Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Programmeren cv door Robert vh Prutsert
Vandaag om 22:23:55
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 22:18:55
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
Vandaag om 22:14:22
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 22:13:36
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
Vandaag om 21:41:52
Tams app door reinderlf
Vandaag om 21:41:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:40:15
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
Vandaag om 21:35:29
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 20:36:15
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 20:35:21
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
Vandaag om 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
Vandaag om 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
Vandaag om 18:37:10
Modelbaan Beltheim. door mass am see
Vandaag om 18:10:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:52:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 17:16:33
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:00:42
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:23:24
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 16:10:59
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
  

Auteur Topic: NS 4300 (in spoor 0)  (gelezen 159931 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11305
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #75 Gepost op: 14 June 2015, 21:14:43 »
Strip 0,15 x 1,0 en een klinknagel 0,8/0,5



FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11305
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #76 Gepost op: 15 June 2015, 10:22:57 »
Remmo bouwt:









Het "dak" van de tender moet BINNEN/TUSSEN de zijwanden vallen. Niet erop.
Van de voorkant van de plaat moet aan beide zijden 0,5 mm worden afgehaald om de passing te laten lukken.



"Achteraf" bleek de spleet tussen schuine en verticale deel van de kolenbak ook echt een spleet te moeten zijn. Die wordt later met een kleine strip (horizontaal) afgedekt. Net zoals 1:1. Vreemd, maar waar.




foto Jan de Haan.
« Laatst bewerkt op: 02 September 2015, 20:01:54 door NS8714 »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11305
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #77 Gepost op: 15 June 2015, 21:41:52 »
Een "moeilijke" dag. Achteraf is het makkelijk omdat je weet dat het gelukt is, maar bij het begin van werkzaamheden kan je dat nog niet overzien. MAATVOERING in het KWADRAAT.
De tussenschotten zitten met zwaluwstaarten in elkaar, maar schuiven ze ook wel genoeg in elkaar en staat alles 100,00000% in lijn? Ik dacht van wel, maar niet dus.
Daarbij gaf de handleiding aan dat het in elkaar steken van de twee "horizontaal" lopende platen van de kolenbak moeilijk kon verlopen.. dus... je doet het anders. FOUT.
Tijdig stoppen, uithuilen en overnieuw beginnen of... een beetje smokkelen en weten dat een goede smokkelaar niet betrapt wordt. Kies maar.

Dan maar gewoon de plaatjes van vandaag.

De grote plaat zou als eerste moeten, maar de zijkanten moeten er onder...tja.
De kleine horizontale plaat zou als laatste van de vier moeten....tja.


Tien stappen verder als de zijkanten er op zitten.. een vrij forse spleet tussen plaat en zijkant. Bleek later net acceptabel op te vullen met soldeer, maar hoe kan dat nou?


Ook een uitdaging om alle lange naden optisch goed dicht te solderen.
Deze naad is nou net een slecht voorbeeld, want daar komt een L profiel overheen. Maar bodemplaat en zijwanden...


Moeilijker te zien omdat het model glanzend schoon is (gebleven!)...het smalle randje in de kolenbak. Afgewerkt/opgevuld met 0,5x1,0 mm strip uit mijn eigen voorraad. Niks geen geëtste stripjes. Die zijn niet scherp.
En de overblijvende gaatjes tegen het schuine vlak.....solmuren.


De achterkant.
Niks geen hoekstrips, maar "Austerity" plaatwerk koud op elkaar gelast (1:1) en toch moet het in model ook vloeiend lopen.
Het dak van de tender is na veel passen en meten optisch recht bevonden, maar de vijlvlakken laten zien dat dat nog net niet het geval was. Tot hoever wil je gaan?
« Laatst bewerkt op: 16 June 2015, 13:25:36 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11305
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #78 Gepost op: 15 June 2015, 23:08:15 »
Ik dacht... vanavond nog een leuk werkje... de verstevigingsribben in de kolenbunker. Etsdeel nr 30.  Jammer dan. Gaat nooit passen. De ontwerper is de 1,0 mm  inkeping voor het horizontale randje vergeten. Dat wordt zelf maken.....ook leuk. (wel 8 keer bij 3 kits.)

[/url]


« Laatst bewerkt op: 16 June 2015, 00:22:57 door FritsT »

guest7823

  • Gast
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #79 Gepost op: 16 June 2015, 00:00:09 »
Als ik zo kijk, maar dat gaat gegeven de resolutie van de foto's niet echt goed: kan het zo zijn dat je een klein open driehoekje hebt t.p.v. de overgang schuine en rechte zijkant bij de verstevigingsrib ??

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11305
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #80 Gepost op: 16 June 2015, 00:20:35 »
Ja, dat zie ik ook net....of beter gezegd...ik werd er via de mail op gewezen

En ik heb ook al een oplossing...twee inkepinkjes
en dan neem ik dat loze driehoekje maar voor lief.

Nog wel de "haakse hoek" er op zetten. Het ging me nu even over de passing.

« Laatst bewerkt op: 16 June 2015, 00:34:43 door FritsT »

guest7823

  • Gast
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #81 Gepost op: 16 June 2015, 00:33:21 »
;-)

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #82 Gepost op: 16 June 2015, 11:09:14 »
Die constructie lijkt niet goed begrepen, het zijn 2 hoekstaaltjes met een overlappende knie, zo heb je totaal
geen last van inkepingen e.d., door de vorm gaat die knie er overheen.
mvrgr
Koopmans

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11305
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #83 Gepost op: 16 June 2015, 11:46:27 »
Al had ik had fout, door alle opmerkingen komt het nu goed. Heren ... helemaal goed en blijf meedenken.

