Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door Hans Gvz
27 maart 2024, 22:34:38
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 maart 2024, 20:31:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
27 maart 2024, 17:46:21
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 664271 keer)

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4065 Gepost op: 04 mei 2020, 23:15:43 »
 (y)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
  • G5
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4066 Gepost op: 05 mei 2020, 12:45:54 »
 (y) Goed bezig Leen
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 919
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4067 Gepost op: 05 mei 2020, 17:07:29 »
(over dat lassen van draden; zie een stukje terug)
Tip:
https://www.elektroshop.nl/draad-kabel-xmvk-ymvk-elektrakabel-grondkabel/elektro-lasklemmen-lasdoppen-wago-conex-helacon-steeklassen-lasdop-klemmen-wago-conex-steeklasdop/wago-lasklem-221-hendel-massief-soepel.html
Hier passen massieve én soepele draden in. Geen extra soldeerwerk nodig. Tot 2,5 mm2 maar ook voor grotere diameter leverbaar. Te koop voor 2, 3, 4, 5 en zelfs 8 draden in 1 dop. Je kunt alleen soepele of alleen massieve draden "lassen" maar ook een combinatie van soepel en masssief. Zorg dat de blanke draad niet buiten de lasdop komt. Nog een tip: test het 'strippen' met een tang op een stuk draad. Je knijpt gauw te hard en de draad breekt. Trek na het sluiten nog een keer aan de draad of hij ook echt vast zit. En pas op je velletje als je de klem sluit....

(Maar dan moet je nog wel steeds een vorm van bevestiging zoeken. In een kroonsteentje past een schroef).

Groet, Raymond van den Hoven (elektromonteur en 100000-en van die dingen verwerkt in sterkstroominstallaties)
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4068 Gepost op: 05 mei 2020, 17:12:04 »
Goede kwaliteit inderdaad, vaak gebruikt bij snel te installeren, meestal tijdelijke, installaties. Maar in verhouding wel duur.

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk


R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 919
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4069 Gepost op: 05 mei 2020, 17:42:28 »
Tijdelijk? Ik heb o.a. het Mediapark en de Arena er vol mee gestopt en dat zijn niet bepaald tijdelijke pandjes... De tijd dat we ouderwets met die groene Conex lasdoppen de draden daadwerkelijk in elkaar draaiden ligt ver achter ons. Zelfs de Rijksgebouwendienst (waar alleen het maar uitspreken van de term "steeklasdop" tot diverse rood aangelopen gezichten leidde) is al om. Maar je moet wel weten hoe er mee om te gaan. Daarom de tips. Goed strippen (striptang instellen!) en controleren.

Groet, Raymond van den Hoven (weet nog van de eerste generatie lasklemmen. Van die oranje waar je de achterkant uitduwde als je de draad er te stevig instopte. Ja, dat was rommel)
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4070 Gepost op: 05 mei 2020, 19:56:02 »
Dat zijn mooie klemmen, Raymond. Ik zie de voordelen er wel van en zal er bij het volgende project zeker een stel aanschaffen. Die bevestiging komt er ook wel, maak je maar geen zorgen.  ;D
Bedankt voor het posten.  (y)

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4071 Gepost op: 05 mei 2020, 21:27:53 »
De gaten in de overige grote boogbakken zitten al vanaf het begin 5mm te ver naar binnen. Vorig jaar heb ik daar nog mijn vingers aan gebrand,...brom...brom...brom...brom.  >:(
Morgen boor ik nieuwe. Misschien ga ik die andere verkeerde gaten ook wel opnieuw boren, het had allang moeten gebeuren!  >:(

