Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Project draadloze besturing voor grote modulebaan o.b.v Roco z21 en Arduino Mega  (gelezen 48567 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Voor de aansturing van onze BMB modulebaan maken wij gebruik van de witte z21. We hebben daarvoor een dual band wifi router, zodat we ook op 5 GHz kunnen wifi-en.
Het grote voordeel van draadloze besturing is dat je met je trein kan meelopen, ook al is de baan 25 meter of langer.

Helaas bleek tijdens de laatste rijdag, dat dit tot 6, 7 verbindingen goed verloopt, maar daarboven gaat het mis.
Na een tijdje - het lijkt erop alsof er iets te warm wordt -  houdt de z21 ermee op. Hij geeft dan geen melding, maar paniek!  :o....je merkt ineens dat je je trein niet meer kan besturen en die rijdt gewoon door, zonder besturing dus.
In de app zie je dat er geen verbinding meer is. De Roco -app geeft dan een rood kruisje rechtsbovenin het scherm.
De foon en de tablet blijven al die tijd gewoon met wifi verbonden met de router.

De deelnemers zijn met diverse niet-technische oplossingen gekomen, zoals minder treinen en deelnemers tegelijk laten rijden, onderling foons en tablets uitwisselen zodat er maar 6 of 7 tegelijk verbonden zijn etc.
Wij hebben voor de volgende rijdag een noodscenario met een stel multimuizen, maar nu we na een paar rijdagen gewend zijn aan draadloos is dat gewoon veel minder leuk.  :-\

Persoonlijk zou ik graag zien dat er een werkende oplossing komt, waarbij minimaal 20 foons tegelijk met wifi met de z21 verbonden kunnen zijn waarvan er 6 tot 8 tegelijkertijd moeten kunnen rijden. Acht treinen tegelijk op een module baan is waarschijnlijk teveel, maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat we een maximum aantal rijdende treinen aangeven waaraan het minimaal moet kunnen voldoen. Dat zou ook een aantal van 10 kunnen zijn. Het moet nl. ook een beetje op de groei zijn, zodat het ook werkt als er meer deelnemers komen en de baan groter wordt. Op dit moment is de baan max. een meter of 30 lang en we hebben 12 deelnemers. Daarbij teken ik aan dat op rijdagen niet altijd iedereen aanwezig is.

Ik denk een oplossing gevonden te hebben die kan werken en daar ben ik - niet gehinderd door enige kennis - al een paar weken mee bezig. De voortgang heb ik af en toe hier gepost:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64485.1890.html

Het betreft de z21- Multimouse-slave emulator van Philipp Gahtow:
http://pgahtow.de/wiki/index.php?title=Z21_mobile
(zie halverwege de pagina)
Op de website van Gahtow staat uitgebreid het concept voor de bouw van een volledige zwarte Roco Z21-centrale op basis van een Arduino uitgelegd. Deze Z21-emulator kan voor een paar tientjes gebouwd worden compleet met Loconet- , s88-bus etc.
Terloops heeft Gahtow het ook over de daarvan afgeleide z21-slave emulator. Er staat ook dat er geen beperking meer is van 10 gebruikers, m.a.w. we kunnen gewoon met zijn allen verbonden zijn.

In dit topic op de gscalecentral website wordt hetzelfde concept voor de leek wat duidelijker stap-voor-stap beschreven incl. welke componenten er nodig zijn voor de z21-slave emulator en hoe je die aan elkaar knoopt:
https://www.gscalecentral.net/threads/diy-emulator-of-z21-command-station-based-on-arduino-for-20.305794/

Dit is voor mij het uitgangspunt voor dit project.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2016, 10:45:23 door St00mboy »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Lijkt erop dat de processor in de z21 het gewoon te zwaar krijgt (en dan bedoel ik niet zo zeer te warm) en fouten gaat maken. Goedkope routers hebben er ook last van en vallen nu we steeds meer apparaten hebben in een huishouden ook grandioos door de mand. Enige remedie, minder verbindingen.  :-\

Ik mis alleen nu even wat de Arduino doet... En hoe die het probleem op lost...


