Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco VAM oranje/groen welke RAL door eichddraig
Vandaag om 18:23:56
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:23:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Edgy
Vandaag om 18:10:13
Diorama in schaal 0 met een lengte van 8 m door RobbertJan
Vandaag om 18:03:12
Bemo De 2/2 151 wil digitaal niet (meer) rijden, analoog wel. door Bart Donker
Vandaag om 18:01:08
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door ReneN
Vandaag om 17:55:41
Onze Deutsche Reichsbahn 1920-1945 (ook 2e wereldoorlog) door Bjor
Vandaag om 17:54:06
Grote modellen met de schaalmodellen door Floris Dilz
Vandaag om 17:49:41
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door Rob E.
Vandaag om 17:43:13
Treinbaan bouwen in een koffer door bask185
Vandaag om 17:35:12
Rollenbank zelf bouwen met 3D-geprinte materialen door ronald1956
Vandaag om 17:28:25
Reclame-, Stations-, naamborden maken met Paint Shop Pro, maar verschalen? door phdirk
Vandaag om 17:20:16
Humbrol Acrylic Varnish mat slaat wit uit door Martin Welberg
Vandaag om 17:19:19
Falkenheim door Falcon10
Vandaag om 17:14:48
NS Stoomverwarmingswagen door AB 7216
Vandaag om 16:59:39
Beveiliging bovenleidingstraject, uitzondering voor bepaalde loks maken door AB 7216
Vandaag om 16:57:43
Vorarlberg (Oostenrijkse treinbaan....n-spoor) door JaJo
Vandaag om 16:55:12
Atlas NS1602, statisch model, kap over te zetten op bestaand onderstel? door Duikeend
Vandaag om 15:50:45
Oude Roco ICE decoderprobleem door Daan in Las Vegas
Vandaag om 15:46:06
BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87 door Floris Dilz
Vandaag om 13:47:31
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Eric B
Vandaag om 13:36:47
Frans loodsje et cetera door VFR
Vandaag om 13:27:10
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door tijgernootje
Vandaag om 13:22:07
Multimaus wijzigen cv’s lukt niet door Locofiel
Vandaag om 13:18:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door tijgernootje
Vandaag om 13:06:45
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door tijgernootje
Vandaag om 12:59:49
Fleischmann armsein 6205 hapert door Arjen52
Vandaag om 12:46:08
Brawa koppelwagens en Russische ketelwagens, meer te koop? door BCh
Vandaag om 12:29:17
Lima 1042 060-2, 208191L DC H0, OBB, tandwielen gebroken door ron.kraaijkamp
Vandaag om 12:17:48
Onshape cursus door Bart Zegers
Vandaag om 12:04:07
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 411429 keer)

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 951
  • klein beginnen ,groot uitpakken !!
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3975 Gepost op: 30 maart 2020, 22:02:44 »
En wederom geslaagd te noemen !!

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 10330
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3976 Gepost op: 30 maart 2020, 22:18:32 »
Dankjewel, Alexander!
Het is maar een kleine reparatie, maar het moet natuurlijk wel gedaan worden.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 10330
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3977 Gepost op: 30 maart 2020, 22:57:27 »
Wie weet er alles van een keerdriehoek (reverse triangle of wye) af?
Ik ben nl. bezig om met een paar bakken in een keerlus een driehoek te maken:


Het blauwe deel links bestaat uit een enkelspoor plus een wissel. Het zwarte gedeelte is een keerlus die wordt aangestuurd door een keerlusmodule. De drie wissels op de tekening zijn Peco electrofrog wissels. Het blauwe ding rechts hoort er niet bij, maar ik kreeg het niet verwijderd.
De trein rijdt vanaf het voorste spoor van een BMB-bak de keerlus op onze tekening rechts onderaan binnen. Normaal gesproken rijdt hij de keerlus weer uit via de pijl bovenaan en gaat hij terug naar het achterste spoor op de BMB-bak. Tot zover is dat een bekende situatie.
Maar nu zitten er onderweg twee zwarte electrofrog wissels in de keerlus. Vanaf beide wissels gaat een spoor naar het blauwe wissel. Tussen het blauwe en het zwarte gedeelte zijn de rails geïsoleerd. De wissels worden zoals hierboven reeds beschreven met de hand geschakeld d.m.v. een eenvoudige mechanische schakeling:


