Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 664395 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
@Bas
Het kan aan mij liggen maar m.b.t. de wisselaansturing zie ik nog geen extra mogelijkheden t.o.v. die we nu hebben. Voor mij maakt het geen verschil of het paneel op een tablet staat of fysiek met knoppen op de rijplank, zolang het werkt tenminste. En ik kan de wissels nu ook met een fysiek knopje besturen als ik zou willen. Volgens mij zit daar ook geen probleem, want alles heeft gewerkt zoals ik verwacht had. Door andere problemen t.w. het hoge aantal veroorzaakte kortsluitingen is de boel m.b.t. het resetten wel onder druk gekomen en daarom ga ik asap verbeteringen uitvoeren.
De belasting op de z21-app staat hier op zich los van, maar op dit moment zou ik wel graag willen dat de print de commando's vanaf de z21- of de Digitrains-app op de tablet op een betrouwbare manier naar de X-Bus op de z21 transporteert. Kan hij dat, en zo nee, wat kan hij dan wel? Ik ben er nog niet van overtuigd dat de WAM het kan, maar morgen ga ik maar eens even wat uitproberen en ik zal hier een verslagje plaatsen.
Het is eigenlijk jammer dat het scherm van de Route Control maar minimale informatie biedt, anders hadden we het allemaal allang voor elkaar.

Ik wil heel graag met jou samen de keerlusbeveiliging aanpakken. Jij hebt daarvoor de mogelijkheden en je hebt er nu ook al de nodige energie in gestoken. Zonde als we dat niet monteren en testen. Misschien kan dat binnenkort?
Het afzonderlijk uitschakelen van de branchline sectie bij kortsluiting is ook nog wel een ding. Ik heb hier nog even gekeken en de Roco10764-versterker zelf schakelt zonder ingeplugde Multimuis bij kortsluiting niet uit.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2021, 20:08:02 door St00mboy »

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Citaat
De belasting op de z21-app staat hier op zich los van
Nou volgens mij neemt de belasting toe met elke maus en tablet. Dus geen tablets zou dan meer maus betekenen. Als je dan de tablet vervangt door fysieke knopjes die of via XpressNet (bekabeld) of direct de spoelen schakelen, dan heb je een kleinere belasting. + bekabeld is altijd betrouwbaarder. Of je ze moet vervangen of niet, is echt afhankelijk van de last en de betrouwbaarheid. In techniekwereld hebben we een gezegde: "If it ain't broke, don't try to fix". Zoals je zei, de tablets deden het verder wel. Dus lekker laten zitten, denk ik dan.

Citaat
maar op dit moment zou ik wel graag willen de print de commando's vanaf de z21- of de Digitrains-app op de tablet op een betrouwbare manier naar de X-Bus op de z21 transporteert.
Je kan hier niet zo veel aan doen. Als die z21 slechts 10 draadloze apparaten kan handelen, dan is er niks wat wij daaraan kunnen doen. Dus je opties zijn dan nog steeds: Draadloos ding vervangen door ding met draad of 2e z21 + WLAN pakket of ander gelijksoortig apparaat gebruiken en je wisselsdecoders daarop aansluiten. Maar helaas digitale centrales met WiFi groeien niet aan bomen. Waarschijnlijk dat ik een op basis van een wifi arduino, mr Ghatow's code aan de praat kan krijgen maar dit staat sws niet hoog op m'n todo list. Hij heeft code voor zowel DCC als draadloze z21 emulatie. In theorie zouden de tablets kunnen werken op een goedkope zelfbouw z21, maar zeker weten doe ik het niet.

Als ik je verhaal goed begrepen heb, moet deze oplossing ook instaat zijn om met tablets wissels aan te sturen?