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Ik mis alleen nu even wat de Arduino doet... En hoe die het probleem op lost...

Dat, en nog veel meer, staat allemaal op die twee websites, maar die kun je ook in 12 minuten niet even doorlezen, dat snap ik.  ;)

De volledige instructies staan ook bovenaan in de z21-Multimouse-slave sketch, die van de beide websites gedownload kunnen worden.
Op de site van Gahtow staat dat er met de z21-emulator geen beperking meer is van 10 gebruikers, m.a.w. we kunnen gewoon met zijn allen verbonden zijn.
Daarom wil ik dit graag werkend krijgen en ga proberen om hier uit te leggen hoever ik ermee ben, wat er wel en wat er niet lukt.

Als het eenmaal goed werkt met het Roco kastje 10764 plus muis als centrale, dan wil ik kijken of ik hetzelfde kan bereiken met de z21 als centrale, waarbij de Xpressnet-aansluiting van de z21-emulator op de X-bus aangesloten wordt.
Als dat werkt, dan zouden we met onze android apps via IP-adres 192.168.0.111 de z21 op de gebruikelijke wijze kunnen aanspreken en via een ander adres bijv. 192.....112 via de emulator en langs de X-bus.
In dat geval hebben we veel verbindingen en houden tevens de mogelijkheid open om de wifi-muis te kunnen gebruiken die er volgens Kuijpers in week 37 aankomt.
De enige beperking die ik dan nog zie zie is de router: geen idee hoeveel wifi-verbindingen een TP-link Archer C20 router tegelijkertijd kan handelen en hoe dat evt. op te lossen zou zijn.

Op mijn ontdekkingsreis heb ik tot nu toe al de nodige ondersteuning gekregen van Nico Teering (van de Mardec) maar die heeft me geadviseerd om dit project in een apart topic te posten.
Ik had o.a. problemen met de USB en Nico heeft me daarbij de weg naar de CH340 drivers gewezen. De Mega staat nu keurig op COM7 geïnstalleerd op de PC.

Nu even over de emulator zelf en de voortgang:
De z21-slave emulator zoals ik die wil bouwen staat vrij duidelijk beschreven op de bovengenoemde webpagina van G-scalecentral.
Op deze enigszins aangepaste tekening staat zo'n beetje wat de bedoeling is:


Zoals op de tekening zit het nu ook aangesloten met het Roco 10764 kastje met Mulitimuis als centrale.
Ik heb daarvoor inmiddels een (Chinese kloon) Arduino Mega2560, een ethernet shield W5100 en een Waveshare RS485 board volgens de foto van de Gscalecentral webpagina werkend aan elkaar geknoopt zitten.
Ik ga ervan uit, dat ik de g-scalecentral foto hier niet mag plaatsen en ik heb zelf geen duidelijke. Dit is mijn eigen foto:

Ik heb een ethernet shield zonder ICSP-socket aan de onderzijde, zodat de ICSP pinnen niet direct contact konden maken bij het op elkaar pluggen van beide boards. Ik heb het e.e.a. daarom met kabels doorverbonden en de boards liggen nu naast elkaar.

Het RS485-board zit in het breadboard geprikt en is als volgt aangesloten:
  VCC => 5V of arduino Mega.
    GND => GND of arduino Mega.
    RO => TX1 (18) pin.
    DI => RX1 (19) pin.
    RSE => Pin 3 (Digital).
Op de RS485 heb ik volgens de instructie de twee contactjes omgesoldeerd als A3 en B2.

