Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 18:24:54
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door 741230
Vandaag om 18:22:29
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 18:20:55
3 januari NVBS oliebollenrit door marco
Vandaag om 18:06:58
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 17:32:13
upload deleten door Gerrit H
Vandaag om 17:21:33
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:18:35
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Dave.......
Vandaag om 17:05:10
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 17:04:30
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
Vandaag om 16:42:31
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:32:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 15:58:47
Sankt Georgen. door AndrevdG
Vandaag om 15:42:43
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door Remunj
Vandaag om 15:36:06
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:35
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 15:01:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 14:55:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 14:32:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 13:24:28
Booster voor de Marklin CS 1 (60212) door KNed
Vandaag om 13:05:27
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 12:45:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:27:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:51:16
De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 10:20:24
Yamorc 8116 en MP1 MTB door FredD
Vandaag om 09:56:09
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door henk
Vandaag om 09:32:24
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:39:19
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Jelmer
Vandaag om 08:38:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jelmer
Vandaag om 08:17:14
Wat zit er in deze tender? door henk
14 December 2025, 21:38:18
  

Auteur Topic: NS Brandweer  (gelezen 15366 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8626
Re: NS Brandweer
« Reactie #15 Gepost op: 15 June 2015, 13:42:52 »
Er is voorzien in een lucht- i.e. zuurstofinstallatie.

http://www.windhoff.de/d/reload.htm?wh/akt/pre/092.htm
Jeroen

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8633
  • Spoor N
Re: NS Brandweer
« Reactie #16 Gepost op: 15 June 2015, 13:44:25 »
Deze trein zal NOOIT, maar dan ook NOOIT, een brandende tunnel of een tunnel vol rook binnen gaan.
Mens en machine hebben lucht nodig om te ademen en om te kunnen werken!!! en die lucht is er in een tunnel vol rook en giftige gassen nou net niet!!! Op het plaatje is te zien dat het om twee gewone locomotieven gaat die bediend moeten worden door een Mch, Dus............
Dus heb je het fout .
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12568
    • sleutelspoor
Re: NS Brandweer
« Reactie #17 Gepost op: 15 June 2015, 14:14:40 »
Mijn beste, dit is een compleet andere trein als die van Thurbo, drie posten terug. Eerst lezen dan commentaar leveren.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8633
  • Spoor N
Re: NS Brandweer
« Reactie #18 Gepost op: 15 June 2015, 14:27:59 »
Waar heb je het over?  ???
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12568
    • sleutelspoor
Re: NS Brandweer
« Reactie #19 Gepost op: 15 June 2015, 14:47:24 »
Ik heb het niet fout.... Mijn commentaar was op deze trein, die met de twee losse locomotieven.

Der erste Entwurf für die Rettungszüge ließ 1987 bereits die später realisierte Struktur aus zwei Transportwagen, Gerätewagen, Sanitäts- sowie Löschmittelwagen mit Bespannung durch zwei Lokomotiven der Baureihe 212 erkennen. Dieser Rettungszug wäre maßgeblich auf Basis überzähliger Mitteleinstiegs-Steuerwagen aufgebaut worden, als Gerätewagen wäre ein umgebauter Bahnpostwagen zum Einsatz gekommen. Der Löschmittelwagen war als einfacher zweiachsiger Kesselwagen geplant. An diesem Konzept wurde vor allem bemängelt, dass die Fahrzeuge auf dieser Basis nicht gasdicht hergerichtet werden konnten. Der letztlich realisierte Plan sah deshalb den Bau komplett neuer, gasdichter Aufbauten vor, nur die Fahrgestelle wurden aus Spenderfahrzeugen gewonnen.

Er staat nergens dat deze treinen een door brand geteisterde tunnel in rijden. Zij hebben wel het materiaal aan boord om de brand te bestrijden maar rijden niet door tot aan de brandhaard. Kan trouwens ook niet daar de temperatuur in een brandende tunnel zo hoog op kan lopen dat kans op zelf ontbranding van het materiaal kan ontstaan.
Latere ontwerpen waren wel gasdicht en hebben een selfprotectingsystem en kunnen dus meer als die met de losse locs.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: NS Brandweer
« Reactie #20 Gepost op: 15 June 2015, 15:03:48 »
Duitse exemplaar heeft alleen blusmiddelen mee, maar geen installatie op de locomotieven. De Zwitserse zijn als blusvoertuig uitgerust, met een groot waterkanon op het dak en een nevel installatie op de neus

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4859
    • Filmpjes op YouTube
Re: NS Brandweer
« Reactie #21 Gepost op: 15 June 2015, 15:19:59 »
En een Zwitserse heb ik een keer in werking mogen zien te Uznach:



(Ging gelukkig om een oefening overigens)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: NS Brandweer
« Reactie #22 Gepost op: 15 June 2015, 15:45:23 »
@SK, het ging toch om dat Zwitserse ding? Niet om wat DB en vervolgens Märklin ervan maakte? Dat snapt volgens mij iedereen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12568
    • sleutelspoor
Re: NS Brandweer
« Reactie #23 Gepost op: 15 June 2015, 16:06:53 »
Ik reageerde op de post van Thurbo, en dat is een duitser.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1764
  • Dieselpower rules!
Re: NS Brandweer
« Reactie #24 Gepost op: 15 June 2015, 17:43:56 »
Terug naar het onderwerp. De vroegere NS had een eigen (bedrijfs)brandweer; her en der (grotere stations) stonden de volgende brandweervoertuigen:


Dit was één van de laatste, gefotografeerd tijdens een oefening op Kijfhoek in 2002. Deze laatste was volgens mij vooral nog ingericht voor inzet met zgn. gaspakken, dus voor incidenten met gevaarlijke stoffen.
Brandbestrijding werd inderdaad een taak van de overheidsbrandweer, eerst gemeentelijk, nu op regionaal niveau georganiseerd.
Sommige emplacementen, waar gerangeerd wordt met gevaarlijke stoffen, hebben (weer) een bedrijfsbrandweer, volgens mij uitgevoerd door particuliere bedrijven zoals Falck.

