Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Benrail
Vandaag om 13:03:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 13:03:17
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Bahn-AG
Vandaag om 12:55:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ashwood
Vandaag om 12:46:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 12:32:31
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:51:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door MathynK
Vandaag om 11:45:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:34:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Pauldg
Vandaag om 10:35:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
  

Auteur Topic: NS 4300 (in spoor 0)  (gelezen 146859 keer)

guest7822

  • Gast
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #465 Gepost op: 17 mei 2017, 21:27:45 »
Bij jou zit het raam mooier horizontaal dan bij je voorbeeld  ;D ;D  ;D super!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #466 Gepost op: 19 mei 2017, 20:37:36 »
Dit werkje was , na zo'n  lange periode, toch wat lastiger dan dat ik dacht. Het fijne gevoel zit echter al weer in de vingers.
Positionering van de steunen komt echt neer op een tolerantie van 0,1 mm anders schuift het raam echt niet vrij.
Raam is aan de binnenzijde opgedikt met 1x1L-profiel en de extra regengoot is van 2x2 L-profiel.

Alles is nog demontabel om er bij het spuiten goed bij te kunnen.

IMG_0125 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_0124 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_0126 by Nulpunt0, on Flickr

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3857
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #467 Gepost op: 19 mei 2017, 23:08:05 »
Het ziet er erg netjes uit!
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #468 Gepost op: 21 maart 2018, 17:46:29 »
alweer even geleden, maar in afwachting van nieuwe projecten, maar eens verder gegaan met m'n 4300.

Tender afgemaakt, luchttanks gedraaid, en rookkast verder voorzien van "interieur" en de deur kan nu wel open......

Machinistenhuis gemaakt, en voorzien van ramen, en klinknagelstrips aan de binnenkant, luchtluik in dak kan open, loklampen voor los. (kunnen dus zoals in echt geplaatst worden.....)














Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3857
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #469 Gepost op: 21 maart 2018, 17:48:07 »
 (y)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 817
  • mekkerend het leven door
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #470 Gepost op: 21 maart 2018, 21:22:35 »
Bewondering  (y)
Groet,

Gerard

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #471 Gepost op: 21 maart 2018, 22:55:26 »
Netjes hoor!
Wat is overigens de diameter van die luchttanks?
Bij mij ligt ie nog wel 'even' in de la .... :-\
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #473 Gepost op: 22 maart 2018, 09:59:40 »
Helaas, ik heb geen freesmachine, dus ik moet iets in de 'kant-en-klaar' sfeer zoeken, of iemand lief aankijken....  :angel:
Met vriendelijke groet,
Peter

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #474 Gepost op: 22 maart 2018, 10:03:55 »
Schitterend!
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #475 Gepost op: 22 maart 2018, 10:17:11 »
Peter,... even sparen.

Proxxon FF230. Kom je een hel eind mee. Ik gebruik hem zeer zeker ook als kolomboormachine.

https://ghw-modellbau.de/product_info.php?products_id=3732

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #476 Gepost op: 22 maart 2018, 10:22:04 »
als je de "oerversie" maakt, horen er geen luchttanks in, ook geen luchtpomp, geen ramen in machinistenhuis.....
Net wat je wilt.

Overigens he b ik ook geen freesmachine, alleen een draaibank. Zo uit m'n hoofd is de diameter 12mm. Zolang het maar tussen de frameplaten past. Stuk pijp of staf gebruiken kan ook. Niets moet, alles mag!!
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #477 Gepost op: 22 maart 2018, 10:34:57 »
hebben deze loks vanuit de fabriek geen luchtrem gehad?

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #478 Gepost op: 22 maart 2018, 11:05:34 »
Een copie van onderlinge correspondentie m.b.t. NS mutaties

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hierbij nu een eerste overzicht van hetgeen ik denk dat we als varianten kunnen beschouwen.
Sommige details hebben dan ook hun uitwerking op leidingen, zowel op de lok als de tender.
 
