Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Duikeend
Vandaag om 12:24:07
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door henk
Vandaag om 12:15:26
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:07:30
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
  

Auteur Topic: NS 4300 (in spoor 0)  (gelezen 160358 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11325
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #195 Gepost op: 31 July 2015, 15:07:42 »
Vanmorgen flink getest en het mechaniek en asspeling verder afgesteld.

Met de Remmo aangegeven zijdelingse speling op de eerste as (GEEN) loopt de loc net niet lekker door een PECO wissel.
Ik heb van de voorste as de ringetjes afgehaald (speling 1,3 mm), maar toen liep het busje van de eerste as steeds tegen de binnenkant van de (vlakgevijlde) kruiskoppeling. De speling is toen weer minder gemaakt (0,6 mm).

Goed opletten hoe de stand van de glijbanen is. Door enkele graden naar buiten te kantelen maak je ook ruimte want het blijft daar kritisch. Zie je overigens nauwelijks wat van. Dan gaat alleen de stang door de cylinder weer wat aanlopen in het cylinderdeksel (of niet).
Het blijft passen en meten en het is een (schaal)model waarbij je compromissen moet sluiten.

Een ieder zal wel een andere oplossing/afstelling weten te vinden, maar hoe dan ook.... deze loopt (nog). Nu de rest van het mechaniek.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11325
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #196 Gepost op: 01 August 2015, 15:01:18 »
Geen zin om superfijn werk te maken en begonnen aan de luchttanks. Deze zitten dus niet in de kit

Werk voor de frees.



En omdat ik geen massieve delen op delicate solderingen in het frame wil aanbrengen (ivm loslaten) heb ik uit 0,3 mm een schuitje gemaakt dat precies in het frame past. Die is op hoekjes vast te solderen.



Stripje aluminium van 1 mm er tussen om alles parallel te krijgen en de vlam er op.
Dan nog uit 1,5 mm wat spanbanden.




foto:JdH
« Laatst bewerkt op: 01 August 2015, 18:51:04 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11325
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #197 Gepost op: 01 August 2015, 23:38:01 »
Nog een werkje dat gedaan moet worden....zijn de zandkisten.

Zoals verwacht, zijn dit geen gietdelen, maar stukjes etsplaat die gevouwen moeten worden.... Succes (and solder when happy)......................In mijn optie prullenbak.
Gelukkig had ik nog 4 gegoten exemplaren uit de productie NS-400 van het Nulpunt. (met gaatjes aan de onderzijde voor de zandleiding).
Op het frame staan aanduidingen (L-haakjes) voor de positionering.





Duidelijk zichtbaar zijn de gaten waar in een later stadium de zandleidingen naar de wielen doorheen moeten.



« Laatst bewerkt op: 01 August 2015, 23:40:05 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #198 Gepost op: 01 August 2015, 23:46:57 »
Ademloos de laatste 3 pagina`s zitten lezen  (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11325
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #199 Gepost op: 02 August 2015, 11:15:16 »
De removerbrenging heb ik al even eerder genoemd, maar nu is het moment daar om hem te maken. Betekent wel dat ik gelijk de (heel handige) strip om de assen binnen het frame te houden moet weglaten en iets anders verzinnen. Het boutgaatje is gewoonweg nu nodig.

Zo ziet de tekening er uit.
Maar van de terugstelveer (blauw) kan ik in de kit niks terugvinden.


Zo zit het dus:


foto: EvG.


foto: EvG.

Deze onderdelen nodig. Ik mis wel de ronde plaat met de 6 bouten in de kit. De rondjes die ik wel zie horen volgens mij ergens anders. Komt tijd, komt raad.
Ik heb de draaipunten "funktioneel" gemaakt door 0,8 mm gaatjes te boren in de hoop dat alles demontabel zou kunnen blijven omdat de handleiding zegt dat je na montage bijna niet meer bij de bout voor de trekstang kan komen.. Achteraf....geen enkel probleem.

Voor de terugstelveer heb ik een U-porfiel van 5x2 en een 1,3 mm boutje van 13 mm uit mijn eigen voorraad gebruikt.



Zonder dat alles vast is gezet zie je al dat het niet past. Zowel de plaat van de remcylinder als de steun wat inkorten en het probleem is verholpen.
Aan de voorkant van de steun moet je dan wel het gat voor de bout ook bewerken. Ik heb alles tussen de steunplaten weggehaald zodat de bout die daar moet komen altijd past.



en dan alles solderen.



