Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:04:41
lais dcc decoder aan sluiten door gerhards
Vandaag om 22:03:56
20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:58:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:52:07
Lichtprintjes NS2400 door patrick
Vandaag om 21:51:00
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 21:42:38
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 21:41:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:34:33
Piko NS1100, materieelbespreking door cor_b
Vandaag om 21:30:55
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 21:23:23
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door GD
Vandaag om 21:11:12
Nahmertaler Kleinbahn door GD
Vandaag om 21:04:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 20:57:54
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door 008200
Vandaag om 19:44:08
Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 19:34:43
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 18:58:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 18:44:14
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Pauldg
Vandaag om 18:34:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
  

Auteur Topic: NS 4300 (in spoor 0)  (gelezen 158842 keer)

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #300 Gepost op: 19 August 2015, 17:22:14 »
Er zijn sowiesomaar nog steeds slechte tijden op de buis en dat je met zo'n tempo en zulke resultaten niet zou doorgaan??
Onbestaanbaar.
Maar ik wordt wel een beetje timide over mijn eigen knutselresultaten.

Het beste, Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11196
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #301 Gepost op: 19 August 2015, 21:58:06 »
Deze dagen even met een ander kitje bezig. De doos waar veel (maar niet alle) materialen in zitten is wel wat groter.


peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #302 Gepost op: 20 August 2015, 15:30:07 »
Voor de digitalisten: in de tender genoeg ruimte om er een printplaatje en speaker in te zetten.
Kan voor het aanbrengen van de decoder en de speaker de tenderopbouw afgenomen worden?
Als het een vastgesoldeerd geheel is geworden, zal het digitaliseren lastig worden.
En kunnen de stroomafname draden in de loc mooi weggewerkt worden, of moet je daarvoor tijdens de bouw al 'voorzieningen' voor treffen?
Of is het hiervoor nog te vroeg in het bouwdraadje?

Het lijkt me wel machtig als de loc uiteindelijk van werkende verlichting en geluid voorzien is.

Groeten,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11196
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #303 Gepost op: 20 August 2015, 20:17:58 »

Kan voor het aanbrengen van de decoder en de speaker de tenderopbouw afgenomen worden?

Of is het hiervoor nog te vroeg in het bouwdraadje?


Even op het bouwverslag van Edwin wachten. Hij wilde het gaan uitvoeren.
Hij heeft al laten zien dat zijn tender gebouwd is, maar hoe.....weet ik ook nog niet.
« Laatst bewerkt op: 20 August 2015, 20:20:03 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11196
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #304 Gepost op: 21 August 2015, 23:41:43 »
Toch een uitdaging om optie-1 verder te bekijken en passend te maken. Of die toegepast kan gaan worden... nu nog een vraag.

De 4 verticale stripjes beletten door het vouwen  dat de constructie binnen het frame valt. Ik kreeg ze ook niet met "geweld" verder naar binnen Weg dus.
Straks zal de beplating wel aan de onderkant vast moeten, dus ik ga er 4 (nu nog 2) 1 mm platen voor in de plaats zetten. Gelijk aan alle kanten vast voor de stevigheid.

De 5 horizontale constructiestrips (nummer 202) zijn allen circa 0,7 mm ingekort en vastgezet. Daarna is de constructie aan de buitenkant overal geschuurd op 57,7 mm, dezelfde maat als de bekleding.
Later zal ik wel merken of deze inkorting handig/ terecht was.



De taille van alle drie de verticale ronde platen moest smaller om de voorste tussen de oliepotten te laten passen. Daarvan zijn ook nog eens de leidingen aan de binnenkant weggeslepen. Die zie je vanaf de zichtkant nog wel.
Er is nu nog iets ruimte om de beplating aan te kunnen brengen. Maar dan zit het ook strak...heel strak.

« Laatst bewerkt op: 21 August 2015, 23:45:42 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11196
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #305 Gepost op: 23 August 2015, 01:16:02 »
Vanavond begon ik met een onderzoekje naar de te boren gaten in de vuurkistbeplating.
Wil je een NS lok.....vergeet die aangegeven punten, want er klopt volgens mij helemaal niks van. Alleen de 5 waspluggen, maar de rest is niet juist.



