Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Wielen bruineren. Hoe?
door
Dave.......
Vandaag
om 22:14:22
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
nighttrain1
Vandaag
om 22:13:36
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
AB 7216
Vandaag
om 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
GerardvV
Vandaag
om 22:08:01
Programmeren cv
door
maartenvdb
Vandaag
om 22:06:35
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 22:05:18
booster vraag
door
maartenvdb
Vandaag
om 21:54:08
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
Bahn-AG
Vandaag
om 21:41:52
Tams app
door
reinderlf
Vandaag
om 21:41:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:40:15
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Martin Domburg
Vandaag
om 21:35:29
Rijnstraat
door
Huup
Vandaag
om 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 20:36:15
Sfeer op je modelbaan
door
NS264
Vandaag
om 20:35:21
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Peter Soonius
Vandaag
om 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw.
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
Vandaag
om 20:23:24
Terugverende koppeling
door
Trein033
Vandaag
om 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 19:03:27
Vreemd probleem
door
guy1846
Vandaag
om 18:37:10
Modelbaan Beltheim.
door
mass am see
Vandaag
om 18:10:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 17:52:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
grossraumwagen
Vandaag
om 17:16:33
Wat was jullie allereerste loc?
door
wob
Vandaag
om 17:00:42
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 16:23:24
EL11 NSB sound file
door
bellejt
Vandaag
om 16:10:59
Aachenau West
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 13:53:03
RhB H0m, Albulisch
door
martijn v m
Vandaag
om 13:37:39
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 4300 (in spoor 0)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
...
46
Omlaag
Auteur
Topic: NS 4300 (in spoor 0) (gelezen 159907 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 11305
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #75 Gepost op:
14 June 2015, 21:14:43 »
Strip 0,15 x 1,0 en een klinknagel 0,8/0,5
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11305
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #76 Gepost op:
15 June 2015, 10:22:57 »
Remmo bouwt:
Het "dak" van de tender moet BINNEN/TUSSEN de zijwanden vallen. Niet erop.
Van de voorkant van de plaat moet aan beide zijden 0,5 mm worden afgehaald om de passing te laten lukken.
"Achteraf" bleek de spleet tussen schuine en verticale deel van de kolenbak ook echt een spleet te moeten zijn. Die wordt later met een kleine strip (horizontaal) afgedekt. Net zoals 1:1. Vreemd, maar waar.
foto Jan de Haan.
«
Laatst bewerkt op: 02 September 2015, 20:01:54 door NS8714
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11305
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #77 Gepost op:
15 June 2015, 21:41:52 »
Een "moeilijke" dag. Achteraf is het makkelijk omdat je weet dat het gelukt is, maar bij het begin van werkzaamheden kan je dat nog niet overzien. MAATVOERING in het KWADRAAT.
De tussenschotten zitten met zwaluwstaarten in elkaar, maar schuiven ze ook wel genoeg in elkaar en staat alles 100,00000% in lijn? Ik dacht van wel, maar niet dus.
Daarbij gaf de handleiding aan dat het in elkaar steken van de twee "horizontaal" lopende platen van de kolenbak moeilijk kon verlopen.. dus... je doet het anders. FOUT.
Tijdig stoppen, uithuilen en overnieuw beginnen of... een beetje smokkelen en weten dat een goede smokkelaar niet betrapt wordt. Kies maar.
Dan maar gewoon de plaatjes van vandaag.
De grote plaat zou als eerste moeten, maar de zijkanten moeten er onder...tja.
De kleine horizontale plaat zou als laatste van de vier moeten....tja.
Tien stappen verder als de zijkanten er op zitten.. een vrij forse spleet tussen plaat en zijkant. Bleek later net acceptabel op te vullen met soldeer, maar hoe kan dat nou?
Ook een uitdaging om alle lange naden optisch goed dicht te solderen.
Deze naad is nou net een slecht voorbeeld, want daar komt een L profiel overheen. Maar bodemplaat en zijwanden...
Moeilijker te zien omdat het model glanzend schoon is (gebleven!)...het smalle randje in de kolenbak. Afgewerkt/opgevuld met 0,5x1,0 mm strip uit mijn eigen voorraad. Niks geen geëtste stripjes. Die zijn niet scherp.