Die roco booster is een beetje een apart ding. Hij was volgens mij gemaakt voor gebruik de lok en multimausen. Standaard bij XpressNet worden de buitenste 2 aders van de 6 polige kabel niet gebruikt, maar tussen maus en booster worden die aders gebruikt om DCC signalen te vervoeren. Die booster belast dat signaal met een weerstand waardoor die maus snapt dat hij als master moet werken. Bij een kortsluiting trekt die booster dat signaal helemaal omlaag waardoor die maus snapt dat er een kortsluiting is. Als het DCC signaal wegvalt, snapt de booster dat de spanning er af moet. Zodoende is het geen intelligent ding verder. Als 1 booster dus kortsluiting heeft, dan hebben alle boosters kortsluiting

Ik weet niet precies hoe jullie je boosters hebben aangesloten? Volgens mij doet de z21 zelf niks met de buitenste 2 aders van de X-net bus. Dus ik neem aan dat jullie de b-bus gebruiken? Ik weet niet of andere boosters ook dit probleem ook hebben. De 10764 is ook niet bedoeld om achter een z21 te hangen vanwege de gelimiteerde communicatie, maar ik kan er naast zitten. Ik weet ook niet precies wat Roco bedacht heeft allemaal.

Dus om kortsluitingen lokaal te houden, moet je of apart zekeringen aanbrengen of misschien dat andere wel boosters zelfstandig kunnen afschakelen zonder de rest te beinvloeden. De zekeringen daar heb ik nog minstens een maand voor nodig. Ik wil stroom gaan meten met een speciale stroommeet chip en dan wil ik kijken of ik een kortsluiting kan onderscheiden van een optrekkende trein en daarop meteen afschakelen. Die frogjuicers werken ook ongeveer zo.

Ik kan komende week wel ff een prototype keerlusbeveiligingsprint in elkaar flansen. Ik heb alle benodigdheden op voorraad liggen. Dan kan ik over 2 weken langskomen?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Het klopt natuurlijk dat de belasting toeneemt met iedere verbinding, maar we hebben er tot nu toe nog weinig tot geen last van gehad. Ik ga morgen weer eens stoeien met een WAM en niet alleen om te kijken hoe het ook alweer zat....  ;D
Er zit een 4-verdeler op de B-bus van de z21 aangesloten en daarop zitten de 4 boosters. De 4-verdeler heb ik een keer op Ebay gevonden en uit Duitsland laten komen. Hij doet al een jaar of 5 mee.
De mogelijkheid van een kortsluitbeveiliging per sectie met een soort zekering klinkt goed, zeker voor de branchline.
Ik denk dat we voor het weekend van de 14e wel iets kunnen afspreken. Het ligt er even aan hier of in Stroe.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2021, 22:46:22 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4353 Gepost op: 03 augustus 2021, 18:42:51 »
Ik ben inmiddels met twee WAMmen aan het stoeien geweest en ik krijg er met één verbinding, maar krijg er geen lok meer mee aan het rijden.
Vreemd, omdat we er in 2016 vijf of zes werkend hadden.  :-\
Henk heeft er ook nog twee en gaat die ook testen.

Leen.

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4354 Gepost op: 03 augustus 2021, 18:51:42 »
Voor de goede orde WAM is Wlan Maus toch?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4355 Gepost op: 03 augustus 2021, 19:10:57 »
Het geworstel met de WAM (Wireless Arduino Mouse) staat hier beschreven.

Leen.


bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4356 Gepost op: 04 augustus 2021, 08:04:18 »
Ben me aan het inlezen, veel informatie te verwerken  :laugh:.

@Leen, je had het laatst over het verplaatsen van de tablets op de FY. Is het misschien een idee om een powerbank achter de tablets te ducttape'n waarmee je ze de hele dag kan voeden? Dan kan de fat conductor er mee rondlopen of elders gaan zitten, zou hij dat willen.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4357 Gepost op: 04 augustus 2021, 10:38:02 »
Ik denk niet dat het een goed idee is om met de tablet rond te lopen. Misschien dat het kan als we er twee installeren. Dan kun je met één ervan lopen.
Eerst maar eens kijken hoe we die X-bus verbinding ook alweer draadloos kunnen krijgen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2021, 12:22:40 door St00mboy »

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4358 Gepost op: 04 augustus 2021, 13:31:02 »
Ik heb dat WAM verhaal doorgelezen, maar ik snap het niet helemaal. Ik begrijp dat je de wam aansluit op Xpressnet en een WAM kan een verbinding opzetten met een WLAN maus. Nu staat er ook dat er voor elke extra rijder 1 wam nodig is.

