Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel
door
Eric v C
Vandaag
om 21:14:33
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:57:38
Minibaan Visserskaai H0
door
gdh
Vandaag
om 20:54:05
Contact gegevens Roco NL
door
Luc2000
Vandaag
om 20:52:44
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 20:51:53
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein
door
Pukkie
Vandaag
om 20:51:00
ESU V5 Decoder setting
door
ATSF2
Vandaag
om 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jeronimos
Vandaag
om 20:32:43
Probleem met Trix wagon
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 20:31:04
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage
door
WimC
Vandaag
om 20:18:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Frank 123
Vandaag
om 20:09:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 19:47:21
Probleem met inloggen
door
VAM65
Vandaag
om 19:43:02
3D print wagons: de benodigde onderdelen
door
Floris Dilz
Vandaag
om 19:18:38
Wat hebben treintjes met Kerst te maken?
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 19:06:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
roco
Vandaag
om 18:49:12
LS Models 2025
door
Corné81
Vandaag
om 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:23:38
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen
door
TonM
Vandaag
om 18:04:28
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 17:59:58
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht
door
R1954
Vandaag
om 17:55:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:39:49
Goede wensen voor 2026
door
Alewijn
Vandaag
om 17:22:20
TEE RGP 1 Jouef versus REE Modeles
door
MathynK
Vandaag
om 15:24:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Silvolde
Vandaag
om 15:20:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 15:03:07
Revier Rheinbrenner (H0)
door
Jelmer
Vandaag
om 14:32:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 13:59:06
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
BramFokke
Vandaag
om 13:40:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 12:52:02
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 4300 (in spoor 0)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
Vorige
-
Volgende
-
1
...
28
29
[
30
]
31
32
...
46
Omlaag
Auteur
Topic: NS 4300 (in spoor 0) (gelezen 166402 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 11613
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #435 Gepost op:
11 October 2015, 10:31:05 »
Nu ook de handrails aangebracht.
De rails zelf is van 0,8 rvs draad en blijft demontabel.
De houders zijn niks meer dan een staaf met een gat.
Dan kan ik nu ook de ladder maken.
«
Laatst bewerkt op: 11 October 2015, 10:32:58 door FritsT
»
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 6397
***
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #436 Gepost op:
11 October 2015, 10:54:05 »
Het wordt een echt juweeltje Frits
. Is het optisch bedrog of staan die handrails op de ketel niet iets te ver van de ketel af
?
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
FritsT
Offline
Berichten: 11613
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #437 Gepost op:
11 October 2015, 11:11:58 »
De houders op de rookkast zijn langer dan die op de ketel.
Omdat we meestal een dikkere rookkast voor de ketel zien, is dit even wennen, maar het klopt !
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bij de NS versie van de loc is Engelse constructie van de blazer verwijderd. Het gat in de rookkast moet derhalve worden gedicht. Dat kan met een afdekplaatje op opvullen.
Stuk staf taps vijlen zodat er minimaal ruimte overblijft.
Aan de binnenkant een dikke klodder soldeer en met de vlam naar buiten laten doorvloeien.
Glad vijlen.
Polijsten.
«
Laatst bewerkt op: 11 October 2015, 11:15:51 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11613
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #438 Gepost op:
11 October 2015, 12:46:13 »
De fluit zit gemonteerd op de ketel en niet aan het machinistenhuis. De leiding moet nog in een S-vorm worden gebogen.
Aan het gietdeel mis ik een constructiepin. Er kan natuurlijk wel direct op de ketel gesoldeerd worden, maar dat is wel heel dicht bij de ketelring en die gaat opbollen als je de dikwandige ketel verhit. Ik heb besloten om M1 in het gietdeel te tappen en een draadeind en moertje te gebruiken. Uiteindelijk het boutje/moertje van binnenuit nog extra verstevigen met een kloddertje soldeer.
De schroefdraad zit ook gesoldeerd in het gietdeel
«
Laatst bewerkt op: 11 October 2015, 13:36:30 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11613
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #439 Gepost op:
11 October 2015, 19:05:44 »
Een NS aanpassing...de ladder. Zit dus niet in de kit.
Bij het grootbedrijf zie je diverse soorten en maten ladders op de loc's...kiezen maar.
Voor de zijkant van de ladders heb ik vier stuks strip 0,5x1,5 zijn uitgegloeid en om een rond stuk messing gebogen. Vervolgens alle vier op elkaar gesoldeerd en met de kolomboor gaten voor de spijlen geboord. Alles weer los en draad 0,7 mm door de gaten.
Op de foto niet echt te zien, maar de verticale delen van de ladder zijn rond aan de bovenkant.
