Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46
  

Auteur Topic: NS Brandweer  (gelezen 14839 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
Re: NS Brandweer
« Reactie #15 Gepost op: 15 June 2015, 13:42:52 »
Er is voorzien in een lucht- i.e. zuurstofinstallatie.

http://www.windhoff.de/d/reload.htm?wh/akt/pre/092.htm
Jeroen

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: NS Brandweer
« Reactie #16 Gepost op: 15 June 2015, 13:44:25 »
Deze trein zal NOOIT, maar dan ook NOOIT, een brandende tunnel of een tunnel vol rook binnen gaan.
Mens en machine hebben lucht nodig om te ademen en om te kunnen werken!!! en die lucht is er in een tunnel vol rook en giftige gassen nou net niet!!! Op het plaatje is te zien dat het om twee gewone locomotieven gaat die bediend moeten worden door een Mch, Dus............
Dus heb je het fout .
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: NS Brandweer
« Reactie #17 Gepost op: 15 June 2015, 14:14:40 »
Mijn beste, dit is een compleet andere trein als die van Thurbo, drie posten terug. Eerst lezen dan commentaar leveren.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: NS Brandweer
« Reactie #18 Gepost op: 15 June 2015, 14:27:59 »
Waar heb je het over?  ???
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: NS Brandweer
« Reactie #19 Gepost op: 15 June 2015, 14:47:24 »
Ik heb het niet fout.... Mijn commentaar was op deze trein, die met de twee losse locomotieven.

Der erste Entwurf für die Rettungszüge ließ 1987 bereits die später realisierte Struktur aus zwei Transportwagen, Gerätewagen, Sanitäts- sowie Löschmittelwagen mit Bespannung durch zwei Lokomotiven der Baureihe 212 erkennen. Dieser Rettungszug wäre maßgeblich auf Basis überzähliger Mitteleinstiegs-Steuerwagen aufgebaut worden, als Gerätewagen wäre ein umgebauter Bahnpostwagen zum Einsatz gekommen. Der Löschmittelwagen war als einfacher zweiachsiger Kesselwagen geplant. An diesem Konzept wurde vor allem bemängelt, dass die Fahrzeuge auf dieser Basis nicht gasdicht hergerichtet werden konnten. Der letztlich realisierte Plan sah deshalb den Bau komplett neuer, gasdichter Aufbauten vor, nur die Fahrgestelle wurden aus Spenderfahrzeugen gewonnen.

Er staat nergens dat deze treinen een door brand geteisterde tunnel in rijden. Zij hebben wel het materiaal aan boord om de brand te bestrijden maar rijden niet door tot aan de brandhaard. Kan trouwens ook niet daar de temperatuur in een brandende tunnel zo hoog op kan lopen dat kans op zelf ontbranding van het materiaal kan ontstaan.
Latere ontwerpen waren wel gasdicht en hebben een selfprotectingsystem en kunnen dus meer als die met de losse locs.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: NS Brandweer
« Reactie #20 Gepost op: 15 June 2015, 15:03:48 »
Duitse exemplaar heeft alleen blusmiddelen mee, maar geen installatie op de locomotieven. De Zwitserse zijn als blusvoertuig uitgerust, met een groot waterkanon op het dak en een nevel installatie op de neus

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4731
    • Filmpjes op YouTube
Re: NS Brandweer
« Reactie #21 Gepost op: 15 June 2015, 15:19:59 »
En een Zwitserse heb ik een keer in werking mogen zien te Uznach:



(Ging gelukkig om een oefening overigens)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: NS Brandweer
« Reactie #22 Gepost op: 15 June 2015, 15:45:23 »
@SK, het ging toch om dat Zwitserse ding? Niet om wat DB en vervolgens Märklin ervan maakte? Dat snapt volgens mij iedereen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: NS Brandweer
« Reactie #23 Gepost op: 15 June 2015, 16:06:53 »
Ik reageerde op de post van Thurbo, en dat is een duitser.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: NS Brandweer
« Reactie #24 Gepost op: 15 June 2015, 17:43:56 »
Terug naar het onderwerp. De vroegere NS had een eigen (bedrijfs)brandweer; her en der (grotere stations) stonden de volgende brandweervoertuigen:


Dit was één van de laatste, gefotografeerd tijdens een oefening op Kijfhoek in 2002. Deze laatste was volgens mij vooral nog ingericht voor inzet met zgn. gaspakken, dus voor incidenten met gevaarlijke stoffen.
Brandbestrijding werd inderdaad een taak van de overheidsbrandweer, eerst gemeentelijk, nu op regionaal niveau georganiseerd.
Sommige emplacementen, waar gerangeerd wordt met gevaarlijke stoffen, hebben (weer) een bedrijfsbrandweer, volgens mij uitgevoerd door particuliere bedrijven zoals Falck.