Ik zie op dit moment drie mogelijkheden om de boel elektrisch werkend te krijgen, maar ik vraag me heel erg af af wat er precies zal gebeuren als ik het aansluit.
1) Met het handschakelaartje kan tevens de polariteit op de frogs omgeschakeld worden. Daarbij kan ik kiezen of ik daarvoor de vaste rijstroom gebruik of die afkomstig vanaf de keerlusmodule. In beide gevallen zitten er dan in de keerlus twee kleine stukjes spoor waarvan de polariteit niet rechtstreeks vanaf de keerlusmodule komt, maar onderweg beïnvloed wordt door de schakelaar. Ik vraag me af wat er in de keerlus zal gebeuren als ik de frog met het schakelaartje omschakel a) met de keerlusrijstroom (mijn voorkeur) of b) met de vaste rijstroom.
2) Het is ook mogelijk om de polariteit van de frogs niet om te schakelen, maar ze gewoon door te verbinden met een van de twee rijrails. Aangezien die met de keerlusmodule verbonden zijn moet er dan iets gebeuren. Ik vraag me af wat er in dat geval gebeurt.
3) De frogs kunnen ook nog apart met een DCC80 frog juicer geschakeld worden, maar in een keerlus lijkt me dat geen goed idee.

Wie kan mij uitleggen wat de beste kans op succes biedt en waarom?

Leen.
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2020, 10:49:59 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 10330
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3978 Gepost op: 31 maart 2020, 16:08:12 »
Niemand die er zijn vingers aan wil branden? ;D  Nee dus. :-\  Maar sinds gisteravond 23h00 wel meer dan 200 keer gelezen! Dank voor de aandacht!  ;D
Ik heb de tekst over de wijsneuzen weggehaald, het stond er alleen maar om even flink de aandacht te trekken en dat is dus aardig gelukt!  (y) Jammer dat niemand met een goede uitleg of advies komt, dus nu ga ik zelf maar op avontuur.  ::)

De bak met het zwarte deel van het spoor (van de tekening hierboven) is inmiddels beraild. Dat ging natuurlijk weer niet in één keer goed. Ik dacht er in het begin mee weg te komen door even een binnenboogje te kopiëren van een van de andere boogbakken:


Maar toen ik in de buitenboog de small radius wissels wilde gebruiken zaten de megabielzen in de weg. En dus kregen die een andere plek aan de rand van de bak. Dat is nou juist de plek die ik zoveel mogelijk wil vermijden, maar goed, het kon niet anders.... :-\ :


In het begin leek alles goed te gaan, maar uiteindelijk werd de boog tussen de beide wissels te klein, nl. kleiner dan 24". De 24" radius van de wissels was toch niet helemaal precies de 24" die ik me voorgesteld had.  :-\ Daarom mijn toevlucht genomen tot Y-wissels:


Dat klopte wel, en hoera!, nu kan de megabiels ook weer terug naar een betere plek. Inmiddels is de gehele bak beraild:


Overigens is de reden dat ik de megabiels niet aan de rand van de bak wil hebben gelegen in het feit, dat het op die plek heel lastig is om te bepalen dat de rail daar goed vlak blijft. Niet zelden ontstaat er op die plek een kuil of een hobbel.

Nu het bedraden, en omdat niemand op de vorige post gereageerd heeft, kies ik voor mogelijkheid 2. De rijstroom is afkomstig van de keerlusmodule, dus krijgen de frogs dezelfde polariteit als de rest van de rails aan die kant van het spoor, ongeacht wat de keerlusmodule ermee uitspookt. Als het goed is zou het op die manier goed moeten werken.
Voor de Y-wissels kies ik voor een iets andere bedrading dan voor de standaard wissels. De frog en de beide buitenste rails worden weliswaar bedraad, maar ik hou de verdere verbindingen in het wissel vooralsnog intact. Daardoor hebben we drie gescheiden secties, nl. twee van de beide buitenste rails en een van de rest. Als het wissel omschakelt maakt de switch rail contact met een van de buitenste rails en zet daarmee het middengedeelte incl. de frog onder spanning. Dat is tot zover conform het Peco-ontwerp. Maar het contact van de switch rail is echter nogal onbetrouwbaar en daarom is onze frog met de schakelaar verbonden en schakelen we bij het omschakelen van het wissel gelijk de frog mee. Die krijgt dan vanaf twee kanten zijn rijstroom.
We zullen het binnenkort beleven.....