Op dezelfde webpagina van Gscalecentral staat de Xpressnet library en de Z21-Multimouse-slave.ino sketch die je moet gebruiken.
De Xpressnet Library heb ik in de Arduino IDE als .zip-bibliotheek toegevoegd en de Z21-Multimouse-slave sketch heb ik na aanpassing van het IP-adres (192.168.0.112) geúpload naar de Arduino.
De seriële monitor geeft dan dit te zien:


Als ik op de tablet met de Roco-app of met de Digitrains app ga spelen, dan krijg ik dit soort meldingen in de monitor te zien:


Dat begint erop te lijken. Het hardware verhaal lijkt nu aardig te werken.
Maar het is niet alles goud wat er blinkt:

Ik heb een foon die alleen geschikt is voor wifi op 2,4 GHz en een tablet die ook voor 5GHz geschikt is. Ik probeer met allebei  met de "z21" contact te maken zowel via de Roco Z21-app als met de Digitrains-app.
Mijn lok krijg ik nog steeds niet aan het rijden en ik weet niet of ik dit zelf wel op kan lossen.

Er doen zich nl. nog een paar problemen en meldingen voor die er vast mee te maken hebben:
1) Ik kan op 2,4 GHz met de foon in beide apps geen verbinding met de z21 krijgen maar met de tablet wel.
2) Ik krijg met de Roco app op de tablet de kortsluitmelding en krijg die niet weg. Op de rails staat gewoon 16,5V.
3) Ik krijg in de Digitrains app in het beginscherm de melding "track power off" en als ik mijn lok wil besturen"Locomotive is being controlled by another device "
4) Gisteren heb ik het IP-adres in de z-21-multimouse-slave sketch gewijzigd naar 192.168.0.112 en hij blijft daar nu vast op staan. Ongeacht wat ik in de sketch ingeef blijft er 192........112 uit de seriële monitor komen. Als ik een andere sketch draai, bijv een met adres 192.168.0.2 dan wijzigt hij het adres wel.

Ik probeer hier dingen te leren en heb ik veel gevallen de klok wel horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.
Voorlopig gaat het me boven de pet, waarom die 4 dingen niet goed werken.

Er zijn dus nog een paar dingen die niet kloppen en beter moeten.
Wie weet er hoe het moet en wat ik vaudt doe?  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2016, 11:02:25 door St00mboy »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Dat, en nog veel meer, staat allemaal op die twee websites, maar die kun je ook in 12 minuten niet even doorlezen, dat snap ik.  ;)
Dat klopt zeker. Maar na zo'n nette uitgebreide omschrijving van het probleem en wensen verwacht ik ook een omschrijving van de oplossing. ;) Al is het maar kort, wat IS een z21-emulator. En ik mag dan wel 15km van de grens wonen en Duitse schoonouders hebben, ik ga niet voor mijn plezier een Duitse tekst uitpluizen.  ;D

Maar goed, als ik het goed begrijp doet de Arduino dus nu gewoon een z21 na?

Ja, de naam zei het al wel grotendeels maar ik was vooral in de verwarring omdat je dus met deze oplossing de hele z21 dus buiten spel zet. Kan zeg maar bot gezegd dus de prullenbak in. En dat had ik niet verwacht...

De Mega staat nu keurig op COM7 geïnstalleerd op de PC.
Let op, als je hem in een andere USB poort stopt krijgt hij vrolijk een ander COM nummer. Just a heads up, voor je je een ongeluk zoekt  ;D

Ik heb een ethernet shield zonder ICSP-socket aan de onderzijde, zodat de ICSP pinnen niet direct contact konden maken bij het op elkaar pluggen van beide boards.
Weet je zeker dat dit nodig is? Als ze het shiel fatsoenlijk ontworpen hebben namelijk niet. Alle pinnen van de ICSP zijn maar gewoon kopieën van andere pinnen in de normale shield header, ze zijn niet uniek / alleen in de ICSP te vinden.

Goed, ik wilde even een blik werpen op de code maar Sourcefrog is down  :-\ Schijnbaar zijn de links gewoon stuk.

Nog klein puntje over het IP adres. Heb je op de router ook aangegeven dat 192.168.0.112 dat dit vast gebruikt wordt? Anders zou de router dit adres ook weer kunnen proberen uit te geven.