En de overblijvende gaatjes tegen het schuine vlak.....solmuren.
De achterkant.
Niks geen hoekstrips, maar "Austerity" plaatwerk koud op elkaar gelast (1:1) en toch moet het in model ook vloeiend lopen.
Het dak van de tender is na veel passen en meten optisch recht bevonden, maar de vijlvlakken laten zien dat dat nog net niet het geval was. Tot hoever wil je gaan?
«
Laatst bewerkt op: 16 June 2015, 13:25:36 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11305
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #78 Gepost op:
15 June 2015, 23:08:15 »
Ik dacht... vanavond nog een leuk werkje... de verstevigingsribben in de kolenbunker. Etsdeel nr 30. Jammer dan. Gaat nooit passen. De ontwerper is de 1,0 mm inkeping voor het horizontale randje vergeten. Dat wordt zelf maken.....ook leuk. (wel 8 keer bij 3 kits.)
[/url]
«
Laatst bewerkt op: 16 June 2015, 00:22:57 door FritsT
»
Gelogd
guest7823
Gast
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #79 Gepost op:
16 June 2015, 00:00:09 »
Als ik zo kijk, maar dat gaat gegeven de resolutie van de foto's niet echt goed: kan het zo zijn dat je een klein open driehoekje hebt t.p.v. de overgang schuine en rechte zijkant bij de verstevigingsrib ??
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11305
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #80 Gepost op:
16 June 2015, 00:20:35 »
Ja, dat zie ik ook net....of beter gezegd...ik werd er via de mail op gewezen
En ik heb ook al een oplossing...twee inkepinkjes
en dan neem ik dat loze driehoekje maar voor lief.
Nog wel de "haakse hoek" er op zetten. Het ging me nu even over de passing.
«
Laatst bewerkt op: 16 June 2015, 00:34:43 door FritsT
»
Gelogd
guest7823
Gast
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #81 Gepost op:
16 June 2015, 00:33:21 »
;-)
Gelogd
jjg koopmans
Offline
Berichten: 476
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #82 Gepost op:
16 June 2015, 11:09:14 »
Die constructie lijkt niet goed begrepen, het zijn 2 hoekstaaltjes met een overlappende knie, zo heb je totaal
geen last van inkepingen e.d., door de vorm gaat die knie er overheen.
mvrgr
Koopmans
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11305
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #83 Gepost op:
16 June 2015, 11:46:27 »
Al had ik had fout, door alle opmerkingen komt het nu goed. Heren ... helemaal goed en blijf meedenken.
Zo dus......uit plaat 0,3 en strip 0,5 x 1,0
MET driehoekje.
Toch nog een aantal keer zelf maken want dat ziet er scherper uit dan de etsdelen.
In de etsplaat zitten 6 steunen geen 8 omdat door de toegepaste constructie van het front van de kolenbunker er één is vervallen/veranderd. Remmo heeft achter de schermen al laten zien dat dat aangepast kan worden, dus alles gaat nu volgens 1:1.
Overigens, nog steeds een heel klein inkepingkje nodig in het horizontale profieltje. Het scherpe hoekje moet er echt af omdat anders het profiel niet goed in positie komt en het schuine deel van het profiel de zijwand niet raakt. Dan krijg je anders een heel gek driehoekje.
Deze steun op de foto gaat er dus weer af, want daar is het dus net anders, maar op de andere posities...
Hier ging het echt om de passing.
«
Laatst bewerkt op: 16 June 2015, 13:29:31 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11305
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #84 Gepost op:
16 June 2015, 18:29:09 »
Remmo bouwt:
Remmo heeft besloten om eerst verder te gegaan met het front voordat de andere delen van de kolenbunker worden opgebouwd.
Als snel werd duidelijk dat daar een constructiefoutje zat. Het front kwam te hoog en te ver naar achter. daardoor kon de zijkant van de kolenbunker nooit mooi aansluiten en kon de voorste steun in de kolenbunker niet geplaatst worden. Als we dit van tevoren hadden geweten, was het makkelijker geweest om het stukje uit de schuine zijkant de snijden. Nu was dat onderdeel (en bij mij dus ook) al vastgezet. Geen nood... we zijn inventief en hebben freesjes.