Voor de technische hulpverlening/hersporing gebruikte NS eerst hersporingstreinen:



Verschillend materieel hiervan is nu bij museumbedrijven nog wel terug te vinden, zoals deze van de SGB (boven) en de STAR (onder).

Later koos NS, later NedTrain en nu ProRail, later voor vervoer over de weg met de zgn. "spoormodules":



Deze voertuigen en modules worden binnenkort vervangen, waarbij de voertuigen volgens mij zgn. rail/wegvoertuigen worden.

Daarnaast zijn er voor de HSL wel speciale railvoertuigen voor hulpverlening (en onderhoud) aangeschaft, waarbij er volgens mij één bij Hoofddorp en één bij Moerdijk staat. Deze zijn dus ook voor de HSL-tunnels. Hier heb ik zelf (nog) geen foto's van, volgens mij gaat het om deze:
http://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2013/02/28/infraspeed-maintenance-breidt-onderhoud-op-hsl-uit/

Het verschil tussen Nederland en de Duitstalige landen ligt hem volgens mij vooral in de bereikbaarheid. In de Alpenlanden hebben ze speciale railgebonden hulpverleningstreinen omdat de meeste trajecten niet of moeilijk over de weg te bereiken zijn.

Zoals deze van de Rhätische Bahn:



« Laatst bewerkt op: 15 June 2015, 17:46:47 door SimonSt »
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: NS Brandweer
« Reactie #25 Gepost op: 15 June 2015, 18:30:15 »
Nadat ik het artikel in de link van Jeroen had gelezen, allereerst een correctie op mijn eerste stuk. Alleen de reddingswagen kan losgekoppeld worden.
Als ik het artikel goed heb begrepen, is het een soort "crash car" op rails zoals ze die op een vliegveld gebruiken. Met 2 waterkanonnen, die als mijn zwietserduuts mij niet in de steek laat 75m ver rijken. D'r zit misschien ook wel een nevel installatie op om de zaak koel te houden. En ze rijden wel degelijk een brandende tunnel in. Scary!

@Simon Goede bijdrage  (y) Weet jij hoe ze de modules over de rails voortbewegen? Duwen of zit er een motortje in? Als fotograaf kon ik het niet laten :-[  Ik heb je foto van de NS kraan wat opgehelderd, sorry!


Ride On

Rino

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8633
  • Spoor N
Re: NS Brandweer
« Reactie #26 Gepost op: 15 June 2015, 18:53:42 »
Ik heb het niet fout.... Mijn commentaar was op deze trein, die met de twee losse locomotieven.
Citaat
Die beiden Triebfahrzeuge des Zuges sind wende- und doppeltraktionsfähig und unter anderem mit Video- und Wärmebildkameras, Fern- und Breitenscheinwerfern, gelben Rundumkennleuchten und Tunnelfunk (800-MHz-Band) ausgerüstet.[3] Mit den technischen Sichthilfen soll der Zug auch bei Sichtbehinderungen durch Rauch und Nebel gezielt gesteuert werden können.
Dus kunnen ze wel een tunnel met rook in. Of is dit een andere trein dan het Marklin model?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1764
  • Dieselpower rules!
Re: NS Brandweer
« Reactie #27 Gepost op: 15 June 2015, 19:53:10 »
@Simon Goede bijdrage  (y) Weet jij hoe ze de modules over de rails voortbewegen? Duwen of zit er een motortje in? (...)

Thanx. Eén van de modules is inderdaad gemotoriseerd en kan de anderen gekoppeld voortbewegen.

Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1672
Re: NS Brandweer
« Reactie #28 Gepost op: 16 June 2015, 00:32:14 »
Hier een plaatje van zo'n gemotoriseerde unit.
In dit geval voor een transport voor gewonden tijdens een oefening 'Langstransport' in de HSL-tunnel onder de Oude Maas. Dit is in de veilige buis. Het incident is in de buis aan de linkerkant van de tussenwand.

mvg,
Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: NS Brandweer
« Reactie #29 Gepost op: 16 June 2015, 02:30:40 »
De getoonde eenheden van de incidentbestrijding zijn inmiddels buiten dienst en staan te koop. Prorail rijdt nu met "gewone" vrachtwagens. (In de praktijk rijden de 'oudjes' nog gewoon mee, zoals bij het incident in Tilburg enkele maanden geleden. )

Voor de HSL-Zuid heeft de Brandweer Midden en West Brabant enkele Snelle Interventie Voertuigen (SIV's) oob.v. VW Caddy-chassis. Deze zijn uitgerust om een basis brw eenheid te ondersteunen. 
Het getoonde onderhoudsvoertuig staat hier in de regio niet op de inzetlijst. Doch heeft Breda danook geen gesloten tunnelbak zoals bijvoorbeeld die bij Barendrecht.
Groetjes

Hoontje