Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 13:44:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:26:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Uhlenbrock Iris door bellejt
Vandaag om 13:08:42
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 12:37:24
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
Esu Loksound - NS Wadloper? door Wijbe
Vandaag om 11:19:54
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 09:44:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 00:27:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
  

Auteur Topic: NS 4300 (in spoor 0)  (gelezen 160408 keer)

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #180 Gepost op: 25 July 2015, 22:37:22 »
Ha Fritsie,

Jonge, wat ben jij lekker aan het bouwen! Ik geniet met je mee, en volg het op de voet. Maar ik maak me wel zorgen of je wel genoeg daglicht krijg, zo in de kelder...of schrijf je jezelf wat supplementjes voor?
Hoe dan ook, gewoon doorgaan!

Grtz,

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11327
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #181 Gepost op: 25 July 2015, 23:35:18 »
Ik heb geen kelder op Terschelling, dus daglicht zat.
« Laatst bewerkt op: 26 July 2015, 00:10:40 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11327
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #182 Gepost op: 26 July 2015, 13:24:46 »
So far, so good......naaimachientje.
De gaten in de stangen hoefden minimaal te worden geruimd om de messing bussen er door heen te schuiven. Maar nu wordt het spannend als ik de andere kant ga doen.

« Laatst bewerkt op: 26 July 2015, 13:45:38 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11327
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #183 Gepost op: 26 July 2015, 16:53:18 »
Tijdens een geweldige F1 race heb ik toch in alle rust de tweede set koppelstangen aan kunnen brengen. Ook al zei ik (wat de koppelstangen betreft) "het wordt spannend", ik had alle vertrouwen in het werk van de ontwerper van de kit... en terecht. Het loopt al bij de allereerste test eigenlijk vlekkeloos. Geen enkel frictie, dus de gaten in de stangen zitten perfect.

Natuurlijk wel het een en ander af te stellen, maar dat is normaal.
1. ik had met 1 mm messing boutjes en moertjes de koppelstangen aan elkaar bevestigd. Vanzelfsprekend moet de achterkant vlak ivm blokkeren tegen midden van het wiel.(rode pijl)
2. De kop van de middelste stang kan bij niet goed afstellen tegen het schaarblok lopen. Dat komt bij de definitieve afstelling zonder meer goed (groene pijl)


3. Onverwacht, maar zeer simpel te verhelpen is de uitstekende as van de remblokhanger.





JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #184 Gepost op: 26 July 2015, 16:56:13 »
HMK = Hogeschool ModelbouwKunde. (y) (y)
Prachtig Frits.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4576
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #185 Gepost op: 26 July 2015, 17:30:30 »
Sprakeloos  (y)
Eric.
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 973
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #186 Gepost op: 26 July 2015, 19:20:20 »
Echt een mooi verslag zo  (y).

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11327
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #187 Gepost op: 27 July 2015, 23:06:12 »
Ik heb me voorgenomen om 100% te vertrouwen op de handleiding en dan ook pas iets te doen als ik de tekst 100,000% snap. Wegvijlen kan. Aanvijlen niet.

7.1. en 7.2. Lamineren van de drijfstang en de posities op de kruiskop die weggevijld moeten worden.
Alleen het tapje in hetbonderste "armpje" heb ik nog niet geboord/getapt. 14BA = circa 0,6 mm


7.2 Het soepel laten lopen van de stang in het cylinderdeksel.
De glijbanen hoeven als gietdeel alleen wat gepolijst te worden. De drijfstang is als gietdeel zo krom als een hoepel. Machineklem om en om klemmen. Zachtjes vijlen vijlen vijlen.......
Maten die ik nu heb:
stang: 1,96 mm
gat (zichtbaar) cylinderdeksel: 2,1
gat binnenzijde (niet zichtbaar): 2,3 mm en 3 mm diep

doordat het gat aan de binnenzijde breder is, heb ik meer tolerantie als de stang "iets" scheef zou komen want het lijkt dat de stang 0,1-0,2 mm te laag uitkomt voor het gat.




Een overzichtsplaatje van hoe het moet gaan worden.
De rode lijn geeft de maximale uitslag naar links aan.
Met de haarklem heb ik de glijbaan vastgezet op het lipje dat mogelijk 0,5 mm te laag zit (zie eerder). Dat moet ik nog bekijken hoe dat de positie van "alles" weer bepaald. Wegvijlen kan, aanvijlen niet.
Het lijkt soepel te lopen. Nu even niks meer doen en morgen verder want ik weet bij dit soort werkjes dat het pas af is als het af is en dat kan wel eens lang duren.



en van de onderzijde gezien.....probleem of niet? Dat bespreken we eerst even in de bouwgroep.
1. drijfstang loopt scheef
2. het boutje dat Slaters bij de wielset heeft geleverd is veeeeeeel te kort voor de constructie bij het 3e wiel. Had ik eerder kunnen opmerken. Sjips.
en de boutjes op het eerste en tweede wiel......dat wordt krap, maar moet kunnen. Vijlen en tactisch afwerken.




