Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 664422 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3960 Gepost op: 21 maart 2020, 20:51:24 »
Vandaag niet veel zin, maar toch maar begonnen om bak 1 van de rode keerlus, de V-bak, te bedraden. Er moet een keerlusmodule op komen en ik had nog een Dual Frog Juicer liggen, dus die zit er nu op. Hij moet ingesteld worden voor twee keerlussen en twee wissels, maar daarvoor moest ik eerst nog even leren begrijpen waarom hij maar twee jumpers heeft i.p.v. drie. Na een paar uur was het kwartje gevallen en nu moet ik alleen nog een jumper zien te vinden.

Wat er nog allemaal te doen is:
1. Bak 1 van de rode keerlus bedraden.
2. Bedrading van bak 1 van de blauwe keerlus nalopen en er een poot voor maken.
3. De drie andere bakken van de blauwe keerlus bedraden met 24 stukjes kabel.
4. De twee keerlus-aftakbakken berailen en bedraden na er de fake ballast op geschilderd te hebben.
5. Twee aansluitbakjes maken voor de aftakbakken. Hiervoor is nu nog niets gemaakt.
6. De laatste twee medium boogbakken berailen en bedraden.
7. De tweede stapel met zes medium boogbakken maken incl. spanband.
8. Een grote boogbak geschikt maken zowel voor een 180 graden boog als voor een S-boog. Kijken of de wissels op de boogbak kunnen i.p.v. op een extra BB.
9. De twee andere grote boogbakken geschikt maken.
10. De drie grote boogbakken van punt 8 en 9 inschuifbaar maken.
11. De zes oude grote boogbakken geschikt maken voor het aansluiten op de drie nieuwe. Op de oude zit 3 of 4mm triplex en eigenlijk wil ik dat liever verwijderen.
12. Nog één of twee rechte tostibakken maken voor het slingerspoor.
13. Poten (ver-) maken zowel voor de nieuwe medium (4) als voor de nieuwe grote boogbakken (3).
14. Een baantje maken met Jan zijn bak en de twee keerlussen om de hele boel uit te testen.
15. Wvttk, wat verder ter tafel komt.  ;) Ongetwijfeld komt er wel weer een idee of zo.  ::)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2020, 16:53:43 door St00mboy »

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3961 Gepost op: 22 maart 2020, 10:54:10 »
Met of zonder lock-down, hoe jij je niet te vervelen.  ;D pff.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3962 Gepost op: 22 maart 2020, 10:56:51 »
 ;D

Nee, nog zat te doen. Maar als je straks helemaal niet meer over straat mag kan het nog wel eens een probleem worden om erbij te komen. Het staat nl. op ruim 2 km vanaf thuis.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2020, 20:19:30 door St00mboy »

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3963 Gepost op: 22 maart 2020, 20:12:07 »
Ook dan mag je nog naar je Werk Leen.  ;D
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2214
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3964 Gepost op: 22 maart 2020, 21:00:54 »
 ;D ;D ;D


Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3965 Gepost op: 22 maart 2020, 22:24:10 »
Jaja, wrijf het er nog maar eens in! Jullie jonge goden hebben makkelijk l**len! Helaas ;D heb ik als oud mannetje geen werk meer en dat gaat waarschijnlijk ook niet meer gebeuren.  :'(
En dus heb ik, om toch nog wat om handen te hebben, bak 1R, de rechtse van de twee V-bakken van de rode keerlus, vandaag maar even afgemaakt. De Hex Frog Juicer zit nu aangesloten op de beide keerlussen en op één wissel en de bak is nu technisch helemaal gereed. Hier zie je hem met het nieuwe latje wat ik nog even gauw op de bak geplakt heb. Op de twee latjes komt een beschermkap voor de HFJ, dan blijft hij misschien heel. De twee bananenstekkers staan nog niet op de foto, maar die zitten nu ook aan de twee losse draden:


Hier nog een overzichtsfoto. Aan deze kant van het steunlatje zitten de rijstroomdraden en erachter de keerlusmodule en de -draden:


Ik heb zoals gewoonlijk de draden met elkaar verbonden door ze op een stukje printplaat te solderen. Het wissel heeft nog geen schakelaar, maar kan desgewenst met de hand bewogen worden. Het wissel op de andere bak krijgt waarschijnlijk een DCC80 of een mechanische schakeling, dat weet ik nu nog niet. Voorheen gebruikte ik bijna automatisch een ADS2 of ADS8 decoder van DCC Concepts, maar in de praktijk blijkt dat de wissels bij keerlussen vrijwel nooit op afstand bediend worden. Dan kun je eigenlijk net zo goed een eenvoudige mechanische schakeling maken zoals Henk die ook gebruikt. Dat is niet alleen een veel goedkopere, maar in alle opzichten elementair eigenlijk een betere oplossing. Maar ik moet nog wel even bedenken hoe ik die precies uit wil voeren.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2020, 22:29:39 door St00mboy »

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2214
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3966 Gepost op: 22 maart 2020, 22:45:05 »
Was dit niet je werk dan?


