Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door tijgernootje
Vandaag om 10:42:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Mike77
Vandaag om 10:32:22
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 10:02:20
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 08:43:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:42:41
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 05:20:38
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 05:06:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:59:48
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:36:02
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
  

Auteur Topic: Sluitseinen voorop  (gelezen 2163 keer)

PKM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • Trainsandtrucks.nl
Sluitseinen voorop
« Gepost op: 22 May 2015, 09:54:52 »
Iets wat ik nog niet eerder tegen ben gekomen, sluitseinen aan de voorkant.

https://www.youtube.com/watch?v=Xs-k4XSZpkM

Krijgt de MCN daar geen melding van?

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Sluitseinen voorop
« Reactie #1 Gepost op: 22 May 2015, 10:09:22 »
Volgens mij toont de machinist het verkeerde seinbeeld. Ik heb dat een keer gezien toen ik (illegaal) door een machinist uitgenodigd ben voorin plaats te nemen. Hij constateerde toen ook een trein met het verkeerde seinbeeld. Dat werd direct aan desbetreffende machinist doorgegeven.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

manuelspot

  • Gast
Re: Sluitseinen voorop
« Reactie #2 Gepost op: 22 May 2015, 10:11:42 »
Het is helaas gewoon een beetje onoplettendheid.
Bij de SGMm krijg je geen melding voor in de cabine of je nu je front of sluitlichten aan hebt staan. Het enige waar je het aan kunt zien zijn de drie front/sluitlicht schakelaars. Deze zouden in de situatie op jou filmpje naar beneden staan en niet zoals hier alle drie omhoog.
Wel heb je nog een meldlamp die aangeeft dat 1 of meerdere frontlichten stuk zijn. Alleen is er dan weer geen meldlampje die aangeeft dat het meldlampje stuk is.

Maar de machinist moet altijd voor zijn vertrek vanaf het begin station zijn frontlichten controleren. Dat heeft die dus blijkbaar niet gedaan. Ach gebeurt wel eens vaker. 


PKM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • Trainsandtrucks.nl
Re: Sluitseinen voorop
« Reactie #3 Gepost op: 22 May 2015, 10:47:47 »
 :)

Bas van Heiningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Re: Sluitseinen voorop
« Reactie #4 Gepost op: 22 May 2015, 11:28:02 »
Het meest logische is dat het een fout van de mcn betreft. Het seinbeeld kan ook gebruikt worden ter waarschuwing van tegemoet komend verkeer, dat er een versperring van het baanvak is. Dit seinbeeld heeft als naam de bloedneus.

Groet,

Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Sluitseinen voorop
« Reactie #5 Gepost op: 22 May 2015, 11:29:13 »
Ik zie het op de Zeeuwse lijn ook wel eens gebeuren. Bij binnenkomst in Vlissingen zet de machinst de frontseinen uit en de sluitseinen aan.
Na zijn bezoek aan de koffiekamer loopt hij naar het andere eind van de trein voor de terugreis en zet daar de sluitseinen uit en de frontseinen aan.
Soms vergeet hij één van de seinwisselingen en dan rijdt de trein met frontseinen aan beide kanten, of met sluitseinen voor en achter.
Misschien moeten ze een constructie a la Roco gaan toepassen, een omschakelcontact op de as, zodat het licht na een paar meter rijden vanzelf omschakelt. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Sluitseinen voorop
« Reactie #6 Gepost op: 22 May 2015, 11:36:54 »
Het meest logische is dat het een fout van de mcn betreft. Het seinbeeld kan ook gebruikt worden ter waarschuwing van tegemoet komend verkeer, dat er een versperring van het baanvak is. Dit seinbeeld heeft als naam de bloedneus.

Groet,

Bas
Zullen we het gewoon gevaarsein noemen Bas?  :D Zo staat het namelijk ook vermeld in het seinenboek. Bloedneuzen staan in het EHBO boekje ;)
Groeten Joop, machinist Lls

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Sluitseinen voorop
« Reactie #7 Gepost op: 22 May 2015, 11:42:33 »
Dat is toch front- en sluitseinen?
En in de regel niet op snelheid.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

manuelspot

  • Gast
Re: Sluitseinen voorop
« Reactie #8 Gepost op: 22 May 2015, 12:23:52 »
Ik zie het op de Zeeuwse lijn ook wel eens gebeuren. Bij binnenkomst in Vlissingen zet de machinst de frontseinen uit en de sluitseinen aan.
Na zijn bezoek aan de koffiekamer loopt hij naar het andere eind van de trein voor de terugreis en zet daar de sluitseinen uit en de frontseinen aan.
Soms vergeet hij één van de seinwisselingen en dan rijdt de trein met frontseinen aan beide kanten, of met sluitseinen voor en achter.
Misschien moeten ze een constructie a la Roco gaan toepassen, een omschakelcontact op de as, zodat het licht na een paar meter rijden vanzelf omschakelt. ;D

Zo'n soort van omkeer schakeling heeft het nieuwe materieel van NS al.
Dan heb je een schakelaar met uit, aan en rangeerlicht.  En natuurlijk gevaarsein.
Bij 'uit' is alles uit. Bij 'aan' staan standaard als er geen stuurstroom is ingeschakeld aan beide kanten de sluitseinen aan. Zodra aan 1 zijde dan de stuurstroom wordt ingeschakeld zullen aan die zijde ook de frontlichten gaan branden. En in de stand 'rangeer' zal aan beide zijde 1 lamp gaan branden. Dit vinden we terug in onder ander DM90 en SLT. Maar ook de Lint heeft deze schakeling aan boord.

Een 189 heeft daarin tegen een gigantische schijf op de achterwand zitten waar talloze soorten seinbeelden mee ingeschakeld kunnen worden.

Maar goed het is nog altijd aan de machinist om voor vertrek zijn seinen te controleren met daarnaast nog een aantal andere zaken. 
« Laatst bewerkt op: 22 May 2015, 12:25:34 door Manuel »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Sluitseinen voorop
« Reactie #9 Gepost op: 22 May 2015, 12:44:06 »
Zullen we het gewoon gevaarsein noemen Bas?  :D Zo staat het namelijk ook vermeld in het seinenboek. Bloedneuzen staan in het EHBO boekje ;)
Maar dan wel met 2 rode én aangevuld met 1,2 of 3 witte frontseinen, en niet alleen twee rode zoals hier het geval was.