« Laatst bewerkt op: 28 July 2015, 12:52:52 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11327
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #188 Gepost op: 28 July 2015, 11:26:36 »
De handleiding spreekt er wel over, maar een plaatje is nog duidelijker.
De ruimte tussen glijstang en drijfstang (RODE PIJL), waarbij de drijfstang in de hoogste positie staat, kan kritisch zijn. De handleiding spreekt over "een afstand als vloeipapier" en indien nodig de glijstang bijvijlen.
De hoogte (of laagte) van het L-vormige lipje waar de glijstang aan vast zit heeft zo te zien hier geen of nauwelijks invloed op.



FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11327
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #189 Gepost op: 29 July 2015, 12:12:18 »
Ik schreef... "het zou moeten lukken".
Ik ben het gaan doen en laat zien waarom ik van plan veranderd ben.

1. Hier gaat het dus om.


2. Wegvijlen wat weg kan....


Het blijft krap, misschien TE krap. Tijd voor plan B.

Remmo kwam met een suggestie die hij al eerder had toegepast op de SNCF 030TU
- De 1 mm Slaters boutjes vervangen door 1,3 of 1,4
- Een 1,3 of 1,4 tapje in het messing busje zetten.
- Vanaf het wiel beginnen met een rvs plaatje.
- Messing bus op lengte vijlen en omgedraaid plaatsen

3. Dunner kan niet want er is helemaal geen moertje nodig.

4. Dit is as nummer 2. Het kleine stukje draadeind van de bout moet nog vlak met de bus worden gevijld.


5. Om de drijfstang parallel te krijgen en nog meer ruimte te maken heb ik een opvulstuk (messing staf 5 mm, breedte 1 ,5 mm, met tapje) tussen koppelstang en drijfstang gemaakt.


6. Even een "vreemde foto" (op zijn kop), maar op as 1 en 2 zie je het resultaat
Op as 3 een vergelijkbare, maar daar ga ik later op verder
Op as 4 zit (ook bij 1:1) gewoon een moertje.


Verder ben ik de hele avond bezig geweest met het afstellen van de kruiskop. Ik zei al... kan lang duren. Maar het loopt als een naaimachientje. Nu de andere kant nog.


Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10483
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #190 Gepost op: 29 July 2015, 12:56:12 »
Netjes opgelost ! (y)

Maar dat je zelfs in 0 dit probleem tegenkomt... toen je begon leek het me echt een typisch H0 vraagstuk ;)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #191 Gepost op: 29 July 2015, 14:28:51 »
als je ziet hoe dicht dat spul langs elkaar komt bij een echte loc blijft het ook bij een model in 1 op 10 nog tobben denk ik...

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 478
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #192 Gepost op: 29 July 2015, 17:05:46 »
Klopt, ook bij 1:12 en 1:16 live steam modellen zit ik me wezenloos te vijlen om eea gangbaar te krijgen/houden.
Mvrgr
Koopmans

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #193 Gepost op: 29 July 2015, 20:43:29 »

Heeft er ook mee te maken dat we over het algemeen in model de locs door krappere bogen willen hebben dan waar ze 1:1 voor bedoeld waren.

Het wordt al een mooi model Frits! Ik volg in stilte en hoop ook ooit eens wat met schaal 0 te gaan doen want het is toch wel een erg mooie schaal  (y)
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11327
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #194 Gepost op: 30 July 2015, 15:11:08 »
De zijdelingse speling op assen moet nog worden aangepakt. Remmo kwam met de sugegstie
as-1: star
as-2: 1,0 mm
as-3: star
as-4: 1,5 mm

Om dat te kunnen bereiken heb ik op de draaibank pasringen gedraaid.
De Slaters as is 4,8 mm. Ik heb 7 mm buis met een binnendiameter van 5,0 op voorraad.



Gelijk maar een kleine voorraad gedraaid. Je weet nooit wanneer je ze nodig hebt. (maar ik heb zo'n idee).


As-2.
Aan beide zijden nu 0,5 mm speling.
« Laatst bewerkt op: 30 July 2015, 16:30:28 door FritsT »