 


Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3967 Gepost op: 22 maart 2020, 23:14:54 »
Nee, dat mocht ik willen... ;D

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3968 Gepost op: 23 maart 2020, 20:20:25 »
......... dat de BMB zich gisteren met 7 i.p.v  6 bakken heeft aangemeld en we nemen ook de fiddle yard weer mee en komen zo tot een baanlengte van ca. 30 meter (60 meter rijlengte over het hoofdspoor). Deze keer werken we samen met de BNLS-Forumbaan en de MSG Drechtsteden om met elkaar tot een volwaardige opstelling van een metertje of 50 te komen. Ik verwacht dat het ook aardig gezellig zal zijn.  (y)

Het volgende BMB-rijweekend, gepland op 18 en 19 april a.s. op de Verzamelaarsbeurs, gaat helaas niet door.  :-\
De Verzamelaarsbeurs is afgelast:
https://verzamelaarsjaarbeurs.nl/

Dit is echt heel jammer, want we hebben er deze keer extra veel moeite voor gedaan om er weer met een leuke presentatie te kunnen verschijnen, zelfs met meer variatie dan de beide vorige keren. Behalve een variant van de "gebruikelijke" BMB-baan zou ook onze Forumbaan er acte de présence geven. En als kers op de taart zouden we deze keer een kinderbaan met Thomas meenemen, waar de kinderen zelf mee kunnen spelen. We dachten op die manier voor organisatie en publiek weer voor een heel leuke opstelling gezorgd te hebben.
Maar goed, nu maar hopen dat de volgende beurs op 14 en 15 november wèl doorgaat.

Als eerstvolgend rijweekend ná de Verzamelbeurs staat gepland Dordt in Stoom op 5, 6 en 7 juni. Op de website daarvan staat op dit moment nog niets over een eventuele afgelasting, maar ik hou mijn hart vast.  :-\
Wij hebben verder voor de eerstkomende maanden nog geen rijdagen op de planning staan. In het najaar kijken we wel verder.....  ::)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2020, 20:54:37 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3969 Gepost op: 23 maart 2020, 23:20:54 »
Al doende leert men....

Dit heb ik zojuist gemaakt, het is bedoeld voor twee mechanische wisselaandrijvingen:


Morgen maar eens kijken of het volgens plan bevestigd kan worden en of het goed werkt. Ik weet nu ook wat ik bij het tweede paar anders moet doen...  :D

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3970 Gepost op: 24 maart 2020, 20:44:01 »
.......Als eerstvolgend rijweekend ná de Verzamelbeurs staat gepland Dordt in Stoom op 5, 6 en 7 juni. Op de website daarvan staat op dit moment nog niets over een eventuele afgelasting, maar ik hou mijn hart vast.  :-\...........
Op de website van Dordt in Stoom staat nu vermeld dat ze in de tweede week van april de knoop willen doorhakken m.b.t. het al of niet doorgaan:
https://dordtinstoom.nl/

Ik wens de mensen van de organisatie veel wijsheid toe bij het nemen van deze moeilijke beslissing (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2020, 20:47:02 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3971 Gepost op: 25 maart 2020, 20:10:01 »
...........Dit heb ik zojuist gemaakt, het is bedoeld voor twee mechanische wisselaandrijvingen:


Morgen maar eens kijken of het volgens plan bevestigd kan worden en of het goed werkt..........

Het zou moeten werken, maar toch werkt het niet. Alles weer voor Jan *** in elkaar geknutseld!  >:(  Waar heb ik dat meer meegemaakt?  8)
Het heeft iets teveel weerstand voor de 0,8mm draad die ik ervoor gebruik en daarom werkt het niet. De draad veert teveel en de slag van het schakelaartje is dan tekort. Met dikkere draad werkt het waarschijnlijk wel, maar die heb ik niet.
Dus slopen die boel en overstappen op Henk zijn variant. Even een sleufje maken en de boel erin leggen:


....en omschakelen gaat bijna vanzelf:


De frog wordt met het schakelaartje gelijk goed gezet. KISS-er kan het niet.
Ik realiseer me dat hiermee de rode keerlus eindelijk af is, op twee draadjes na, nl. die de rijstroom naar het schakelaartje brengen. Die had ik zojuist ook nog wel kunnen vastsolderen, het is nog geen minuut werk.  Even niet aan gedacht. ::)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2020, 22:38:50 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3972 Gepost op: 28 maart 2020, 15:03:29 »
De rode keerlus is inmiddels af en de blauwe is nu helemaal bedraad. Na aankomst van een pakje met 4-polige stekkers uit een speciaalzaak van ver overzee hebben de drie blauwe boogbakken nu ook allemaal hun bedrading gekregen. De bedrading van bak 1 (de V-bak) is nagelopen en voor de helft opnieuw gemaakt. De schakelaar voor het handwissel is nu ook op de blauwe bak 1L gemaakt en de DCC80, die er op zat, is verwijderd. Er is inmiddels ook een vierde poot voor de blauwe keerlus gemaakt:


Nee, dat is geen UFO.  :o
De laatste twee medium bogen hebben hun rails ontvangen en ik heb de boog in orde bevonden:


Deze boog is iets minder, want het linker spoor loopt in het midden te recht, maar ik hou het even zo:




Wat er nu nog allemaal te doen is?:
1. Bak 1 van de rode keerlus bedraden.
2. Bedrading van bak 1 van de blauwe keerlus nalopen en er een poot voor maken.
3. De drie andere bakken van de blauwe keerlus bedraden met 24 stukjes kabel.
4. De twee keerlus-aftakbakken berailen en bedraden na er de fake ballast op geschilderd te hebben.
5. Twee aansluitbakjes maken voor de aftakbakken. Hiervoor is nu nog niets gemaakt.
6. De laatste twee medium boogbakken berailen en bedraden.
7. De tweede stapel met zes medium boogbakken maken incl. spanband.
8. Een grote boogbak geschikt maken zowel voor een 180 graden boog als voor een S-boog. Kijken of de wissels op de boogbak kunnen i.p.v. op een extra BB.
9. De twee andere grote boogbakken geschikt maken.
10. De drie grote boogbakken van punt 8 en 9 inschuifbaar maken.
11. De zes oude grote boogbakken geschikt maken voor het aansluiten op de drie nieuwe. Op de oude zit 3 of 4mm triplex en eigenlijk wil ik dat liever verwijderen.
12. Nog één of twee rechte tostibakken maken voor het slingerspoor.
13. Poten (ver-) maken zowel voor de nieuwe medium (4) als voor de nieuwe grote boogbakken (3).
14. Een baantje maken met Jan zijn bak en de twee keerlussen om de hele boel uit te testen.
15. Wvttk, wat verder ter tafel komt.  ;) Ongetwijfeld komt er wel weer een idee of zo.  ::)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2020, 11:01:12 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3973 Gepost op: 29 maart 2020, 18:33:45 »
De medium boogbakken zijn nu alle twaalf bedraad. Daarmee kunnen we nu een volledige cirkel van deze bakken in onze baanopstellingen gebruiken. In Rijswijk gebruikten we drie kwartbogen ervan in onze baanopstelling. Hier ligt het tweede stapeltje van 6 bakken met bak no. 7 t/m 12. Daarmee maak je een halve cirkel met een diameter van ruim 2 meter. De bovenste bak is opnieuw geverfd na wat lelijke krassen t.g.v. het transport naar Rijswijk v.v.:


De blauwe keerlus heeft nu zijn vier poten en is daarmee af en de andere beschadigde bakken hebben hun laatste likje verf gehad en zijn dus ook af.

Wat er nu nog allemaal te doen is?:
1. Bak 1 van de rode keerlus bedraden.
2. Bedrading van bak 1 van de blauwe keerlus nalopen en er een poot voor maken.
3. De drie andere bakken van de blauwe keerlus bedraden met 24 stukjes kabel.
4. De twee keerlus-aftakbakken berailen en bedraden na er de fake ballast op geschilderd te hebben.
5. Twee aansluitbakjes maken voor de aftakbakken. Hiervoor is nu nog niets gemaakt.
6. De laatste twee medium boogbakken berailen en bedraden.
7. De tweede stapel met zes medium boogbakken maken incl. spanband.
8. Een grote boogbak geschikt maken voor zowel een 180 graden boog als voor een S-boog. Kijken of de wissels op de boogbak kunnen i.p.v. op een extra BB.
9. De twee andere grote boogbakken geschikt maken.
10. De drie grote boogbakken van punt 8 en 9 inschuifbaar maken.
11. De zes oude grote boogbakken geschikt maken voor het aansluiten op de drie nieuwe. Op de oude zit 3 of 4mm triplex en eigenlijk wil ik dat liever verwijderen.
12. Nog één of twee rechte tostibakken maken voor het slingerspoor.
13. Poten (ver-) maken zowel voor de nieuwe medium (4) als voor de nieuwe grote boogbakken (3).
14. Het leukste: een baantje maken met Jan zijn bak en de twee keerlussen om de hele boel uit te testen.
15. Wvttk, wat verder ter tafel komt.  ;) Ongetwijfeld komt er wel weer een idee of zo.  ::)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2020, 21:01:26 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3974 Gepost op: 30 maart 2020, 20:50:35 »
Na Rijswijk was er een stuk van de plastic zijkant van een keerlusbak afgebroken. Het leek wel of er een tijger in gebeten had.  :o  Ik had er eerlijk gezegd te dun plastic voor gebruikt omdat dat goedkoper was dan dik plastic. :-[
Dus wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten:
..................Verder was er nog transportschade van de NMD in Rijswijk. De plastic zijkant van een keerlusbak was gebroken en ik heb het gebroken stuk losgezaagd:


Dus nu maar een stukje MDF erop geplakt:

Gisteren heb ik er eindelijk het laatste likje verf op gesmeerd en nu ziet de bak er weer lekker opgeknapt uit:


Leen.