En als je het adres aanpast en het verandert niet maar met een andere sketch wel dan zou ik bijna zeggen dat de upload van je sketch gewoon op een of andere manier faalt. Kijk nog even goed of je geen typefout hebt gemaakt waar je het IP in geeft.

Verder zie ik niet in hoe de 2,4Ghz en de 5Ghz anders zouden werken mits deze gewoon op de router zijn ingesteld voor hetzelfde netwerk. Maar dat is wel de standaard instelling op de meeste routers....

En dan mijn wantrouwen  ::) Ik weet niet of de Mega veel beter gaat zijn met veel verbindingen, dat moeten tests uitwijzen. Maar op papier heeft hij al een streepje achter omdat de Mega niet zo snel is en waarschijnlijk trager dan de SoC in de z21...

En misschien iets voor de toekomst, bouw het rond een ESP8266?  8) Is veeeeeel sneller en bezit al Wifi.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Citaat van: Timo
Goed, ik wilde even een blik werpen op de code maar Sourcefrog is down  :-\ Schijnbaar zijn de links gewoon stuk.

Weet jij de correcte links ??

Verder, de meeste SoC implementaties laten maar een beperkt aantal UDP of TCP sockets toe ( om memory te sparen ) bij de zZ21 is dit idd 8 maximaal....


Grtzz,

Karst

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Ik had van de link gewoon de bestandsnaam gesloopt
http://sourceforge.net/projects/pgahtow/files/
En dan vanaf daar gekeken.

Maar 8 is niet zo veel :/ Tijd om een bridge te bouwen?  ;D Dus een ESP8266 die alleen meer socks aan kan en deze door stuurt naar de z21. Benodigdheden: ESP8266, voeding  ;D Vind het zo zonde dat deze nu niet meer gebruikt wordt  ::)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Allereerst hartelijk dank voor de reacties.
Ik hoop met zulke reacties de sleutel tot een goed werkend project te kunnen vinden, want zover is het nog niet.

Ik zie 2 soorten reacties:
1) De reacties waaruit blijkt dat ik het nog niet helemaal duidelijk genoeg omschreven heb.
2) Reacties met een mogelijke oplossingsrichting.

Eerst de verduidelijking (ik hoop dat het nu beter lukt) van wat er m.b.t. mijn omschrijving hierboven niet goed overgekomen is:

Al is het maar kort, wat IS een z21-emulator.
De z21 emulator is een volledige centrale op basis van een Roco 10764 kastje en een Arduino Mega2560. Hij heeft de functionaliteit van de Z21 (de zwarte), maar kost slechts een paar tientjes.
De z21-slave emulator is van deze centrale afgeleid maar heeft minder functionaliteit, o.a. geen loconet en s88-bus. Hij heeft (volgens mij) minder functionaliteit dan de witte z21, maar ruim voldoende om er treintje mee te kunnen spelen.
Hij is wellicht voor een leek als ik eenvoudiger te bouwen. De ontwerper geeft aan dat er geen beperking is van 7 - 10 wifi verbindingen.

Maar goed, als ik het goed begrijp doet de Arduino dus nu gewoon een z21 na?
De Arduino-boards hebben geen centrale, zoals de z21. Zij zitten op de slave-uitgang van het Roco kastje 10764 (= nu de centrale) aangesloten en zorgen voor het transport van de Xpressnet signalen van de centrale naar de router v.v.

