Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

digitaal veranderd in 15 jaar door Lobomotion69
Vandaag om 04:53:45
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Miniature Holland
Vandaag om 03:47:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Piko 2025 door 5166
17 July 2025, 23:40:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje door Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225 door Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
17 July 2025, 19:40:08
Aachenau West door wob
17 July 2025, 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
17 July 2025, 14:22:42
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
17 July 2025, 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
17 July 2025, 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
17 July 2025, 08:55:50
  

Auteur Topic: NS 4300 (in spoor 0)  (gelezen 159308 keer)

guest7823

  • Gast
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #45 Gepost op: 10 June 2015, 12:55:45 »
Het wasdingen mysterie.....

op de 5000 in Utrecht zie je dit:


foto JdH
Kan je ook leuke raadplaatje van maken  ;D
- op welk deel van de ketel kijk je
- wat is het ding linksonder op de foto

Groeten,

Kniesoor

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #46 Gepost op: 10 June 2015, 14:48:07 »
foto JdH

of

onderdeel 5.7

« Laatst bewerkt op: 10 June 2015, 14:58:10 door FritsT »

Frans8800

  • Gast
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #47 Gepost op: 10 June 2015, 15:01:12 »
ik zou in die laatste de 2 pop type safety valves herkennen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #48 Gepost op: 10 June 2015, 21:38:06 »
Het frame zit (na bestuderen van Remmo zijn activiteiten) binnen een uurtje in elkaar. Nu moeten de hornblockgeleiders gemaakt en geplaatst worden.

1. Een keurige handleiding hoe je ze moet vouwen.


2. Voor de extra duidelijkheid een plaatje van de achterkant en de lipjes


3. Hier zie je duidelijk dat de lipjes bedoeld zijn om de "hoogte" te stellen.


In de andere richting moet je het zelf maar uitzoeken en daar moet je nou net de minste afwijking hebben. Bekend is "de lange pennen methode". Zodra de pennen (verlengde assen) parallel lopen is het goed. Die heb ik dus net aan Remmo uitgeleend en moet even wat anders bedenken........een malletje maken.

4. Tussen de schenen moet het 8,0 mm zijn. Het gat in het frame is 10,0 mm. Da's makkelijk. Twee standaard profielen uit de voorraad.
Gescheiden door een 0,7 mm plaatje zodat het onderdeel van 0,5 mm er in kan schuiven.


5. Zo dus


6. De 10 mm staf past keurig in het frame. Dan vastklemmen (hier met een klemschaar) en vastsolderen.


en dat 8 maal herhalen.

Edwin...mazzelaar dat je als laatste begint.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #49 Gepost op: 11 June 2015, 09:46:35 »
Voor "the keeps" (scheenplaatafsluiters), moet je zelf wat verzinnen zegt de handleiding. Meestal boor je dan aan de onderzijde van het frame aan beide zijden een gaatje en rijg daar een draad door. Omdat daar nu veel en onregelmatig plaatwerk loopt gaat dan nooit netjes lukken. Ik heb bedacht om aan beide zijden van de schenen een buisje 2x1 te solderen en daar een 1 mm draad door te steken. Als die nou iets taps buigt, blijft de draad door de wrijving zitten maar is wel demontabel. Desnoods buig je de draad aan de bovenzijde iets om.

« Laatst bewerkt op: 11 June 2015, 09:50:01 door FritsT »

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #50 Gepost op: 11 June 2015, 10:16:20 »
Professionele oplossing  (y) (y)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #51 Gepost op: 11 June 2015, 11:01:24 »
Mooie oplossing, maar ook het hulpgereedschapje om de hornblockgeleiders op de juiste plek te krijgen. Je zou hier misschien ook de grote Avonside jig kunnen gebruiken, dan bouw je meteen het hele chassis goed. Moet je denk ik wel de juiste asdiameter pennen laten maken, want volgens mij is dit ding eigenlijk vooral voor H0.

Frits, 8 keer geleider vouwen is toch geen probleem? Is juist hobby. Wees blij dat je geen 5000 bouwt  ;)

Heel mooi om te zien hoe dit in elkaar steekt. 0 is zeker qua bouwen nog leuker dan H0.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #52 Gepost op: 11 June 2015, 11:33:54 »
Voor "the keeps" (scheenplaatafsluiters), ....
Bij de spoorwegen heet dat sluitstuk
mvrgr
Koopmans

guest7823

  • Gast
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #53 Gepost op: 11 June 2015, 12:15:42 »
Mijn eerste associatie bij "keeps" is "onderpotten", dwz de bakken onder de lagers waar de olie en lagerkussens in zitten.

Een vertwijfelde  Kniesoor

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #54 Gepost op: 11 June 2015, 12:21:49 »
Kniesoor heeft gelijk.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #55 Gepost op: 11 June 2015, 12:31:53 »
De tekst (blz 6) van de handleiding:

Fit the hornguides now, proceeding in the same manner as the locomotive. Unlike the locomotive, no seperate keeps are provided for the axle bearings. Instead a short length of brass wire, formed into an L, is simply soldered by its bottom leg to one side of the hornguide unit. It can be soldered to both sites, but this makes diasassembly slightly more difficult and is not strictly necessary.


Ik kan er niks anders van maken.

niet kniezen, maar bouwen.

« Laatst bewerkt op: 11 June 2015, 12:34:38 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #56 Gepost op: 11 June 2015, 13:32:07 »
Is het niet gewoon hetzelfde en zitten er 2 verschillen in: verschil 1, prototype namen en model namen en verschil 2, nederlands en engels?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #57 Gepost op: 11 June 2015, 13:47:34 »
Om nog maar te zwijgen over de kennis / kwaliteit van handleidingschrijver. Waarbij het mogelijkerwijs een prima kit ontwerper is, maar niet perse iemand met technische kennis m.b.t. archaïsche zaken als stoomlocomotieven

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #58 Gepost op: 11 June 2015, 15:07:34 »
De remcylinder en de remkrachten-overbrengings-stang.
Een beetje zitten knoeien met fosforzuur en een druppie teveel soldeer, maar het zit.
Moertje M1 erop ziet er beter uit dan niks, maar eigenlijk.......Ach, straks is het daar weer zwart en staat de loc rechtop. Zie je niks van.

Remmo... dit is dus het zelf gedraaide exemplaar. Probleem opgelost

« Laatst bewerkt op: 11 June 2015, 15:10:39 door FritsT »

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #59 Gepost op: 11 June 2015, 15:50:39 »
De tekst (blz 6) van de handleiding:

Fit the hornguides now, proceeding in the same manner as the locomotive. Unlike the locomotive, no seperate keeps are provided for the axle bearings. Instead a short length of brass wire, formed into an L, is simply soldered by its bottom leg to one side of the hornguide unit. It can be soldered to both sites, but this makes diasassembly slightly more difficult and is not strictly necessary.


Ik kan er niks anders van maken.

niet kniezen, maar bouwen.
In het engels zou het woord "hornstay" gebruik moeten worden.
mvrgr
Koopmans