, en ik heb besloten het hoofdgedeelte van de nieuwe baan aan de andere lange muur te plaatsen. Dit geeft me een ruimte van zo'n 6.80 m. lang bij 60 cm. breed. Een deel van de baan zou ik wel iets breder kunnen maken maar liever niet, ook omdat ik de baan nogal hoog aan de muur bevestig (hoogte spoor zo'n 1.35 m) en daarom niet al te ver kan reiken.
Ik ben daarom aan de gang gegaan om een nieuw baanplan te ontwerpen. Inmiddels heb ik het wandrek en de achtergrond platen al bevestigd, dus ik zou al een draadje kunnen openen in 'banen', maar eerst wil ik mijn nieuwe plan voorstellen ter discussie. Omdat de onderbouw nog niet vast aangebracht is kan ik de zaken nog veranderen als er goeie ideeën tevoorschijn komen
Wat ik wil bereiken is:
- Nederlandse baan in tijdperk III
- personen en goederen vervoer met redelijke treinlengtes (4 rijtuigen)
- Fiddle Yard aan een kant
Dit suggereert een kopstation, en met wat zoeken op Sporenplan vond ik Roodeschool:
http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_archief/groningen/roodeschool.html
Rond 1955 had dit station zijn grootste uitbreiding, later zijn er sporen verwijderd en wordt het allemaal wel erg simpel.
Vanwege de toegang in de kamer moet ik het sporenplan spiegelen om goed in de ruimte te passen, en bovendien maak ik een of twee kleine wiizigingen. Het wordt dus geen slaafse navolging, en daarom noem ik dit plan 'Wittekerk' in plaats van 'Roodeschool', maar de inspiratie is er zeker:
Ik werk met Peco Code 75 rails wat hier in Engeland overal te krijgen is, en wil slanke wissels gebruiken voor het reizigersmaterieel. Vanwege de ruimte heb ik de oude draaischijf weg gelaten, wat geen probleem is omdat ik toch niet van plan ben met stoom te rijden. Ik ga er maar van uit dat de baan de tijd voorstelt toen de draaischijf al was opgebroken maar de andere sporen nog intakt waren.
Ik heb nog een klein kopspoor bij de loods toegevoegd om iets meer rangeer mogelijkheden te hebben.
Links van het station komt de fiddleyard met een spoorwaaier van zo'n 5 opstelsporen. Dit deel hangt voor de tuindeur en zal een afneembare plank worden.
Ik geloof dat ik met dit plan de ruimte het best benut om mijn doel te verwezenlijken, maar ik ben benieuwd of mensen nog andere ideeën hebben wat en hoe ik dit zou kunnen doen?
Ik heb mogelijkerwijs de optie om de baan rond te trekken rond de kamer, met de fiddle yard aan de andere lange muur er tegenover, maar dit heeft wat nadelen en voor nu ga ik hier niet van uit. Ik zie dat als een optie voor mogelijke latere uitbreiding. Het spoor onder de lokloods zou dan afbuigen naar de korte muur:
Het grootste voordeel van dit idee is dat ik Wittekerk dan als grensstation kan uibeelden met de mogelijkheid wat Duits en/of Belgisch materieel in te zetten, iets wat met een kopstation wel een beetje vergezocht wordt, denk ik. Plus dat het laten rondrijden van de treinen altijd wel leuk is, maar zoals ik al zei, er zijn wat praktische bezwaren dus voorlopig houd ik me maar bij de enkele muur.
Twee foto's van hoever de bouw intussen gevorderd is (de triplex platen liggen nog los, vandaar de naad!):
Commentaar en ideeën welkom!
Jur
Groetjes, Jur
Frans Peeters
Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Terug van weg geweest, en Baanplan Wittekerk (H0 6.80 x 0.6)
«
Reactie #1 Gepost op:
29 June 2015, 10:02:53 »
Een leuk gegeven, maar enkele randbemerkingen
De spoorlengte in je fiddleyard moet zeker groot genoeg zijn om je treinen die je aan het perron wil laten aankomen op te vangen. Daarvoor beschik je nu over slechts 1 spoor, misschien 2 sporen. Dit zal resulteren in een weinig afwisselend verkeer tenzij je elke keer andere treinen klaarzet.
De spoorhoogte van 1,35m is een mooie hoogte meer inderdaat moeilijk om aan te werken. Misschien je plan onderverderlen in verschillende segmenten om zo aan een werktafel aan je baandelen te kunnen werken.
Succes verder.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw
Edegem -
www.mtdtreinenclub.be
-
Tentoonstelling
MODELSPOOR by MTD
- Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025
JurS
Swindon, UK
«
Reactie #2 Gepost op:
09 July 2015, 10:52:22 »
Bedankt voor je reaktie Frans.
Je hebt zeker een punt met de lengte van de fiddle yard. Hoe meer ik erover denk, hoe meer ik nu geneigd ben toch maar voor een rondlopende baan te gaan. Dat geeft de mogelijkheid om langs de tegenoverliggende muur een tweede fiddleyard te maken. Ook natuurlijk om rond te rijden, wat altijd leuk is, en een doorgaans station langs de grens is dan ook een mogelijkheid.