..........maar ik was vooral in de verwarring omdat je dus met deze oplossing de hele z21 dus buiten spel zet. Kan zeg maar bot gezegd dus de prullenbak in. En dat had ik niet verwacht...
Nee, de z21 gaat zeker niet de prullenbak in. Als de emulator in deze proefopstelling, met het Roco kastje 10764 als centrale, werkend te krijgen is, dan wil ik dat kastje vervangen door de z21, waarbij de Arduino op de X-bus van de z21 aangesloten wordt i.p.v. op de slave uitgang van het Roco kastje. Het Roco kastje kan daarna weer als booster gebruikt worden.  ;)
Hopelijk hebben we dan via IP-adres 192....111 zoals voorheen normaal 7 verbindingen met de z21 plus daarbij, bijv.  op IP-adres 112, een flink aantal verbindingen via de Arduino-slave en de Xpressnet aansluiting (X-bus) van de z21.

Let op, als je hem in een andere USB poort stopt krijgt hij vrolijk een ander COM nummer. Just a heads up, voor je je een ongeluk zoekt  ;D
Weet je zeker dat dit (= het doorverbinden van de ICSP pinnen ) nodig is? Als ze het shield fatsoenlijk ontworpen hebben namelijk niet. Alle pinnen van de ICSP zijn maar gewoon kopieën van andere pinnen in de normale shield header, ze zijn niet uniek / alleen in de ICSP te vinden.
Ja, ik had inderdaad begrepen dat de Arduino anders in Apparaatbeheer kan komen te staan als je hem op een andere USB-poort zet.
M.b.t. de ICSP-pinnen heb ik hetzelfde gedacht als jij beschrijft, maar het begon allemaal pas te werken nadat ik de pinnen van beide boards doorverbonden had.

Goed, ik wilde even een blik werpen op de code maar Sourcefrog is down  :-\ Schijnbaar zijn de links gewoon stuk.
Weet jij de correcte links ??
Ik had van de link gewoon de bestandsnaam gesloopt
http://sourceforge.net/projects/pgahtow/files/
En dan vanaf daar gekeken.
Sorry, ik had de links naar sourceforge er gelijk bij moeten zetten: http://sourceforge.net/projects/pgahtow/files/


T.a.v. de reacties met een mogelijke oplossingsrichting:
Verder, de meeste SoC implementaties laten maar een beperkt aantal UDP of TCP sockets toe ( om memory te sparen ) bij de zZ21 is dit idd 8 maximaal....
Ik neem aan dat je daarmee het aantal verbindingen bedoelt, dat is dan idd dus gebleken. Vandaar deze poging tot een oplossing.
Ik heb me ook afgevraagd of de Digikeijs DR5000 centrale misschien een oplossing zou kunnen zijn.

Nog klein puntje over het IP adres. Heb je op de router ook aangegeven dat 192.168.0.112 dat dit vast gebruikt wordt? Anders zou de router dit adres ook weer kunnen proberen uit te geven.
Dat is mijn volgende stap. Hij moet twee vaste ip-adressen hebben, nl. 111 en 112, en de rest moet hij via DHCP aan de foons etc. uitgeven. Nu kan hij inderdaad ook nog wat anders doen. Ik moet wel eerst even kijken hoe je dat ook alweer moet doen.

En als je het adres aanpast en het verandert niet maar met een andere sketch wel dan zou ik bijna zeggen dat de upload van je sketch gewoon op een of andere manier faalt. Kijk nog even goed of je geen typefout hebt gemaakt waar je het IP in geeft.
Hij geeft aan "Upload gedaan" dus dat lijkt in orde. Het IP-adres is correct getypt, dat heb ik al een aantal malen gecheckt. Ik vervang alleen een 1 door een 2 of andersom.
OK, natúúúúrlijk doe ik wat anders fout, dat is logisch..... :-[  ;D

Maar 8 is niet zo veel :/ Tijd om een bridge te bouwen?  ;D Dus een ESP8266 die alleen meer socks aan kan en deze door stuurt naar de z21. Benodigdheden: ESP8266, voeding  ;D
Geen idee wat dat is en wat die kan. Ik heb snel even gekeken en de componenten lijken zo weinig te kosten dat het het proberen waard is.
Maarrrrrrrruh.............hoemoejjedatdoen?  ??? ;D
Wat heb je daarvoor nodig en hoe krijg je het aan de praat?