Vandaag alle gaten in alle 9 bakken nagelopen en waar nodig plusminus op 50 mm gezet. Dat is volgens het concept de juiste maat: 50mm vanaf de onderkant en 50mm gerekend vanaf de voorplaat. Maar we hebben bij deze bakken met zijn allen het concept verlaten. Om goed uit te komen moet ik nu het gat op 50 x 46mm boren of ik moet het triplex van de andere zes bakken afhalen.  :-\ Ik heb maar bedacht dat ik het gat op 48mm boor en het dan iets ruimer vijl. Ongeacht wat we dan eventueel later weer gaan uitspoken is het daarmee dan al goed of bijna goed. Na het boren en vijlen getest of de bakken van Henk nog aan elkaar en aan de overige grote boogbakken pasten en daarbij waar nodig de gaten aangepast. Dat het toch weer aangepast moest worden komt niet zozeer door de verplaatste gaten, maar vooral door de inslagmoeren, die het aan elkaar zetten van de bakken moeten vereenvoudigen. Een groot deel van de speling die we met onze nieuw geboorde en uitgevijlde 10mm gaten hebben ben je na het indraaien van een inslagmoer weer kwijt en dan luistert het ineens weer een stukje nauwer. En als het dan net niet naar je zin is, moet je de bakken weer van elkaar loshalen en een gat een stukje groter vijlen. En dat maal weetikhoeveel keer.  :-\  En dat was ook echt nodig en het is gewoon een rotklus!  >:( Ik heb niet alle 9 bakken in alle posities tegenover elkaar getest, dan was ik er volgend jaar nòg mee bezig, maar ik verwacht dat we geen of hooguit nog wat kleine aanpassingen zullen moeten doen. De rattenstaart is altijd mee!  (y)
Bovendien de buitenbakken met de wissels getest: het gaat erom of ze goed aan de overige bakken passen en of het spoor wel goed ligt t.o.v. de overige bakken. Op beide buitenbakken moest één buitenspoor even goed gelegd worden, een fluitje van een cent.
Ik heb natuurlijk weer wat foto's gemaakt. Eerst een van de gisteren dichtgemaakte gaten, nadat het in orde gemaakt is:


Oei! Wat is daar gebeurd?:


Dan de foto's van de bakken. Eerst de test van de beide buitenbakken tegenover elkaar. Het gaat er daarbij om dat zowel de gaten als het spoor op dezelfde plaats zitten:


Dat viel mee, alleen had ik van de achterste bak het spoor aan één kant nog niet vastgesoldeerd.  ;D
Daarna de foto's van de overige bakken in een kwartboog. Ik weet niet meer precies welke het zijn, maar ik merk dat ik het gewoon een mooi spoor vind en er graag naar kijk. Eerst nog een opstelling met twee bakken:


Vanaf de andere kant:


Op spoorhoogte, en nu met drie bakken:


Wat hoger:


Vanaf de andere kant. De onderste bak is bak 5, een "oude" bak:


De klus met de gaten heb ik vanaf het begin van het project in oktober al uitgesteld, zo'n rotklus vind ik het!  :-\  Ik had er natuurlijk ook gelijk toen mee kunnen beginnen, dan was het nu een lekker makkelijke dag geweest. Maar de plaatjes maken het voor mij weer goed! (y) Goh, wat zou ik er graag weer eens een trein van een meter of drie overheen laten jakkeren!  ;D
Morgen weer verder, het (ver-) bouwen is nu zo goed als klaar. Op één (geheim ;)) bakje moet ik nog rails leggen, maar dat hoeft eigenlijk alleen nog maar even vastgeschroefd te worden. O, en ik moet nog touwtjes aan de beschermkappen maken, maar ik heb geen touw en geen schroefogen om het onder de bakken vast te maken. Hierna moet alles getest worden, en wat er tijdens het testen aan vaudten en ontbrekende zaken uitrolt moet aangepast, gemaakt of gerepareerd worden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2020, 21:44:41 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4072 Gepost op: 06 mei 2020, 21:13:34 »
Nu het geknutsel op zijn einde loopt moeten alle nieuwe bakken grondig getest worden. De halve boog is weer gesloopt, want er moet nu een testopstelling komen met alleen de nieuwe bakken. Dat zijn de beide buitenbakken met wissels, de twee van Henk afkomstige boogbakken en de beide nieuwe tostibakken. Met de rest hebben we vorig jaar al heel wat kilometers afgelegd. Ook moet er soms nog de laatste hand ergens aan gelegd worden, omdat sommige dingen nu eenmaal het beste gedaan worden met opgestelde bakken. Zo zaten er in de tostibakken nog geen gaten en moesten er ook nog 4 ophangbrackets voor komen en van zulke dingen waren er nog wel een paar....
Daardoor werd het toch weer een behoorlijke knutseldag. Telkens als ik een nieuwe bak wilde toevoegen moest er nog wel een gat geboord worden of zo. Vanavond om 19h00 stond de testbaan er eindelijk. Ik heb hem nog even doorgemeten en dat leverde geen verrassingen op. Hij staat nu klaar om morgen met een kort treintje echt op werking getest te worden.