Om de plaat messing niet toch te verknoeien, ben ik met een plaat 0,4 mm uit de voorraad verder gegaan en met de gedachte.. ik boor de gaten later wel als de plaat op het binnenframe zit.









En past het dan in één keer tussen het voetplaatframe?... Natuurlijk niet, maar dat vermoeden had ik al uit eerdere bouwprojecten. Vandaar het plaatje messing uit de voorraad, want nu begint het grote proberen met knippen en vijlen. En dat met name omdat de oliepotsteun in deze kit, aan de binnenkant van het frame gepositioneerd, in de weg zit.

Mijn advies aan komende bouwers: haal al de oliepotten weg als je ze al hebt zitten en soldeer ze later allemaal identiek. Kan je ook de opstaande rand op de rand van het frame door laten lopen.

Met alleen vijlen kwam ik er niet, dus de zaag er in.


Bedenk... dit is een macro opname dus je ziet "te veel". Met wat plamuur/soldeer is dit op te vullen. Maak ik me geen zorgen over


Toch niet ontevreden. Maar of dit de definitieve versie wordt zie ik later wel als het blijkt te passen, maar misschien ook weer niet.. eerst doorbouwen.



« Laatst bewerkt op: 23 August 2015, 01:25:35 door FritsT »

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1532
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #306 Gepost op: 23 August 2015, 08:54:41 »
Citaat
Kan voor het aanbrengen van de decoder en de speaker de tenderopbouw afgenomen worden?
ja, tender kan los. Of dat uiteindelijk gebruikt gaat worden weet ik nog niet, om decoders hier in te bouwen, maar voor het spuiten, is het in ieder geval makkelijker.

Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #307 Gepost op: 23 August 2015, 09:15:28 »
Mijn advies aan komende bouwers: haal al de oliepotten weg als je ze al hebt zitten en soldeer ze later allemaal identiek. Kan je ook de opstaande rand op de rand van het frame door laten lopen.
Betekent dat dan dat je de eerdere aanpassingen aan het ketelframe (inkorten horizontale constructiestrips, extra plaatjes aan de binnenkant, taille van de drie verticale ronde platen smaller maken) dan ook niet hoeft?

Maar dan krijg je die oliepotten er toch helemaal niet meer tussen?

ja, tender kan los.
Dat zijn dan zo te zien dan twee schroefgaatjes. Maar is er wel voldoende ruimte, omdat er nogal wat verstevigingsribben zitten? Zo'n spoor 0 decoder en speaker zijn toch wel flink groter dan een standaard H0 uitvoering?

Gr. Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11196
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #308 Gepost op: 23 August 2015, 12:00:13 »
@Peter,

Wat ik hier heb willen laten zien is dat dit onderdeel het meest kritsiche is.

Onderop staat het zo goed mogelijk gebogen stuk vuurkistplaat van gisteren en bovenop een ronde buis van 42,0 mm.
Aan de achterkant staan ze exact gelijk, maar aan deze kant zie ik maatverschil van circa 0,5 mm. En of ik nu een buis heb of het "keteldeel" uit de kit (dat nog gebouwd moet worden en moet dan ook nog eens exact rond worden), het blijft lastig om exact op elkaar aan te sluiten. Later aan te brengen ketelbanden van 0,05 mm vangen dat verschil nooit op.
Met het oliepotprobleem daarbij kies ik dan liever voor een vuurkist-ketel uit één stuk en plaats de oliepotten dan ook gelijk op de goede positie. .
En waren de oliepotten op zichzelf correct? Nee. Zoals ook eerder gemeld, die kwamen 1 leiding te kort.
Ik wil het goed zo goed mogelijk naar het voorbeeld maken dus ik ga alles aanpassen. Twee/drie vliegen in  één klap en het resultaat is dan (naar verwachting) helemaal goed

Dus heb ik de aanpassingen voor niets gedaan?  Nee want ik weet nu zeker dat ik niet kies voor de oplossing in de kit.
42 mm buis is bij metaalwinkels verkrijgbaar dus dat is het probleem niet.