Alles solderen, afknippen en glad vijlen. Vervolgens twee steuntjes met gaatjes waar de handrails door gaat.
De ladder blijft demontabel en wordt na het spuiten op de handrail vastgelijmd met 10-seconden lijm.
Gelogd
Tedo
Offline
Berichten: 2201
Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #440 Gepost op:
11 October 2015, 19:25:46 »
Gelogd
Grtz!
Tedo
Rob Ellerman
Offline
Berichten: 5517
Modelspoor is emotie...
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #441 Gepost op:
11 October 2015, 20:07:52 »
Wordt een juweeltje Frits. Klasse!
Groeten,
Rob
Gelogd
Tbinnebarretije…
FritsT
Offline
Berichten: 11613
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #442 Gepost op:
11 October 2015, 23:07:15 »
Het ganghandel..........
zo ziet het 1:1 "handje" er aan de voorkant uit:
en in model moet je een klein etsplaatje ombuigen en de uitsteeksels in de buis steken.....ja ja.
Die uitsteeksels moet je samenknijpen en dan.....brekie brekie.
Ik heb een 1 mm draad in de buis gesoldeerd en het handje (of wat daar voor door mag gaan) er aan gesoldeerd.
Aan de kant van het machinistenhuis hetzelfde verhaal.
Op het etsdeel zitten nu zelfs helemaal geen uitseeksels.... (solder when happy !)
Dus weer de truc met 1 mm draad en er het beste van maken.
De twee bouten zijn van een formaat dat die niet door modelboutjes weergegeven kunnen worden. Ik heb twee gaatjes geboord en 0,8 mm draad als imitatie gebruikt.
En dan het overzicht.
Hier moet het nodige nog aan gedaan worden.
Maar mijn idee over deze constructie...waarom toch niet 2 gietdelen? Ik vind dit misplaatste zuinigheid voor een in het oog lopend detail.
En het benodigde gietstuk voor de voorkant heeft de ontwerper overigens wel in de kit zitten, maar dan voor het handremsysteem van de tender en daar zit die niet in het zicht, dus........
Ik had de mazzel dat ik dat onderdeel destijds even kwijt was en er zelf eentje heb gemaakt voor de positie bij de handrem. Inmiddels weer gevonden,dus....
«
Laatst bewerkt op: 12 October 2015, 08:38:15 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11613
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #443 Gepost op:
12 October 2015, 14:08:00 »
Wat zit daar nou weer voor een groot gapend gat?
Overigens, bij de 5000 is deze stang heel anders geconstrueerd en kan dus zeker niet als voorbeeld dienen.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11613
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #444 Gepost op:
12 October 2015, 19:36:08 »
De weg van de minste weerstand.... een afdekplaatjes waarbij de oorspronkelijke uitsparing voor de positionering van het ganghandel gehandhaafd is.
Gelogd
peterha
Offline
Berichten: 1213
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #445 Gepost op:
12 October 2015, 19:54:54 »
Frits,
Je hebt nu een half afdekplaatje gemaakt, maar als ik het (wat wazige) plaatje erboven bekijk, lijkt het me dat er een vierkante afdekplaat rondom het gat in het machinistenhuis zit, met daarop een aantal klinknagels.
Of klopt dat niet?
Gr. Peter
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
roadster36
Offline
Berichten: 5560
Team Mitropa
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #446 Gepost op:
12 October 2015, 20:23:00 »
das meer weerstand
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11613
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #447 Gepost op:
12 October 2015, 20:34:34 »
@Peter,
Had ik ook gezien, maar mijn klinknagelpers ligt hier 200 kilometer vandaan (kon je niet weten).
Verder houd ik er rekening mee dat ik het tzt over ga doen. Vandaar "de minste/meeste" weerstand....... en een werkje van max 10 minuten. Maar nu kan ik de afstelling van de ganghandel bij de voetplaat tenminste maken.
Gelogd
peterha
Offline
Berichten: 1213
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #448 Gepost op:
12 October 2015, 21:05:39 »
Oh, gelukkig.
Was al bang dat dit de definitieve versie zou zijn. Zou zonde zijn van de hoge standaard van bouwen/afwerken van het model.
gr. Peter
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
FritsT
Offline
Berichten: 11613
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #449 Gepost op:
12 October 2015, 21:06:33 »
De twee hefbomen aan de linkerzijde heb ik, met afstandbusjes, op de as gesoldeerd. Die steek ik door de lagers en aan de rechterzijde schuif ik de hefboom (met afstandbus) er zo op. Demontabel.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
Vorige
-
Volgende
-
1
...
28
29
[
30
]
31
32
...
46
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 4300 (in spoor 0)