Vanaf de ene kant...:


....en vanaf de andere kant:


Nu ik de foto's zie, ontdek ik dat er nog een boogbak ontbreekt. Ja, soms zie je van de bomen het bos niet meer. ;D Dus morgen vóór het testen eerst die bak er nog maar even tussen zetten.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2020, 10:16:41 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4073 Gepost op: 07 mei 2020, 22:32:47 »
Vanmorgen kwam René kijken. Hij vindt het altijd leuk als de treinen over de baan rijden, maar ik bouw daar tegenwoordig niet al te vaak meer een stuk baan op. Alleen als er wat getest moet worden wordt er gereden, maar zover was het nog niet. René was blijkbaar niet erg tevreden over wat hij zag want hij zei: "Waarom maak je niet gelijk een grote opstelling door de deur heen en dan ook in het achterste gedeelte?"  ;) Ik vond dat eigenlijk geen slecht idee, want dan kan ik alle bakken in één opstelling testen en het is nog leuker om mee te rijden ook.  (y)
Vandaag niet veel tijd, maar toch nog een aardig stuk opnieuw neergezet. Natuurlijk viel er weer iets ongelukkig tegen de knop van een wisselschakelaar aan die toen gelijk de geest gaf:


Na de drie draden eraan gesoldeerd te hebben kon er een nieuwe schakelaar geplaatst worden:


De grote boogbakken staan nu voor de derde keer opgesteld. Alleen Jan zijn bak en de keerlussen moeten er nog aan vastgemaakt worden. Morgen staan er ook weer andere zaken op het programma, dus ik zie wel hoe ver ik deze week kom. De buitenste bakken staan nu tegengesteld rechtstreeks aan de belendende boogbak, dus zonder tostibak. Daarom zitten ze verschoven en moeten ze met lijmklemmen vastgeklemd worden. Hierbij een indruk van wat er nu aan slingerspoor opgesteld staat, het stuk bestaat uit 6 boogbakken en twee tostibakken:




Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2020, 23:11:46 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4074 Gepost op: 08 mei 2020, 22:09:19 »
De trouwe lezers weten onderhand dat de BMB voor zijn bakovergangen gebruik maakt van schuiflasjes. Vandaag kwam ik een tegen voor enkelspoor  ;):


Hoewel hij maar 50% in orde is, kan hij in deze toestand toch gewoon gebruikt worden, als je geen nieuwe bij je hebt. Als je de plastic bielsjes tegen het schuiflasje aanschuift, dan zal de andere rail gewoon goed aansluiten.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2020, 23:12:53 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4075 Gepost op: 08 mei 2020, 22:31:35 »
Vanmiddag pas laat op de werkplek. Eerder op de dag was er een calamiteit die voorrang kreeg: een dame in nood. Nu kan ze gelukkig weer met haar PC het internet op.  (y) De testbaan is vanmiddag/-avond verrijkt met de Ierse bak van Jan (Iarnrod) en de blauwe keerlus. Natuurlijk kwam ik 5 cm tekort om de verste keerlusbak goed op te stellen, maar met wat gesjoemel zit hij er toch aan. Toen ik de blauwe keerlus een tijdje geleden maakte had ik niet alle materialen en ondertussen was ik vergeten hoe ver ik er ook alweer precies mee was gekomen. Daardoor moest er nu nog een poot goed aan de Y-bakken bevestigd worden en zaten er ook nog geen schuiflasjes op de boogbakken. Inmiddels staat de keerlus aan de baan vast en tot nu toe meet de baan nog goed, d.w.z. geen kortsluiting en dat er nog steeds kans op is dat hij in één keer goed zal werken.  ;D Ik ging pas na achten weg.

De bak van Jan met daarachter de keerlus:


De blauwe keerlus is herkenbaar aan de smalle Y-bakken met de blauwe dozen erop die ik een jaar geleden gemaakt heb:


Dit is de rotzooi die je met onze BMB © PRO railbeschermingskappen maakt als je even een baantje opzet. Binnenkort komen er allemaal touwtjes aan en hangen ze "netjes" onder de bakken.  (y) A.s. maandag is er touw in de aanbieding bij een van onze speciaalzaken:


Morgen de rode keerlus opbouwen en aan het rijweekend beginnen. Het is een eigentijds rijweekend, want er zal verder niemand bij aanwezig zijn, een soort zelfisolatie dus.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2020, 23:13:21 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4076 Gepost op: 09 mei 2020, 21:35:46 »
Vandaag de rode keerlus aan de baan gezet, de rails gegumd en de Roco Multimuisset op de baan aangesloten. De Beyer Garratt op de baan gezet die een fijne neus heeft voor slechte plekken in de baan en bovendien een vreselijke hekel aan wissels heeft. Hij heeft het op een rijdag zoals hier op de foto nooit langer dan hooguit een uurtje volgehouden, want je krijgt echt een punthoofd van dat ding!  :-\:


De BG liet zich niet onbetuigd en struikelde op diverse plekken. Natuurlijk is het een rotding, het is waarschijnlijk de slechtste lok die Heljan ooit gemaakt heeft, maar het wil ook zeggen dat er op die bewuste plekken iets niet helemaal in orde is en beter moet.
Wat vind je bij voorbeeld hiervan?:

Dit is een nieuw large radius Peco wissel. De wisseltong onderaan sluit net niet helemaal aan, waardoor het wiel van de BG, die daar een fijne neus voor heeft, achter het blad kwam en telkens ontspoorde. Nee, het kwam echt niet door de schakelaar, het zat gewoon in het wissel.  :-\ Verderop was er ook iets met een wissel, maar nadat ik de loop van het spoortje ervóór iets veranderd had, leek dat beter te gaan, maar ik heb het nog niet uitgebreid kunnen testen want daarna gebeurde er weer van alles.
Tussendoor, toen de meeste problemen opgelost leken en de BG zowaar sommige, maar niet alle, rondjes feilloos rondreed nog even een video opgenomen van een rondje op de baan met de BG, maar die is helaas mislukt.  :-\
De beide keerlussen op de rode keerlusbakken worden geschakeld door een Hex Frog Juicer en dat ging gelukkig wel goed. Eén wissel wordt door dezelfde HFJ geschakeld, maar dat gebeurde niet: hij bleef in één stand staan. Ik heb eerder in 2017 daarmee te maken gehad, toen mijn wissels ook niet door een HFJ geschakeld werden en bij Henk wel. Mijn HFJ deed het bij Henk wel, dus toen hebben wij geruild en die van Henk zit nu hier en nu doet deze het bij mij dus ook niet. Dus heb ik nog eens goed gekeken of de HFJ juist geconfigureerd was, maar dat was wel het geval, er zit alleen een jumper voor pen 1 t/m 4, die van de beide keerlussen. Toch heb ik maar een DCC80 gescoord en die op het wissel aangesloten. Maar de DCC80 liet het deze keer ook afweten:


Op een gegeven moment haperde de Flying Scotsman, die ook op de baan stond, op de bakovergang vanaf de keerlus. Ik liet hem een paar keer heen en weer gaan om te kijken wat er precies gebeurde, maar al gauw werkte er niets meer: er kwam een kortsluitmelding. Ik heb de bak met het wissel en de HFJ daarna van de rest van de baan losgemaakt en toen was het goed, maar de melding kwam steeds terug zodra de bak met het wissel en de HFJ weer aangesloten werd. Dus de bak gemeten, maar geen kortsluiting kunnen meten. Tòch moet daar de rottigheid in zitten. Inmiddels was het 19h00 en had ik er mijn buik goed vol van, dus heb ik mijn biezen maar gepakt. Thuisgekomen heb ik nog wat printplaatjes gezaagd met de Proxxon cirkelzaag, maar na een stuk of vijf hield de zaag het ook voor gezien. Hij stopte ermee en ik kreeg hem niet meer aan de praat.
Ik heb nu maar besloten dat ik de rest van de dag maar helemaal niets meer doe!  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2020, 10:44:49 door St00mboy »

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4077 Gepost op: 09 mei 2020, 21:42:07 »
Krijg je ervan he....

Had Jan z'n bak er niet tussen moeten zetten.
Nooit te vertrouwen die Ieren, zeker hier Murphy niet.  ;D
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4078 Gepost op: 09 mei 2020, 21:48:16 »
Jan zijn bak was bijna het enige stuk waar de BG normaal reed.  ;D

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4079 Gepost op: 10 mei 2020, 20:45:21 »
Vandaag in de familiekring op gepaste wijze Moederdag gevierd, maar nog wel even een villumpje gemaakt van de Beyer Garratt op de testbaan. De "offensive" bak was helaas in afwachting van reparatie door een deskundige noodgedwongen losgekoppeld:
<a href="https://www.youtube.com/v/DmcXGSKdxME&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/DmcXGSKdxME&amp;feature=youtu.be</a>

Leen.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2020, 21:15:58 door St00mboy »