Wij passen altijd onze wissels voor DCC aan en hebben die detectie niet nodig.
Langsrijdende treinen kunnen met hun wielen het uiteinde van de wisseltong raken en voor kortsluiting zorgen. Dat schijnt vaker voor te komen dan we denken.
......Zou er soms iets met de keerlus aan de hand kunnen zijn? Morgen ga ik hem maar eens verbinden met de Hornby booster. Die werkt tot nu toe op de binnenste keerlus zoals het hoort: onverstoorbaar en zonder haperingen.
(fascinerend, gifs werken hier dus ook)Ik snap niet goed waar de wielen precies kortsluiting kunnen maken in deze opstelling....Die gif ziet er eigenlijk precies hetzelfde uit als deze gif...
Ik snap nog steeds niet wat het rijden met DCC nu daadwerkelijk te maken met het elektrisch aansluiten van een puntstuk van de wissel. Puntstuk polarisatie heb je voor zowel analoog als digitaal nodig. Bedoelen ze met "DCC friendly" dat het kortsluitproef is ofzo? Ik vind het een rare term.
De Link tussen de wissels en de keerlussen zelf ontgaat me ook een beetje. Ik mag hopen dat jullie langste trein in de lus tussen de wissels past?
Als ik lees op onze eigen encyclopedie kom ik deze tegen:Wat ik zelf zou doen (kan ik dus maken voor jullie mocht je het willen)is dit. Ik zou per baan 2 lichtsluisjes (of stroomdetectie) gebruiken. Het baanvlak schakelt dan om als de uitrijsensor gemaakt is. Stel dat de trein eerst over sensor 1 rijdt. Dan gebeurt er niks. Zodra de trein dan over sensor 2 rijdt, wordt het baanvlak omgepoold. Andersom werkt het dan ook. Als sensor 2 dan als eerste gemaakt wordt, dan wordt er pas omgepoold zodra sensor 1 gemaakt wordt. 100% bi-directioneel.En het andere baanvlak werkt precies hetzelfde. De baanvlakken hebben niets te maken met elkaar. En de wissels zijn voor dit systeem ook niet van belang. Kan je misschien een simpele tekening geven van het gehele systeem. Ik ben benieuwd hoe jullie jullie baanvlakken in de keerlus hebben opgesteld, waar zitten de melders, waar polen jullie om en waar gaat het mis?
Kan je misschien een simpele tekening geven van het gehele systeem. Ik ben benieuwd hoe jullie jullie baanvlakken in de keerlus hebben opgesteld, waar zitten de melders, waar polen jullie om en waar gaat het mis?
Maar net nadat ik dat gedaan had ging de hele boel vanmiddag ineens werken, niet te geloven! Of de duvel ermee speel
..en ik geen extra detectiesecties hoef te maken, wat vooral in een boog nogal lastig kan zijn.
Kom als je het leuk vindt gerust een keer bij ons langs als we weer een rijdag hebben. En als je in de buurt woont van Krimpenerwaard ben je bij mijn testbaan ook van harte welkom hoor!
....Dat is dan weer het voordeel van lichtsluisjes. Je hebt slechts 1 enkel geisoleerd vlak nodig. Bijkomend voordeel is dat je een galvanische scheiding heb tussen baanspanning en stuur elektronica (hoewel je nog steeds je elektronica moet voeden met baanspanning...). De kans dat je dan iets opblaast is dan iets kleiner Ik heb zelf nog nooit een lichtsluisje gebruikt in een treinbaan, wel voor andere dingen. Maar voor precies deze situaties, zijn ze handiger dan stroomdetectie.
....Die handgeschakelde wissels, zit er een specifieke reden achter dat je ze handgeschakeld wilt hebben? Op technisch vlak zijn er natuurlijk mogelijkheden. Nu vind ik jullie schakelaar methode wel erg gaaf. Zo simpel en elegant.Lijkt me erg leuk, ik weet alleen niet waar jullie wanneer rijdag "vieren" . Krimpenerwaard is voor mij een 82 minuten rijden, nog wel doebaar.
Overigens hebben we op de grote keerlussen van Modulebaan.nl ook een keer zitten kl%%ien met een Hexfrogjuicer. Die bleef staan te flipperen omdat hij soms niet wist welke kant hij op moest schakelen. Volgens mij gebeurde dat na een kortsluiting of bij opstarten van de baan. Maar.... ik ben niet het grote DCC-wonder binnen de groep. Slotvraag: je gebruikt voor de keerlussen een frogjuicer én voor de inrij en uitrijwissels elk een juicer?