Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Ben
Vandaag om 13:30:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 13:21:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:20:10
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
Lima Plan E ral kleuren vraag door MOVisser
Vandaag om 13:06:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 13:02:43
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:28:55
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Montanbahn
Vandaag om 12:12:43
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:44:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:29:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:18:07
Artitec vierdeurs stalen D door sneek
Vandaag om 10:03:38
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 09:58:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:07:57
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
  

Auteur Topic: De bouw van twee beweegbare bruggen in model  (gelezen 74738 keer)

Mike 1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
Re: De bouw van twee beweegbare bruggen in model
« Reactie #105 Gepost op: 21 March 2016, 15:49:49 »
Ronald, die spiraal is inderdaad van mij. Afgekeken van een Duitse baan  ;) maar de ingebouwde keerlus heb ik zelf toegevoegd.
Het ziet er ingewikkeld uit. De reactie van sommigen is altijd leuk. Denken ze het door te hebben, neemt er ineens een trein niet de spiraal maar de keerlus, dan zie je ze kijken met een blik van van "WTF hoe flikken ze dat nou???" ;D
Met vriendelijke groeten,
Mike

Mike 1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
Re: De bouw van twee beweegbare bruggen in model
« Reactie #106 Gepost op: 11 April 2016, 12:46:28 »
Eindelijk wat vorderingen. ;)
De twee portalen van de beweegbare bovenleiding heb ik nu deels in elkaar gezet.
Nu nog kleine schroefjes vinden om het bewegende deel erop vast te zetten.
(Foto is niet echt scherp)

Met vriendelijke groeten,
Mike

Mike 1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
Re: De bouw van twee beweegbare bruggen in model
« Reactie #107 Gepost op: 19 April 2016, 22:29:24 »
Begonnen met het bouwen van de module. Hier de bruggen bij elkaar.



Vraagje;
ik wil de vergrendeling met elektromagneten regelen. Die worden nogal warm. Wie heeft ervaring met het inbouwen en koelen van elektromagneten?
Met vriendelijke groeten,
Mike

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: De bouw van twee beweegbare bruggen in model
« Reactie #108 Gepost op: 20 April 2016, 08:50:13 »
Hallo,
 Mss kan je de stroom door de spoelen verminderen ,zodra ze goed aangetrokken zijn ,want de meeste kracht , (Dus stroom )  is nodig als ze moeten gaan aantrekken.

Mooie brug trouwens   :D
Sukses,
  Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6337
  • ***
Re: De bouw van twee beweegbare bruggen in model
« Reactie #109 Gepost op: 20 April 2016, 09:33:32 »
neem een wissel magneet spoel. Die hoef je alleen te bekrachtigen tijdens het schakelen en blijst daarna in de stand staan tot je hem terug schakelt ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1106
    • Windhoven
Re: De bouw van twee beweegbare bruggen in model
« Reactie #110 Gepost op: 20 April 2016, 10:29:03 »
Of misschien is er iets mogelijk in combinatie met een permanente magneet? Dat je de elektromagneet alleen gebruikt om het veld van de permanente magneet tijdelijk tegenwerkt. Is maar een idee weet niet of het echt kan/werkt.
Johan

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: De bouw van twee beweegbare bruggen in model
« Reactie #111 Gepost op: 20 April 2016, 12:02:28 »
Kan je iets maken met deze elektromagneet?

Die koop je voor weinig in China. Als je een mechanisme maakt als de schoot van een deur, dan valt de brug vanzelf in het slot en door de magneet te bekrachtigen open je de vergrendeling.

Groet Frits
Groet Frits

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: De bouw van twee beweegbare bruggen in model
« Reactie #112 Gepost op: 20 April 2016, 22:54:31 »
P

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk


Mike 1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
Re: De bouw van twee beweegbare bruggen in model
« Reactie #113 Gepost op: 21 April 2016, 13:06:18 »
Bedankt allemaal voor de suggesties.  (y)
Misschien dat ik er een combinatie van ga uitvinden.
Genoeg uitdaging dus. :)
Ik bouw langzaam maar het wordt vervolgd.
Met vriendelijke groeten,
Mike

Mike 1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
Re: De bouw van twee beweegbare bruggen in model
« Reactie #114 Gepost op: 29 June 2016, 11:30:26 »
Ruim 20000 bezoeken.  :)
Even een update van de stand van zaken.
Helaas ligt de bouw van de modelbaan en de bruggen al sinds april stil.
Andere zaken hebben gewonnen om de voorrang. :-\  Tja, het blijft hobby hè.
Eind juli zie ik pas mogelijkheden om weer verder te gaan. Tenzij het echt gaat zomeren natuurlijk.  8)
Tot dan even geduld voor een echte update.
Met vriendelijke groeten,
Mike

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3451
    • Mijn van-alles website
Re: De bouw van twee beweegbare bruggen in model
« Reactie #115 Gepost op: 29 June 2016, 17:23:59 »
Vraagje;
ik wil de vergrendeling met elektromagneten regelen. Die worden nogal warm. Wie heeft ervaring met het inbouwen en koelen van elektromagneten?
Vergrendelen kost toch amper kracht? Of moeten er echt delen met kracht aangetrokken worden?