Heren, nogmaals bedankt voor jullie meedenken en ik ga het vervolg hier weer posten.
N.B. Daarbij kan de komende weken helaas wat vertraging ontstaan vanwege andere zaken, vakantie e.d.  :-\

Leen.
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2016, 18:25:49 door St00mboy »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Ik heb me ook afgevraagd of de Digikeijs DR5000 centrale misschien een oplossing zou kunnen zijn.

Nog niet. We hebben het Z21 protocol nog niet geimplementeerd.

Grtzz,

Karst

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Dank je voor deze uitbreiding!  (y)

Nee, de z21 gaat zeker niet de prullenbak in.[...]
Nee, okay, maar je zet een belangrijke feuture van de z21 buiten spel  ;D

Bij mij gaat het er toch niet helemaal in dat de software na een upload met een ander IP toch de oude blijft gebruiken. Dan gaat of de upload niet goed OF er zit een bug de code waardoor er niet naar het (volledige) ingevulde IP wordt gekeken.

De ESP8266 is een microcontroller (SoC) met wifi. Het is een 32-bit microcontroller en draait veel sneller dan een Mega. Veel krachtiger dus dan een Mega. Hij zou dus prima de commando's moeten kunnen doorsturen maar hoewel mogelijk is er (denk ik) nog geen software voor. Dat zou dan zelf schrijven worden. Er zijn gelukkig al wel duizenden libraries voor dat ding.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Ik heb het volgende over de ESP8266 gevonden:
http://hackaday.com/2015/09/18/transparent-esp8266-wifi-to-serial-bridge/

Is dat wat je bedoelt?
Daar staat ook een link naar software bij:
https://github.com/jeelabs/esp-link

Voor iemand "in the know" is het misschien makkelijk, maar ik vraag me af:
1) Welke componenten heb ik nodig.
2) Hoe moet ik ze aan elkaar knopen.
3) Hoe moet ik de software flashen (met de Arduino IDE heb ik dat nu een paar keer gedaan).
en helaas.....
4) Wat als het niet goed blijkt te werken?  ;D

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Ik heb  van Nico een tip gekregen hoe het zou kunnen komen dat ik het IP-adres in de Multimouse sketch niet meer kon aanpassen.
Na het veranderen van een getal lukte het wel:


Het IP-adres staat nu op 192.168.0.11 en daar wil ik het op laten staan.
Dan hoef je er in de app op je foon alleen maar een `1` achter te zetten als je naar IP-adres 111 wil, het adres van de z21.
Ik heb het getal daarna weer terug gezet op 32, omdat ik niet weet wat er gebeurt als er een andere waarde staat.  :-[

Hiermee heb ik nog drie noten te kraken i.p.v. 4.  ;) nl.:
1) Ik kan op 2,4 GHz met de foon in beide apps geen verbinding met de z21 krijgen maar met de tablet wel.
2) Ik krijg met de Roco app op de tablet de kortsluitmelding en krijg die niet weg. Op de rails staat gewoon 16,5V.
3) Ik krijg in de Digitrains app in het beginscherm de melding "track power off" en als ik mijn lok wil besturen"Locomotive is being controlled by another device "

Leen.
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2016, 23:06:22 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Inmiddels heb ik vaste adressen ingegeven in de DHCP-server van de router.
Het DHCP-bereik is nu 192.....12 t/m 60.
Adres 11 en 111 zijn nu incl. MAC-adres ingegeven als static IP-address.
Bovendien heb ik nog een guestnetwork ingesteld voor max. 32 gebruikers.
We hebben nu dus 3 netwerken om pret mee te maken.  (y) :D

Daarna met Fing gekeken wat de router allemaal wel en niet zag:

Wel: de PC, de z21 (netjes op 111) en mijn tablet.
Niet: de Arduino Ethernet Shield (op 11) en mijn bl**dy foon.  :-\

Ik heb de sketch nòg een keer ge-upload en vreemd genoeg hielp dat: adres 11 stond nu wel in de lijst.
Het bleek tevens dat de foon bij het verbinden meldt dat er geen internet is en dan vraagt of hij verbonden moet blijven.
Ik heb nu "ja" ingevuld.
Met alle drie de netwerken zijn nu probleemloos zowel met de foon als met de tablet verbindingen te maken en ook beide apps zijn nu verbonden met de "z21", de Arduino met het Roco kastje.
Daarmee zijn 2 van de 4 problemen opgelost.