De bout is zonder probleem schuin in te steken en vast te schroeven. Dus iedere lengte van trekstang kan gemonteerd worden.



Alleen alles nog even schoonmaken.
Was toch wel 3 uur werken op de vroeg zondagmorgen. Nu tijd om de ogen te ontspannen en hoog tijd voor een bakkie en buitenlucht. (ik moet toch even aan Michiel denken)
« Laatst bewerkt op: 02 August 2015, 11:17:14 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11325
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #200 Gepost op: 02 August 2015, 13:25:04 »
Vooralsnog de bij de kit geleverde strip met (niet uit ziende) veerpakketten gemonteerd.
Zoals aangeven, heb ik tapjes (1,3 mm) in de dwarsverbindingen gezet. Wel even opmerken dat de gaatjes in de achterste steun (117) net niet goed zitten. Uit de fretrand heb ik een nieuwe steun gemaakt om te voorkomen dat de nieuwe gaten in conflict komen met de oude.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11325
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #201 Gepost op: 02 August 2015, 15:24:42 »
Aan de onderkant ziet het er door die strip en boutjes al niet geweldig uit, maar aan dat geëtste veerpakket moest wat gedaan worden. De minst  slechte oplossing (en snel klaar) is om er gewoon gegoten exemplaren tegenaan te solderen en daarna de twee vormen gelijk te vijlen.
Het is niet mooi, maar beter dan dat het was  en de concessie die ik doe. Straks is alles zwart.




FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11325
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #202 Gepost op: 02 August 2015, 20:51:23 »
Het hele remwerk onder de lok wil ik ivm spuiten en onderhoud demontabel houden. Nu zitten er op de platen tussen de remblokhangers lipjes die je door oogjes van de remblokhangers moet steken en dan.... solderen? Niet dus.

De foto zegt denk ik genoeg.
M1 tapeind. (afgeknipt boutje)
Het overtollige tapeind dat op de foto nog te zien is, moet nog worden weggeslepen.




NTM

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #203 Gepost op: 02 August 2015, 21:48:41 »
Misschien bekend.
4396 Groningen rangeerstation


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11325
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #204 Gepost op: 02 August 2015, 22:06:05 »
Kende ik nog niet... bedankt.

Trouwens leuk detail dat zeil in het machinistenhuis. Lijkt me ook leuk op het model. Stond in ieder geval nog niet op mijn lijstje.

Frits.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11325
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #205 Gepost op: 03 August 2015, 19:44:54 »
Op dit model zijn veel details weggelaten (een keuze van de ontwerper) en zo ook op de cylinderdeksels. Maar de afwezigheid daar valt echt op.

Als ik het echt op schaal zou moeten doen schiet ik mijn doel denk ik voorbij. Zeskantmoertjes in dat formaat heb ik nog nooit gezien en vervangende super kleine klinknagels worden wel erg lastig. Dan moet je met een boortje 0,3 in massief messing en op het randje van het onderdeel gaan boren. Het kan wel, maar dat is vragen om problemen.
Het onderdeel onderaan de onderste cylinderdeksel zit wel in de kit. Moet er nog wel op worden gesoldeerd.

En dan zijn er nog de klinknagels op het plaatwerk. Modelbouw = de kunst van het weglaten, maar soms zou je....... tja, dilemma










.


ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6340
  • ***
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #206 Gepost op: 03 August 2015, 20:59:44 »
 (y) Mooi toch? 8).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11325
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #207 Gepost op: 03 August 2015, 21:51:13 »
Het zat me niet lekker.....ik was te gehaast om resultaat te zien. Happie eten, bakkie koffie, tuintje zitten en dan..... de met de goede instelling aan de slag.

Van 14 mm staf een nieuw schijfje draaien want aan de achterzijde zit een aanslag van 6,5 mm als passing in de cylinderwand. Aftekenen op 1,8 mm (ipv 2,5) van de rand en gaatjes 0,5 mm. Klinknagels 0,5x25 (Knupfer).
en dan krijg je dit:


« Laatst bewerkt op: 03 August 2015, 22:40:30 door FritsT »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6340
  • ***
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #208 Gepost op: 04 August 2015, 09:39:34 »
Nah, kan best nog wat korter op de rand ::) (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8603
  • Nooit uitgeklust....
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #209 Gepost op: 04 August 2015, 11:23:56 »
Beter idd, maar kan ook best dichter tegen de rand.  ;) Beetje uitdaging Frits, verleg uw grenzen!  ;D
Vreselijk mooi wat je maakt overigens!  (y) (y)