Leen.
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2020, 23:26:34 door St00mboy »

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3979 Gepost op: 01 april 2020, 18:02:46 »
Leen,

Al eens goed naar de keerlus van Richard gekeken?
Daar gaat het dan wel niet om een driehoek, maar gaan de wissels ook geheel mee met de polariteit van de keerlus.
Ongeacht hoe die dan ook staat.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 10330
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3980 Gepost op: 01 april 2020, 19:03:17 »
Ik heb die keerlus wel een paar keer gezien, maar ik weet niet hoe hij werrukt.
En op het forum kan ik er niets over vinden.  :-\

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 10330
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3981 Gepost op: 01 april 2020, 19:10:05 »
Vandaag opnieuw een verrufdag, er is weer aardig wat afgekliederd.  :-\
De aftakbak is van zijn rails ontdaan en heeft nu twee lagen fake-ballast:


...evenals de andere:


De drie grote boogbakken hebben nog maar één laagje gekregen:


Morgen weer verder.....

Leen.
« Laatst bewerkt op: 01 april 2020, 19:25:39 door St00mboy »

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3982 Gepost op: 01 april 2020, 20:15:20 »
Leen,

Voor zover ik weet zit daar een Tams Schakelmodule op. Deze werkt op basis van kortsluiting, en gooit dan de binnenlus om.
Dit omschakelen wordt gedetecteerd op de 2 overgangen bij in/uit rijden van de lus.
Een eventuele trein die dus in de lus rijdt geeft geen probleem. Wel tegelijk in en uitrijden. Maar dat is met iedere keerlus.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 10330
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3983 Gepost op: 01 april 2020, 20:20:07 »
Bij Richard reden er twee treinen tegelijk in de keerlus. Toen de tweede erbij kwam bleef hij het gewoon doen. Dat heb ik nog niet eerder gezien. Weet jij hoe dat kan?

Leen.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3984 Gepost op: 01 april 2020, 20:24:05 »
Omdat er alleen gekeken wordt of er iets de lus in of uit rijdt. Alles wat zich voorbij de detectie bevindt beinvloedt de keerlus totaal niet meer.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 10330
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3985 Gepost op: 01 april 2020, 20:32:02 »
OK. Wij gebruiken Frog Juicers van Tam Valley, die hebben geen apart detectie spoor.

Leen.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 4480
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3986 Gepost op: 01 april 2020, 21:18:20 »
Leen,

Voor zover ik weet zit daar een Tams Schakelmodule op. Deze werkt op basis van kortsluiting, en gooit dan de binnenlus om.
Dit omschakelen wordt gedetecteerd op de 2 overgangen bij in/uit rijden van de lus.
Een eventuele trein die dus in de lus rijdt geeft geen probleem. Wel tegelijk in en uitrijden. Maar dat is met iedere keerlus.

Er kan maar 1 trein* in of uit rijden, ook al rijden er 5 treinen op de binnenring, die schakelen gewoon mee om. Komt door het omschakel relais van de Tams KSM3.

*Multie traktie is ook nog mogelijk. Ik dauw met een gerust hart mijn 2 gekoppelde ICE-3’en door m’n keerlus, bijna 5 meter aan trein. ;D
Groeten Richard, nighttrain

2012-2020 6x*

Bouw:Modelbaan & modulebakken

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 4480
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3987 Gepost op: 01 april 2020, 21:20:49 »
Groeten Richard, nighttrain

2012-2020 6x*

Bouw:Modelbaan & modulebakken

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 10330
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3988 Gepost op: 01 april 2020, 21:32:26 »
@Richard
Dan heb ik aan jou nog twee vragen:
1) Hoe zijn de puntstukken van je wissels geschakeld?
In de handleiding van de Tams KSM-4 (als je die hebt) staat:
"De functie van de KSM-4 baseert erop, dat de keerlusmodule ook de wissel schakelt en daarbij de polariteit binnen in de keerlus afhankelijk van de wisselstand aanpast. De wissel kan op verschillende manieren bestuurd worden: 1)automatisch bij het rijden van de trein uit de keerlus; 2)met behulp van twee drukknoppen;3)door DCC wissel commando's aan de adressen van de geïntegreerdewisseldecoder"

Worden de beide wissels binnenin de keerlus ook op die manier geschakeld?

2) Is jouw keerlus langer dan het stroomopnemende deel van je twee gekoppelde ICE"s? I
In de handleiding van de Tams KSM-4 staat het antwoord:
".....het binnenste deel moet net zo lang zijn als de langste trein. Een trein binnen de keerlus mag in geen geval de beide overgangsstukken tegelijk overbruggen!"

Dat is dan hetzelfde als bij mijn keerlussen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 01 april 2020, 22:12:24 door St00mboy »

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3989 Gepost op: 01 april 2020, 22:08:38 »
Antwoorden

1. Handmatig via een schakelaar met relais.
2. Ja.
3. Het schakeldeel zit in het Y-deel. En dan ongeveer op de helft van dit deel.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube