Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 17:02:05
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:09:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 16:01:20
Probleem met inloggen door Joz
Vandaag om 15:55:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 15:50:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Onshape gebruikersgroep door MOVisser
Vandaag om 13:23:37
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:03:35
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 12:34:56
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Resin kits best met of zonder grondlaag door Ronald Halma
Vandaag om 11:05:30
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door tothebeach
Vandaag om 07:50:19
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 07:31:26
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
  

Auteur Topic: NS 4300 (in spoor 0)  (gelezen 166537 keer)

guest7823

  • Gast
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #45 Gepost op: 10 June 2015, 12:55:45 »
Het wasdingen mysterie.....

op de 5000 in Utrecht zie je dit:


foto JdH
Kan je ook leuke raadplaatje van maken  ;D
- op welk deel van de ketel kijk je
- wat is het ding linksonder op de foto

Groeten,

Kniesoor

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11614
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #46 Gepost op: 10 June 2015, 14:48:07 »
foto JdH

of

onderdeel 5.7

« Laatst bewerkt op: 10 June 2015, 14:58:10 door FritsT »

Frans8800

  • Gast
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #47 Gepost op: 10 June 2015, 15:01:12 »
ik zou in die laatste de 2 pop type safety valves herkennen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11614
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #48 Gepost op: 10 June 2015, 21:38:06 »
Het frame zit (na bestuderen van Remmo zijn activiteiten) binnen een uurtje in elkaar. Nu moeten de hornblockgeleiders gemaakt en geplaatst worden.

1. Een keurige handleiding hoe je ze moet vouwen.


2. Voor de extra duidelijkheid een plaatje van de achterkant en de lipjes


3. Hier zie je duidelijk dat de lipjes bedoeld zijn om de "hoogte" te stellen.


In de andere richting moet je het zelf maar uitzoeken en daar moet je nou net de minste afwijking hebben. Bekend is "de lange pennen methode". Zodra de pennen (verlengde assen) parallel lopen is het goed. Die heb ik dus net aan Remmo uitgeleend en moet even wat anders bedenken........een malletje maken.

4. Tussen de schenen moet het 8,0 mm zijn. Het gat in het frame is 10,0 mm. Da's makkelijk. Twee standaard profielen uit de voorraad.
Gescheiden door een 0,7 mm plaatje zodat het onderdeel van 0,5 mm er in kan schuiven.


5. Zo dus


6. De 10 mm staf past keurig in het frame. Dan vastklemmen (hier met een klemschaar) en vastsolderen.


en dat 8 maal herhalen.

Edwin...mazzelaar dat je als laatste begint.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11614
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #49 Gepost op: 11 June 2015, 09:46:35 »
Voor "the keeps" (scheenplaatafsluiters), moet je zelf wat verzinnen zegt de handleiding. Meestal boor je dan aan de onderzijde van het frame aan beide zijden een gaatje en rijg daar een draad door. Omdat daar nu veel en onregelmatig plaatwerk loopt gaat dan nooit netjes lukken. Ik heb bedacht om aan beide zijden van de schenen een buisje 2x1 te solderen en daar een 1 mm draad door te steken. Als die nou iets taps buigt, blijft de draad door de wrijving zitten maar is wel demontabel. Desnoods buig je de draad aan de bovenzijde iets om.

« Laatst bewerkt op: 11 June 2015, 09:50:01 door FritsT »

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1686
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #50 Gepost op: 11 June 2015, 10:16:20 »
Professionele oplossing  (y) (y)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #51 Gepost op: 11 June 2015, 11:01:24 »
Mooie oplossing, maar ook het hulpgereedschapje om de hornblockgeleiders op de juiste plek te krijgen. Je zou hier misschien ook de grote Avonside jig kunnen gebruiken, dan bouw je meteen het hele chassis goed. Moet je denk ik wel de juiste asdiameter pennen laten maken, want volgens mij is dit ding eigenlijk vooral voor H0.

Frits, 8 keer geleider vouwen is toch geen probleem? Is juist hobby. Wees blij dat je geen 5000 bouwt  ;)

Heel mooi om te zien hoe dit in elkaar steekt. 0 is zeker qua bouwen nog leuker dan H0.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #52 Gepost op: 11 June 2015, 11:33:54 »
Voor "the keeps" (scheenplaatafsluiters), ....
Bij de spoorwegen heet dat sluitstuk
mvrgr
Koopmans

guest7823

  • Gast
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #53 Gepost op: 11 June 2015, 12:15:42 »
Mijn eerste associatie bij "keeps" is "onderpotten", dwz de bakken onder de lagers waar de olie en lagerkussens in zitten.

Een vertwijfelde  Kniesoor

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #54 Gepost op: 11 June 2015, 12:21:49 »
Kniesoor heeft gelijk.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11614
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #55 Gepost op: 11 June 2015, 12:31:53 »
De tekst (blz 6) van de handleiding:

Fit the hornguides now, proceeding in the same manner as the locomotive. Unlike the locomotive, no seperate keeps are provided for the axle bearings. Instead a short length of brass wire, formed into an L, is simply soldered by its bottom leg to one side of the hornguide unit. It can be soldered to both sites, but this makes diasassembly slightly more difficult and is not strictly necessary.


Ik kan er niks anders van maken.

niet kniezen, maar bouwen.

« Laatst bewerkt op: 11 June 2015, 12:34:38 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #56 Gepost op: 11 June 2015, 13:32:07 »
Is het niet gewoon hetzelfde en zitten er 2 verschillen in: verschil 1, prototype namen en model namen en verschil 2, nederlands en engels?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #57 Gepost op: 11 June 2015, 13:47:34 »
Om nog maar te zwijgen over de kennis / kwaliteit van handleidingschrijver. Waarbij het mogelijkerwijs een prima kit ontwerper is, maar niet perse iemand met technische kennis m.b.t. archaïsche zaken als stoomlocomotieven

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11614
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #58 Gepost op: 11 June 2015, 15:07:34 »
De remcylinder en de remkrachten-overbrengings-stang.
Een beetje zitten knoeien met fosforzuur en een druppie teveel soldeer, maar het zit.
Moertje M1 erop ziet er beter uit dan niks, maar eigenlijk.......Ach, straks is het daar weer zwart en staat de loc rechtop. Zie je niks van.

Remmo... dit is dus het zelf gedraaide exemplaar. Probleem opgelost

« Laatst bewerkt op: 11 June 2015, 15:10:39 door FritsT »

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #59 Gepost op: 11 June 2015, 15:50:39 »
De tekst (blz 6) van de handleiding:

Fit the hornguides now, proceeding in the same manner as the locomotive. Unlike the locomotive, no seperate keeps are provided for the axle bearings. Instead a short length of brass wire, formed into an L, is simply soldered by its bottom leg to one side of the hornguide unit. It can be soldered to both sites, but this makes diasassembly slightly more difficult and is not strictly necessary.


Ik kan er niks anders van maken.

niet kniezen, maar bouwen.
In het engels zou het woord "hornstay" gebruik moeten worden.
mvrgr
Koopmans