Zo dus......uit plaat 0,3 en strip 0,5 x 1,0
MET driehoekje.

Toch nog een aantal keer zelf maken want dat ziet er scherper uit dan de etsdelen.
In de etsplaat zitten 6 steunen geen 8 omdat door de toegepaste constructie van het front van de kolenbunker er één is vervallen/veranderd. Remmo heeft achter de schermen al laten zien dat dat aangepast kan worden, dus alles gaat nu volgens 1:1.

Overigens, nog steeds een heel klein inkepingkje nodig in het horizontale profieltje. Het scherpe hoekje moet er echt af omdat anders het profiel niet goed in positie komt en het schuine deel van het profiel de zijwand niet raakt. Dan krijg je anders een heel gek driehoekje.

Deze steun op de foto gaat er dus weer af, want daar is het dus net anders, maar op de andere posities...
Hier ging het echt om de passing.


« Laatst bewerkt op: 16 June 2015, 13:29:31 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11305
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #84 Gepost op: 16 June 2015, 18:29:09 »
Remmo bouwt:

Remmo heeft besloten om eerst verder te gegaan met het front voordat de andere delen van de kolenbunker worden opgebouwd.



Als snel werd duidelijk dat daar een constructiefoutje zat. Het front kwam te hoog en te ver naar achter. daardoor kon de zijkant van de kolenbunker nooit mooi aansluiten en kon de voorste steun in de kolenbunker niet geplaatst worden. Als we dit van tevoren hadden geweten, was het makkelijker geweest om het stukje uit de schuine zijkant de snijden. Nu was dat onderdeel (en bij mij dus ook) al vastgezet. Geen nood... we zijn inventief en hebben freesjes.





Om het front verder naar voren te krijgen ( 0,3 mm) hoef je enkel een deel van de plaat af te slijpen. Appeltje-eitje.




FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11305
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #85 Gepost op: 16 June 2015, 18:36:31 »
Nu ik de door Remmo ervaren problemen ken, heb ik mijn model aangepast.

1. Voor de aanpassing
-In de groene cirkel zie je de horizontale strips uit de kolenbunker... de laaste centimeter verwijderen
-Het hoogteverschil is aanzienlijk, dat moet dus weggefreesd worden
-En naar voren was appeltje-eitje


2. Na de aanpassing.
« Laatst bewerkt op: 17 June 2015, 18:01:13 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11305
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #86 Gepost op: 16 June 2015, 22:34:27 »
Na een lange dag is dit het resultaat.
en nu niet zoals gisteren ....nog even doorgaan. Genoeg voor vandaag



nog wel even schoonmaken, maar de steun zit, MET driehoekje

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #87 Gepost op: 16 June 2015, 22:42:43 »
nou, je hebt je borrel weer verdiend ;D
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11305
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #88 Gepost op: 17 June 2015, 12:07:21 »
Mijn ervaringen met de opbouw van de tender tot nu toe, met goedbedoelde adviezen voor een volgende bouwer:

1. De voorplaat van de tender is bij 1:1 één plaat. Hier niet. Nu heb ik ook een storende ronde buignaad boven de gereedschapkistjes.
Mijn advies: Knip een complete plaat en apart dakje. Jammer van de pen/gat verbindingen, maar dat is niet het ergste.
Oakville kit heeft dat ook.

2. Het dakje onder de gereedschapkistjes moet lager. In de zijwanden van de bunker VOORAF 0,5 mm (plaatdikte) wegvijlen.

3. Als je de bak ultrasoon wilt reinigen, dan in het dakje tender/bodem gereedschapskist, een gat boren. Ik heb nu een niet gesoldeerde spleet onder de kastjes (met solderen wordt er niet beter op) en die blijft druipen.

4. Maatvoering van het koud op elkaar soleerwerk van de randen van de tender is kritisch. Je moet een perfecte  “kubus” maken en niet een met aflopend vlak. Komt door onnauwkeurigheden van het binnenwerk.

5. De voetplaat heeft aan de voorkant twee uitsteeksels. In de handleiding zet je daar pas veel later de steunen aan de voorkant op. Doe dat snel (of tijdelijke steun, bv. een profiel op onderzijde ) want je buigt die dingen anders 100x om en ze zijn scherp AU.



« Laatst bewerkt op: 17 June 2015, 12:10:02 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11305
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #89 Gepost op: 17 June 2015, 22:26:23 »
De steunen worden dus uit etsplaatdelen geconstrueerd. Kan, maar waarom toch geen gietdelen? Nu heb ik heel veel werk (niet erg) en heel veel soldeer nodig (wel erg) om alle naden dicht te plamuren. Onvermijdelijk dat je bij het schoonmaken beschadigingen krijgt (heel erg). Dat laatste is dus in een onbewaakt ogenblik gebeurd. Toch jammer.

Op onderstaande twee foto's de situatie nadat er met glasvezelpotlood al heel veel soldeer weggehaald is.





en als alle dikke bobbels weg zijn gehaald, kan de zandstraler er overheen.




Rechts dus de uitschieter. Twee keer nog wel. AU.

Maar ook nu nog heel veel werk te doen om alle overbodige soldeer weg te krijgen en de leeg gestraalde naden weer op te vullen en dan weer... schoonmaken en zandstralen.

Wat zouden de kosten geweest zijn als hier gietdelen en positiepuntjes i.p.v. sleuven zouden zijn gebruikt?..10-20 euro. Maar dan zou het resultaat 10.000x strakker zijn. Ik zeg.. misplaatste zuinigheid.

Maar goed, het is nu even mopperen. Morgen weer fris aan de slag met de verdere opbouw.
« Laatst bewerkt op: 17 June 2015, 22:29:37 door FritsT »