Om het front verder naar voren te krijgen ( 0,3 mm) hoef je enkel een deel van de plaat af te slijpen. Appeltje-eitje.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11305
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #85 Gepost op:
16 June 2015, 18:36:31 »
Nu ik de door Remmo ervaren problemen ken, heb ik mijn model aangepast.
1. Voor de aanpassing
-In de groene cirkel zie je de horizontale strips uit de kolenbunker... de laaste centimeter verwijderen
-Het hoogteverschil is aanzienlijk, dat moet dus weggefreesd worden
-En naar voren was appeltje-eitje
2. Na de aanpassing.
«
Laatst bewerkt op: 17 June 2015, 18:01:13 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11305
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #86 Gepost op:
16 June 2015, 22:34:27 »
Na een lange dag is dit het resultaat.
en nu niet zoals gisteren ....nog even doorgaan. Genoeg voor vandaag
nog wel even schoonmaken, maar de steun zit, MET driehoekje
Gelogd
e_p
Offline
Berichten: 701
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #87 Gepost op:
16 June 2015, 22:42:43 »
nou, je hebt je borrel weer verdiend
Gelogd
groet,
e-p
nu ook een blog!
http://nulspoor.blogspot.com/
FritsT
Offline
Berichten: 11305
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #88 Gepost op:
17 June 2015, 12:07:21 »
Mijn ervaringen met de opbouw van de tender tot nu toe, met goedbedoelde adviezen voor een volgende bouwer:
1. De voorplaat van de tender is bij 1:1 één plaat. Hier niet. Nu heb ik ook een storende ronde buignaad boven de gereedschapkistjes.
Mijn advies: Knip een complete plaat en apart dakje. Jammer van de pen/gat verbindingen, maar dat is niet het ergste.
Oakville kit heeft dat ook.
2. Het dakje onder de gereedschapkistjes moet lager. In de zijwanden van de bunker VOORAF 0,5 mm (plaatdikte) wegvijlen.
3. Als je de bak ultrasoon wilt reinigen, dan in het dakje tender/bodem gereedschapskist, een gat boren. Ik heb nu een niet gesoldeerde spleet onder de kastjes (met solderen wordt er niet beter op) en die blijft druipen.
4. Maatvoering van het koud op elkaar soleerwerk van de randen van de tender is kritisch. Je moet een perfecte “kubus” maken en niet een met aflopend vlak. Komt door onnauwkeurigheden van het binnenwerk.
5. De voetplaat heeft aan de voorkant twee uitsteeksels. In de handleiding zet je daar pas veel later de steunen aan de voorkant op. Doe dat snel (of tijdelijke steun, bv. een profiel op onderzijde ) want je buigt die dingen anders 100x om en ze zijn scherp AU.
«
Laatst bewerkt op: 17 June 2015, 12:10:02 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11305
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #89 Gepost op:
17 June 2015, 22:26:23 »
De steunen worden dus uit etsplaatdelen geconstrueerd. Kan, maar waarom toch geen gietdelen? Nu heb ik heel veel werk (niet erg) en heel veel soldeer nodig (wel erg) om alle naden dicht te plamuren. Onvermijdelijk dat je bij het schoonmaken beschadigingen krijgt (heel erg). Dat laatste is dus in een onbewaakt ogenblik gebeurd. Toch jammer.
Op onderstaande twee foto's de situatie nadat er met glasvezelpotlood al heel veel soldeer weggehaald is.
en als alle dikke bobbels weg zijn gehaald, kan de zandstraler er overheen.
Rechts dus de uitschieter. Twee keer nog wel. AU.
Maar ook nu nog heel veel werk te doen om alle overbodige soldeer weg te krijgen en de leeg gestraalde naden weer op te vullen en dan weer... schoonmaken en zandstralen.
Wat zouden de kosten geweest zijn als hier gietdelen en positiepuntjes i.p.v. sleuven zouden zijn gebruikt?..10-20 euro. Maar dan zou het resultaat 10.000x strakker zijn. Ik zeg.. misplaatste zuinigheid.
Maar goed, het is nu even mopperen. Morgen weer fris aan de slag met de verdere opbouw.
«
Laatst bewerkt op: 17 June 2015, 22:29:37 door FritsT
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
...
46
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 4300 (in spoor 0)