Stoomverwarming: beschrijving zie blz. 368 boven. (red. De Waldorp)
Ketel:
1. Ladder, soms recht, soms met knik aan de bovenkant, soms met extra greepje ("verlengstuk") aan de bovenkant, vrijwel altijd aan de rechterzijde, maar een enkele keer ook aan de linker zijde (loc 4444).
2. Ketelvoeding-leidingen naar "top-feed" kleppenkasten tussen dom en schoorsteen, twee varianten, soms buiten de ketelbeplating, soms onder de ketelbeplating. Beide varianten komen ongeveer evenveel voor. Incidenteel bekleding van de klepkasten, maar bij latere productie (na het soms aanbrengen ander model klepkast) is deze bekleding-beplating weggelaten.
3. Luchtpomp. Vrijwel altijd dezelfde zoals telefonisch al is doorgenomen. Waar de incidentele afwijkende pomp vandaan komt weet ik niet. De leidingen lopen in principe allemaal gelijk, alhoewel natuurlijk soms door een lokale "loodgieter" een bocht iets anders genomen is als oorspronkelijk de bedoeling was. De afwijkende leidingen van jouw fotootje 3 is niet relevant, want die is van een Syrische 1'E austerity.
4. Windleiplaten: kwamen maar bij drie machines voor, alle zonder verlengde schoorsteen, vrij snel vervangen door de verlengde schoorsteen. (4444, grote platen zie blz. 368) (4482 kleine platen op rookkast), (4487 ander model kleine platen op rookkast)
5. Schoorsteen, drie uitvoeringen: geen verlengstuk, cilindrisch verlengstuk (eerste locomotieven met verlengde schoorsteen, foto komt nog), later kregen alle NS-locomotieven een licht-conisch verlengstuk.
6. Vacuümrem: oorspronkelijk op alle locs, na 1948 allemaal verwijderd. Zichtbaar door dikke aanzuigleiding onder de horizontale handgreep aan de linkerzijde van de ketel. Bij verwijderde vacuümrem soms blindflens met twee tapeinden/moeren nog zichtbaar aan linkerkant rookkast. Soms ook zichtbaar "opgelast" plaatje, soms ook netjes ingelast en weggeslepen. Ook natuurlijk al dan niet zichtbaar door vacuüm remslangen op bufferbalken (deze steken hoog boven de bufferbalken uit, zoals je getekend had op de tendertekening in het rood.
7. Lantaarnijzers voorzijde: hoog voor op zijkanten rookkast. Later (na 1948) aangebracht op vrijwel alle locomotieven Lantaarnijzer op rookkastdeur later aangepast aan het NS-model (echter niet altijd!)
8. Fabrieksplaten: North British loco's altijd op tuimelas-plaat boven schaarmechanisme. ruitvormige plaat ("diamant"). Sommige Vulcan-platen soms eveneens op die plaats, maar ook vaak ergens op het frame, plaats onbekend. De 4433 van North British heeft nooit een fabrieksplaat gehad (niet de 4432 zoals gisteren abusievelijk is aangegeven).
Machinistenhuis:
1. Houten rugschotten, al vanaf 1946 door NS aangebracht, ondanks dat ze nog niet in eigendom waren.
2. Dakventilatie: door NS na 1948 aangebracht.
3. Schuiframen zijramen: door de NS vanaf 1947 aangebracht. Mogelijk iets verschillende uitvoeringen. Schetstekening zal ik maken.
Beschildering: de meeste locomotieven waren op dezelfde wijze als de oudere NS-locomotieven afgewerkt, namelijk zwartgroen afgebiesd. Nummers op drie verschillende manieren op machinistenhuis aangebracht: zonder letters "NS", met letters "NS" boven het nummer, met letters "NS" links naast het nummer. Er zijn nooit nummerplaten gebruikt!
 
En het onderzoek duurt voort......
Effe nog verder gezocht. Gemakkelijk herkenbaar verschil 4300-5000 op "top-feed": 4300 geen beschermkap, 5000 wel.
Zijkant machinistenhuis: opschrift  NS-nummer, bv. "NS 4310" (vrijwel?) altijd naast elkaar, niet onder elkaar zoals bij 8800.
Vergeten aan te geven: omstreeks 1948 werden (eenvoudige) deurtjes tussen loc en tender aangebracht.
 
Op een frontaanzicht zag ik tussen het frame onder de rookkast twee deksels, waarschijnlijk om alleen maar kruipgaten te dichten (zie vertrekkende trein foto 23). Die gestroomlijnde 4300 (foto 11) kwam natuurlijk niet vaak voor....
Ladders in allerlei vormen: op foto 38 loopt de ladder van rechts over de ketel helemaal naar links. Ik denk dat er zeker vier of misschien wel vijf verschillende soorten ladders zijn.
Op de achterkant (en zijkanten achteraan) gewijzigde NS-lantaarnijzers. Op nog weinig foto's de stoomverwarming aangetroffen.
 
Remmo C. Statius Muller

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #479 Gepost op: 22 maart 2018, 19:20:07 »
Komt bij, dat er onderling heel veel verschillen in waren. "Mijn" versie ,4334, waar in zijn laatste dagen nog veel foto's van gemaakt zijn (en gepubliceerd) wijkt ook weer af. Een leiding van een onderdeel wat tussen de schoorsteen en dom zit, loopt helemaal buiten de ketel, terwijl de meeste deze leiding deels onder de ketelbeplating loopt.
Met andere woorden, als je een model 100% kloppend wilt maken/bouwen, zul je foto's moeten zoeken.
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/