Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eindstation Daarhuizen door HenkN
Vandaag om 23:07:38
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
Vandaag om 23:01:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 22:54:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
Vandaag om 22:51:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:51:06
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
Vandaag om 22:28:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 21:37:57
Piko blauwe 1000: de decoderzaken door damngrazy
Vandaag om 21:32:25
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
Vandaag om 21:29:05
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:14:26
Rondom Charlois door NS264
Vandaag om 20:30:21
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 19:58:09
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 19:18:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 18:03:13
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 17:52:54
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door martijnhaman
Vandaag om 17:04:36
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 16:17:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 16:05:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 15:37:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 15:12:43
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
Vandaag om 14:37:16
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 14:22:34
Rail away door Eric v C
Vandaag om 14:17:48
Extra functie in Zimo MS450P22 door RobbertJan
Vandaag om 14:04:30
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:45:21
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald Halma
Vandaag om 11:12:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:05:22
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Josephes
Vandaag om 10:39:56
  

Auteur Topic: Sluitseinen voorop  (gelezen 2275 keer)

PKM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • Trainsandtrucks.nl
Sluitseinen voorop
« Gepost op: 22 May 2015, 09:54:52 »
Iets wat ik nog niet eerder tegen ben gekomen, sluitseinen aan de voorkant.

https://www.youtube.com/watch?v=Xs-k4XSZpkM

Krijgt de MCN daar geen melding van?

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Sluitseinen voorop
« Reactie #1 Gepost op: 22 May 2015, 10:09:22 »
Volgens mij toont de machinist het verkeerde seinbeeld. Ik heb dat een keer gezien toen ik (illegaal) door een machinist uitgenodigd ben voorin plaats te nemen. Hij constateerde toen ook een trein met het verkeerde seinbeeld. Dat werd direct aan desbetreffende machinist doorgegeven.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

manuelspot

  • Gast
Re: Sluitseinen voorop
« Reactie #2 Gepost op: 22 May 2015, 10:11:42 »
Het is helaas gewoon een beetje onoplettendheid.
Bij de SGMm krijg je geen melding voor in de cabine of je nu je front of sluitlichten aan hebt staan. Het enige waar je het aan kunt zien zijn de drie front/sluitlicht schakelaars. Deze zouden in de situatie op jou filmpje naar beneden staan en niet zoals hier alle drie omhoog.
Wel heb je nog een meldlamp die aangeeft dat 1 of meerdere frontlichten stuk zijn. Alleen is er dan weer geen meldlampje die aangeeft dat het meldlampje stuk is.

Maar de machinist moet altijd voor zijn vertrek vanaf het begin station zijn frontlichten controleren. Dat heeft die dus blijkbaar niet gedaan. Ach gebeurt wel eens vaker. 


PKM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • Trainsandtrucks.nl
Re: Sluitseinen voorop
« Reactie #3 Gepost op: 22 May 2015, 10:47:47 »
 :)

Bas van Heiningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Re: Sluitseinen voorop
« Reactie #4 Gepost op: 22 May 2015, 11:28:02 »
Het meest logische is dat het een fout van de mcn betreft. Het seinbeeld kan ook gebruikt worden ter waarschuwing van tegemoet komend verkeer, dat er een versperring van het baanvak is. Dit seinbeeld heeft als naam de bloedneus.

Groet,

Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27013
    • Pagina van klaas
Re: Sluitseinen voorop
« Reactie #5 Gepost op: 22 May 2015, 11:29:13 »
Ik zie het op de Zeeuwse lijn ook wel eens gebeuren. Bij binnenkomst in Vlissingen zet de machinst de frontseinen uit en de sluitseinen aan.
Na zijn bezoek aan de koffiekamer loopt hij naar het andere eind van de trein voor de terugreis en zet daar de sluitseinen uit en de frontseinen aan.
Soms vergeet hij één van de seinwisselingen en dan rijdt de trein met frontseinen aan beide kanten, of met sluitseinen voor en achter.
Misschien moeten ze een constructie a la Roco gaan toepassen, een omschakelcontact op de as, zodat het licht na een paar meter rijden vanzelf omschakelt. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Sluitseinen voorop
« Reactie #6 Gepost op: 22 May 2015, 11:36:54 »
Het meest logische is dat het een fout van de mcn betreft. Het seinbeeld kan ook gebruikt worden ter waarschuwing van tegemoet komend verkeer, dat er een versperring van het baanvak is. Dit seinbeeld heeft als naam de bloedneus.

Groet,

Bas
Zullen we het gewoon gevaarsein noemen Bas?  :D Zo staat het namelijk ook vermeld in het seinenboek. Bloedneuzen staan in het EHBO boekje ;)
Groeten Joop, machinist Lls

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22736
Re: Sluitseinen voorop
« Reactie #7 Gepost op: 22 May 2015, 11:42:33 »
Dat is toch front- en sluitseinen?
En in de regel niet op snelheid.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

manuelspot

  • Gast
Re: Sluitseinen voorop
« Reactie #8 Gepost op: 22 May 2015, 12:23:52 »
Ik zie het op de Zeeuwse lijn ook wel eens gebeuren. Bij binnenkomst in Vlissingen zet de machinst de frontseinen uit en de sluitseinen aan.
Na zijn bezoek aan de koffiekamer loopt hij naar het andere eind van de trein voor de terugreis en zet daar de sluitseinen uit en de frontseinen aan.
Soms vergeet hij één van de seinwisselingen en dan rijdt de trein met frontseinen aan beide kanten, of met sluitseinen voor en achter.
Misschien moeten ze een constructie a la Roco gaan toepassen, een omschakelcontact op de as, zodat het licht na een paar meter rijden vanzelf omschakelt. ;D

Zo'n soort van omkeer schakeling heeft het nieuwe materieel van NS al.
Dan heb je een schakelaar met uit, aan en rangeerlicht.  En natuurlijk gevaarsein.
Bij 'uit' is alles uit. Bij 'aan' staan standaard als er geen stuurstroom is ingeschakeld aan beide kanten de sluitseinen aan. Zodra aan 1 zijde dan de stuurstroom wordt ingeschakeld zullen aan die zijde ook de frontlichten gaan branden. En in de stand 'rangeer' zal aan beide zijde 1 lamp gaan branden. Dit vinden we terug in onder ander DM90 en SLT. Maar ook de Lint heeft deze schakeling aan boord.

Een 189 heeft daarin tegen een gigantische schijf op de achterwand zitten waar talloze soorten seinbeelden mee ingeschakeld kunnen worden.

Maar goed het is nog altijd aan de machinist om voor vertrek zijn seinen te controleren met daarnaast nog een aantal andere zaken. 
« Laatst bewerkt op: 22 May 2015, 12:25:34 door Manuel »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4085
Re: Sluitseinen voorop
« Reactie #9 Gepost op: 22 May 2015, 12:44:06 »
Zullen we het gewoon gevaarsein noemen Bas?  :D Zo staat het namelijk ook vermeld in het seinenboek. Bloedneuzen staan in het EHBO boekje ;)
Maar dan wel met 2 rode én aangevuld met 1,2 of 3 witte frontseinen, en niet alleen twee rode zoals hier het geval was.