Bestaat elke WAM nu uit 1 arduino met ethernet shield en RS485 interface die je bekabeld aan dezelfde WLAN router als de z21?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4359 Gepost op: 04 augustus 2021, 13:32:39 »
Ja, dat klopt. Hij werkte niet goed met de WLAN muis, maar wel met foon of tablet.
Het is een mooie oplossing om een tablet op aan te sluiten buiten de draadloze verbinding met de z21-app om.
De beperking zou dan enkel nog het aantal verbindingen via de router zijn.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2021, 14:52:54 door St00mboy »

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4360 Gepost op: 05 augustus 2021, 22:18:16 »
Die router kan er heel wat meer aan dan de Z21 qua connecties.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4361 Gepost op: 09 augustus 2021, 22:21:03 »
Vorig jaar een bak gemaakt om de branchline op de keerlus te kunnen aansluiten:
De beide V-bakken zijn nu volledig technisch gereed. De enkelsporige met het wissel kan dienen als aftak naar de branchline:


............Het wissel zit, geheel tegen mijn principes, helemaal aan het einde van de bak. Het kan niet anders, anders werd de boog te klein. Het is nu tevens een experiment, want ik heb het wissel met 4 of 5 schroeven stevig vastgeschroefd, op de foto nog met drie:

...................

Leen.

Toen ik vorig jaar het wissel aan het einde van de bak vastzette had ik er al geen goed gevoel over, en ja hoor, in Stroe werd er geen goede bakovergang mee gemaakt en dat leidde tot schade aan het wissel.  :-\ Vanmiddag heb ik de schade hersteld:


Het wissel ligt nog steeds aan het bakuiteinde, maar de losgekomen rails zijn nu stevig aan een klein megabielsje vastgesoldeerd. Het is bedoeling dat er de volgende keer met een module met een flexibel railuiteinde een goede BMB-bakovergang met een schuiflasje mee gemaakt kan worden.

Ik heb na het rijweekend verder nog geen enkele schade aan de bakken kunnen ontdekken. Onderaan twee van de poten waren wel de M8-rampamoeren losgekomen, waar de stelvoeten in zitten. Maar dat komt door het krimpen van het hout en gebeurt na een paar jaar nu eenmaal. Eigenlijk zou je de poten in een emmer water moeten zetten, zodat het hout weer uitzet  ;), maar ik heb de rampamoeren met bruislijm in het gat vastgeplakt.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2021, 22:32:48 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4362 Gepost op: 15 augustus 2021, 19:14:20 »
Ons rijweekendje met de BMB-baan in Stroe zit er weer op.........met een compleet nieuwe digitale aansturing van zowel onze fiddle yard van ruim 7 meter ...............De digitale besturing van de mainline-fiddle yard voldeed naar verwachting......................


.......

Het klopt dat de besturing van de fiddle yard naar verwachting voldeed, maar dat betekent zeker niet dat alles perfect verliep: :-\
.............na elke kortsluiting - het waren er echt veel -  moest de FY eerst gereset worden voor we weer verder konden. Dat laatste gaf uit onbegrip - want dit hoefde vroeger nooit - ook nog flink wat extra kortsluitingen.

Wegens het gebruik van de DCC Concepts ADS8-fx decoders op de fiddle yard moesten we na elke herstart eerst de wissels op de fiddle yard resetten, om de frogs correct gepolariseerd te krijgen. OK, dat kan met een druk op de knop en het duurt misschien een 10-tal seconden, maar het is na een onderbreking extra irritant, zeker als er ook nog net treinen de fiddle yard op komen rijden, en dat is nu eenmaal bijna altijd het geval. Als zo'n trein doorrijdt maakt hij opnieuw kortsluiting en dan leer je allemaal nieuwe woorden om je vocabulaire mee uit te breiden.  ::)

Ik heb in juli de wisseldecoders van de fiddle yard ingeregeld, uitgaande van de bedrade Roco multimuis: als het wissel op de MM op rechtdoor stond, dan moest het in het echt en op de tablet ook op rechtdoor staan en de frog moest dan correct gepolariseerd zijn. In de Roco-app op de tablet kon je daarna de stand van de wissels daaraan aanpassen. Maar deze ADS8-fx decoder heeft voor de frog geen geheugen maar een basisstand, waardoor de polarisatie van de frog na een herstart altijd op dezelfde positie staat. Regelmatig komt deze positie niet overeen met de stand van het wissel en ja, dan krijg je kortsluiting. Vandaar het resetten na elke opstart. Er zijn twee manieren om dat te corrigeren:
1) Koop voor £80 een nieuwe ADS8-sx decoder. Die heeft de geheugenfunctie wel.
2) Regel de wissels anders in.

