Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op Zuid (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:06:26
Kato ETA 515 door Casmir
Vandaag om 19:03:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:57:22
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:53:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:33:43
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jan Bennink
Vandaag om 18:31:53
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door klusser
Vandaag om 18:25:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jan Bennink
Vandaag om 18:24:09
Overstap naar HTM door defender
Vandaag om 18:23:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 18:22:28
Een leuke vrachtwagen door defender
Vandaag om 18:20:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:01:34
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 17:27:51
Terschellinger Spoor door defender
Vandaag om 17:15:47
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:59:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:58:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 16:30:06
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:02:14
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:29:48
Welke decoder is dit? door Ben
Vandaag om 15:09:20
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 14:09:15
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Eric B
Vandaag om 13:59:34
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:20:07
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 13:16:35
  

Auteur Topic: Sluitseinen voorop  (gelezen 2232 keer)

PKM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • Trainsandtrucks.nl
Sluitseinen voorop
« Gepost op: 22 May 2015, 09:54:52 »
Iets wat ik nog niet eerder tegen ben gekomen, sluitseinen aan de voorkant.

https://www.youtube.com/watch?v=Xs-k4XSZpkM

Krijgt de MCN daar geen melding van?

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Sluitseinen voorop
« Reactie #1 Gepost op: 22 May 2015, 10:09:22 »
Volgens mij toont de machinist het verkeerde seinbeeld. Ik heb dat een keer gezien toen ik (illegaal) door een machinist uitgenodigd ben voorin plaats te nemen. Hij constateerde toen ook een trein met het verkeerde seinbeeld. Dat werd direct aan desbetreffende machinist doorgegeven.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

manuelspot

  • Gast
Re: Sluitseinen voorop
« Reactie #2 Gepost op: 22 May 2015, 10:11:42 »
Het is helaas gewoon een beetje onoplettendheid.
Bij de SGMm krijg je geen melding voor in de cabine of je nu je front of sluitlichten aan hebt staan. Het enige waar je het aan kunt zien zijn de drie front/sluitlicht schakelaars. Deze zouden in de situatie op jou filmpje naar beneden staan en niet zoals hier alle drie omhoog.
Wel heb je nog een meldlamp die aangeeft dat 1 of meerdere frontlichten stuk zijn. Alleen is er dan weer geen meldlampje die aangeeft dat het meldlampje stuk is.

Maar de machinist moet altijd voor zijn vertrek vanaf het begin station zijn frontlichten controleren. Dat heeft die dus blijkbaar niet gedaan. Ach gebeurt wel eens vaker. 


PKM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • Trainsandtrucks.nl
Re: Sluitseinen voorop
« Reactie #3 Gepost op: 22 May 2015, 10:47:47 »
 :)

Bas van Heiningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Re: Sluitseinen voorop
« Reactie #4 Gepost op: 22 May 2015, 11:28:02 »
Het meest logische is dat het een fout van de mcn betreft. Het seinbeeld kan ook gebruikt worden ter waarschuwing van tegemoet komend verkeer, dat er een versperring van het baanvak is. Dit seinbeeld heeft als naam de bloedneus.

Groet,

Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26832
    • Pagina van klaas
Re: Sluitseinen voorop
« Reactie #5 Gepost op: 22 May 2015, 11:29:13 »
Ik zie het op de Zeeuwse lijn ook wel eens gebeuren. Bij binnenkomst in Vlissingen zet de machinst de frontseinen uit en de sluitseinen aan.
Na zijn bezoek aan de koffiekamer loopt hij naar het andere eind van de trein voor de terugreis en zet daar de sluitseinen uit en de frontseinen aan.
Soms vergeet hij één van de seinwisselingen en dan rijdt de trein met frontseinen aan beide kanten, of met sluitseinen voor en achter.
Misschien moeten ze een constructie a la Roco gaan toepassen, een omschakelcontact op de as, zodat het licht na een paar meter rijden vanzelf omschakelt. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Sluitseinen voorop
« Reactie #6 Gepost op: 22 May 2015, 11:36:54 »
Het meest logische is dat het een fout van de mcn betreft. Het seinbeeld kan ook gebruikt worden ter waarschuwing van tegemoet komend verkeer, dat er een versperring van het baanvak is. Dit seinbeeld heeft als naam de bloedneus.

Groet,

Bas
Zullen we het gewoon gevaarsein noemen Bas?  :D Zo staat het namelijk ook vermeld in het seinenboek. Bloedneuzen staan in het EHBO boekje ;)
Groeten Joop, machinist Lls

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22580
Re: Sluitseinen voorop
« Reactie #7 Gepost op: 22 May 2015, 11:42:33 »
Dat is toch front- en sluitseinen?
En in de regel niet op snelheid.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

manuelspot

  • Gast
Re: Sluitseinen voorop
« Reactie #8 Gepost op: 22 May 2015, 12:23:52 »
Ik zie het op de Zeeuwse lijn ook wel eens gebeuren. Bij binnenkomst in Vlissingen zet de machinst de frontseinen uit en de sluitseinen aan.
Na zijn bezoek aan de koffiekamer loopt hij naar het andere eind van de trein voor de terugreis en zet daar de sluitseinen uit en de frontseinen aan.
Soms vergeet hij één van de seinwisselingen en dan rijdt de trein met frontseinen aan beide kanten, of met sluitseinen voor en achter.
Misschien moeten ze een constructie a la Roco gaan toepassen, een omschakelcontact op de as, zodat het licht na een paar meter rijden vanzelf omschakelt. ;D

Zo'n soort van omkeer schakeling heeft het nieuwe materieel van NS al.
Dan heb je een schakelaar met uit, aan en rangeerlicht.  En natuurlijk gevaarsein.
Bij 'uit' is alles uit. Bij 'aan' staan standaard als er geen stuurstroom is ingeschakeld aan beide kanten de sluitseinen aan. Zodra aan 1 zijde dan de stuurstroom wordt ingeschakeld zullen aan die zijde ook de frontlichten gaan branden. En in de stand 'rangeer' zal aan beide zijde 1 lamp gaan branden. Dit vinden we terug in onder ander DM90 en SLT. Maar ook de Lint heeft deze schakeling aan boord.

Een 189 heeft daarin tegen een gigantische schijf op de achterwand zitten waar talloze soorten seinbeelden mee ingeschakeld kunnen worden.

Maar goed het is nog altijd aan de machinist om voor vertrek zijn seinen te controleren met daarnaast nog een aantal andere zaken. 
« Laatst bewerkt op: 22 May 2015, 12:25:34 door Manuel »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Sluitseinen voorop
« Reactie #9 Gepost op: 22 May 2015, 12:44:06 »
Zullen we het gewoon gevaarsein noemen Bas?  :D Zo staat het namelijk ook vermeld in het seinenboek. Bloedneuzen staan in het EHBO boekje ;)
Maar dan wel met 2 rode én aangevuld met 1,2 of 3 witte frontseinen, en niet alleen twee rode zoals hier het geval was.