Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: NS 4300 (in spoor 0)  (gelezen 160067 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11305
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #435 Gepost op: 11 October 2015, 10:31:05 »
Nu ook de handrails aangebracht.
De rails zelf is van 0,8 rvs draad en blijft demontabel.
De houders zijn niks meer dan een staaf met een gat.

Dan kan ik nu ook de ladder maken.


« Laatst bewerkt op: 11 October 2015, 10:32:58 door FritsT »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6334
  • ***
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #436 Gepost op: 11 October 2015, 10:54:05 »
 (y) Het wordt een echt juweeltje Frits (y). Is het optisch bedrog of staan die handrails op de ketel niet iets te ver van de ketel af :-\?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11305
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #437 Gepost op: 11 October 2015, 11:11:58 »
De houders op de rookkast zijn langer dan die op de ketel.
Omdat we meestal een dikkere rookkast voor de ketel zien, is dit even wennen, maar het klopt !

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bij de NS versie van de loc is Engelse constructie van de blazer verwijderd. Het gat in de rookkast moet derhalve worden gedicht. Dat kan met een afdekplaatje op opvullen.



Stuk staf taps vijlen zodat er minimaal ruimte overblijft.


Aan de binnenkant een dikke klodder soldeer en met de vlam naar buiten laten doorvloeien.


Glad vijlen.


Polijsten.
« Laatst bewerkt op: 11 October 2015, 11:15:51 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11305
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #438 Gepost op: 11 October 2015, 12:46:13 »
De fluit zit gemonteerd op de ketel en niet aan het machinistenhuis. De leiding moet nog in een S-vorm worden gebogen.

Aan het gietdeel mis ik een constructiepin. Er kan natuurlijk wel direct op de ketel gesoldeerd worden, maar dat is wel heel dicht bij de ketelring en die gaat opbollen als je de dikwandige ketel verhit. Ik heb besloten om M1 in het gietdeel te tappen en een draadeind en moertje te gebruiken. Uiteindelijk het boutje/moertje van binnenuit nog extra verstevigen met een kloddertje soldeer.



De schroefdraad zit ook gesoldeerd in het gietdeel




« Laatst bewerkt op: 11 October 2015, 13:36:30 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11305
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #439 Gepost op: 11 October 2015, 19:05:44 »
Een NS aanpassing...de ladder. Zit dus niet in de kit.
Bij het grootbedrijf zie je diverse soorten en maten ladders op de loc's...kiezen maar.

Voor de zijkant van de ladders heb ik vier stuks strip 0,5x1,5 zijn uitgegloeid en om een rond stuk messing gebogen. Vervolgens alle vier op elkaar gesoldeerd en met de kolomboor gaten voor de spijlen geboord. Alles weer los en draad 0,7 mm door de gaten.

Op de foto niet echt te zien, maar de verticale delen van de ladder zijn rond aan de bovenkant.


Alles solderen, afknippen en glad vijlen. Vervolgens twee steuntjes met gaatjes waar de handrails door gaat.
De ladder blijft demontabel en wordt na het spuiten op de handrail vastgelijmd met 10-seconden lijm.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2180
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #440 Gepost op: 11 October 2015, 19:25:46 »
 (y)  :o
Grtz!
Tedo

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5389
  • Modelspoor is emotie...
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #441 Gepost op: 11 October 2015, 20:07:52 »
Wordt een juweeltje Frits. Klasse!

Groeten,
Rob
Tbinnebarretije…

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11305
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #442 Gepost op: 11 October 2015, 23:07:15 »
Het ganghandel..........

zo ziet het 1:1 "handje" er aan de voorkant uit:


en in model moet je een klein etsplaatje ombuigen en de uitsteeksels in de buis steken.....ja ja.
Die uitsteeksels moet je samenknijpen en dan.....brekie brekie.
Ik heb een 1 mm draad in de buis gesoldeerd en het handje (of wat daar voor door mag gaan) er aan gesoldeerd.




Aan de kant van het machinistenhuis hetzelfde verhaal.


Op het etsdeel zitten nu zelfs helemaal geen uitseeksels.... (solder when happy !)
Dus weer de truc met 1 mm draad en er het beste van maken.
De twee bouten zijn van een formaat dat die niet door modelboutjes weergegeven kunnen worden. Ik heb twee gaatjes geboord en 0,8 mm draad als imitatie gebruikt.


En dan het overzicht.
Hier moet het nodige nog aan gedaan worden.
Maar mijn idee over deze constructie...waarom toch niet 2 gietdelen? Ik vind dit misplaatste zuinigheid voor een in het oog lopend detail.
En het benodigde gietstuk voor de voorkant heeft de ontwerper overigens wel in de kit zitten, maar dan voor het handremsysteem van de tender en daar zit die niet in het zicht, dus........



Ik had de mazzel dat ik dat onderdeel destijds even kwijt was en er zelf eentje heb gemaakt voor de positie bij de handrem. Inmiddels weer gevonden,dus....






« Laatst bewerkt op: 12 October 2015, 08:38:15 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11305
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #443 Gepost op: 12 October 2015, 14:08:00 »
Wat zit daar nou weer voor een groot gapend gat?
Overigens, bij de 5000 is deze stang heel anders geconstrueerd en kan dus zeker niet als voorbeeld dienen.





FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11305
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #444 Gepost op: 12 October 2015, 19:36:08 »
De weg van de minste weerstand.... een afdekplaatjes waarbij de oorspronkelijke uitsparing voor de positionering van het ganghandel gehandhaafd is.


peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1188
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #445 Gepost op: 12 October 2015, 19:54:54 »
Frits,

Je hebt nu een half afdekplaatje gemaakt, maar als ik het (wat wazige) plaatje erboven bekijk, lijkt het me dat er een vierkante afdekplaat rondom het gat in het machinistenhuis zit, met daarop een aantal klinknagels.
Of klopt dat niet?

Gr. Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #446 Gepost op: 12 October 2015, 20:23:00 »
das meer weerstand  ;D

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11305
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #447 Gepost op: 12 October 2015, 20:34:34 »
@Peter,

Had ik ook gezien, maar mijn klinknagelpers ligt hier 200 kilometer vandaan (kon je niet weten).
Verder houd ik er rekening mee dat ik het tzt over ga doen. Vandaar "de minste/meeste" weerstand....... en een werkje van max 10 minuten. Maar nu kan ik de afstelling van de ganghandel bij de voetplaat tenminste maken.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1188
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #448 Gepost op: 12 October 2015, 21:05:39 »
 ;D  Oh, gelukkig.

Was al bang dat dit de definitieve versie zou zijn. Zou zonde zijn van de hoge standaard van bouwen/afwerken van het model.  (y)

gr. Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11305
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #449 Gepost op: 12 October 2015, 21:06:33 »
De twee hefbomen aan de linkerzijde heb ik, met afstandbusjes, op de as gesoldeerd. Die steek ik door de lagers en aan de rechterzijde schuif ik de hefboom (met afstandbus) er zo op. Demontabel.