Ik heb voor mogelijkheid 2 gekozen en de wissels staan nu correct gepolariseerd bij opstart in de basisstand, d.w.z. rechtdoor. Om dit voor elkaar te krijgen moesten er op de decoder de nodige draden verwisseld en op de tablets de nodige instellingen gewijzigd worden. In mijn geval bleken 10 wissels op de fiddle yard niet in de juiste positie te staan t.o.v. die van de frog bij opstart. Hier zie je de opstelling: op deze twee tablets is het nu in orde:


Ondanks alle andere instellingen functioneert het nu op dezelfde manier als voorheen, alleen staat het wisselteken op de Multimuis nu soms in de verkeerde stand. In de Roco app gaat het wel goed, want daar wordt het bij het omschakelen in de diverse aangesloten apparaten gelijk allemaal mee veranderd. Ik verwacht dat het nu in de praktijk zal voldoen omdat de meeste wissels, zeker die op het hoofdspoor, bijna altijd in de rechtdoor-stand staan, maar omdat Murphy ook altijd meedoet ga ik het voor alle zekerheid binnenkort nog een keer testen met een opstelling van de complete fiddle yard.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2021, 21:04:11 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4363 Gepost op: 18 augustus 2021, 21:42:50 »
Ik ben inmiddels met twee WAMmen aan het stoeien geweest en ik krijg er met één verbinding, maar krijg er geen lok meer mee aan het rijden.
Vreemd, omdat we er in 2016 vijf of zes werkend hadden.  :-\
Henk heeft er ook nog twee en gaat die ook testen.

In 2016 heb ik 6 WAMmen gemaakt, WAM 11 t/m WAM 16. Het ging allemaal niet gelijk goed, maar op een gegeven moment hadden we er op een rijdag drie tegelijk in gebruik en heb ik er op de NMD 2017 (Rijswijk) nog een keer mijn treinen mee bestuurd, toen ik met de Forumbaan meedeed. Daarna lukte het draadloos rijden ineens veel beter en hebben we de WAMmen nooit meer nodig gehad. Na onze rijdag in Stroe met de nieuwe digitale aansturing van de wissels op onze fiddle yard zou het wel eens een heel interessante oplossing kunnen zijn om de WLAN-verbinding van de z21 te ontlasten. Je bedient de wissels dan met je draadloze tablet, maar toch via de X-bus verbinding van de z21.

De twee WAMmen die ik hier thuis had bleken niet meer goed te werken, geen idee hoe dat kan. ??? Ik wist na 5 jaar ook niet meer zo goed hoe het ook alweer allemaal werkte. Maar na een paar regenachtige dagen heb ik er zojuist weer eentje werkend gekregen, dus kan er eindelijk getest worden of de wissels er goed mee bestuurd kunnen worden. Tijdens de rijdagen van 2016 hebben we dat nooit met onze WAMmen gedaan.

Deze WAM 11 doet het nu weer  (y):


Ik denk dat ik er maar een glaasje Schotse Groene Energie op neem!

Leen.
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2021, 21:48:02 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4364 Gepost op: 18 augustus 2021, 23:37:24 »
De tweede WAM bestaat evenals de eerste uit een Arduino Mega met een W5100 ethernet shield. Ik heb de sketch van forumlid Dick Koning uit 2016 geupload, maar hoewel ik daarin het IP-adres (192.168.0.12) aangepast heb, blijft het toch vaststaan op 192.168.100.26. Ook het XpressNet adres verandert niet.

Wie weet hoe ik die adressen kan veranderen?

Leen.
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2021, 19:17:02 door St00mboy »