Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3 januari NVBS oliebollenrit door Forever Rocofan
Vandaag om 20:52:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 20:30:04
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:23:53
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:22:46
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 20:07:57
Yamorc 8116 en MP1 MTB door FredD
Vandaag om 19:48:00
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
Vandaag om 19:24:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
Vandaag om 18:31:23
Wat zit er in deze tender? door Ronald69
Vandaag om 18:30:06
De (3d) knutsels van Ronald. door Ronald Halma
Vandaag om 18:08:54
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
Vandaag om 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
Vandaag om 17:10:29
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:27:34
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door 741230
Vandaag om 15:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 15:22:13
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 15:08:01
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
Vandaag om 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:41:54
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 14:31:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 13:56:19
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
Vandaag om 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 10:37:34
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 10:04:48
bouwtekening amsterdamse tram door Huup
Vandaag om 09:17:30
Roco 2025 door Dennis1984
Vandaag om 07:46:40
  

Auteur Topic: NS 4300 (in spoor 0)  (gelezen 165925 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #255 Gepost op: 11 August 2015, 16:29:13 »
Nou, dit is een antwoord dat uitgebreider is dan ik verwacht had, maar het maakt voor mij wel e.e.a. duidelijk(er).
En uiteraard is plezier hebben in je hobby het uitgangspunt, anders is het geen hobby meer maar begint het op werk te lijken.

Zeker wanneer zaken die je op het model wilt, zelf te maken zijn, verhoogt dat het plezier in het bouwen en verhoogt het ook het correcte (in dit geval N.S.) aanzicht van het model.
Maar zo te zien gaat er wel een enorme hoeveelheid werk en bouwuren in zitten.

Succes verder en ik blijf het zeker volgen.

Bedankt en groeten,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11603
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #256 Gepost op: 11 August 2015, 17:41:28 »
Maar zo te zien gaat er wel een enorme hoeveelheid werk en bouwuren in zitten.
Peter

Het is veel werk en ik ben al 2 maanden met dit project bezig, maar ik achter de geraniums (en tv)?....dacht het niet.
« Laatst bewerkt op: 11 August 2015, 17:50:36 door FritsT »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #257 Gepost op: 11 August 2015, 21:12:14 »
.... maar ik achter de geraniums (en tv)?....dacht het niet.
(y)  Helemaal mee eens; ik heb dezelfde instelling.
Bezig blijven houdt je scherp en jong.

Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11603
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #258 Gepost op: 11 August 2015, 21:56:53 »
De remstangen aanbrengen leek een eenvoudig klus, maar was het dus niet.
Probleem zat er in dat ik enkele remhangers in een eerder stadium al vast had gesoldeerd en daardoor had ik telkens afwijkingen. Als ze nog los hadden gezeten (zoals de handleiding aangaf !) had het misschien makkelijker geweest, maar of het met de zelf gemaakte remschoenen allemaal goed gepast zou hebben......
Ik heb na twee uur passen en meten de onderdelen 195-198 in de prullenbak gegooid en een qua formaat gelijke messing strip gepakt (0,5 x 1,5) Die loopt in één stuk van voor tot achter. Op de kruising met de dwarsplaten en bij de verstelinrichting zijn gaten voor bouten geboord en alles vast gesoldeerd.
Wat je niet ziet zijn de "handjes" aan de binnenkant, maar die zou je zowieso niet zien.

« Laatst bewerkt op: 11 August 2015, 22:01:18 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11603
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #259 Gepost op: 11 August 2015, 23:20:10 »
Tijd voor een grondige schoonmaakbeurt met het ultrasoonbad en de zandstraler. Dus alles uit elkaar.

Ook de drijfstangen zijn nu los. De as zat aan de achterzijde (minimaal) gesoldeerd, maar met een vlammetje zo los. Die ga ik bij de montage na het spuiten plakken. Ken uw grenzen!


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11603
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #260 Gepost op: 12 August 2015, 23:11:29 »
De schoonmaakbeurt was hard nodig want overal zat slijpsel en vloeimiddelresten. Dat laatste spulletje had de wielen ook niet onberoerd gelaten want die begonnen al aardig te roesten. Die zijn schoongemaakt en op de draaibank gepolijst.

Waar ik al bang voor was, was dat de zuigerstangen problemen konden geven bij het zandstralen. Al had ik de zuigerstangen en cylinderdeksel afgedekt met electradraad......problemen. Ik wist het eigenlijk van te voren, want straalgrid komt overal waar het niet mag.
Zuigerstangen zaten muurvast. De kleine hamer (! jawel) kreeg ze wel los, maar toch.

Voor wie nog moet gaan bouwen...een constructiewijziging (volgens Semblat 141R) is aan te bevelen.
Ook handig bij het spuiten om de kruiskop te demonteren.

Het achterste gedeelte van de lijbaan openzagen en het middenstukje compleet verwijderen. Je houdt dus twee aparte lijbanen over. Dan kan de kruiskop er afgeschoven worden. Je neemt een nieuw blokje (2x2 mm) als middenstuk en van onderaf een 0,8 gaatje boren door onderste lijbaan, blokje en bovenste lijbaan. Dan zet je een tapje M-1 door alle drie. In de onderste lijbaan maak je het gaatje iets groter zodat de kop van een M-1 boutje er in verzinkt.