Ik heb het plan wat veranderd zodat doorgaande treinen nu niet over een aftakkend wissel hoeven te riiden, en ook nog een extra stationsspoor toegevoegd vanwege de verwachte extra drukte:
Ik maak de baan wel vast aan het frame, de konstruktie wordt me anders te ingewikkeld en je blijft altijd die naden zien, wat ik jammer vind. Misschien krijg ik daar nog spijt van maar ja.
Groetjes, Jur
tothebeach
Michel
low-budget modelbouwer
«
Reactie #3 Gepost op:
09 July 2015, 10:55:59 »
En zo?
Groet,
michel
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
JurS
Swindon, UK
«
Reactie #4 Gepost op:
09 July 2015, 15:07:32 »
Dat ziet er goed uit, en het kan waarachijnlijk zelfs nog wat beter. Ik ben aan het rommelen met de boekenkast links onder en kan de wisselstraat hopelijk al eerder laten beginnen, wat de opstelsporen nog langer maakt.
Groetjes, Jur
Frans Peeters
«
Reactie #5 Gepost op:
09 July 2015, 16:51:12 »
Laat de wisselstraat beginnen als een raaklijn aan de cirkel linksonder (onder de hoek van je wisselstraat) en je wint gelijk een heleboel lengte.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw
Edegem -
www.mtdtreinenclub.be
-
Tentoonstelling
MODELSPOOR by MTD
Railroadtycoon
ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
«
Reactie #6 Gepost op:
10 July 2015, 13:47:12 »
Ik zou het, zoals hierboven bedoeld (denk ik) zo doen:
Het meest linkse wissel wordt dan een linksafbuigend en begint in de boog, of misschien beter nog, vervangen door het gebogen SLE187
Verder een leuk ontwerp.
Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....
JurS
Swindon, UK
«
Reactie #7 Gepost op:
10 July 2015, 14:49:54 »
Hier dan het laatste ontwerp volgens de suggesties:
De kleine fiddle yard links boven laat ik nu misschien maar weg, met de nieuwe yard onderaan heb ik die niet zo hard meer nodig. Ik kan nu 5 treinen van bijna 2 meter wegzetten, plus een paar dieseltreinstellen en loks. Ik denk dat een simpele doorgaande baan die wegdraait beter oogt dan een yard zo direkt achter het station.
Ik ben verder gegaan met het konstruktie werk, misschien kan ik daar een nieuw draadje voor openen.
Groetjes, Jur
JurS
Swindon, UK
«
Reactie #8 Gepost op:
13 July 2015, 17:34:29 »
Nog maar weer een update:
Bij het los uitleggen van de rails bleek dat het wissel van het perronspoor naar de lokloods (A) precies boven een balk in het frame lag. Ik heb dit dus wat opgeschoven naar links, en om te voorkomen dat het perronspoor te kort wordt heb ik de wissels naar de goederensporen achter elkaar gelegd. Ziet er eigenlijk ook wel wat beter uit vind ik.
Ook nog een kort lokspoor aan de linkerkant toegevoegd. Ik had nog een Engels wissel van een vorig ontwerp, dat kan ik nu goed gebruiken.
Verder ben ik driftig bezig met het houtwerk voor de rondlopende baan en de fiddle yard aan te leggen. Ik kwam een oud Code 100 drieweg wissel tegen en heb de fiddle yard aangepast om dit te gebruiken. Ik heb nog een aantal andere oude wissels dus het spaart me wel wat om de FY in Code 100 aan te leggen. Peco heeft een overloop stukje van Code 75 naar Code 100.
In de FY heb ik nu 7 sporen die allemaal op een na meer dan 2 meter lang zijn
Wat plaatjes van de bouw, met excuses voor de rommel
Het is niet geweldig om het spoor zo voor het raam op de achtergrond langs te laten lopen maar er is geen andere oplossing als ik rond will rijden. Ik kan het niet lager leggen vanwege de kasten links. Het zou mogelijk zijn hier een paradebaan van te maken, maar dan moet er een achtergrond achter wat het geheel waarschijnlijk nog storender maakt.
«
Laatst bewerkt op: 13 July 2015, 18:44:23 door JurS
»
Groetjes, Jur
Frans Peeters
«
Reactie #9 Gepost op:
14 July 2015, 11:10:48 »
Als je van dat bewuste spoor voor het raam een paradespoor maakt, zou ik het zeker niet recht-toe-recht-aan leggen maar met een ruim bemeten kronkel
Misschien overwegen om dat stukje uit te voeren als 2 (of meer) wegneembare modules, inderdaad voorzien van een achtergrond en fries en dergelijkemeer waarmee je dan je kunsten kan ten toon spreiden op een of andere tentoonstelling
De opbouw van je station en FY zijn in ieder geval al zeer goed.
Frans
MTD treinenclub vzw
Edegem -
www.mtdtreinenclub.be
-
Tentoonstelling
MODELSPOOR by MTD
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|