Sowieso kan je de spanning vaak halveren na een korte inschakeling op de nominale spanning: aan de kracht merk je het niet zo snel.
Kan je iets maken met deze elektromagneet?
[plaatje duwmagneet]
Die koop je voor weinig in China. Als je een mechanisme maakt als de schoot van een deur, dan valt de brug vanzelf in het slot en door de magneet te bekrachtigen open je de vergrendeling.
Nog mooier is een elektromagneet met houdfunctie. De elektromagneet heeft dan gezelschap van een permanente magneet. Het anker wordt in 1 stand geduwd door een veer. Bij bekrachtiging van de elektromagneet zal het anker het huis ingetrokken worden en daar, door de permanente magneet, ook blijven. Daarna kun je de elektromagneet uitschakelen.

Een (vaak, maar niet altijd) forse puls met tegenovergestelde polariteit heft de situatie weer op: het anker wordt dan door de veer weer in z'n beginpositie geduwd.

Nadeel: deze elektromagneten (ook wel duwmagneten genoemd) zijn bepaald niet geruisloos.

Mike 1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
Re: De bouw van twee beweegbare bruggen in model
« Reactie #116 Gepost op: 25 July 2016, 16:40:35 »
@Menno,
ik heb niet veel kracht nodig. De bruggen moeten goed in balans zijn anders werkt het niet met de beweging. Dat is in werkelijkheid ook zo. Daar worden de bruggen op de middenpijler met veel kracht met grendels vastgezet.
In model heb ik daar te weinig ruimte voor om dit met servo's na te bootsen, vandaar de elektromagneten.
Ik heb inderdaad in het begin wat kracht nodig om de boel aan te trekken en daardoor te richten, daarna kan het een stuk minder krachtig zijn.
Het gaat erom dat de brug niet gaat wippen als er een trein overheen rijdt.
Het halveren van de spanning zal veel voordeel opleveren in de temperatuur.  :)
Inmiddels heb ik ook nog wat kleine koelribben gevonden en die koelen de magneten ook behoorlijk goed. Een kleine fan heb ik ook liggen om extra te koelen.
Als het weer buiten wat koeler wordt ga ik eens experimenteren.
Dus binnenkort weer een echte update.
Na lang met andere dingen bezig te zijn geweest kan ik weer aan het modelbouwen gaan.  :laugh:
Met vriendelijke groeten,
Mike

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: De bouw van twee beweegbare bruggen in model
« Reactie #117 Gepost op: 25 July 2016, 19:14:20 »
Heel knap gemaakt!
Kun je in de middenpijler geen servo'tje kwijt die bij 90° verdraaien de brugeinden vergrendelt?

Het voordeel van een rolbasculebrug is dat er geen kelder nodig is voor het contragewicht en de aandrijving. In Assen was er ooit een trambrug, uitgevoerd als rolbasculebrug, hier nagebouwd in schaal 0.
« Laatst bewerkt op: 25 July 2016, 19:15:58 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3451
    • Mijn van-alles website
Re: De bouw van twee beweegbare bruggen in model
« Reactie #118 Gepost op: 25 July 2016, 21:31:30 »
@Menno,
ik heb niet veel kracht nodig. De bruggen moeten goed in balans zijn anders werkt het niet met de beweging. Dat is in werkelijkheid ook zo. Daar worden de bruggen op de middenpijler met veel kracht met grendels vastgezet.
In model heb ik daar te weinig ruimte voor om dit met servo's na te bootsen, vandaar de elektromagneten.
Ik heb inderdaad in het begin wat kracht nodig om de boel aan te trekken en daardoor te richten, daarna kan het een stuk minder krachtig zijn.
Het gaat erom dat de brug niet gaat wippen als er een trein overheen rijdt.
Kan je niets met geheugenmetaaldraad?

Dat spul wordt vaak behoorlijk warm op nominale stroom, maar dan trekt het ook wel maximaal samen.
Als je een grote lengte van dat draad neemt maar er minder stroom door laat lopen, trekt het minder ver samen, maar door de lengte zul je waarschijnlijk als nog voldoende slaglengte (en kracht) overhouden voor je doel.

Ik heb het mijne bij NoDNA in Duitsland vandaan gehaald, waar ze meerdere diktes verkopen. Een test-armpje dat ik bouwde voor een overweg werd naar de gallemiezen geholpen door een draadje van (ik geloof) 0,15 millimeter diameter en een centimeter of 10 lang. Ik had absoluut niet verwacht dat daar zoveel kracht in zou zitten.

Mike 1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
Re: De bouw van twee beweegbare bruggen in model
« Reactie #119 Gepost op: 05 September 2016, 10:19:17 »
Eindelijk was het wat minder warm op zolder. Dus weer eens wat aan de bruggenbouw gedaan.
Gisteren nog even bezig geweest met het testen van de elektromagneten.
Eerst heb ik metalen laatjes van 2,5mm dik op maat gezaagd die later onder aan de brug worden bevestigd. Deze op de magneten gelegd en daar diverse voltages op gezet.
Bij 6V was er ruim voldoende trekkracht aanwezig.
De warmteontwikkeling was laag. Dat belooft veel voor de definitieve oplossing. :)
Het tekenwerk voor de middenpijler is inmiddels gestart.
Zie de foto van de simpele proefopstelling met langdurige inschakeling.
Met vriendelijke groeten,
Mike