Voor de technische hulpverlening/hersporing gebruikte NS eerst hersporingstreinen:



Verschillend materieel hiervan is nu bij museumbedrijven nog wel terug te vinden, zoals deze van de SGB (boven) en de STAR (onder).

Later koos NS, later NedTrain en nu ProRail, later voor vervoer over de weg met de zgn. "spoormodules":



Deze voertuigen en modules worden binnenkort vervangen, waarbij de voertuigen volgens mij zgn. rail/wegvoertuigen worden.

Daarnaast zijn er voor de HSL wel speciale railvoertuigen voor hulpverlening (en onderhoud) aangeschaft, waarbij er volgens mij één bij Hoofddorp en één bij Moerdijk staat. Deze zijn dus ook voor de HSL-tunnels. Hier heb ik zelf (nog) geen foto's van, volgens mij gaat het om deze:
http://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2013/02/28/infraspeed-maintenance-breidt-onderhoud-op-hsl-uit/

Het verschil tussen Nederland en de Duitstalige landen ligt hem volgens mij vooral in de bereikbaarheid. In de Alpenlanden hebben ze speciale railgebonden hulpverleningstreinen omdat de meeste trajecten niet of moeilijk over de weg te bereiken zijn.

Zoals deze van de Rhätische Bahn:



« Laatst bewerkt op: 15 June 2015, 17:46:47 door SimonSt »
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: NS Brandweer
« Reactie #25 Gepost op: 15 June 2015, 18:30:15 »
Nadat ik het artikel in de link van Jeroen had gelezen, allereerst een correctie op mijn eerste stuk. Alleen de reddingswagen kan losgekoppeld worden.
Als ik het artikel goed heb begrepen, is het een soort "crash car" op rails zoals ze die op een vliegveld gebruiken. Met 2 waterkanonnen, die als mijn zwietserduuts mij niet in de steek laat 75m ver rijken. D'r zit misschien ook wel een nevel installatie op om de zaak koel te houden. En ze rijden wel degelijk een brandende tunnel in. Scary!

@Simon Goede bijdrage  (y) Weet jij hoe ze de modules over de rails voortbewegen? Duwen of zit er een motortje in? Als fotograaf kon ik het niet laten :-[  Ik heb je foto van de NS kraan wat opgehelderd, sorry!


Ride On

Rino

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: NS Brandweer
« Reactie #26 Gepost op: 15 June 2015, 18:53:42 »
Ik heb het niet fout.... Mijn commentaar was op deze trein, die met de twee losse locomotieven.
Citaat
Die beiden Triebfahrzeuge des Zuges sind wende- und doppeltraktionsfähig und unter anderem mit Video- und Wärmebildkameras, Fern- und Breitenscheinwerfern, gelben Rundumkennleuchten und Tunnelfunk (800-MHz-Band) ausgerüstet.[3] Mit den technischen Sichthilfen soll der Zug auch bei Sichtbehinderungen durch Rauch und Nebel gezielt gesteuert werden können.
Dus kunnen ze wel een tunnel met rook in. Of is dit een andere trein dan het Marklin model?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: NS Brandweer
« Reactie #27 Gepost op: 15 June 2015, 19:53:10 »
@Simon Goede bijdrage  (y) Weet jij hoe ze de modules over de rails voortbewegen? Duwen of zit er een motortje in? (...)

Thanx. Eén van de modules is inderdaad gemotoriseerd en kan de anderen gekoppeld voortbewegen.

Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
Re: NS Brandweer
« Reactie #28 Gepost op: 16 June 2015, 00:32:14 »
Hier een plaatje van zo'n gemotoriseerde unit.
In dit geval voor een transport voor gewonden tijdens een oefening 'Langstransport' in de HSL-tunnel onder de Oude Maas. Dit is in de veilige buis. Het incident is in de buis aan de linkerkant van de tussenwand.

mvg,
Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: NS Brandweer
« Reactie #29 Gepost op: 16 June 2015, 02:30:40 »
De getoonde eenheden van de incidentbestrijding zijn inmiddels buiten dienst en staan te koop. Prorail rijdt nu met "gewone" vrachtwagens. (In de praktijk rijden de 'oudjes' nog gewoon mee, zoals bij het incident in Tilburg enkele maanden geleden. )

Voor de HSL-Zuid heeft de Brandweer Midden en West Brabant enkele Snelle Interventie Voertuigen (SIV's) oob.v. VW Caddy-chassis. Deze zijn uitgerust om een basis brw eenheid te ondersteunen. 
Het getoonde onderhoudsvoertuig staat hier in de regio niet op de inzetlijst. Doch heeft Breda danook geen gesloten tunnelbak zoals bijvoorbeeld die bij Barendrecht.
Groetjes

Hoontje