Nu alleen nog "even" dit:
1) Ik krijg met de Roco app op de tablet de kortsluitmelding en krijg die niet weg. Op de rails staat gewoon 16,5V.
2) Ik krijg in de Digitrains app in het beginscherm de melding "track power off" en als ik mijn lok wil besturen: "Locomotive is being controlled by another device "

Volgens mij heeft dit met instellingen in de software te maken:
http://sourceforge.net/projects/pgahtow/files/

Wie weet daar iets van en wil mij helpen om dit uit te puzzelen?

Leen.


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Ik heb geen idee op welke manier de Multimouse-slave sketch met de library communiceert, maar bij het compileren van de Xpressnetfile vs. 1 uit de library na het aanpassen van het IP-adres krijg ik een foutmelding:


Geen idee wat dat betekent.
Na overal het IP-adres (192....11) en MAC adres (wat er in de Multimouse-slave sketch staat) aangepast te hebben heb ik alles weer geïnstalleerd en als ik dan ga "rijden" met de Roco-app krijg ik in de Seriële monitor het volgende te zien:


Dat zullen wel de commando's zijn om de boel op gang te krijgen.
Wat betekent: "XNet Power = 0xFF"?

Ergens gaat er iets mis, want als antwoord op zo'n commando krijg ik de kortsluiting in de app te zien, terwijl er gewoon 16,5V railspanning is:


Wat gebeurt daar?  ???
Dat "PROG" verkeersbord betekent misschien dat je niet kan programmeren. Dat hoeft ook niet.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2016, 16:54:53 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
De melding uit het bovenste scherm in de post hierboven is nu weg.
Ik heb de regel aangepast omdat er nergens in de sketch een BCFlag stond en bij versie 2 wel.
Waarschijnlijk is dat er gewoon ingekopieerd zonder te checken. Vreemd dan de de melding bij mij pas op het scherm kwam.  :-\

Op de regel staat nu:
if (ActIP[i ].time > 0)       //Noch aktiv?

Niet dat ik er wat van begrijp hoor.  :o :o ???
Maar ik begrijp wel een beetje waarom de foutmelding ontstond.
Even goed is dat helaas niet de oorzaak van de kortsluiting.
Die moet volgens mij elders in de sketch zitten.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2016, 20:00:51 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
HOERA!! HET WERRUKT!!!  (y) (y) (y)

Eindelijk, ik had niet gedacht dat het me op de eerste pagina al zou lukken, maar het werkt.

Waarom het nu ineens wel werkt?
Nou, op deze foto zie je dat bij pin 18 en 19 TX en RX omgekeerd zitten t.o.v. de pinnen daarboven:


Dat is vreemd, omdat ik me moeilijk voor kan stellen dat de diverse print-layouts op zulke punten veel kunnen verschillen.
Maar goed, er staat TX en RX en dan sluit je dat zo aan.
Vanaf het begin heb ik me voorgehouden dat dat een bottleneck zou kunnen blijken te zijn.
En ja dat vergeet je dan weer even...... :-[
Maar nadat ik zojuist de pluggen omgewisseld had was de kortsluiting weg en we kunnen nu zowel met de Roco z21-app als met de Digitrains-app onze treinen besturen.
Met hoeveel tegelijk?
Geen idee, maar dat gaan we wel uitproberen.

HOERA!!!  (y) (y)
Straks eerst een neut!

Leen.
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2016, 22:39:00 door St00mboy »