Maar goed, deze loc zit inmiddels weer helemaal in elkaar zoals die zat en loopt nog steeds als een naaimachientje (overigens nog geen olie)

« Laatst bewerkt op: 13 August 2015, 13:56:02 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11603
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #261 Gepost op: 13 August 2015, 11:19:47 »
Ik denk dat dit het laatste onderdeel van het frame is...

Er zijn nog wel 2 ronde schijfjes van circa 4 mm diameter en 4 "puntjes". (onderdeel 134). Dat zou op de zijkant van de cylinder horen. Maar......ik ga misschien ook nog links en rechts op de cylinder echte klinknagels zetten en dan zijn deze 4 op dat ronde plaatje nou niet echt mooi.
Meer zit er voor het frame niet in de kit.

De stangen voor rijrichting.
Op busjes 2,5/1,5 gesoldeerd en los op de dwarsstang geschoven.
En nu met de juiste "ophaler" (nr 173) uit de messing gekleurde etsplaat.
Boutjes en moertjes zijn zo plat mogelijk afgevijld ( alleen bovenste foto te zien)



Het gat in de voetplaat zit aan beide zijden anders (foutje?) Die voor de rechterkant (onderste foto) moet je even bijvijlen volgens de maten van de linkerzijde.

« Laatst bewerkt op: 13 August 2015, 16:36:43 door FritsT »

joop100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #262 Gepost op: 13 August 2015, 21:18:36 »
Frits,

Geweldig wat je allemaal aan het doen bent met duidelijke foto's en tekst.
Maar bijvijlen hoe doe je dat?  ;D

mvg Joop

Marco Staartjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 310
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #263 Gepost op: 13 August 2015, 22:28:56 »
Maar bijvijlen hoe doe je dat?  ;D

Met een gat lukt dat prima, hoe langer je vijlt, hoe groter het wordt..........

Marco

Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #264 Gepost op: 13 August 2015, 23:57:43 »
Dus afvijlen = bijvijlen want wat het één groter wordt wordt het ander kleiner - en omgekeerd.  :D
En het maakt niet uit of het gat aan de binnen- of aan de buitenzijde zit.  8)

Hartelijk dank...  ;D

Max
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11603
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #265 Gepost op: 14 August 2015, 12:48:56 »
Er is iets niet duidelijk....wie helpt?


Het gaat om de linkerzijde van het machnistenhuis, waar ik op de buitenzijde klinknagels/bouten zie, maar niet kan herleiden wat er mee aan de binnenkant was vastgezet.
Aan de rechterzijde zit dit niet.
Voor de duidelijkheid.. ik zie het op alle beschikbare foto's van de 4300-en zitten en ook op Engelse locs uit 1943, dus direct na de productie.

Het gaat om de punten bij de blauwe en roze lijn op de foto.

Zonder dit probleem opgelost te hebben staat dit deel van de bouw dus even stil. Overigens heeft de ontwerper van de kit voor de bovenste rij (blauwe lijn) geen positiegaatjes aan de binnenzijde geëtst. De vier (roze), aan beide zijden !! , weer wel.

Aan de linkerzijde zit/staat de kolom voor het bedienen van de voorruit/achteruit. Die dikke stang loopt strak langs de ketel en sluit (voor zover ik kan zien) op de kolom met het handwiel aan. Dus geen verbinding met de zijwand.







De 5000 heeft daar (en rechts ook !) oliepotjes hangen. Gezien het formaat en "beide kanten" zullen die het dus niet zijn (of anders geconstrueerd, maar hoe?)  en de tegen de vloer aanwezige luchttank, staat bij de 4300 op de voetplaat voor het machinstenhuis (dus buiten).


Foto Jan de Haan
« Laatst bewerkt op: 02 September 2015, 20:11:51 door NS8714 »

guest7823

  • Gast
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #266 Gepost op: 14 August 2015, 14:03:44 »
Heb je tekeningen / fotos van de linkerzijkant bij de hand? Kijk nu op iPhone dus kan lastig bladeren in topic

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11603
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #267 Gepost op: 14 August 2015, 14:43:47 »



guest7823

  • Gast
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #268 Gepost op: 14 August 2015, 15:35:29 »
Het enige wat ik links kan verzinnen is de bediening van de cilinderkranen en daarna de afsteuning voor. Ik peins even door

PS ik kwam laatst een tekening tegen van een 5000 of 4300 waarin een kantelrooster te zien was. Was volgens mij in een bedieningsvoorschrift

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11603
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #269 Gepost op: 14 August 2015, 17:25:15 »
Cylinderkranen:
Voor zover ik nu weet loopt de stang voor de bediening ervan aan de rechterzijde....nog even goed uitzoeken.

Tekening valrooster ;

reactie 227 op 7 augustus. blz 16 van dit draadje ?

of elders ? In dat geval wordt ik super nieuwsgierig.

bij deze nogmaals mijn tekening.

« Laatst bewerkt op: 14 August 2015, 17:27:28 door FritsT »