Heb ik overigens ooit een kit gezien die je niet hoefde aan te passen of kon superen?... NEE.
Blijf bewondering hebben voor een ontwerper, maar soms (vaak) zijn je eigen eisen hoger/anders. Aan een ieder zelf de keuze,

« Laatst bewerkt op: 23 August 2015, 12:02:11 door FritsT »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #309 Gepost op: 23 August 2015, 12:23:39 »
Helder verhaal Frits, maar is het overigens ook nog een optie om dan maar de oliepotten (met 5 leidingen) zelf te fabriceren? Waarschijnlijk wordt het dan allemaal te priegelig?

Blijf verder het bouwen met veel plezier en interesse volgen.

Gr.Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11196
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #310 Gepost op: 23 August 2015, 12:38:14 »
Alles is zelf te maken. Juist in 0.
Vind ik overigens helemaal geen straf. Meeprofiteren... geen probleem, want of we er nu 5 afgieten of 50.. alleen maar lol.

Voor de 6000 ga ik (voor zover nodig) ook alle moedermodellen zelf maken. En Jan de Haan is momenteel bezig met datzelfde werkje voor de 5500 (zie spoor 0 forum)
http://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=815933&sid=f43d0b08c439ffbb723bceba45ccef7c

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1532
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #311 Gepost op: 23 August 2015, 13:29:05 »
Citaat
Zo'n spoor 0 decoder en speaker zijn toch wel flink groter dan een standaard H0 uitvoering?

tja, dat zeggen wel meer mensen, maar dat vind ik een misvatting. De meeste motoren die in een schaal 0 model zitten, verbruiken veel minder dan een Roco of Fleischmann motor. De meeste h0 decoders kunnen makkelijk 1A aan, de 0 motoren verbruiken belast niet meer dan 0,3A (normaal gesproken), dan nog wat verlichting, maar boven de 1A kom je eigenlijk niet. Dus nee, ik gebruik altijd h0 decoders.
Maar de luidspreker moet toch echt in / op de kolenvoorraad, niet in de tender, die is helemaal dicht...
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #312 Gepost op: 23 August 2015, 14:58:54 »
Ben benieuwd. Dat werk van Jan de Haan voor de 5500 had ik al gevonden; ziet er overigens mooi uit.

De H0 decoders die ik gebruik kunnen makkelijk 1A aan en soms wel 1,5A. Dit zal dan inderdaad voor deze loc alleen geen probleem zijn en de motor die voor dit model aanbevolen wordt, wordt ook in H0 modellen gebruikt. Maar als er een aantal (messing) wagens/rijtuigen achter hangen, heb je toch meer vermogen nodig?
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11196
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #313 Gepost op: 23 August 2015, 17:29:06 »
Ik heb mijn constructie toch maar weer uit elkaar gehaald om te proberen met de originele plaat (uitdaging heet dat)
Nou, het zal dan wel kunnen, maar mij lukt het niet om die op/in/binnen dat dunne randje op alle punten te krijgen. Ik zie de truc niet.
En het MOET (zoals ik bij de rookkast al zei) bij de ALLEREERSTE ZITTEN. Ga je corrigeren, dan ben je gezien.

Ben heel benieuwd naar de bouwverslagen waarin staat hoe het wel lukt.
Kan er ook niet meer mee verder want dat randje en de rest van de plaat zien er na al mijn inspanningen niet meer uit, dus ik ga/moet verder met mijn buis.




1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1532
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #314 Gepost op: 23 August 2015, 18:47:44 »
ALs er een aantal wagens achterhangen, die goed rijden,maakt dat vrijwel niets uit. De bekende 0-scale wagens, of zelfs zware messing Philotrain/Petau wagens rijden allemaal zo soepen, zonder echte wrijving, dat kan zonder problemen. Ga je nu 8 (zwaar rijdende) coupe rijtuigen, met veel wrijving, zonder kogellagers, dan gaat het wel problemen geven. Maar dat past toch niet op onze modulebaan.......
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/